![]() |
Novemberstartere! Foren eder!
Tar meg den frihet og starter novembergjengens ketolysetråd!
|
Sv: Novemberstartere! Foren eder!
Hei,
…og da legger jeg ut tråden: Til alle nybegynnere på lavkarbo… Der finner du det meste en nybegynner lurer på men henvisning til andre nyttige tråder man bør lese seg opp på. Les og lær - husk at kunnskap=makt! |
Håper jeg ikke blir helt alene her inne da! ;)
Sitter og gumler i meg salami, norvegia og blomkål.. Merkelig, egentlig.. |
Du er ikke alene, jeg er med også:) Startet på nytt i dag etter en pause siden mai, fremdeles noen kilo igjen før målet er nådd :)
|
Jeg hiver meg med her jeg også. Startet i juli, men måtte gå over på lavkarbo/fedon. Nå er jeg imidlertid klar til å gjøre et rykk. Har 10 kilo jeg ønsker å gå ned.
|
Jeg starta på onsdag, får jeg være med her? :o
|
Jeg er også med her... :) Starta i dag, etter et langt opphold pga graviditet. Ikke at jeg rakk så mye før jeg ble gravid heller, hehe.. 3uker på ketolyse og der satt den :O) Men nå er det på tide å komme i gang igjen :)
|
Selvsagt får du bli med, Tøsa!
|
får jeg være med her?? jeg starter imorgen jeg.:) skal prøve vertfall.:) har akkurat funnet ut at jeg kan gå på dette selv om jeg delammer.:D
|
Vil bare ønske dere lykke til!!:D Hold ut om dagene blir tråe.. dere vil få resultater, og bevis for dere selv at dere klarer det denne gangen!!! U can do it!!:D
|
Hva har dere spist i dag da?
|
Stå på, å dere VIL se resultater! Lykke til folkens :D
|
hei og hopp her kommer jeg :D hehe.
Jeg henger meg på dere og er nybegynner i dette gamet. Begynte i dag 1 november. Desverre fikk jeg ikke begynt slik jeg ville pga noe magevirus greier sikkert så her sitt jeg da kvalm og ekkel men jeg håper på å bli fort frisk så jeg kan prøve alle nydelige oppskriftene. Har bare fått i meg to lavkarbo måltider i dag pga jeg har vært så kvalm. Men det er da noe i hvertfall ;). Har forresten gubben med meg også :cool:! Frokost i dag ble : Salat med ost,skinke og egg Middag/kvelds : omelett med bacon i ... Masse glass vann og 1 glass pepsi max i kveld ;)! |
Og jeg er også her. Starta idag, sammen med Veslemor.
Litt amputert start, men satser på at det kommer seg.. :) |
Ville bare stikke nesa innom og ønska alle sammen velkommen i klubben, lykke til på reisa og GRATULERER med å være i gang! :D
|
Jeg har spist 2 egg med en skje baconost til frokost
"Tapas" = Salami, sylte, fetaost, agurk, gräddost og creme fraiche (ca 4 skiver av hver og 2 ss CF) Kyllingklubber til middag, 15 stk kanskje... skikkelig feite var de iallefall:p 100 g cottage cheese til kvelds 2 kopper kaffe med et par suketter og fløte Er det noen av dere eksperter som kan fortelle meg om dette er passe mengde? Er litt usikker nemlig. Har ikke lest boken, og finner ingen eksakt info, og hver gang jeg prøver å spørre, blir jeg bare henvist til en annen tråd hvor det står "les boken" |
Sitat:
ser foresten du har satt eit spørsmålstegn bak "min kostholdsfilosofi". det første du må gjer er vel å finne ut kva slags filosofi du vil følge, og kjøpe boka til den filosofien og få grunnleggande info og supplere med info fra forumet :) om det er ketolyse du ønske å følge så ser eg du skulle ha ete meir grønnsaker. det meste av karbohydrater skal kome fra grønnsaker. så inneheld forskjellig grønt ulike mengder karbo. sjekk en matvaretabell eller i boka kva som er greit å ete. Og kor mykje som er nok mat er det magen som bestemmer. du skal ete til du er akkurat passli mett :) ikkje meir ikkje mindre! såg du skreiv "sylte", er det kjøttpålegg som f.eks. julesylte? eller er det syltetøy? kjøttpålegg er fint så lenge det er lite karbs i, syltetøy er ugreit. kanskje eg bomma heilt på det du lurte på, men håpa det hjalp litt likevel :) |
Etter mye prat om det blandt kjente så vil jeg prøve det selv. 1 November, Ketolyse på meg. Here goes nothing. :)
|
Jeg kunne også tenkt meg å slengt meg med her. Startet på fredag, så er bare såvidt i gang.
|
Jeg starter idag. Satser på at Ketolysekuren er det som passer meg,og som skal hjelpe meg ned de 20 kg jeg trenger å "miste" ;)
|
Flott å se så mange nybegynnere her! Anbefaler alle å lese linken fra ArnaKristin, den går jeg tilbake til enda jeg har vært på ketolysekuren siden juli. Finner motivasjon, inspirasjon og troen på meg selv der. :)
Også er forumet, til tross for dets uryddighet, veldig greit som søkemotor, både hva gjelder oppskrifter og andre "bumps in the road" man måtte møte; usikkerhet omkring stix, mat, fett, proteiner, økning, blodprøver osv. :) |
Hiver meg med her! Oppstart i dag, startvekt 92 kg. Ønsker i første omgang å gå ned 25 kg.
Jeg har ikke lest bøker om ketolysekuren, men venter på boka til Sofie Hexeberg. Mulig jeg er dum som setter igang uten å ha lest bøkene, men har lest meg opp på nettet og føler ikke at jeg står på bar bakke kunnskapsmessig. Hovedårsaken til at jeg starter opp på dette er fordi jeg har sykdommer og helseplager som min fysioterapeut mener har godt av lchf, så på hennes forslag/oppfordring setter jeg igang! Hun har også ledet lavkarbogrupper, så jeg støtter meg til henne og får en viss oppfølging. Har ikke tatt blodprøver nå i forkant spesifikt på grunn av kuren, men har uansett hatt flere prøver det siste året hvor alt har vært ok. Jeg har kjøpt stix for å kunne holde øye med om jeg er i ketose. Og teller karbohydrater åff kårs ;) Frokosten i dag bestod av en neve salat, 200 g kylling og ca 70 g stekt bacon. Synes det ble litt vel mye, og ble litt for mett. Så da vet jeg det til i morgen :) Forøvrig er mannen min også med på dette, han har lavt stoffskifte og forhøyet kolestrol i utgangspunktet. Han tar jevnlige blodprøver, og det blir spennende å se hvordan verdiene beveger seg etterhvert. |
Sitat:
Jeg vet jo stort sett hva som innehodler karbs og ikke. Men er det sånn at man BØR spise minst 15 g eller kan man i teorien spise 0 karber også? Eller er dette veldig individuelt? |
Dag to unnagjort snart..
Har vært endel kvalm og dårlig i dag, men nå i kveld har det kommet seg litt.. Skal snart kose meg med pisket krem og bringebær i.. |
Sitat:
|
Hvis du følger ketolysekuren, så er det vel 15-20 gr. karbohydrat hver dag som er innenfor den akseptable grensen. Og de fleste karbohydratene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden :)
Men toleransen for karbohydrater er veldig individuelt. Mange kan ikke overskride grensen på 15 gr. før de faller ut av ketose, mens mange kan øke det helt til 50 gr. for dagen uten at det gjør noe. Dette er noe du merker på kroppen etterhvert, hva som passer best for deg :) |
Melder meg inn i novemberstartergjengen jeg også! Har gått på ketolysedietten før og gått ned 30 kilo, så jeg er godt kjent med hva jeg går til. Nå har det kommet på igjen 8-10 kilo, og de skal vekk - minst!
Prøvde meg på ketolyse igjen før jul, men kom ikke i ketose da. Håper på bedre resultat denne gangen :) |
Hei alle sammen! Håper på å få bli med her jeg også. Startet i dag for å gå ned de siste (gjenstridige!!) 10 kg! Var 80 i dag morges, og foreslår veiedag på fredag? Litt motivasjon :)
På menyen i dag: frokost: 1 egg og bacon til frokost, Mellommålitd: 2 babybel og litt rå broccoli Lunsj: Ceasar salat uten krutonger, med egg og bacon. Middag: kylling med broccoli og bernaisesaus (laget med fløte). Nå lurer jeg på krem og bringebær til dessert ;) Jeg vet man skal holde seg under 15-20g karbs om dagen, men hvor mye er det i prosent av dagsinntaket? Lykke til alle sammen :) |
Hei dere! Dag 3 på ketolyse og alt går egentlig såre vel:) Kom i ketose allerede mandag kveld og det kaller jeg en god start:)
Det jeg synes er det 'verste' med denne ketosen er det usannsynlig ekle jernsmaken jeg får i munnen. Og mitt spørsmål er derfor følgende: kan jeg spise hvilke som helst sukkerfrie pastiller? Eller finnes det noen som er å foretrekke fremfor andre? Jeg har ingen planer om å dytte innpå mange esker i gangen, bare ta en pastill nå og da. Takker for svar:) |
Kjøp Fribol på apoteket, det er drops med god smak :)
|
Takk:)
|
Jeg har enda ikke sjekket om jeg er i ketose. Tenkte å gjøre det i kveld.
