![]() |
Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk
2 Vedlegg
Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk
Ingredienser: Nøttebunn: 150 g mandler Søtning tilsvarende 150 g sukker (jeg brukte 75 g sukrin og 7,5 g splenda) 4 eggehviter Fromasj: 2 egg 0,5 dl Fun light (jeg brukte Tropical sensation) 2 ts splenda 3 dl kremfløte 4 plater gelatin Gelelokk: 1 pk Heistad Bringebær- eller jordbærgelé Fremgangsmåte: Nøttebunn: Pisk eggehvitene. Tilsett søtning litt og litt under piskingen og pisk til du får en stiv marengs. Finhakk mandlene og vend dem inn i marengsen. Ha deigen i en rund kakeform (23 cm i diameter) med bakepapir i bunnen, Stek kaken på rist midt i ovnen ved 180 grader i ca 30 min. Avkjøl kaken helt i formen. Løsne den fra formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat. Fest en kakering (fra en kakeform som er ca 22 cm i diameter) rundt kakebunnen. Fromasj: Visp eggeplommer og 1 ts splenda til eggedosis, visp eggehviter og 1 ts splenda stive og visp kremfløten stiv. Legg gelatinen i kaldt vann og smelt den deretter i litt varmt vann. Kjøl ned og bland den med saften. Tilsett de vispede eggeplommene i saften, og vend forsiktig eggehvitene og kremen inn i massen. Hell fromasjen over mandelbunnen og sett kaken i kjøleskapet til fromasjen har stivnet (3-4 timer) Gelélokk: Lag gelé etter anvisning på pakken. Avkjøl til blandingen er helt kald men fortsatt flytende. Hell den avkjølte geléen over formen og sett kaken tilbake i kjøleskapet. Når gelélokket har stivnet løsnes kakeringen ved hjelp av en skarp kniv. Oppbevar kaken i kjøleskap frem til servering. Jeg fikk 12 kakebiter ut av kaken, og 2,65 karbo pr kakestykke. |
Sv: Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk
Sitat:
|
Sitat:
|
Å kjære.. Den så vel god ut.. Er ny på denne siden.. Så jeg er bare rundt og samler gode ideer.. ;) Søtsaker for søte piker det må vi ha.. Rart med det,er det jeg i alle fall kikker etter først.. Denne skal i alle fall jeg prøve.. Får prøve å holde meg til 17 mai..
|
Må prøves
|
skal lage den til barneselskap i morgen!!! Gleder meg til å teste den!
|
Der var kaka ja... :sikle: Den skal bakes i dag! :D
|
Denne kaka står i kjøleskapet nå.. klar til å nytes i morra.. spent ja :D
|
Smaker den godt? Ikke kunstig søtstoff smak?
|
Sitat:
|
Åå nam så bare dødsgod ut da! Tanta mi lager en sånn kake men med krem i stedet for fromasj. Helt vidunderlig. Må prøves ja :)
|
Ja denne er virklig god. Testet den for en stund siden for å smake og for å se om jeg fikk den til. Tenkte jeg skulle lage den til min sønns konfirmasjon.
Jeg serverte den til noen venner av oss som ikke lever lavkarbo og som er spesielt glad i kaker. De kunne bekrefte at kaka var veldig god, ja så god at de spiste iallefall 2 stykker hver. Men er det noen som vet om det går an å fryse kaka. ??? |
Mmm..denne kaka står i kjøleskapet nå:)
Men jeg lurer på, hvor mange karber er det i heistad sin gele iforhold til å lage gelen selv med fun light og gelatin??? |
åhhh.. denne laget jeg i går, den var kjempegod!! :)
Til og med mannen som ikke liker kaker stappet i seg mange stykker :D Ongene spiste jo til den store gullmedaljen. Så nå er det ingen kake mer ... :P |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48. |