Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hard i magen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12221)

monki 30-03-07 08:29

Hard i magen

Nå er jeg lei og despo,er så despo at jeg vurderte å kjøpe klyster i går. Jeg fikk gratis poser med benefiber. Men det har ikke virket. Jeg vil ha noe som virker der og da. Når jeg ikke får gått på do,blir jeg kvalm,dårlig og irritabel. Jeg vil kjøpe meg avføringspiler i dag,men har hørt du kan bli avhengig av det..

Nillomien 30-03-07 08:31

Sv: hard i magen

abonerer på denne

monki 30-03-07 08:33

godt vi er flere.

jorang 30-03-07 08:54

Noen tips kan du/ dere kanskje finne i denne tråden ;)

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9222

monki 30-03-07 09:10

Lactulose.hva er det?

lokkebiff 30-03-07 09:36

For "akutt" hard mage bruker jeg DULCOLAX stikkpiller... Funker hest!!!:D

For å forebygge, er faktisk oljer bra (omega av ymse slag) Jeg bruker EFA-omega (3-6-9) og har nå avføring HVER DAG!!!:_punk:

monki 30-03-07 09:52

:lol:

lokkebiff 30-03-07 10:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av monki (Innlegg 251351)
Lactulose.hva er det?

Lactulose er et mykgjørende middel, som må taes forebyggende og helst over en periode for å ha noen effekt.
Dette er hva som anbefales ved hard avføring.

Ved myk avføring anbefales derimot et peristaltikkstimulerende middel ala dulcolax.

Erfaringsmessig (og jeg har erfaring fra flere år med hard mage, jeg har brukt "alt"...) fungerer stikkpiller best, for "tømming" en gang i ny og ne.

Iset 30-03-07 10:48

Det er ikke noe mål å ha avføring hver dag, altså. På lavkarbo får man rett og slett mindre avføring fordi man nyttigjør seg mer av det man spiser. Det blir mindre "avfall". Mange er ikke klar over dette og TROR de har forstoppelse, men det har nok ikke de fleste. NOEN får det jo, men da medfører det ofte smerter og trykketrang selv om man ikke får noe ut. Sjelden avføring er ikke det samme som forstoppelse, og det er faktisk bare bra å ikke ha avføring hver dag. Står endel om det i Bedre uten brød. :)

Georgine 30-03-07 10:58

Sv: Hard i magen

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av monki (Innlegg 251309)
Jeg vil kjøpe meg avføringspiler i dag,men har hørt du kan bli avhengig av det..

Jeg har vært tatt avføringspille to ganger på Ketolyse med 6 mnd mellomrom. Om du kun bruker det en sjelden gang blir du ikke avhengig :)

lokkebiff 30-03-07 11:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 251410)
Det er ikke noe mål å ha avføring hver dag, altså. På lavkarbo får man rett og slett mindre avføring fordi man nyttigjør seg mer av det man spiser. Det blir mindre "avfall". Mange er ikke klar over dette og TROR de har forstoppelse, men det har nok ikke de fleste. NOEN får det jo, men da medfører det ofte smerter og trykketrang selv om man ikke får noe ut. Sjelden avføring er ikke det samme som forstoppelse, og det er faktisk bare bra å ikke ha avføring hver dag. Står endel om det i Bedre uten brød. :)

Du har helt rett Iset!!

Men for min personlige del, synes jeg det er SÅÅÅ DEILIG å ha avføring HVER dag!!! det er en BEFRIELSE, et KICK, og i det hele tatt...hehehe...:lol: :rodme:

(og dette skyldes ÅR med plager.....)

lilletrine 31-03-07 19:06

vi-siblin (rene vidundermiddelet og du blir ikke avhengig!)
Det er ispagulafrøskal.
Før jeg begynte med det så jeg gravid ut, nå har jeg fått en ny mage.
Sverger til vi-siblin og kommer til å bruke det resten av livet.
Ikke la deg lure av benefiber eller hva det heter det nye de har fått på apotekene, for det hadde motsatt virkning både på meg og andre jeg har pratet med. 500 gram koster ca. 150 kroner på apoteket og kan blandes i alt. Bare husk å drikk vann ved siden av.
Metthetsfølelse synes jeg også det gir og vekten har gått fortere ned etter jeg begynte med det.
Takk til legen som anbefalte meg det.
Eneste GODE rådet jeg noen gang har fått fra en lege;)

Georgine 31-03-07 19:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lilletrine (Innlegg 251993)
vi-siblin (rene vidundermiddelet og du blir ikke avhengig!)
Det er ispagulafrøskal.
Før jeg begynte med det så jeg gravid ut, nå har jeg fått en ny mage.
Sverger til vi-siblin og kommer til å bruke det resten av livet.
Ikke la deg lure av benefiber eller hva det heter det nye de har fått på apotekene, for det hadde motsatt virkning både på meg og andre jeg har pratet med. 500 gram koster ca. 150 kroner på apoteket og kan blandes i alt. Bare husk å drikk vann ved siden av.
Metthetsfølelse synes jeg også det gir og vekten har gått fortere ned etter jeg begynte med det.
Takk til legen som anbefalte meg det.
Eneste GODE rådet jeg noen gang har fått fra en lege;)

Det står i felleskatalogen at det er sukkerholdig. Står det noe på pakningen om hvor mye sukker det er i dette? :)

Georgine 31-03-07 19:13

Jeg fant det selv :)

Sitat:

Vi-Siblin granulat .
Sitat:

Vi-Siblin granulat i doseposer.

