![]() |
Skyr eller ikke skyr?
Vi har nå gått på ketolyse en liten stund nå, å begynner egentlig å bli litt lei bacon og egg. Hvordan fungerer det med skyr for eksempel? Er det litt feil å spise det når man er i ketose?:confused:
Hilsen -Desperat på leting etter alternativer- |
Sv: Skyr eller ikke skyr?
Hva er skyr for noe? Og nei, dere må ikke bare spise egg og bacon. Dere kan spise grønt og annet kjøtt eller fisk.
|
Skyr er jo omtrent helt fettfritt, så om du skal spise det, bør du kombinere med en fettkilde. En av mine favoritt-"comfort foods" er naturell-skyr blandet med fløte, kanel og bittelitt søtning.
Merk også at det bare er de "høye" skyr-boksene som kan tillates, de minste boksene er fulle av sukker. Noen kan reagere negativt på, eller få vektstagnasjon som følge av, søtningen i den smakssatte skyren. |
Sitat:
I signaturen min er det linker på ketose/ketolysevennlige oppskrifter. Både middager, tilbehør, frokost og lunch. Jeg spiser sjelden egg, men det finnes så mye mer av god mat å spise. Så ta en titt der du :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva med ostechips, eller salami chips med rømme- nam! Ofte har jeg bløtkokte egg til frokost med smør, da lager jeg en kopp kaffe, eller te med cocosa i tillegg for å få fett
|
Jeg kan plutselig bli ringt opp og sendt på jobb tidlig om morgenen, og da er det ikke alltid jeg rekker raske med meg noe mat. Da synes jeg Skyr er greit, spiser naturellversjonen, men tar noe fet ost eller en avocado ved siden av. Der er jo selvsagt bedre alternativer når man har tid.
|
Sitat:
Tror du jeg kan lage chips av spekeskinke? |
Sitat:
1 dl skyr naturell 1/2 dl fløte 1 ts kanel 6 dråper rom essens noen dråper natreeen Kjempe godt!!!! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Til det andre spm ditt, tviler på at du kan lage av apekeskinke, eller kanskje det blir som bacon. Jeg har foresten også stekt salami på panna sammen med egg som bacon- litt salt da men, funker som erstatning for bacon. Hva med tyrkis youghurt og hjemmelaget musli? Manne. Spiser det til frokost før jobb, og for han funker det ypperlig, han klarer da olde seg godt mett til lunsj. |
Sitat:
Å muslien blir da lavkarbo? |
Det er hjemmelaget lavkarbomusli ja: http://minlavkarbomat.blogspot.com/2...get-musli.html
Men mannen har det greit, han skriver det bare på handlelisten, så lager jeg det *snill kone* |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det eneste som har fått meg til å kanksje endre mening ang skyr nå, er at det er jaggu aspartam i, og DET hadde je jo tenkt å holde meg unna mest mulig :( |
Sitat:
|
Sitat:
http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam.html Det er meldt inn over 90 forskjellige bivirkninger på aspartam og jeg fatter ikke at det fremdeles er lov å bruke det i mat. Selv om det og finnes rapporter på at det er trygt å bruke så er det ingen som har forsket på hva alle forskjellige tilsetningsstoffene i mat tilsammen utgjør av fare for helsen vår. |
det er vel bare i de skyrene med smak som har aspartam? er vel ikke det i den naturelle? håper jeg..
|
Sitat:
|
På kostholdsdebatt igår sa lege ved Fedonklinikken at det er ikke påvist at Aspartam er farlig per dags dato. Men det misstenkes sterkt at det ikke er bra for deg uansett, da dette er kjemisk fremstilt og all kunstig søtning bør kun brukes som nødløsning. Hvis man skulle ha søtning var Sukrin best anbefalt, da dette i det minste er naturlig :)
|
Er ikke aspartam i Skyr naturell, bare i de smale, høye begrene, tror jeg.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat: