Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Idealvekt? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37254)

Etherena 10-10-10 13:21

Idealvekt?

------

minmax 10-10-10 13:50

Sv: Idealvekt?

Dette er visstnok et komplisert spørsmål:) Alder, kroppsbygning/mye muskler spiller inn en del, og hva slags ideal har du selv?

Fant denne som en generell pekepinn:

"Er du 165 cm høy eller lavere: Høyde i cm - 100 = Idealvekt
Er du mellom 166 cm og 175 cm høy: Høyde i cm - 105 = Idealvekt
Er du 176 cm høy eller høyere: Høyde i cm - 110 = Idealvekt
Imidlertid kan det være en fordel å ta hensyn til kroppsbygningen. En måler hvor tykk en er rundt håndleddet for å finne ut hva slags kroppsbygning en har:

(Disse målene gjelder for kvinner:)
Er du 15 cm eller smalere rundt håndleddet er du spedbygd
Måler du fra 16 cm og opp til 18 cm rundt håndleddet er du normalbygd
Måler du 18 cm eller mer rundt håndleddet er du kraftig bygd

Er du spedbygd trekker du fra 10 % av den opprinnelige utregnede idealvekten for å finne korrekt endelig idealvekt.
Er du normalbygd trekker du ikke fra noe.
Er du kraftig bygd, legger du til 10% av den opprinnelige utregnede idealvekten for å finne korrekt endelig idealvekt."

På spis deg slanksidene er det en slags kalkulator for idealvekt. Der skulle jeg veie 70 kilo, er 1.70 høy. Men jeg vet selv at jeg trives langt bedre ned mot 65 kg....

Tror det viktigste er at du selv føler deg vel, og det kan man jo gjøre med både et par kilo for mye, eller et par kilo for lite....

Det står også noe om at jo eldre man blir, jo bedre bærer man et par ekstra kilo. Godt for oss som begynner å krype litt opp i alder.

Håper du ble litt klokere? :)

LilleM0r 10-10-10 14:31

Det er svært mye som innvirker på dette og som Minmax sier, det finnes ikke noe enkelt svar. For min del så har jeg tatt en inBody analyse som analyserer kropps sammensetningen. Dvs muskelmasse (som er svært avgjørende), benbygning mm. Og her fikk jeg meg en positiv overraskelse - min idealvekt er 73 kilo fordi jeg har mye muskelmasse, og ikke 63 kilo som den enkle analysen sier. Og den dagen jeg veie 73 kilo, ja så er jeg veldig slank og fornøyd! Og plutselig så hadde jeg 10 kilo mindre å ta av...:p

Les denne http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21085

Håper du finner ut av det, lykke til !

Iset 10-10-10 14:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av *NuNu* (Innlegg 946065)
Jeg er 176 cm høy og da vil min idealvekt være ca. 76 kg. Syns ikke det høres for lite ut ihvertfall...

Jeg er 174 cm høy og min idealvekt ligger vel på rundt 70-75 kg egentlig. Og det var det jeg skulle ned i, tenkte jeg. Nå veier jeg 59 sånn helt plutselig ... Skjønner ikke noe, men men.

Idarull 10-10-10 14:58

Jeg er 163 og 63 kilo er egentlig mye på meg. har kraftige lår og bilring. er 14 cm rundt håndleddet, så egentlig spe da tydeligvis. tenker meg sånn 55 er mer passe til benbygningen.

Kanutten 10-10-10 15:00

Hva ER idealvekt??? Er det den vekta man trives best på eller den vekta som er matamatisk utregnet at kroppen skal ha det best?? JEG trives best på ca 10 kilo MER enn det som hevdes å være idealvekta mi. Idealvekta får meg til å se anorektisk ut... Synes jeg..

snartslank? 10-10-10 15:09

For meg så er idealvekta den vekta jeg vil trives med, klarer jeg komme ned i 80kg (drømmen er 75) så blir jeg overlykkelig!!

Men vi er alle forskjellig bygd, og vi har forskjellige mål og standarder...

