![]() |
Kokos
Jeg har nettop lest GI-NOLL boken, og der funet følgende:
Kokospannekaker: 5 eggehviter 1dl kokosflinger smør En halv pannekake gir: 500 kcal 2,6g karbo Og et ration på 3-4(???) Men jeg trodde at egge-hvite inneholder masse karbo? Jeg får ikke dette til å stemme. Kan noen hjelpe meg med å regne? |
Sv: Kokos
Eggehvite har veldig lite karbo, men jeg vet ikke hvordan det er med "kokosflinger".
|
Kokosmasse har per 100g - 6,4 g karbohydrater og 65,7 g fett
Men vet ikke hva en dl veier jeg, selv om det ikke er veldig tungt :) Legger bare ved en annen oppskrift på kokospannekaker også, med både fløte, smør og hele egg. Ser godt ut :p |
ett egg inneholder jo nesten ikke karber, så hvordan skulle eggehviter gjøre det?
|
Har veiet 6 eggehviter, og de veier 200g.
I følge "Matvaretabellen", inneholder de da: 20g protein, 2,4 karbohydrater og ikkenoe fett! 1dl kokosflingor veier 40g, og inneholder: 2,4 g protein, 4,4g karbo og 26,4g fett. Marengene inneholder totalt: 26,4g fett : (22,4 g protein+ 6,8 g karbo)= 0.9 ratio Eller: 26,4g fett: 6,8g karbo=3,6 ratio. Jeg lager de i 12 muffinsformer, og hver inneholder da: 2,2g fett 0,6g karbo Ratioet er da 3,6. Er dette riktig regnestykke? Eller skal jeg regne fett: (protein+karbohydrater)? Jeg er forvirret... |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07. |