![]() |
Røde prikker på overkropp
Hei, har siden starten av ketolysekuren utviklet endel røde prikker på overkroppen. Først var bare huden rød, men nå er de mere markerte, og man kjenner de når man drar hånda over.
Det startet under armene, og utviklet seg til brystet, magen, litt på ryggen, og nå oppover nakken/sidene av halsen. Disse har vært helt smertefrie i to uker nå, men de siste to dagene har de blitt mer aggressive, og klør forferdelig. Jeg har aldri hatt noen allergier, er sjelden/aldri sjuk, og spiser ikke noe som jeg ikke spiste før. Har alltid levd i troen om at det meste "går vekk av seg selv", men nå tror jeg jaggu jeg må krype til korset og ringe fastlegen min.. Eller er det en mer naturlig årsak til dette? |
Sv: Røde prikker på overkropp
Sitat:
|
Hei, jeg sitter egentlig her og klør jeg og . På bryst, overarmer, nakke , hals og i ansikt. pluss at de to siste dagene har jeg våknet med et ganske hovent ansikt og to smale øyne. Fikk noen allergi piller av legen men de ser ikke ut til å ha noen effekt. Uansett, du har min dypeste medfølelse.
|
Hm, det var interessant, for jeg har hatt røde prikker under armene noen uker nå, siden litt etter at jeg begynte med "bedre uten brød-kosthold". Inbiller meg at kroppen holder på å kvitte meg med avfalls-stoffer og at det er noe som gir seg. Håper i hvertfall det... Vi har jo noen lymfekjertler under armene. Kanksje det er noe som har hopet seg opp litt?
Noen med litt bedre forklaringer på hva som egentlig skjer???? |
|
jeg sluttet å klø når jeg startet med denne maten :rolleyes: :)
|
Jeg har akkurat det samme, røde prikker på overkroppen foran og bak, noe på halsen, men ingenting i ansiktet...det klør noe helt jævlig og startet like etter at jeg begynte med Skaldeman og har vart i tre uker nå. Fikk noe salve av legen, men den hjelper i praksis ingenting. Godt å se at jeg ikke er den eneste, men det hadde vært greitt med noen råd, eller må jeg leve med dette til jeg spiser "feil" mat igjen??
|
Jeg har alltid hatt eksem. Mer når jeg IKKE gikk på lavkarbo kost. Når jeg spiser lavkarbo og passer på å få i meg nok fett blir utslettene færre og mindre.
I linken du postet skriver Doreen Sitat:
|
Hei igjen.
Siden det var flere som hadde vært borti/har det samme, tenkte jeg fylle inn litt her. Jeg var hos legen dagen etter jeg posta det første innlegget i tråden her, og han diagnostiserte meg med psoriasis og jeg fikk et par resepter på hydrokortison og et anti-kløe middel, til tross for at jeg poengterte det endrede kostholdet mitt. Lot være å handle disse midlene, og etter ca 3 dager begynte det å avta. Nå er de snart borte igjen. Eneste jeg har endret på er vann-inntaket mitt. Tusen takk for tipset: Sitat:
|
Haha...ja legen min påsto hardnakket at det måtte være kontakteksem siden det så tydelig så ut som om jeg hadde hatt på meg en t-skjorte jeg ikke tålte. Fikk noe eksemkrem, som forsåvidt hjalp mot kløen men ikke så mye annet. Det så først ut til å forsvinne, men kom så tilbake for fullt. Når er det i ferd med å avta igjen. Jeg har drukket mye hele tiden, så jeg vet ikke om det ligger der, men de siste dagene har jeg spist ketolysetabletter (kromselen og sink), så kanskje det er forklaringen for min del.
|
Jaja, da er prikkene tilbake igjen for fullt. Har forsøkt å legge merke til om det er noe spesielt jeg spiser/ ikke spiser de dagene utslettet kommer og går, men finner ikke ut av det. Hvordan går det med de andre i tråden her? Utifra ønsket vekttap skal jeg holde på med denne kuren i tre måneder til, men da kommer ikke huden min til å se ut hvis det skal fortsette slik...noen som har råd?
|
1 Vedlegg
Her er forresten et bilde fra tidligere...denne gangen er det mye rødere og hissigere og langt mer kløete...