Benedictee 10-10-10 16:38

Jeg tror min idealvekt er et sted mellom 65-70. Det er mange år siden, men jeg måler min idealvekt i egen komfort. Komfort som består av å kunne dra seg på stranda uten å føle det ubehagelig, å kunne dra på seg en kjole uten at noe føles trangt osv.

aslaug 10-10-10 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av minmax (Innlegg 946077)
Fant denne som en generell pekepinn:

Er du mellom 166 cm og 175 cm høy: Høyde i cm - 105 = Idealvekt
Er du 176 cm høy eller høyere: Høyde i cm - 110 = Idealvekt
Imidlertid kan det være en fordel å ta hensyn til kroppsbygningen. En måler hvor tykk en er rundt håndleddet for å finne ut hva slags kroppsbygning en har:

(Disse målene gjelder for kvinner:)
Måler du fra 16 cm og opp til 18 cm rundt håndleddet er du normalbygd
Måler du 18 cm eller mer rundt håndleddet er du kraftig bygd

Er du spedbygd trekker du fra 10 % av den opprinnelige utregnede idealvekten for å finne korrekt endelig idealvekt.
Er du normalbygd trekker du ikke fra noe.
Er du kraftig bygd, legger du til 10% av den opprinnelige utregnede idealvekten for å finne korrekt endelig idealvekt."

På spis deg slanksidene er det en slags kalkulator for idealvekt. Der skulle jeg veie 70 kilo, er 1.70 høy. Men jeg vet selv at jeg trives langt bedre ned mot 65 kg....

Tror det viktigste er at du selv føler deg vel, og det kan man jo gjøre med både et par kilo for mye, eller et par kilo for lite....

Det står også noe om at jo eldre man blir, jo bedre bærer man et par ekstra kilo. Godt for oss som begynner å krype litt opp i alder.

Håper du ble litt klokere? :)

Denne var fin syns jeg:)!
Etter den skal jeg veie 69 kg, noe jeg selv har ment er min såkalte idealvekt!
Ikke urealistisk for meg som er 179 cm, men om jeg kommer dit noen gang er enhelt annen sak.:D:D

LilleM0r 10-10-10 17:41

Husk det er forskjell på idealvekt (anbefalt vekt etter kroppen sammensetning) og trivselsvekt ( ligger i ordet:), den du trives best med)
- og her kan det være store forskjeller fra person til person!

ada-emilie 10-10-10 17:55

Ja, vi tar vel hensyn til både idealet med tanke på hva som er sunt, idealet i samfunnskulturen vi tilhører og idealet ifølge vår egen smak. Her må man kanskje gjøre noen kompromisser:) Og noen legger vekt på det ene aspektet mer enn det andre. Hvorfor spør du trådstarter? Jeg har alltid sett meg i speilet og følt på kroppen og justert deretter.

TrillTrall 10-10-10 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av minmax (Innlegg 946077)

Høh. Stemmer ikke for meg. :) Siden jeg er 14,5 cm rundt håndleddet skulle jeg med andre ord være spedbygd, noe jeg ikke er. Og siden jeg er bare 152 cm høy skulle min idealvekt da være - eh - ca. 47 kg.... :lol: Da ville jeg nok sett nærmest syk ut. Føler meg helt fin med 53 kg jeg.

aslaug 10-10-10 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aslaug (Innlegg 946170)
Denne var fin syns jeg:)!
Etter den skal jeg veie 69 kg, noe jeg selv har ment er min såkalte idealvekt!
Ikke urealistisk for meg som er 179 cm, men om jeg kommer dit noen gang er enhelt annen sak.:D:D

For meg er idealvekta det jeg ville følt meg mest vel med, hvor jeg hadde følt meg "fin", alle klærna hadde passa osv.
Men jeg har en kropp som helst vil veie 74-75 kg. Tror min aldrende kropp har vært gjennom så mye at den ikke vil mer slanking og klamrer seg fast i de kiloene.:rolleyes:
Forståelig det.:)
Jaja, gjør et siste forsøk på å komme ned i idealvekta til jul.

Etherena 10-10-10 21:03

--------

plastbox 11-10-10 13:43

Høyden i cm minus 100 hørtes grei ut, føler jeg har helt ok fettprosent (blodårer og bittelitt muskeldefinisjon og greier) på 78-79kg.

Er 179cm høy, så skal i følge den mer detaljerte utregningen ligge på 69kg. Jeg er ikke direkte spedbygget etter flere år med trening av og på men er laaangt ifra noen stor brasse heller, og på 69kg hadde jeg i følge fettprosentmålinger vært i minus på fettprosenten (dvs. enten død eller ofre mye muskler for å komme dit).

