![]() |
OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
*Brukeren har meldt seg ut av forumet og slettet innlegget sitt, men vi lar tråden stå, for den inneholder veldig mye god informasjon. Så les i vei, her står veldig mye bra!
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
---
|
---
|
Jeg har vært kjempefan av Kwasniewski i noen år nå. Skrev om filosofien hans på et annet forum for litt over et år siden:
http://www.pratekompaniet.com/forum/showthread.php?t=27 Har veldig lyst på bøkene. Han har visst endel gode oppskrifter på brød og kaker. :) |
---
|
Hmm, jeg som trener styrke 3 ganger i uka bør vel tross alt innta mer protein enn det der. Jeg ville inntatt ca 100 gram dag og spesielt før og etter trening. Hvis man redusere på karbo inntaket så kan ikke jeg se at dette skal gjøre skade, poenget med det høye proteininntaket er jo at man ikke skal bryte ned musklaturen, men bygge den opp. Tror ikke muskel bygging er prioritert i OE.
Er ikke optimal ernæring i hovedsak for kraftig overvektige og folk med div. sykdom? forøvrig så blir min utrening sånn: 1,75 høy. 75 - 7,5 ( anntar at det er 10% og ikke 8,5 kg uansett) gir 67,5 kg som idealvekt. Var 68 kg i fjor sommer og da var fett% 17 så jeg må nok dessverre lenger ned enn det for å få frem sixpacken. |
Sitat:
Nei, dette kostholdet er ikke bare for sterkt overvektige personer, det er et optimalt kosthold for de fleste, da det er basert på kroppens biokjemsike behov for næringsmidler. Idealvekta di er 75 +/- 7,5 kilo, dvs mellom 67,5 og 82,5 alt etter kroppsbygging. Basert på idealvekta di som du sier var 68 kilo, så vil ditt næringsbehov ifølge OD være som følgende ved lettere fysisk aktivitet. Ved tungt fysisk arbeid eller mye trening, vil behovet være et annet; Protein: 78-88 gram Fett: 168-227 gram Karbohydrater: 47-53 gram Hva ditt behov er nå vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner til din nåværende vekt. . |
men hva skal man spise hvis man skal ha mye mer fett og midre protein ?? det blir vel mye smør og ojer da ? jeg teller ikke proteiner bare karbohydrater så vet ærilig talt ikke hvor mange protiner jeg får i meg i løpet av en dag .....
|
ca. 80 kg tror jeg, har av en eller annen grunn ikke veid meg på flere mnd.
fettfri kroppsvekt vil nok være ca 62-63 kg. er veldig spinkel og derfor redd for å miste den lille muskelmassen jeg har. |
---
|
---
|
---
|
Ser veldig bra ut den listen, blir sulten bare av å se på den.
familien blir vel å klikke helt når jeg går over til et slikt kosthold. |
Flott, Ziggy!!! :D:D
|
Sitat:
|
---
|
Når jeg spiser Atkins så ligger jeg på over 70 % fett, ca. 20-25 % protein og 5 % karbohydrater. Og da spiser jeg masse fete kjøttvarer pluss såklart oljer og smør. Jeg ønsker ihvertfall ikke (og gidder heller ikke) å spise mer fett enn dette. Da må jeg drikke olje til maten da! :)
|
Sitat:
I såfall så spiser du nærmere Optimal Ernæring enn du gjør Atkinskostholdet... - Atkins fase I: Protein (P): 36% Fett (F): 53% Karbohydrater (K): 8% (vedvarende vekttap) For Optimal Ernæring fordelingen mellom de ulike næringsstoffene som følgende: - OE for overvektige: Protein (P): 12,5% Fett (F): 77,0% Karbohydrater (K): 10% Det eneste du i såfall trengte å endre på, var å spise litt mere grønnsaker, og litt mindre proteiner....fettinnholdet ditt er helt som for Optimal Ernæring for vekttap!!! . |
Sitat:
Det er vel heller at Optimal Ernæring er en form for Atkins. Vil ikke endre på noe nei, ihvertfall ikke grønnsakene spiser nok av det. Men når det er sagt så følger jeg vedvarende nå og da med innslag av nøtter noen dager i uka, i tillegg til mørk sjokolade og litt korn en dag i uka så da blir fordelingen i snitt; litt mindre fett og litt mere karbohydrater og litt mere protein vil jeg tro, enn det jeg sa først. |