Jeg sliter litt med å finne på middager som hele familien kan spise. I dag skal gutta boys få blomkålsuppe. Jeg skal kose meg med kyllingvinger og salat. Mannen har allerede gått ned 4 kg, og han er ikke på lavkarbo, men blitt mer bevisst på hva han putter i munnen.. Han har nok godt av det, men har ikke behov for å gå noe særlig ned i vekt. I tillegg trener han hardt. |
Vil også være med!:p
Min oppstart var 18. oktober - og, alt såre vel så langt! |
Sitat:
|
Noen flere som merker at noe er i gjære?
Synes allerede mandagskveld at fingrene mine ikke var så stive lenger. Sikkert pga endel vann.. |
Jeg blir sånn febervarm i kroppen når jeg er i ketose, merkelig greie, men jeg får en slags varmefølelse i hals/svelg... Sikkert bare jeg som er litt skrudd, min kjære mann har ikke den følelsen. I tillegg fosser vannet ut av kroppen min og derfor kjennes buksene rommeligere ut allerede, vekten har ikke rørt seg foreløpig(jepp, jeg vet at jeg ikke skal veie hver dag, men har gjort det likevel:)). Krysser fingrene for at fettet også forsvinner ut nå!
Når det gjelder middag må jeg bare anbefale en strålende rett min kjære mann laget i går, oppskriften er hentet fra Skaldemans sin kokebok: Reinsdyrskav med sopp, løk, bacon og fløte. Kokt godt sammen og servert med blomkålmos - fantatisk godt:) Vi skal ha middagsgjester på fredag, og da blir det definitivt servert:) I tillegg spiste jeg restene til lunsj i dag. Oppskriftsforumet har mye godt å by på, også må jeg anbefale bloggen til Lene Beatrice, mye spennende lesning og mange bra oppskrifter! |
Jeg har begynt å merke den jernaktige smaken i dag, og jeg testet i sted. Og jammen er jeg ikke i ketose allerede (dette er dag to). Jeg regnet med at det kom til å ta litt lengre tid, for å si det slik var det ikke få karbohydrater som ble fortært i helga!
Til frokost i dag hadde jeg omelett laget på 3 egg, 3 ss kremfløte, ca 70 g bacon og en dæsj med rekeost. Klarte ikke alt da, så tok resten til lunsj. Til middag har jeg hatt fiskegryte (blomkål, broccoli, sopp, litt løk og torskestykker), mens mannen hadde stekte svinekoteletter med stekt sopp og litt løk. Restene går til kvelds. I kveld er det svømmekvelden min, jeg svømmer en dag i uka. Prøver også å få gjort litt styrketrening, men føler akkurat nå at jeg har nok med slyngetrening hos fysio. Jeg har ME, men er heldigvis ikke av de sykeste som kun ligger til sengs. Så aktiviteten er litt varierende, og jeg er vel veeeeldig stillesittende/inaktiv i forhold til gjennomsnittet. Ang halspastiller så leste jeg et par tråder her inne om det tidligere i dag, og fant ut at Tazink skulle være ok. Dessverre var de utsolgt på helsekosten. Fribol er altså også ok? Jeg klarer meg uten, men mannen har behov for litt sånt når han er på jobb. |
http://babyporten.no/forum/images/smilies/lykkelig.gif
Jeg er i ketose! Nå har jeg bakt brød, som står i ovnen. Gleder meg til å ha noe til å ha pålegget på i morgen! |
helluuuu =) !