|
Sitat:
Etter de ble borte igjen, begynte jeg å bli slapp med vann-drikkingen, og da begynte det å komme såvidt tilbake igjen. Nå tvinger jeg i meg enda mere vann enn før, og det avtar på nytt. Virker for meg som om det er en sammenheng her.. |
Vel, hvis jeg skal drikke enda mer vann kommer jeg til å springe på do hver halvtime og jeg gjør det allerede hver time om dagen, men jeg kan alltids prøve enda mer. Jeg drikker ikke så mye om kvelden/natta, men kanskje jeg skal prøve det, selv om det betyr at jeg må opp ofte. OK, skal se og avlegge rapport her etterhvert.
|
Åssen går det, noe fremgang?
|
Niks fremgang, det er heller blitt litt verre siden det siste innlegget mitt, men i går gjorde jeg et nytt forsøk som faktisk ser ut til å virke:
En dag med masse karbo og så godt som null fett og null protein, men ikke mer enn 1500 kalorier. Utslettet var tydelig tydelig tydelig bedre i dag. Den egentlige grunnen for en dag med høykarbo er at jeg nå har stått dønn stille i fem uker...grrr...og håper på at denne "boosten" kan rette litt på det. Jeg må vel vente noen dager før jeg ser det, men jeg er ihvertfall happy med utslettet nå. Hm...mulig at jeg faktisk trenger en høyere andel karber for å ta av, dvs at maks 20g er så lite i lengden at det er signal til kroppen om å skru på alle forsvarsmekanismer den har mot å ta av...ihverttfall har huden min tydeligvis vondt av for lite karber, forstå det eller ei. Jan |
Hei
Jeg har en pasient som er fotomodell i Milano, hun ringte meg en gang og spurte hvordan hun skulle bli kvitt et utslett hun hadde fått.Jeg måtte forklare at man må se utslettet, et foto er stor hjelp, men stadig ikke det samme som å SE og kjenne på utslettet. Men det er observert en sjelden gang at folk får et slik utslett som ovenfor når de starter med ketolysekuren.( her var det vel Skaldeman, men det blir det samme, begge kurene bygger på ketose ) Jeg pleier å forklare hvor ekstremt vanskelig det er å diagnostisere matallergier.( uansett om noen mener man kan sende et hårstrå til USA og få et fasitsvar) I praksis kan det være at man tåler en matvare i liten til moderat mengde men ikke i store mengder.( man kan spise et eple uten besvær men får utslett av epleslang) Så jeg anbefaler å tenke over hva man har spist mye mer av, det kan være fisk eller egg eller ost etc. Så prøver man uten egg en uke, ser om utslettet blekner, deretter introduserer man egg igjen og blir det oppblussen av utslettet styrker det mistanken om egg. Slik kan man prøve seg frem for hver matvare. Dette blir ikke endelig bevis, men en sterk indikator. Jeg tror ikke så mange leger er gode på utslett, men det er en veldig subjektiv og udokumentert påstand. Selv er jeg ikke spesiellt god, men jeg er så heldig å jobbe på et helsesenter med to hudleger, så der kan pasientene få hjelp. Zyrtec vil ofte hjelpe på besværene. Vennlig Hilsen Torkil |
Takk for svar, Torkil. Jo, jeg har forsøkt meg litt frem med ulike matvarer, men utslettet har vært ganske jevnt helt siden det dukket opp, ulik mat ser ikke ut til å påvirke det. Trodde først det kunne være rømme og ost, men det var ikke det. Når det gjelder hva jeg ellers spiser mer av, så er det jo selvsagt mye mer fett nå enn før, og adskillig mindre karber.
Og nettopp fordi Skaldeman begynte å bli vel ensforming, selv om jeg godt kan spise nakkekoteletter og egg og bacon til frokost hver dag og synes det er helt ok, så har jeg nå beveget meg over på Ketolysekuren, mest for variasjonens skyld, og fordi jeg liker å lage mat og eksperimentere med nye ting. Nå skal jeg holde meg til ketolysekuren en uke og se hva som skjer, og skulle det blusse opp igjen, prøver jeg med en karbedag, og blir det bedre da igjen er jeg ihvertfall noe nærmere forklaringen. Det som også er litt pussig er at vektnedgangen stoppet opp omtrent samtidig med utslettet, uten det trenger å være noen sammenheng. |
Tenkte bare at jeg skule fortelle siste utvikling i denne saken. Etter å ha fulgt med på huden og kosten min et halvt års tid er jeg nå helt overbevist at utslettet kommer av et altfor strengt lavkarbokosthold. Etter at jeg la inn to karbekvelder i uken i tråd med NHE, forvant utslettet sakte men sikkert, selvom det faktisk tok mange uker før det var helt borte. Så reiste jeg på ferie i mai/juni og gav litt f... i lavkarbo, så derfor gikk jeg knallhardt tilbake til lavkarbo da jeg kom tilbake for en måned siden. Etter tre uker med minimalt karboinntak for å være helt sikker på at fettforbrenningen var der den skulle, begynte jeg igjen å få utslettet...men etter å ha karbet litt, er det borte nå. Mystifistisk... Det kan selvfølgelig fremdeles være at det faktisk er noe av maten jeg reagerer på, og ikke lavkarboen, men jeg tror ikke det. Velvel, jeg kommer ikke til å slutte med lavkarbo, for ned i vekt skal jeg, og jeg kjenner at helsen og energien og livslysten er mye bedre nå, men jeg har ihvertfalll lært kroppen min bedre å kjenne, og blitt mer bevisst på hva jeg stapper i meg.