Sitat:
. Om du la merke til hva jeg skrev i beskrivelsen av fasene, så poengterte jeg at dette var vedvarende vekttapsfasen til Atkins. Introfasen skal bare vare i ca 14 dager, mens vekttapsfasen til Optimal Ernæring skal vare til man har nådd målvekten. Det er en stor forskjell på det... For det andre, hvordan er så Atkins fordeling ved vedvarende vekttap og vedlikeholdsfasen i følge dine bøker? Skulle være interessant å høre det... Når det gjelder hvem som er en kopi av hvem, så ble Optimal Ernæring utviklet tidlig på 1960- tallet, mens Atkins kom på banen først flere år senere, tror det var i 1972 eller noe sånt...:D :cool: :D . |
Hovedforskjellen på Atkins induksjon og optimal ernæring - er at på Atkins så spiser du mer proteiner. Skjønt der er ingenting i veien for å spise enda mer fett. :)
|
Sitat:
Helt enig med deg der, HP! Det er jo snakk om å finne frem til det kostholdssammensetning som passer og fungerer for hver enkelt, så får man i grunnen kalle det hva man vil...:) :) :) . |
Hovedforskjellen mellom Atkins og Optimal Ernæring, er nettop det at Atkins anbefaler en større andel proteiner i kosten enn det Kwasniewski anbefaler.
Hvem som har rett kan man strides om,men det er vel kjent at om man spiser mere proteiner enn det kroppen har bruk for som byggesteiner, så vil de nødvendigvis bli omdannet til glukose gjennom glukogenese bl.a. i levra, og denne glukosen har samme effekt og funksjon på kroppen som glukosen fra karbohydrater har... . |
.
Dere som har lest Sten Sture Skaldemanns bok "Spis deg ned i vekt", hvordan er kostholdet hans sammenlignet med Optimal Ernæring??? . |
Bare for å klargjøre et par ting ting når det gjelder Atkins:
Den optimale fordelingen på Atkins Induksjon er 70-75 % fett, 20-25 % protein og 5 % karbohydrater - dette har jeg fra Atkins Support - og det er en velkjent "greie" i Atkins-miljø. Fordelingen som er nevt nedenfor har jeg ikke sett noe sted, siden jeg begynte med Atkins kosthold i 1982. Hva som står i de norske oversettelsene står jeg ikke inne for. Introfasen til Atkins skal vare i minst 14 dager. De fleste går lenger. Det kommer litt an på hvor mye en har å ta av og hvor fort/sent en går ned. Selv gikk jeg på induksjonsnivå i over 6 mnd. fordi min toleransegrense for karber er veldig lav og jeg har lavt stoffskifte og høy metabolsk motstand. Når man går på vedvarende vil karbo mengden øke og fettinntaket gå noe ned. Men mange av oss vil fremdeles ligge på 60 % fett og 15 % karbohydrater også på vedlikehold. Det kommer an på hvor ens toleransegrense for karbohydrater går. Mengden karbohydrater en tåler balanserer hvor mye fett en spiser. Fordi Atkins innså at vi alle er forskjellige er det ingen tall eller prosentsatser eller tidsaspekter som er absolutte. Proteininntaket ligger jevnt. Inntak av protein på Atkins ligger ikke høyt i forhold til mange andre lavkarbo dietter. Det anbefales fra 1 til 1,5 gram x kroppsvekten pr dag. Mer om man trener mye. For meg som veier 63-64 kilo betyr dette fra 63/64 gram til 94/96 gram proteiner pr dag. Det er helt klart at for meg som trener 5 dager i uken er det for lite med 63/64 gram pr dag. Jeg vil jo gjerne bygge muskler, og da er proteiner nødvendig. "Min" ernæringsfysiolog (lavkarbo sådann) mener jeg bør ligge på rundt 100 +/- med jevn fordeling utover dagen. Det er også Lindbergs anbefaling. Vet ikke hvem som har fått det for seg at Atkins er så høy protein, - de fleste andre anbefaler mye mer......... Jeg har ikke satt meg inn i Kwasniewskis filosofi, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men så veldig store forskjeller fra Atkins er det nå ikke ut fra det jeg har lest her. |
