![]() |
Wok
Er ganske fersk her, har funnet mange oppskrifter jeg gjerne vil prøve. Tusen takk alle sammen! Men jeg lurte på: Wok, er ikke det noe særlig? Ser lissom ikke så mange oppskrifter på det... Jeg som hadde gledet meg, er så glad i wok, og tenkte det ble knall her :confused:
|
Sv: Wok
Det var visst ikke noe særlig det... Spiste det i går, saumfarte etter wokblanding med minst mulig karbohydrater, og tok mye svinekjøtt. Tok noen rester i dag, og stixen slo negativt ut gitt. Søren å... Så en får vel bare stramme inn enda mer...
|
Bruk friske grønnsaker og wok ivei,- men velg grønnsaker med lite KH! ;) Det er jo bare kjempegodt og går helt flott på ketolysekuren.:D
|
Sitat:
|
når jeg lager wok tar jeg i følger:
- 0,5 liten hodekål - 1 brokkoli - 0,5 paprika - 1 boks minimais - 1 boks vannkastanjer - 1 boks bambusskudd - 1 løk - 1 liten purre - Asparges topper - Sukkerterter som er runde - 1 chili - Litt soyasaus - En liten pose woksaus, sweet chili Kylling eller biff til det blir veldig godt og holder til mange dager... |
Sitat:
Her finner du KH innholdet i både i grønnsaker og andre matvarer. Velg etter ønske. :) |
Sitat:
|
Thai woken fra Findus har 4 karber pr. 100 så den går det jo ann å bruke av og til.
Den blir bestandig blaut og trasig når jeg lager den men det er sikkert min skyld :) |
Sitat:
fråssene grønnsaker, uansett form, får jeg sldri sprøe, uansett hvor lite jeg koker dem, eller wokker dem.... derfor går jeg for friske, og det er jo myyyye bedre :D |
Tenkte det kanskje var noe med ovnen min. Ikke varm nok eller noe sånt.
Men det går kanskje ikke. Er det noen som har klart å få frosne wok/grønnsaker sprøe? Kom gjerne med tips :) |
Nei, der må jeg si meg enig med Linda altså. Frosne grønnsaker er en veldig dårlig erstatning for de ferske, f eks broccolitopper blir bare slappe og vasne. Og tenk så mye mer gode enzymer, vitaminer og mineraler det er i de ferske!
Jeg bruker forsåvidt minst mulig boksgrønnsaker også, både pga smak (jeg synes alt fra boks får en smak av å ha ligget i boksen) og fordi ferske er mye sunnere. Jeg pleier å kjøpe ferske minimais og ferske bønnespirer til å ha i wok'en min. Nam! :sikle: Det tar egentlig ikke så mye lengre tid å lage i stand heller, man slipper jo å vente på at grønnsakene skal tø opp i wok'en. Moro er det også å hakke grønnsaker i alle regnbuens farger, det synes iallefall jeg! |
Eller forresten, jeg har et tips :D Kom på at jeg har brukt den lotusblandingen fra Findus noen ganger. Tipset er rett og slett å ha ganske lite i panna om gangen - tar du i for mye på en gang blir det fort veldig kaldt i panna siden grønnsakene er frosne og de blir mer soggy. Med bare litt i panna holder temperaturen seg høy og du får bedre konsistens på grønnsakene.
Det er også lurt å steke kjøttet for seg og ta det ut av panna mens grønnsakene stekes. |
wok:
Kyllingbryst kvitløk brokkoli paprika squash hodekål? sopp løk/purre tandoripasta karriblanding kremfløyte ...nam nam... |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:29. |