![]() |
En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.
Det sies jo å være betraktelig høyere risiko for kreft i tykktarmen dersom man spiser mye rødt kjøtt fremfor hvitt kjøtt og fisk, og dersom man spiser lite fiber.
Er det noe å tenke på dersom man går på ketolyse? |
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.
Sitat:
1. Kreftceller trenger (mest sannsynligvis) karbohydrater for å gjære 2. Studier som viser at kreftrisiko øker ved stort inntak av rødt kjøtt baserer seg som regel på studieobjekter som IKKE lever lavkarbo, men som derimot spiser generelt mye karbohydrater, og karbohydrater kan føre til en del sykdommer. Dessuten må/bør man ikke blande store mengder fett med store mengder karbohydrater. 3. Studier som viser økt kreftrisiko ved inntak av rødt kjøtt har sidestilt mettet fett med transfett, og transfett ER farlig. Det i seg selv er ett ankepunkt når de ikke kan skille på fettet. 4. Mettet fett, som rødt kjøtt har, har en enkel molekylbinding og er det kroppen selv lager for å styrke hjertet og cellemembranene. |
Dette tenker jeg også mye på, så dette spørsmålet og svaret ble jeg veldig glad for!
|
Rødt kjøtt er nok ikke så farlig, det er nok verre med det som er grønt og blått:D
Vist du tenker bak i historien så spiste menneske mye rødt kjøtt og lite margarin.. Og hjertesykdom var ikke så vanlig.. De studiene som har vert til nå tror jeg ikke har tatt med i betrakning det andre disse folkene spiste eller hvordan det røde kjøttet ble behandler (stekt, kokt, i pølser, i hamburger ++) Selv spiser jeg rødt kjøtt med god samvitighet :cool: |
Men du skal jo spise variert, ikke bare rødt kjøtt! Og hvor får alle det fra at de ikke spiser fiber på lavkarbo? Man spiser massevis av grønnsaker, og disse inneholder fiber (og andre viktige næringsstoffer).
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Leste nettopp studier ift det med transfett vs mettet ja. Transfett er vel mer eller mindre utryddet i Norge er det ikke? Iallefall det vi lærte i ernæringsundervisningen. |
Jeg har skrevet et lengre innlegg om rødt kjøtt og kreft, for den som er interessert: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...jott-og-kreft/
Jeg har tatt for meg en større studie som ble blåst opp som stor og viktig i denne sammenheng. Les og døm selv. |
Sitat:
|
Sitat:
Ja da var det vranglære... Merkelig at hun kom med en sånn påstand, men jeg har jo hørt mye om det transfettet i frityrmat, og bakevarer, særlig de muffinsene, så jeg reagerte litt da hun sa det. |
Sitat:
Det er jo lett å lese statistikk som man vil... vil man at rødt kjøtt skal være farlig så er det jo uhyre enkelt å finne en eller annen sammenheng ut i fra en sånn undersøkelse. Med tanke på at de fleste som deltar i undersøkelsen mest sannsynlig ikke er på lavkarbo, så er det jo ganske naturlig at det er sammenheng mellom rødt kjøtt og sykdom/dødelighet. For jeg tør påstå at det er en sammenheng mellom høyt inntak av rødt kjøtt og usunn livsstil (igjen, ikke dersom man er på lavkarbo). Personlig så tror jeg at det for de aller fleste er viktig å finne den livsstilen man liker og kan leve med. For noen funker det best å tyte seg full av poteter og brød, mens for andre er det helt feil:D |
Sitat:
Sitat:
Ellers er jeg enig! :D |
Sitat:
|
Sitat:
Hva spiser folk flest? 1-3 poteter om dagen, og kanskje et par gafler posesalat. Det er ikke en konkurranse engang, det er utklassing på høyt nivå! ;) |
Ja, riktig at det er mettet fett i rødt kjøtt. Men i oksekjøtt er det hele 47 prosent umettet fett (43 prosent enumettet og 4 prosent flerumettet). (video Medisinfagskolen, Jens Veiersted). Hvis det kan være noen trøst.