---
|
Sitat:
Men man blir minnet på å ikke være redd for fett, og passe på at en spiser nok. Men først og fremst blir man bedt om å kutte ut ferdigmat (lavkarboprodukter som barer og shaker), kunstig søtstoff (lettprodukter som lettbrus etc) og sjekke kostholdet for "skjulte karber" (siden de fleste tor de kan beregne karber utfra øyemål og så få egentlig mestrer den kunsten og derved spiser mye mer enn det de tror). Dessverre baserer bl.a. Mat & Helse seg på den norske oversettelsen av den utdaterte 1992 utgaven av Atkins. Det kom ny utgave i 1999 OG i 2001/2002 etter nye erfaringer og forskningsresultater. Det har ikke blitt oppdatert i de nye opptrykkene av boka her i Norge. Noe Mat & Helse, Midelfart og forlaget har blitt gjort oppmerksom på - uten å ha reagert nevneverdig. Da blir det litt vranglære rundtomkring dessverre. Men etter noen år blir en trøtt og lei av å sende brev og mailer uten å få svar eller rettelser av åpenbare feil.:p Men dette blir jo pirk i den store sammenhengen. Skjønner godt hva du sier/mener Ziggy og er helt enig med deg i det store og hele. Har sansen for Kwasniewskis filosofi utfra det jeg har lest. Har bare ikke rukket å sette meg skikkelig inn i den enda. Så mange bøker en skulle lest !!! Fortell gjerne mer !! :) |
Sitat:
Takker for den Nille! kan du forresten hjelpe meg med å opdatere kostanbefalingene for protein- fett- og karbohydratfordelingen mellom de ulike fasene av Atkins kostholdet? Introduksjonen: 20-25% Protein : 70-75 % Fett : 5 % Karbohydrater Vedvarende Vekttap: xx% Protein : xx% Fett : xx% Karbohydrater Vedlikehold: xx% Protein : xx% Fett : xx% Karbohydrater Disse burde være lett tilgjengelig slik at man enkelt kan danne seg et bilde av hvor mye man bør innta av de ulike næringsstoffene... når sulten blir borte er det som kjent lett å "slurve" litt med matmengdene, og ende opp med å¨spise langt mindre enn man burde, både når detv gjelder matmengde og måltidshyppighet... |
Sitat:
20 karber rp dag på Induksjon. Man øker med 5 karber pr uke på vedvarende (etter stigen) helt til man er ca,. 5 kg fra målvekt. Deretter øker en med 10 karber pr uke til man har nådd målet ov vekttapet stanser opp. I løpet av denne prosessen finner en ut hvor mye karber en tåler, dvs. hvor høyt en kan gå utejn å legge på seg. Grunnen til at det i utgangspunktet ikke finnes noen prosentmessig fordeling er at folk selv skal finne sitt nivå. Dette kan være veldig forskjellig fra person til person. Det blir også litt for mye for folk flest når de i tillegg til karber også skal regne prosenter av fett & proteiner ! Det skal være enkelt, slik at det ikke bare er for "spesielt interesserte". Atkins gir regningslinjene, så finner en selv ut hva som funker best for en selv. Så lenge en følger reglene/retningslinjene/mengdene som blir gitt i boka, listene over tillatte matvarer og går over til vedvarende etter vedvarende stigen, for så å følge reglene for pre-vedlikehold og til slutt vedlikehold, - vil en ved det alene automatisk justere inntaket - er Atkins filosofi. Og det funker veldig bra. Når karbene øker, minsker fettet noe. Alle måltider skal bestå av en proteinkilde, fett og grønnsaker. Som tidligere nevnt er den eneste anbefalingen for protein som blir gitt 1 gram pr kilo kroppsvekt. (http://atkins.com/Archive/2005/3/10-805820.html). Her er forresten Atkins sin matpyramide: http://atkins-no.com/billboard/image...x632-no-no.gif Vet ikke om dette gir noe tilfredsstillende svar på det du spør om....:p |