I dag måtte jeg og mannen sniktitte på vekten og jammen meg du jeg trodde ikke mine egne ØYNER. mannen har gått ned 3 kilo allerede på 3 dager og jeg 1,5 kg. Er jo helt utrolig. Jeg måtte ta på meg klær og veie meg med det for så å at av meg å på igjen for å veie. Trodde vekten var gått helt bananas jeg men neida der sto det 1,5 kg vekttap :D ! tihi så gøy og ikke minst motiverende. Gikk på grete roede en gang før og første uken vi veiet oss i lag med andre så var alle gått ned sånn 3-4 kilo mens jeg nei jeg var gått opp 1 kilo. da var jeg deppa da ja så var redd det sku skje denne gangen men ser ikke slik ut. Mannen er allerede inne i ketose og jeg er på goood vei, kanskje i morgen :rolleyes:. Her er noen middagsoppskrifter til de som vil ha : Fisk Lettsaltet torsk Bacon terninger Smør Salat Jukseris ( blomkål ) Kok torsk etter bruksanvisning på pakken. Steik bacon terningene og ha opp i en liten panne med smeltet smør . Salat : isbergsalat / kinakål, og annet tilbehør en vil ha som er lavkarbo Jukserisen av blomkål : Man tar et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså. Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah! For personer som ikke lever på lavkarbo kan en gi poteter til de =) ! Middag til hele familien uten å måtte lage to forskjellige måltider. Pannekaker Pannekaker, ca 5 stk: 4 egg ca 1,5 - 2 dl fløte 2 store ss rømme 2 ts sukrin 1,5 ss fiberhusk ca 1 ts salt Visp eggene og tilsett det andre. Vispes til en jevn røre. La det svelle noen minutter. Stek på middels varme til den er tørr på toppen, før den snus. Jeg brukte liten stekepanne og ca en øse pr pannekake. Serveres med f.eks. syltetøy eller rørt bær. Blomkålgrateng Blomkålgrateng : 1 stort blomkålhode 100g kremost naturell 150-200 g revet ost 1 ss rømme 1 egg Lavkarbo Pølse ( Kan ha i lavkarbo pølse, evt bacon biter eller annet ingrediens som er lavkarbo ) Kok blomkålen i buketter i usaltet vann. Hell den i et dørslag og knus/press ut vannet med en potetmoser..el baksiden på ei sleiv. Sånn at det blir en tørr grovknust masse tilbake. Hell den tilbake i kjelen og rør inn det andre. Jeg valgte å ikke krydre extra her...da jeg syntes osten gir nok smak. Rør alt godt sammen og hell i en smurt ildfast form. Stekes på 175g varmluft i 20 min. Pizzamuffins Ingredienser bunn: 10 stk 40 g Bakemiks 1 ss Fiberhusk 1/2 ts salt 1 dl vann 30 g olje = 6,5 ts ca 40 g revet ost Fremgangsmåte: Smør muffinsformene lett med litt olje. Jeg anbefaler å bruke store former uten"trekkspill" på sidene (f.eks Euroshopper sine, som kan kjøpes på Rimi) Bland alle ingrediensene, bortsett fra osten, i en bolle og rør til du får en klumpefri røre. Hvis du prøver med en annen melerstatning enn bakemiks kan det hende du må bruke mer eller mindre mengde enn det som står i oppskriften. Røra skal være omtrent som pannekakerøre. Jeg anbefaler i såfall å prøve med en liten røre først, for å se hvordan det blir. Soyaprotein er prøvd, og det ble visstnok ikke bra. Rør in osten, og fordel røra i 10 store muffinsformer, ca 3/4 ss i hver form. La det hvile i ca 10 min, så fiberhusken får tid til å svelle. Legg 1-2 ss ønsket fyll i hver muffinsform og strø over ca 10 g ost. Stek i ca 20 min ved 200 grader (varmluft). Næringsinnhold pr stk, uten fyll: Kcal: 57 Protein: 4,3 g - 30% Karbohydrat: 0,3 g - 2% Fett: 4,3 g - 68% Forslag til fyll: Denne kjøttsausen smaker veldig godt som fyll, og oppskriften rekker til en dobbel muffins-porsjon. Vil du gjøre det veldig enkelt har Gilde kommet med ferdig pizzafyll med kun 2 g karbohydrat pr 100 g vare: Næringsinnhold pr muffins med kjøttsaus og ost: Kcal: 137 Protein: 10,8 g - 32% Karbohydrat: 0,9 g - 3% Fett: 9,8 g - 65% |
Sitat:
Og ang mengden mat; spis deg passe mett. Kroppen regulerer selv om du skal ha mer/mindre mat. Jeg spiser ikke mer enn 2-3 ganger til dagen og det er nok for meg! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32. |