God sommer! Jan. |
Sitat:
Tror det er viktig å finne sin egen grense - finne ut hva ens kropp tåler. Og det er jo akkurat det du har gjort. Så lenge det funker for DEG er det helt riktig det du gjør ! |
Sitat:
Det høres jo ut som pityriasis versicolor? Det går over uanset og dekker T-shirt området. Årsaken er ukjent, sykdomen godartet - bortsett fra kløen da. Kortison hjelper jo på de fleste hudlidelser ( litt grovt sagt ) :p Er det noe mange allmennleger er svake på er det hud og kosthold. Vennlig Hilsen Torkil:) |
Takk for svar, og etter å ha søkt på nettet på akkurat det, så ble jeg jo litt klokere, og det kan godt stemme det jeg fant, men det har altså i utgangspunktet ingen direkte sammenheng med kostholdet, greitt nok, bortsett fra at hva du spiser selvfølgelig påvirker huden din. Hvis jeg skjønner det rett så er dette er en gjærsopp som normalt bor ganske uforstyrret på huden uten, men som noen ganger blusser opp litt, gjerne i varme ogfuktige omgivelser, og det stemmer bra med mine observasjoner at det gjerne var ekstra ille der svett vått tøy og hud har gnisset mot hverandre en stund. Ok, det kan jo hende at overgangen til lavkarbo førte til utskillelse av endel (avfalls-)stoffer gjennom huden som var gunstige for denne soppen, kanskje det? Uansett, takk for svar, og blir det ille igjen vet jeg i det minste hva jeg skal si til fastlegen min.
Jan. |
Hei
Det forsvinner av seg selv og du får det neppe noensinne igjenn! Vennlig Hilsen Torkil:) |
Lenge siden jeg har sagt noe her nå, men jeg er altså fortsatt plaget med dette utslettet i ny og ne. Jeg har ikke funnet en kobling mellom visse matvarer og utslett, bortsett fra at det kommer etter cirka to måneder med lavkarbo. Det går over hvis jeg begynner med karbo igjen. Hvis jeg fortsetter på lavkarbo varer det gjerne i to-tre-fire uker før det går over av seg selv, for så å komme igjen noen måneder senere. Eneste forskjelligen at det er området som angripes blir mindre for hver gang.
|
Jeg er og plaget med disse røde prikkene, og de klør en del, har noen på brystet og masse på ryggen (helt likt som bildet jankph la ut). Jeg har spist lavkarbo i ca 7 uker før disse dukket opp. Har begynt med zyrtec i dag, håper det hjelper. Matvaren jeg har spist MYE mer av, er egg. Før spiste jeg kanskje 1-2 egg i måneden, nå spiser jeg gjerne 4-6 for dagen, så lurer på om det kan være egg som gjør at jeg har fått utslettet.
Noen andre som er/har vært plagget med dette, og som har blitt kvitt det?? |
Sitat:
|
Jeg med har fått utslett klør gjør det med. Husker jeg fikk det for noen år tilbake når jeg gikk på ketolysekuren. Men mener at det gikk vekk etter en stund.
Har ikke så veldig masse utslett litt på brystet men e klør i huden og blir rød. Men ser her at det anbefales mere vann så da skal jeg prøve det. |
Okey, da kan jeg, med trykk på kan, ha funnet ut hva som gjør at jeg har fått røde kløende prikker på rygg og bryst. Etter å ha googlet litt, dukket det opp noe interessant, SPLENDA :mad: kan være den store stygge rød prikkede ulven!!
