![]() |
Hva savner dere mest? Og hvordan erstatter dere det?
Hva savner dere mest? Og hvordan erstatter dere det?
Min savneliste: FRUKT i lange baner Popcorn, har bare kutta ut! :D Kaffe mocca/latte/choca mocca, drikker kaffe med fløte i. Ønsker meg steamer da. SJOKOLADE... (men overraskende ikke så mye som jeg trodde) Pastiller, tyggis. Ja det var faktisk det jeg kom på akkurat nå, skal ikke se bort fra at jeg kommer på mer... |
Sv: Hva savner dere mest? Og hvordan erstatter dere det?
Savner mest Opera mints, tyggis og meny boller+ fanta ;)
Ikke noe som kan erstatte det dessvere :( |
baguetter, rundstykker etc og nå til påske savner jeg veldig påskeegg med marispan fra Anton Berg :(
har ikke funnet noe å erstatte det med som smaker godt nok til å kalle det erstatning :( |
Savner ikke noen spesifikke matretter, men savner 'lettheten' av et HC-kosthold - det å kunne gå inn i en butikk og bare plukke med seg noe i farten.
|
Kitsui: Det henger jeg meg på ja, akkurat den lettvinte biten... For mitt vedkommende er jeg blitt avhengig av varmeskap. (kylling og karbonader, kotelett) er bedre enn pølse i lompe f eks..
|
Frukt, når jeg er ferdig slanka og skal vedlikeholde er det frukt som skal innføres.
|
Jeg savner ikke så veldig mye, annet enn friheten til å ikke bry meg en tanke en gang om hva jeg pytter i munnen.. men jeg kjenner at jeg savner banan og andre frukter, bananwok og andre middager jeg laget ofte før..
Jeg savner mint sjokolade (jeg spiste sjeldent sjokolade eller mint før ketolysen men når jeg begynte kom suget av dette), minten erstattet jeg med grønn mint te, og sjokoladen med sukkerfri sjokolade fra sunkost. Sukker med sukrin, sukettene beholdt jeg. oi jeg kom på iskaffe! aiaiai hva hadde jeg ikke gitt for en kopp pulver iskaffe fra nescafé blandet med lettmelk.. *sukk* Den kan ikke erstattes med noe, tro meg, jeg har prøvd. |
Savner i grunn frukt mest. Appelsiner spesielt, spiser en del bær - men når jeg er ferdigslanket skal jeg innføre en appelsin om dagen (og håpe at det fungerer)
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg savner mest modern's hjemmelagde lørdagsmat, enten pizza, pølsehorn eller chili.
Chili KAN jeg vel egentlig spise, selvom det ikke er ketogent så kan jeg takle tomatbønnene (keto-usj!), tomatpureen (17 g. karbo!! :eek:) og løken, om så bare fordi det er NAM..! Pizza har jeg klart å fikse selv, lager pizzabunn av hovedsaklig blomkål (ja, blomkål, og den smaker faktisk bare pizzabunn, ikke blomkål, tilogmed mutter'n ble både imponert og frelst!) Sushi, slik som jeg liker den (tempura scampi = Homer slurp) er ikke reproduserbart, og er dermed en av mine svakheter som jeg kommer til å inkorporere med jevne mellomrom til jeg enten ikke liker det lenger eller ikke føler behov for det lenger, hva nå enn som kommer først :) Sashimi er jo selvfølgelig et alternativ, jeg har ikke helt lagt min elsk der ennå, men med tanke på hvor glad jeg er i sushi generelt så føler jeg at det ikke er langt unna :) |
Savner ikke noe spesielt jeg. Det er jo som oftest en grunn for at vi begynner å spise lavkarbo mat. Ønske om å gå ned i vekt, bedre helse etc.... da er det jo ofte de tingene vi "savner" som faktisk gjorde oss overvektige eller syke. "koste" meg med god gammeldags sprø pizza før helgen:eek: skal bli lenge til neste gang kan du si:eek: var jo dårlig hele helga p.g.a. av det. Da sa mannen i huset at du er mye mer oppegående og smilende når du spiser din mat. Så hvetemel og gjær er gift for min kropp iallefall. Greit å ta en liten test innimellom, bare for å få det bekreftet:rolleyes: at slik som jeg lever nå er slik jeg skal leve 4ever. Selv om endel smaker og konsitenser ikke er de samme så er det en vanesak og en må bare venne seg til og teste ut hva som gir best resultat for en selv. Krever litt prøving og feiling og nye tenkemåter når det gjelder å lage all mat fra bunnen.:)
|
Femte dag: ferskpresset appelsinjuice som jeg pleide å drikke ett glass av hver morgen... Pære, banan, nybakt brød, IS!!! Og etterhvert kommer jeg til å savne tempura maki. Jeg liker sashimi best heldigvis men tempura maki? Mmm!