Er tett oppunder 18cm rundt håndleddet og da blir idealvekten 75,9kg, og det kan jeg godt tro på. Dog, da hadde jeg vært i undertøysmodell-form hva fettprosent angår og hvor enn mye jeg skulle likt å se meg selv der er det ikke en tilstand man kan være i spesielt mye lengre enn noen uker. :P

Matglad 11-10-10 15:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av *NuNu* (Innlegg 946065)
Hvordan vet man hva som er idealvekten? BMI er jo ikke noe "bra" mål å styre etter slik jeg har forstått. Ketolysetilstanden stanser jo kroppen der den syns kroppen skal ligge ikke sant? Men er dette nødvendigvis idealvekten? Man kan vel ikke tvinge kroppen videre ned med ketolyse hvis kostholdet i tillegg er vektregulerende.

Interessant spørsmål. Hva er idealvekt og er ketose vektregulerende?

Jeg har selv tidligere alltid veid rundt 71-73 kg. På denne vekten har jeg vært fornøyd med figuren. Ingen valker og flat mage. Når jeg nå veier 71,5 kg er ikke magen helt flat, og kroppen er ikke helt fri for valker. Så etter å ha veid 88 kg i en periode, virker det som om jeg må veie mindre enn tidligere for å bli fornøyd med figuren. Før var det også slik at hvis jeg klarte å gå ned til under 70 kg, spratt vekta fort opp over 70 kg igjen. Klarte liksom aldri å holde meg på 60 tallet. Levde da mer ala Fedon.

Jeg tenker at siden jeg nå lever ketogent har jeg lyst til å utfordre kroppen om den vil gå ned til under 70 kg. Dette fordi jeg har en ny tro på hva som er mulig siden jeg lever ketogent. Og fordi jeg må ned litt til for helt å bli kvitt mage og valker.

Videre kan jeg nevne at det at ketogent kosthold er vektregulerende stemmer nok ikke alltid. Min vektnedgang stoppet opp på 78 kg, fikk tynet ned 2 kg til, til 76 kg. Dette syntes jeg var for mye, er bare 1,67 cm. Jeg stod stille i et halv år. Da ble jeg lei og utforsket 0 karbo, sammen med mindre protein (65 gr, 1 gr pr ønsket kroppsvekt) og mer fett (ca 150 gr). Dette har gitt resultater og jeg veier nå 71,5. Så for meg var ikke det å være i ketose alene nok til å regulere min vekt til et riktig nivå. Jeg gikk ned de første 10 kg på å kun tenke ketose. Men så måtte jeg altså gjøre noen justeringer for å komme videre.

Så nå er jeg spent på om jeg kan få med meg kroppen under 70 kg, og bli der. Har satt 65 kg som mål, men det er speilet som er veiledende. Når jeg ser at magen er flat igjen. og alle valker er borte, da er jeg fornøyd :)

Solange 11-10-10 18:25

Ser at forslaget om høyde minus 100 passer for det jeg alltid har tenkt er min idealvekt. Idealvekt ifølge BMI blir for tynt for meg (har vært der en gang i ungdommen). Jeg har vel egentlig en såkalt normal kroppsbygning, men er litt bred over skuldrene, og mer skal det ikke til før jeg kan ha ca. 4 kg mer på kroppen. Nå er det endel år siden jeg var der, så jeg er veldig spent på hva alderen utgjør i forskjell. Har sett endel folk som IKKE ser bra ut når de går ned til sin ungdoms idealvekt, tror de fleste av oss trenger litt høyere vekt for å se bra ut når vi blir eldre.

alva 12-10-10 01:27

ut ifra de målene målt på benbygning, hva hadde min idealvekt blitt da? aldri vært i nærheten av noe som kan ansees som idealt, så er vanskelig å vite hva jeg trives med.... (nåværende vekt 95)
164 høy, 11 cm rundt håndledd (unnskyldningen om at jeg har kraftig benbygning brast visst nå..):rolleyes:

