![]() |
Vaske bort karbohydrater i potet?
min svoger påstår at det går an å vaske bort karbohydratene i potet, det han gjør er at han skiver f.eks mandelpotet i løvtynne skiver, så skyller han skivene i vann til vannet er helt rent.. han mener at han da har vasket bort mye av stivelsen som er i poteten og det er der karbohydratene er.. potetskivene bruker han enten til fløtegratinerte poteter eller så råsteker han dem først i smør før han legger de i ildfast form strør over ost og "baker" de i ovnen en stund.. smaker kjempegodt.. :p
men har han rett???? |
Sv: vaske bort karbohydrater i potet?
Han fjerner sikkert endel av stivelsen, men jeg vet ikke hvor stor effekt det har??
:) |
Sv: Vaske bort karbohydrater i potet?
Det hørtes jo unektelig godt ut, men jeg kommer garantert ikke til å døtte det i gapet før noen har gitt meg flere resultater fra forskere på at dette stemmer..
Eller, hvis noen er interssert i å sjekke om de detter ut av ketose hvis de spiser noen sånne, så kan det fungere også... :rolleyes: |
HUrra nå skal jeg gjøre det samme med sjokolade, pizza og is. Jeg bare vasker bort alle karbossene så vips er det plutselig sunt! HURRA! :p :p ;)
Tror du virkelig på dette, nomma. Det går jo ikke an å vaske bort stivelsen. Man trenger da ikke noen forskningsresultater for å finne ut dette da. Ikke vær så naive, please! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg! |
Jeg tror ikke all stivelse forsvinner, men jeg tror noe forsvinner. Rett og slett det hvite som kommer i vannet.
Om det er såpass effektivt at det er noe vits i er jeg derimot litt mer usikker på... ;) |
Hvis skivene er løvtynne vil jeg jo tro man får vekk en god del av stivelsen ... Syntes dette hørtes lurt ut jeg :)
|
Sitat:
|
Det er godtmulig det fungerer, men blir det da mer eller mindre karber i disse enn om man koker og avkjøler potetene i 12 timer, for så å varme de opp/ha på olje og steke de??
og viss det er slik, så må det være genialt å raspe potetene og lage sånne røstipoteter eller hva det heter... da får man jo skyldt raspet, og det blir jo mange flere karber som forsvinner... |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nomma - takk til deg for at du stiller interessante spørsmål! :blomster: |
Sitat:
|
Det hadde vært noe å foreslå for potetgullmakerne :D:D:D:D :sikle: ;)
|
Sitat:
|
"Det hvite" er helt kart potetmel! Ser det veldig godt når en lager kompe. Har ofte vært med på å male mange kg poteter og silt vekk væsken fra potetene. Da blir det liggende ganske mye potetmel i bunnen. Etter å ha tømt bort væsken hadde vi så potetmelet tilbake i kompedeigen.:p
Kan derfor godt tenke meg at endel, men langtfra alt, av potetmelet forsvinner når en skjærer tynne skiver og skyller dem.;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
:-) |