Jeg håper dette kostholdet betyr energi og overskudd for meg. Men må si at jeg har hatt kosthold før hvor jeg følte meg frisk og sterk - jeg var vegetarianer i mange år og spiste masse frukt og grønnt - og ble sinnsykt dårlig av den type kost eg spiser må :) morsomt! |
Hva jeg savner: Lakris. Hva jeg erstatter den med: Uerstattelig.
Jeg spiste skjelden eller aldri kaker,is og andre søtsaker før jeg begynte på LC, my drug off choise var poteter,ris og loff, men en eller to ganger i måneden kunne kjøpe en stor pose Big Ben eller lakrisbåter og spise opp hele posen med en gang, hvorfor kan ikke lakris stå på listene over mat du kan og bør spise:mad:. Jeg har satt en dato, og på denne datoen skal det spises lakris, masse lakris, karbo og eventuell mageknip i etterkant er totalt likegyldig:D |
Jeg kjenner jeg savner spaggethi litt av og til:
Squash er IKKE en bra erstatter. Jeg holdt på å kaste opp når jeg prøvde det... |
Sitat:
|
Kaffedrikker med melk og evt litt smakssirup er vel kanskje det jeg savner mest, eller i alle fall oftest, siden jeg liker å sitte på café, men da blir det jo med svart kaffe eller en americano. Lager erstatninger hjemme av eggemelk (søk etter oppskrift) eller kokosmelk. En god iskaffe har jeg ennå ikke klart å sette sammen, men nå mistenker jeg også at Tine sin cappucino-iskaffe ikke ville smakt så godt som jeg "tror", heller. :p
Og så er cashewnøtter blant mine evige favoritter - så dem kommer jeg nok til å spise mere av når jeg ikke lenger ønsker vekttap. |
Jeg jukset meg til en kvart iskaffe fra tine forrige uke (satt i forelesinger fra 9 - 18 så var helt pumpa. MEN den var ikke så god som jeg hadde drømt om, den var slettes altfor SØT. :sjokk:
Jaja, et par uker uten sukker gjør mye med smakene skjønner jeg. Tenker å bestille stevia med smaker så får vi lage lit tgodt drikke. :) Savner baileys (spesielt i påsken) |
Sitat:
|
Sitat:
Aubergine derimot - det er ikke menneskemat i min munn... :eek: |
Jeg savner akasiehonning på blåmuggosten min, men klarer meg fint uten også. Og så pistasjnøtter. Og baileys. ^^
|
Sitter her og ser på svarene deres og samtidig ser jeg på hvor lengne dere har vært medlemmer. Kan nesten se det på svarene hvor legne folk har holdt på med lavkarbo.
Det jeg savner mest er som andre også sier, enkeltheten, det og alltid kunne få seg noe å spise når man er på farta. Jeg reiser mye i jobben og prøv å få tak i noe lavkarbo på en flyplass, tilnærma umulig. Dessuten savner jeg og bare kunne spise det jeg vil uten å måtte forklare og forsvare hver minste lille bit. Jeg leita etter erstatinger for alt i begynnelsen, men har heldigvis klart å slutte med det. I begynnelsen savna jeg mest gjærbakst, men etter å ha vært uten det ett år smakte jeg en liten bit av en nystekt, hjemmelaga hvetebolle. Det smakte bare gjær og søtt, fælt :eek: Jeg var også stor fan av stratos tidligere, så jeg måtte smake en bitteliten bit og den ble spytta ut. Føsj så dårlig det smakte, prøvde meg på smågodt også og det smakte bare syntetisk. Nei det er ikke mye mat jeg savner og spesielt ikke når jeg vet hvor mye snadder jeg kan spise på dette kostholdet. Og bare det at jeg er frisk veier opp for alt :) |
Sitat:
|
Selv etter 2,5 år på lavkarbo er denne lista lang....
Sjokoladepudding m vaniljesaus, kaker, Sørlandsschips, Tortilla chips, Crispo sjokolade, komle til middag og mye, mye mer... Erstatter ikke mye, koser meg heller en sjelden gang...... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg savner chips på lørdagskvelden, ris og hjemmebakte boller og sjokoladekaker.
|
Jeg savner å tygge på noe hardt! Brødskalker, knekkebrød og gulrot, f.eks.
Noen ganger spiser jeg selleristang, som gir litt av tyggemotstanden jeg savner. Og så har jeg pleid å ta litt nøtter eller mandler etter måltidet for å få tygge på noe litt hardt, men det kutter jeg ut fra og med denne uken fordi det ser ut til å være en "partystopper" for meg. Jeg har samme erfaring som flere andre har nevnt her: Det som før smakte godt, smaker både for søtt og for syntetisk nå. Så det er ikke noe stort offer å droppe f.eks. vanlig sjokolade eller kaker. Brød kan jeg kanskje aldri spise igjen, fordi jeg får "tenning" på det - som en alkoholiker. Men det finnes verre skjebner enn det; jeg er bare glad for å ha funnet lavkarbokostholdet som har gitt meg mindre smerter og bedre helse! Og på sikt, håper jeg, varig lavere vekt. |
Jeg savner poteter. Jeg elsker poteter! Når jeg var på søndagsmiddag hos mamma spiste jeg omtrent bare saus og poteter. Tok kun litt kjøtt for syns skyld. Sausen til mamma blir ikke det samme uten hvetemel heller. Har ikke funnet en god nok erstatning for det...
Også savner jeg grønne epler. Jeg spiste gjerne 4-5 av de for dagen. Litt rart å tenke på egentlig, at legestanden anbefaler oss å spise frukt og poteter o.l, for å holde oss normalvektige og friske. Jeg ble overvektig og syk. Jeg spiste sjelden godterier og fett. Frukt til kos, grovbrød hver dag, havregrøt til frokost, og poteter til middag. Fulgte igrunn ganske bra det Statens Ernæringsråd anbefaler, men like fullt har jeg blitt overvektig! Men når jeg får litt orden på kropp og helse, så skal jeg unne meg "hvetemelsausen" til mamma, og spise et grønt eple når jeg skal kose meg. Men inntil videre, så klarer jeg meg greit uten og. Men, er enig med flere her; Det jeg savner mest, er å kunne raske med meg noe mat i farten. Eller muligheten for å spise noe raskt, uten å måtte lage hver dag! Å være på feks en spontan biltur med noen kan være en prøvelse, for om jeg er sulten, så nytter det ikke å bare "svinge innom Statoil". Ikke alle veikroer fungerer heller, siden det nærmeste lavkarbo er langt unna sånn egentlig. ( Karbonader fulle av mel, med kokte gulrøtter og erter ) Men det positive er jo at jeg klarer meg lengre uten mat enn mine høykarbovenner. Så det går som oftes greit. Men jeg er sikker på at det er i en sånn situasjon jeg en gang kommer til å sprekke. :rolleyes: |
Melk! Egg og bacon uten melk er som.....eh, ja noe som absolutt ikke er komplett :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har alltid vært en melkoholiker, hadde alltid en enliter med Q-melk ekstra lett (smakte friskest i forhold til lettmelk og Tine melk syns jeg) og to i reserve i et annet kjøleskap, det gikk fort et par sånne om dagen..! Bare gikk og glugga rett fra kjøleskapet.... Iskald melk.. *sukk* Kan ikke fatte og begripe hvordan jeg kunne glemme det i forrige innlegget mitt... |
Sitat:
|
For dem som savner fløtegratinerte poteter kan jeg virkelig anbefale fløtegratinert sellerirot. :sikle: Det BLIR ikke typisk sellerirotsmak av det, det smaker bare himmelsk!
Jeg kutter sellerirota i tynne skiver/staver, har på salt, pepper, hvitløk og estragon. Fyller nesten helt opp med fløte. Steker på 200 grader ca 20 min. Har på ost. Steker videre ca 20 min. Det er bare nydelig. Jeg klarer ikke blomkålmos i det hele tatt, men dette er snadder! Anbefaler å prøve! |
Jeg går på lavkarbo for å ha kontroll over blodsukkeret mitt siden jeg har diabetes 1. Jeg har etterhvert funnet ut at kroppen min tåler 10 -15 karber pr måltid om jeg også legger inn mosjon etterpå (laaang tur med bikkja).
Jeg spiser lavkarbo, men jukser litt. Jeg passer bare på at totalkarbene i et måltid holder seg innenfor max 15. Jeg kan dermed smake på det meste, bare i mye mindre målestokk enn jeg gjorde før i verden. De siste dagene har jeg f.eks. hatt skikkelig lyst på kiwi og plommer. 1/2 kiwi eller ei plomme som dessert etter et måltid med masse fett i går helt supert. Tror ikke jeg savner noe........dvs. en sommer uten maaaange softiser blir tøft:( |
Sitat:
|
Det er spesielt to ting jeg savner, og det er for det første: Frukt og det andre er hjembakt grovbrød.
Godt med lavkarbobrød også,men ikke så godt som hjembakt grovbrød med sprøskorpe :p |
Savner mest iskrem og pinneis, samt potetgull.
Iskrem lager jeg selv i blenderen av en eggeplomme, bringebær og fløte, men savner et par favoritter som Ben & Jerry's-is og pistasjis. Potetgull erstatter jeg sjelden, er veldig lei av bacongull. Men det får bare være, det er ikke bra for meg :) Også savner jeg som andre her enkelheten. Håper og tror at det kommer til enkle lavkarboalternativer etter hvert som det får feste i samfunnet. Når jeg ikke lenger har vektnedgang å tenke på kommer jeg uansett til å ty til enklere alternativer om det skulle være krise (flyreiser etc.), da det ikke er en situasjon jeg er i jevnlig og dermed ikke gjør at jeg sklir tilbake til gamle vaner. |
Savner Grandiosa, men går fint uten, savner også Delivio potetgull :o
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36. |