Photobscura 12-10-10 08:15

Dette er jo bare forvirrende :p. Jeg er så vidt femten cm rundt håndleddene, har i følge en elektronisk vekt både muskel- og skjelettvekt nederst i normalområdet, men likevel har jeg brede skuldre, og jeg begynner å merke også nå at jeg kanskje har en bred brystkorg og en ganske kort midje (har veldig lange bein og er kort i ryggen). Jeg har alltid lurt på om brystkorga kan bli større på grunn av indre fett, men det vet jeg faktisk ikke. Kunne godt tenkt meg å være smalere over ryggen, for selv nå, på sånn ca 73 kilo så er det mye ribbein her og der, og jeg har fortsatt en sju åtte kilo og gå på, skulle jeg tro.
Jaja, jeg ser det når jeg er der. Så lenge jeg får en fettprosent innenfor normalen så skal jeg i grunn være fornøyd, for da er i alle fall helsa inntakt.

Echo 12-10-10 09:23

Hva er egentlig en fettprosent innen normalen? Har lest at det er under 25%, men vet ikke om det stemmer.

plastbox 12-10-10 09:34

På wikipedia står det følgende:

Kode:

Description        Women        Men
Essential fat        10-13%        1-3%
Athletes        14–20%        6-13%
Fitness                21–24%        14–17%
Average                25–31%        18–24%
Obese                32%+        25%+

Jeg velger å ta den med en klype Amerikansk salt, for i Norge tror jeg 12-18% regnes som den sunne normalen for menn. Har vært både rett over 18% og et stykke under 12% uten betydelig endring i muskelmasse, og jeg føler meg i allefall ubehagelig chubby om jeg nærmer meg 20% kroppsfett. Du vet, magen-over-beltespenna chubby.:p

only39 12-10-10 10:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 946657)
Ser at forslaget om høyde minus 100 passer for det jeg alltid har tenkt er min idealvekt. Idealvekt ifølge BMI blir for tynt for meg (har vært der en gang i ungdommen). Jeg har vel egentlig en såkalt normal kroppsbygning, men er litt bred over skuldrene, og mer skal det ikke til før jeg kan ha ca. 4 kg mer på kroppen. Nå er det endel år siden jeg var der, så jeg er veldig spent på hva alderen utgjør i forskjell. Har sett endel folk som IKKE ser bra ut når de går ned til sin ungdoms idealvekt, tror de fleste av oss trenger litt høyere vekt for å se bra ut når vi blir eldre.

jDet er rart det der, for tyngdekraften går hånd i hånd med alderen. Ting har en tendens til å sige litt.. :eek: Det er jeg helt enig i, at når vi blir eldre trenger vi litt mer på kroppen for å se bra ut, i alle fall tror jeg det hovedsaklig er sånn.
Selv er jeg 172 cm høy og kan nok fint på ned til 68 kg, men ikke lenger, da blir jeg for tynn.. og 18,5 cm rundt håndleddet er jeg kraftig bygd, og det stemmer til dels, i alle fall overkroppen. Det betyr at min idealvekt er 73,7 kg, noe som nok stemmer bra. Men om jeg vil trives DER det vet jeg jo ikke... :confused: Det var dette med ideal og trivsel igjen da! :rolleyes:

Rin 12-10-10 10:20

Jeg er også 14, 5 cm rundt håndleddet - men ikke lang i høyden, og det er ikke noen bit av meg som kan betegnes som "sped", virkelig. :p

Men om trådstarters formål er å finne et tall å "styre" etter, så blir vel det eneste pålitelige å gå og ta en test på en sånn vekt hos feks Elixia. Det har jeg selv tenkt å gjøre nå som jeg begynner å nærme meg mindre-enn-ti-kilo unna mitt eget estimat av målvekt.

Photobscura 12-10-10 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 946949)
Hva er egentlig en fettprosent innen normalen? Har lest at det er under 25%, men vet ikke om det stemmer.

Stort sett overalt leser jeg at kvinner skal ha en fettprosent på mellom 20-30%. Det avhenger vel også av alder som noen er inne på her, litt på kroppsbygning og hvor trent man er. Men det er i alle fall ikke anbefalt å ha en fettprosent på over tredve eller under tjue for kvinner.