Flere sider på nettet advarer mot bruk av Splenda, og jeg har spiste det daglig i pannekakene og hjemlaget syltetøy. :eek: Les mer her : http://www.google.no/search?q=splend...tf-8&aq=t&rls= http://www.google.no/search?q=splend...tf-8&aq=t&rls= |
Hei, ser du spiser mye egg:) typisk symtom på eggeallergi er kløende utslett. Kanskje det er det som plager deg:)
|
Aldri brukt splenda, men har utslett. Fått det etter ca 7 uker med lavkarbo.
|
Hei, vekker liv i en gammel tråd jeg... Jeg har de siste tre ukene hatt et prikkete og kløende utslett under høyre bryst. Har spist lavkarbo siden starten av august. Hvis dette er kontakteksem ville jeg vel hatt det under begge brystene? Var nettopp hos hudlege, han sa dette var på grunn av svette. Jeg svetter ikke så veldig mye og har heller ikke så store eller hengende bryst. Er det noen som har opplevd noe liknende?
|
Ja, jeg har opplevd det, men det VAR svetteutslett, små røde prikker som klør! Smurte på kortisonkrem et par dager, og problemet var borte vekk:D
|
Ok, da skal jeg prøve med Dermovat som jeg fikk fra hudlegen (men den var litt sterk til å brukes under brystet egentlig... men, men...) :D Takk for svar, jeg håper det er svette som er årsaken!
|
Oi, gammel tråd. AKKURAT sånn her har jeg det.
Jeg trodde først det var min gamle eksem fra barndommen som hadde dukket opp igjen, men nå er jeg usikker. Jeg er bombesikker på at det er kostholdet mitt som får meg til å bli sånn. Jeg har nå hatt dette et par måneder snart og jeg har behandlet det helt perfekt med tanke på hvordan man behandler eksem. Riktige kremer og har fått forskjellige styrker kortison av hudlege. Hvis jeg kutter ut lavkarbokostholdet forsvinner det nesten på dagen. Jeg vet at jeg til en viss grad har eksem, i alle fall sensitiv hud. Så jeg skylder ikke på selve kostholdet, men det bidrar sterkt til at det blusser opp. Bildet som ble lagt ut i 2006 her i denne tråden er identisk til hvordan jeg har det, bare på brystkasse og til dels under armene. Jeg kan smøre det med sterk kortison 1-2 ganger om dagen, fuktighetskrem flere ganger om dagen og det forsvinner sakte og sikkert i løpet av en uke. Men som regel på slutten kommer det frem et par små og rød prikker andre steder på mage/brystkasse og to dager senere er det et nytt utbrudd på gang. Dette klør til tider hinsides. Ble faktisk litt lettet når jeg fant denne tråden, stygt å si. Men det ga meg litt forklaring. Jeg har byttet over til neutral vaskepulver, tatt allergiprøver på grønnsaker hos legen, trener kortere økter for å ikke være svett så lenger, bruker større klær så det ikke skal gnisse mer og ikke noe hjelper. Antihistaminer hjelper noe, men ikke mye. |
1 Vedlegg
Her. Mye krem der, og ikke så ille nå. Der det er lilla under ene "mannebrystet" mitt(haha) er rester av et tidligere utbrudd.
|
Sitat:
|
Da har jeg fått hudlegetime på torsdag, greit å utelukke andre ting. Tatt nye allergiprøver i dag.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Da har jeg vært hos hudlegen, han mente det var pityriasis rosea. Iom det ikke responderte på kortison som de fleste andre utslett gjør, dog kortisonet kan lindre kløen min når det er som verst. Han sa at hvis det ikke gikk over i løpet av et par måneder er sjansen der for at det kan være noe annet som het noe med pityriasis også..husker ikke helt hva det var. Hehe. Det finnes ingen behandling, må ta tiden til hjelp. Jeg spurte om han trodde det kunne ha noe med kosthold å gjøre, men han var skråsikker på at hvis det hadde vært kostholdrelatert skulle sterke kortisonpreparater i det minste behandle utslettet lokalt. Noe det ikke har gjort på meg. Vet ikke om det er en tilfeldighet at såpass mange som har spist lavkarbo har samme flekker som meg, men jeg får se litt videre da. Jeg har som sagt vært veldig flink til å smøre med fuktighetskrem mange ganger daglig, så mitt utslett finnes ikke tørt og flasser ikke. Så det ser litt annerledes ut pga det. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19. |