Sitat:
Og når man er ute av ketose vil man etterhvert kjenne sultfølelsen igjen. faren er her at man, om man ikke følger reglene nøye, faktisk spiser for mye og ikke for lite. Protein og fett metter godt. Jeg har prøvd, og jeg kan love deg at det ikke er lett å spise for MYE protein (dvs. over anbefalt mengde). Jeg har dårlig muskelbygging og får beskjed fra både trener og ernæringsfysiolog om å spise MER protein. Men jeg får det ganske enkelt ikke til uten å være ekstremt bevisst på det. Her er et snitt pr dag fra mitt matinntak en uke på pre-vedlikehold: Total: 1741 Fat:122 1098 65% Sat:21 187 11% Poly:18 163 10% Mono:22 200 12%Carbs:53 119 7% Fiber:23 0 0%Protein:116 463 28%Alcohol:0 0 0% 1741 kalorier, 122 gram fett (65 %) 30 netto karber (7%) og 116 gram protein (28 %). Nå er jeg på vedlikehold og fører ikke lenger matregnskap, men antar jeg ligger et sted rundt 60% fett, 10% karber og 30% protein (trener 5 dager) pr uke). Ligger rundt 40-45 netto karber pr dag.... |
Sitat:
|
---
|
Sitat:
Han påpeker videre at kroppen ikke trenger å få tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket"/turnoveren av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i danelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen). Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn 30 til 40 gram pr. dag i gjennomsnitt. Men, som kjent, for hver fremlagt forskningsresultat man kan komme over, så finnes det alltid minst en rapport som sier det motsatte... Husk da at han her snakker om gjennomsnitt, i dataprogrammet som der kan prøve ut gratis, så kan dere kalkulere induviduelt tilrettelagte kostholdsanbefalinger når detv gjelder sammensetningen av de ulike næringsstoffene. Det er dette som danner bakgrunnen for disse beregningene...:) :) :) . |
Jag har bara bläddrat snabbt i Kwasniewskis bok och därefter lånat ut den, så jag kan inga detaljer om vad han säger. Men vad jag kunde se har vi ungefär samma budskap. Vill man gå ner i vikt så är det enklast att sänka proteinandelen och öka fettandelen.
Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater. Det gäller idag, när jag är ungefär normalviktig. När jag hade stor övervikt kunde jag äta mer protein. Då fungerade 20-25 procent protein bra för viktnedgång. Kalorierna räknar jag inte. Jag äter mig mätt. Jag åt mycket i början och jag äter lite nu. Jag menar att man kan följa denna typ av "diet" utan att göra några som helst beräkningar. (Om man inte tänker skriva en bok...) Det är bara att äta mycket kött, med sikte på de feta bitarna, och att fylla på med en rimlig mängd ovanjordgrönsaker, i första hand till middagen. Då hamnar man automatiskt på ca 20 procent protein, ca 75 procent fett och ca 5 procent karbohydrater. Jag har inte läst Atkins själv, men jag tror inte på hans idé om att plussa på med kolhydrater varje vecka för att se var den kritiska gränsen går. Det är nog bara en marknadsföringsidé. Jag tittade på hans pyramid och jag vill flytta bären högre upp och flytta ner de feta mejeriprodukterna. Men det är jag det. Vi är alla olika. Jag menar alltså att den som är känslig för karbohydrater bör stanna kvar i "induktionsfasen" tills målvikten är nådd. Men det är ju ett tuffare budskap och det säljer inte lika många böcker. Sten Sture |
Kjempeinteressant det du forteller Ziggy ! Skal laste ned på PC'en hjemme (er på jobb nå). Det er godt mulig at denne modellen lett lar seg implementere i et tradisjonelt Atkins Kosthold også, - bare at man har litt mer strukturerte rammer å sette det inn i !! Jeg mener for de som har problemer med å finne "sin Atkins" om du skjønner hva jeg mener !