Jeg lurer fortsatt på det med ramma, jeg da. Om brystkorga kan bli smalere når men får mindre fett på kroppen.

plastbox 12-10-10 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 946982)
Jeg er også 14, 5 cm rundt håndleddet - men ikke lang i høyden, og det er ikke noen bit av meg som kan betegnes som "sped", virkelig. :p

Men om trådstarters formål er å finne et tall å "styre" etter, så blir vel det eneste pålitelige å gå og ta en test på en sånn vekt hos feks Elixia. Det har jeg selv tenkt å gjøre nå som jeg begynner å nærme meg mindre-enn-ti-kilo unna mitt eget estimat av målvekt.

Hva mener du med at du ikke kan betegnes som sped? I kroppsbyggermiljø regnes omkretsen av håndleddet som et omtrentlig mål på hvor kraftig beinbyggning du har og hvor stor du potensielt kan bli. Fordi omkrets på håndleddet vanskelig kan trenes opp er det en god indikator på hvor stor indre "ramme" en har fra naturens side.

Jepp, helt enig, dog jeg vet ikke helt om jeg liker disse vektene som skal måle kroppsammensettning. På Active Badeland i Tønsberg har de mer nøyaktig utstyr som måler fra hånd til motsatt fot (ikke fot-til-fot som disse vektene oftest gjør), og man får vite fettprosent, vannprosent og muskelprosent. Dette er strengt tatt den eneste måten å vite hvor mange kilo av skrotten som er nyttig og hvor mye man bør satse på å ta av. Tror en sånn måling kostet rundt hundrelappen..

Photobscura 12-10-10 12:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 947032)
Jepp, helt enig, dog jeg vet ikke helt om jeg liker disse vektene som skal måle kroppsammensettning. På Active Badeland i Tønsberg har de mer nøyaktig utstyr som måler fra hånd til motsatt fot (ikke fot-til-fot som disse vektene oftest gjør), og man får vite fettprosent, vannprosent og muskelprosent. Dette er strengt tatt den eneste måten å vite hvor mange kilo av skrotten som er nyttig og hvor mye man bør satse på å ta av. Tror en sånn måling kostet rundt hundrelappen..

Jeg tok en elektronisk måling som du beskriver på et monstrum av en eletronisk vekt hvor man skulle stå barbeint på en plate og holde to håndtak i hendene. I tillegg gikk en treningsinstruktør gjennom absolutt hele skjemaet med sammen med meg, og forklarte alle detaljer. Dette gjorde jeg på Golden Gym i Akersgata i Oslo, og det kosta tre- eller firehundre kroner.

Rin 12-10-10 14:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 947032)
Hva mener du med at du ikke kan betegnes som sped? I kroppsbyggermiljø regnes omkretsen av håndleddet som et omtrentlig mål på hvor kraftig beinbyggning du har og hvor stor du potensielt kan bli. Fordi omkrets på håndleddet vanskelig kan trenes opp er det en god indikator på hvor stor indre "ramme" en har fra naturens side.

Det blir jo bare min mening, dette - men jeg synes altså ikke at håndleddene mine er representative for hvordan resten av kroppen min er formet. Jeg er kort og kompakt, kort og bred hals, ankler/legger som er korte og tykke, men ikke "flabbete", brede hofter (men relativt smal midje). I tillegg vet jeg fra en slik undersøkelse du beskriver at jeg har høy muskelvekt, kjønn og alder tatt i betraktning. Da føles adjektivet "sped" litt malplassert i hodet mitt, men jeg snakker jo ikke kroppsbygger-terminologi. :p Jeg tror i alle fall ikke at det er meningen at min kropp skal veie nærmere 50 enn 60 kilo, hehe.

Echo 12-10-10 15:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 946953)
På wikipedia står det følgende:

Kode:

Description        Women        Men
Essential fat        10-13%        1-3%
Athletes        14–20%        6-13%
Fitness                21–24%        14–17%
Average                25–31%        18–24%
Obese                32%+        25%+

Jeg velger å ta den med en klype Amerikansk salt, for i Norge tror jeg 12-18% regnes som den sunne normalen for menn. Har vært både rett over 18% og et stykke under 12% uten betydelig endring i muskelmasse, og jeg føler meg i allefall ubehagelig chubby om jeg nærmer meg 20% kroppsfett. Du vet, magen-over-beltespenna chubby.:p

Stilig, jeg med 22 i bmi og 61 kg er obese jeg da, iføge tanita vekta!