Testa ispaghula.
1 g granulat inneholder ispaghulafrøskall (Testa ispaghulae) 610 mg som virkestoff, og hjelpestoffene sakkarose 376 mg, samt natriumklorid. Sukkerholdig.

En dosepose à 6 g inneholder ispaghulafrøskall (Testa ispaghulae) 3,66 g som virkestoff, og hjelpestoffene sakkarose 2,26 g, samt natriumklorid. Sukkerholdig.

cozymum 31-03-07 22:38

Hei, jeg har vært plaget opp gjennom årene med hard mage. Men har aldri blitt avhengig av avføringsmiddel. Jeg har brukt midler (dufolax og lactose) ved veldige akutte situasjoner. Når d går over 1 og mer. Van,ligvis har jeg brukt rosiner, svisker, yougurt, kli, linfrø, surmelk og masse vann. Men etter jeg begynte på lavkarbo blir d litt vanskelig å bruke dette. Jeg fikket tips om "frukt og fiber" fra ortis, det er tyggetabletter som du kjøper på helsekosten. Jeg tygget en en tablett på kvelden og drakk masse vann. Neste kveld kom d ut, og neste kveld etter d. Og etter d har jeg vært helt fin. Forebyggende kan vært litt mer grønt- mer vann- mer mosjon!!! Lykke til. Håper d ordner seg!:cool:

Carisma 01-04-07 00:18

Hele linfrø skal være lakserende.

lilletrine 02-04-07 00:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 252000)
Jeg fant det selv :)

[b]

Og det vil si?
Jeg har ihvertfall gått ned i vekt etter jeg begynte så jeg er ikke redd for det. Eller burde jeg være?:confused:

monki 02-04-07 05:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lilletrine (Innlegg 252416)
Og det vil si?
Jeg har ihvertfall gått ned i vekt etter jeg begynte så jeg er ikke redd for det. Eller burde jeg være?:confused:

hun spurte hvor mye sukker det var i,men så fant hun ut svaret selv;)

lilletrine 02-04-07 10:21

;)

Hvor mye sukker var det da?

slaskalainen 02-04-07 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lilletrine (Innlegg 252494)
;)

Hvor mye sukker var det da?

litt over 2 gram per doseringspose. I doseringspose vil være 6 gram
eller 10ml med pulver (eller hva det nå heter). Du bruker vel ikke så mange poser daglig.

Når du går ned med bruken av dette så er det ingen fornuftig grunn til å kutte det ut, så lenge det virker og du må bruke det. At det generelt vil være fordel å la tarmene ta seg av jobben selv etterhvert, er noe annet.
Det vil du nok oppleve at det gjør også etterhvert.

lilletrine 02-04-07 17:53

Tror ikke det gjør noe å bruke vi-siblin livet ut...tror egentlig bare det er sunt, for det er ikke vanlig avføringsmiddel og det står du kan bruke det hele tiden. Hvis jeg slutter kommer jeg til å se gravid ut igjen pluss jeg har en tarmsykdom så det er legen som har anbefalt meg det;)

Bruker ikke doseposer, men kjøper en stor eske med måleskje.
Bruker 6 gram morgen og kveld.

Best er det å blande ut i biola (naturell selvfølgelig)

slaskalainen 02-04-07 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lilletrine (Innlegg 252711)
Tror ikke det gjør noe å bruke vi-siblin livet ut...tror egentlig bare det er sunt, for det er ikke vanlig avføringsmiddel og det står du kan bruke det hele tiden. Hvis jeg slutter kommer jeg til å se gravid ut igjen pluss jeg har en tarmsykdom så det er legen som har anbefalt meg det;)

Bruker ikke doseposer, men kjøper en stor eske med måleskje.
Bruker 6 gram morgen og kveld.

Best er det å blande ut i biola (naturell selvfølgelig)

Høres fornuftig ut. Medlem i LMF?

lilletrine 02-04-07 23:27

Nei:confused:

Iset 03-04-07 09:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen (Innlegg 252741)
Høres fornuftig ut. Medlem i LMF?

Landsforeningen for Mettet Fett? :fnis:

slaskalainen 03-04-07 19:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 252934)
Landsforeningen for Mettet Fett? :fnis:

buuuuhhhh.
Landsforeningen Mot Fordøyelsessykdommer
http://www.lmfnorge.no/

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.