![]() |
Rabarbarasaft, hva skjer med karbene?
Når man lager saft selv, f eks rabarbra-saft, blir mengden karber uendret?
Altså, jeg kokte saft i dag, av to kg rabarbra, som inneholder ca 0,7 g karb pr 100 g, det skulle bli 7 g pr kilo, altså 14 g totalt (om jeg ikke tar helt feil?). Saften siles så klart, og spørsmålet er: Skal jeg regne med at alle 14 g befinner seg i saften, eller forsvinner noe ut med stilkene man kaster? Noen som vet?:confused: |
Sv: Rabarbarasaft, hva skjer med karbene???
nei, dette veit jeg ikke.... men må bare si jeg er IMPONERT! folk er så flinke.
DU er flink! høres godt ut :sikle: men jeg tror jeg hadde regnet karber på førvekta :) |
Det er godt! :D
Koker bare rabarbra biter med så mye vann at det akkurat dekker stilkene i kjelen, koker til stilkene løser seg opp, avkjøler, tynner med litt vann til passe smak, søter med et eller annet kunstig og vips! Supergod saft! Holder et par dager i kjøleskap, men pleier å fryse ned noe til de varmeste dagene. Regner med at man kan lage rabarbragrøt og... å, rabarbragrøt og krem... sukk...:hungry: |
Takk for dette, Blue Fairy! Går og ser med lange øyne på rabarbraen, har til og med laget syltetøy med sukker, for å gi bort, men trodde ikke jeg kunne lage noe til meg selv, trodde det var avhengig av sukker til å stive - men saft, det går jo an! Og rabarbragrøt laget med Johannesbrødkjernemel må jo bli helt fint. Hoho! Takk igjen :lol:
|
Sv: Rabarbarasaft, hva skjer med karbene?
Har en rabarbraplante selv - den er liten siden jeg har den på verandaen, men den kommer seg. Så takk for tips om saft! :D Hadde tenkt på grøt av JBKM selv. Nå blir det kanskje begge deler?
Noen med utvokst rabarbra som har forsøkt grøt enda? |
Sitat:
|
Gleder meg til mere rabarbra er vokst ut, fikk så lyst på grøt! =)
|
Takk Tulla! Stakk ut og vatnet rabarbraen min litt jeg :D
|
Hvor mange karb blir det pr liter saft da hvis du regner med alt som var i rabarbraen?
|
Har bare regnet sånn ca, men det er 0,7 gr karb pr 100 g rabarbra. Jeg brukte 2 kg, så det blir 14.
Så da er det altså 14 totalt i saften jeg sitter igjen med. Det vil jo variere hvor sterk du liker den, men bland den ut til passe styrke, mål opp og del antallet karber på antallet liter/dl! Så om jeg fikk 3 liter saft (gadd ikke måle så nøye...) blir det nesten 5 g pr liter saft (14 g/karb dele på 3 liter saft). 1 glass er vel ca 2 dl, det har da 1 (!!!!!) g pr karbohydrat. Er ikke så trent på å regne karber enda, men dette skulle vel stemme?? |
Ja, jeg mente så klart at det blir 1 g karber pr glass (2 dl)! :p
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37. |