Atkins er ikke for alle, - det har jeg sagt ofte. Selv om filosofien har vært tilgjengelig i over 30 år, har funket godt og hjulpet mange, er det ikke dermed sagt at det ikke finnes bedre metoder. Vi må ikke utestenge andre for det..... Skal lese litt mer om Kwasniewki - nå spørs det bare hvem jeg skal lese først, han eller Skaldeman :) |
Sitat:
Helt enig med deg, Sten Sture! Men for mange er det litt "skremmende" å tenke på at man skal spise mye fett (jeg tenker IKKE på deg her Nille....), da man i årtier har blitt bombardert med informasjon om at fett er usunt og kan forårsake kreft og hjerteinfarkt, angina mv... Har du forresten sett på programmet Calculus Vitus? Det ligger en drøss med oppskrifter der, og du får samtidig testet beregningene til Optimal Ernæring opp mot din egen kostholdsfilosofi... Teller forøvrig på knappene om jeg skal kjøpe den svenske versjonen av boka di, eller vente på den norske versjonen... . |
Sitat:
Husker selv usikkerheten jeg følte når jeg skulle gå over fra introduksjonen til vedvarende, kan jeg... skal jeg... er det for mye.... er det for lite... ødelegger jeg alt nå... Det er nettop derfor et slikt verktøy som Calculus Vitus er til stor hjelp, ikke minst for meg i kampen om en god helse og tilnærmet normal vekt... Og husk forskjellen mellom kroppens behandling av fett og proteiner. For store mengder med protein i kosten fører bl.a. til at kroppen omgjør overskuddet av proteinene til glukose gjennom en prosess kalt glukogenese i leveren. Denne glukosen blir så enten benyttet som energi, eller den blir lagret som kroppsfett. Fordøyelsesprosessen vår kan, i motsetning til ved karbohydrater og proteiner, bare ta opp en begrenset mengde med fett. Opptaket av fettstoffer gjennom fordøyelsessystemet er fysisk begrenset til 12-15 gram pr. time, uansett hvor mye fett det forefinnes i maten som fordøyes. Alt fett over denne mengden vil derfor bli utskilt gjennom avføringen. Det er derfor man kan si at en kalori ikke bare er en kalori, og at energi inn ikke nødvendigvis er lik energi ut. Men spiser man for mye fett så er det nettop det som skjer...det kommer ut isteden for å bli lagret som overskuddsenergi i form av fett på kroppen...:) :) :) . |
Sitat:
. Et spørsmål til deg Sten Sture, når det gjelder karbohydrater og fiberinnhold... - Regner du karbohydratene med eller uten kostfiberinnholdet når det gjelder energien fra karbohydratene i kostholdet ditt?? Kostfibrene tas jo ikke opp av kroppen, så skal man tilføre kroppen et visst antall karbohydrater som brukes av røde og hvite blodceller, samt hjernevev, så har jeg kun tatt med energien tilført bare fra karbohydratene- UTEN at kostfiberinnholdet telles med når det gjelder energitilførselen fra karbohydratene. Hva mener du om dette??? . |
Til ziggy: kor mange måltider anbefaler Kwasniewski per dag?
|
Sitat:
Jag trodde att jag hade svarat på detta, men jag hittar inget svar. Ja. jag räknar alla karbohydrater. Det bör man göra när man äter få fibrer. Fibrer är för cellulosaätare. Sten Sture |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20. |