![]() |
Sukker i urinen ... fy-fy?
hello hello..
vet ikke om det var helt riktig sted å legge inn spm på men. ja ja..her goes. samboeren min og jeg går på lavkarbo diett..i dag var han på helsetest i forbindelse med jobben.da måtte han ha med en urintest.den viste sukker i urinen noe som ikke var bra sa denne "helsedamen"..og det kom av fruktosen som vi får i oss..ikke at det er mye.men hvis vi spiser gryn så har vi litt fruktose på.er det noen som vet om denne "helsedamen" har rett i at det ikke er bra med sukker i urinen..og isåfall..hva gjør vi da?vi trodde at hun kanskje overdrev en smule..men vi blei jo litt usikre også da..:confused: |
Sv: sukker i urinen..fy fy??
Jeg googlet litt for deg, og limer inn ett par linker som kan være interessante.
http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=2598 http://www.doktoronline.no/qa/forum/22/qa492235.html |
Sitat:
takker takker:D ga jo noe svar..men ikke helt det som jeg var ute etter..hmmm..skjønner ikke at 1ts fruktose i ny og ne kan gi utslag på urinen liksom..men kanskje det er fordi vi nesten ikke spiser det..nei ikke vet jeg..men samboeren fikk fy fy fingeren pgr d..merkelig.. |
Sitat:
(Også en mulighet å få målt langtidsblodsukkernivået, som viser blodsukkerverdiens gjennomsnitt siste 2-3 mnd). Er de blodsukkerverdiene normale, kan han ha en senket nyreteskel, som omtalt i ene linken Traxior ga deg. |
Sitat:
Ville nok heller ha sjekket med en lege og fått tatt en skikkelig undersøkesle med tanke på diabetes..... |
Sitat:
|
Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?
Man får ikke sukker i urinen av en ts fruktose på grøten av og til. Men det er jo en grunn til at dere begynte på lavkarbo ikke sant? Overvekt kan ofte være årsak i insulinressistens og begynnende diabetes. Så jeg ville fått det sjekket, og dersom en har det, så bør en gå på en veldig streng diett over en periode for å reversere tilstanden.
Man kan bli fortere insulinressistent av å spise fruktose, hun har rett i det, men ikke brukt som krydder slik det er anbefalt. (Dersom man har spist mye sukker før, og bare bytter det ut med fruktose, så står man i faresonen.) |
Jeg tenker også som de andre her, at dette er et tegn på forhøyet blodsukker, og at om din samboer er ovedrvektig, bør han kanskje få tatt en glucosebelastning, for å få sjekket ut hvordan han reagerer på sukker... (husk bare at han da ikke bør spise lavkarbo de tre siste dagene før en sånn test). Sukker i urinen vises ofte ved at det skummer i do når han tisser, og det er jo forsåvidt en enkel test å ta også da...
en ts fruktose skal ikke gi samboeren din sukker i urinen om han har normal sukkerforbrenning. |
Sitat:
hmmm. han sa i dag at det var ikke sukker men fruktsukker i urinen.min feil...kremt kremt.. vet ikke om det har noe å si jeg..ikke er han overvektig heller..han har bare litt for mye.(176høy og 75kg).og går vel på denne dietten fordi jeg gjør det.. |
Sitat:
|
fruktose spaltes jo i blodet til bl.a glucose, så det vil nok være glucose man finner i urinen.
tror jeg ville fått samboeren til å sjekke dette litt mere jeg om jeg var deg... kan jo ta en ny test av glucose i urin i første omgang, og er den fortsatt høy, så bør han dra til lege for en sjekk |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46. |