Det som er viktig å passe på for helsa (minske faren for betennelser av alle mulige slag) er å balansere forholdet mellom Omega 3 og Omega 6. Da er hovedstrategien å spise en del marine fettsyrer. Dette blir jeg for min del mer og mer klar over og prøver å følge rådet om å spise fet fisk. Jeg tror man bør kompensere med fisk eller tilskudd av omega 3 om man spiser mye rødt kjøtt (det er bare 1 % omega 3 i oksekjøtt). |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg spiser veldig lite grønnsaker... :) Og trives med det. Ikke blitt syk på 2 år!
|
-----
|
Sitat:
Transfett står enten oppgitt som transfett, eller som "delvis herdet"/"delvis hydrogenert" fett. |
Vi får et sånt handel/dagligvareblad på jobben hver uke og i det jeg fikk i dag stod det at dem ville gjerne forby transfett.. Det høres flott ut :D : les : http://www.handelsbladetfk.no/id/21778
|
-----
|
Sitat:
|
Du vet hvorfor de påstår at fiber beskytter mot tykktarmskreft? De gjorde en studie med en gruppe som spiste lyst brød og en gruppe som spiste grovt brød. De som spiste grovt brød hadde mindre risiko for å få tykktarmskreft. Siden forskerne allerede "visste" at brød var sunt, så var deres konklusjon at det måtte være kostfiberet som beskyttet mot tykktarmskreft. Sånne detaljer som at man har mer stabilt blodsukker, lavere blodsukkertopper og spiser færre karbohydrater var utenkelig at kunne ha noe med saken å gjøre. :rulleøyne Jeg foretrekker å spise så lite kostfiber som mulig. Vårt meste brukte kostfiber er cellulose. Og hva er cellulose? Gress, blader, treved og slikt. Bomull er 90% kostfiber. Jeg har ikke noe behov for å spise slikt. Magen min fungerer helt flott med lite fiber, men man bør ikke gjøre for store kostfiberinntaksforandringer for raskt.
Og så leste jeg noe interessant på wikipedia nå: "I følge Nordic Nutrition Recommendations er maksimumsgrensen for kostfiberinntak 50g/dag. Høyere inntak kan hemme tarmens absorbsjon gjennom å binde næring og energi som følger med avføringen." Det gjør meg veldig betenkt. Hvis høyt inntak hemmer tarmens absorbsjon av næring, så hemmer det også opptak av vitaminer og mineraler! Yikes! |
Sitat:
|
Sitat:
Det er dersom man spiser mer enn 50g at det er fare for at inntaket hemmer absorpsjonen. |
Sitat:
"Fiber gir en metthetsfølelse og avhjelper tarmvirksomheten gjennom å binde væske." "I følge Nordic Nutrition Recommendations er maksimumsgrensen for kostfiberinntak 50g/dag. Høyere inntak kan hemme tarmens absorbsjon gjennom å binde næring og energi som følger med avføringen." Binde væske og så står det binde næring. Væske = næring? Er du med på tanken min? |
Sitat:
|
Sitat:
Røking og kreft henger sammen. Det ser også ut til at røking og Diabetes 2 henger sammen, i og med at en overveldende andel av diabetes2 passienter er røkere. Så kan man jo spørre seg og diabetesen er et resultat av røken, eller at røkere også har andre laster. |
Sitat:
Det er forsatt ikke noe næringsstoffer i brød (og poteter) som vi ikke kan få i oss uten å spise korn og stivelsesrik mat. |
Sitat:
Antall meter asfaltert vei og antall skilsmisser: Gjør asfalt at man skiller seg, eller er det en tilfeldig korrelasjon? Antall solgte iskrem i en måned og antall drukningsulykker: Drukner folk fordi de spiser is, eller er det flere som kjøper is fordi det er varmt og også flere som bader fordi det er varmt? Statistikk kan misbrukes! Korrelasjon er ikke det sammen som kausalitet. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Nnja, nå er det vel større sannsynlighet for at det er sammenheng mellom røykere og diabetes 2 enn det er mellom rutete bukser og trafikkulykker;)
Røykere har kanskje høyere terksel for å mosjonere enn andre, på grunn av dårlig lungekapasitet. Mosjon gir bedre insulinfølsomhet. Voila, sammenheng mellom røyking og diabetes.:rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Røyking er jo gift. Poteter kan erstattes, men det er heller ikke farlig å spise det. Mange vil oppleve å bli friskere av å kutte de ut, og alt for mange overvurderer nok poteter og brød, men å sammenligne det med røyk er jo feil. Poteter inneholder næringsstoffer, røyk inneholder giftstoffer. Jeg er ganske så overbevist om at lavkarbo er det sunneste altså, men jeg synes ikke ting må være så svart/hvitt. Man trenger ikke svartmale et karbohydratrikt kosthold heller. Mange som er dritsunne som spiser mye karbs. |
Sitat:
Man kan komme fram til det man vil. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28. |