Echo 12-10-10 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 947126)
Det blir jo bare min mening, dette - men jeg synes altså ikke at håndleddene mine er representative for hvordan resten av kroppen min er formet. Jeg er kort og kompakt, kort og bred hals, ankler/legger som er korte og tykke, men ikke "flabbete", brede hofter (men relativt smal midje). I tillegg vet jeg fra en slik undersøkelse du beskriver at jeg har høy muskelvekt, kjønn og alder tatt i betraktning. Da føles adjektivet "sped" litt malplassert i hodet mitt, men jeg snakker jo ikke kroppsbygger-terminologi. :p Jeg tror i alle fall ikke at det er meningen at min kropp skal veie nærmere 50 enn 60 kilo, hehe.

Det er jo bare beinbygningen det dreier seg om da, skjelettet ditt? Ikke pakningen rundt... Tenker at du neppe har spede håndledd og veldig kraftig skjelett andre steder.

Rin 12-10-10 16:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 947147)
Det er jo bare beinbygningen det dreier seg om da, skjelettet ditt? Ikke pakningen rundt... Tenker at du neppe har spede håndledd og veldig kraftig skjelett andre steder.

Ja, men det er fortsatt en pussig målestokk for idealvekt, er vel det jeg mener. Om jeg skal følge de "reglene" som ble oppgitt tidligere i tråden, så skal jeg veie høyden min minus hundre, og så trekke fra ytterligere 10% fordi jeg er "sped" - som blir sånn... i underkant av 52 kilo. :cool:

Men, selvfølgelig, selve skjelettet mitt veier sikkert ikke så mye.

plastbox 12-10-10 16:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 947145)
Stilig, jeg med 22 i bmi og 61 kg er obese jeg da, iføge tanita vekta!

Hm.. fettprosent er uansett det absolutte målet på.. vel.. hvor mye av kroppen din som består av fett. Dersom fettprosenten din er over 32/25% (vet ikke om du er mann eller kvinne :P ) og du har en BMI på 22 har du enten ekstremt lav muskelmasse eller en defekt Tanita-vekt. :confused:

Echo 12-10-10 16:34

Jeg er kvinne og har litt over 40 kilo i muskelvekt, vet ikke hva som er vanlig å ha jeg, men jeg trener jo ikke akkurat styrke heller da. :D

Photobscura 12-10-10 17:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 947166)
Jeg er kvinne og har litt over 40 kilo i muskelvekt, vet ikke hva som er vanlig å ha jeg, men jeg trener jo ikke akkurat styrke heller da. :D

Det var da ekstremt mye. Jeg har typ tolv eller tretten kilo ... Du må nok trekke fra kroppsvæske ;). (Ekstracellulær væske).

Echo 12-10-10 17:40

Jeg bare sier det som Tanita vekta mi opplyser jeg. Musklene er oppgitt i kilo, vann og fett er oppgitt i % og beinmasse i kilo.

Photobscura 12-10-10 17:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 947193)
Jeg bare sier det som Tanita vekta mi opplyser jeg. Musklene er oppgitt i kilo, vann og fett er oppgitt i % og beinmasse i kilo.

Ja, jeg vet hvordan de funker, men den reelle muskelvekta er minus kroppsvæske :). Det er jo bare å regne ut!

Echo 12-10-10 18:02

Hvordan er det fett da? Ikke noe vann å trekke fra der da?:D

Echo 12-10-10 18:19

Jaha, da har jeg 13 kilo muskler på min 164 cm lange kropp. Jeg skårer jo også 5 år mindre enn det jeg er på den vekta (og det er jo pga mer muskelmasse etter som det står i veiledningen) så jeg syns det er litt merkelig at det er så jækla mye fett. :D

Photobscura 12-10-10 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 947207)
Jaha, da har jeg 13 kilo muskler på min 164 cm lange kropp. Jeg skårer jo også 5 år mindre enn det jeg er på den vekta (og det er jo pga mer muskelmasse etter som det står i veiledningen) så jeg syns det er litt merkelig at det er så jækla mye fett. :D

13 kilo er vel bra, skulle jeg mene :). Rart at du skal ha så høy fettmasse, da i grunn ... Hva slags tanita-vekt har du målt deg på? De man kjøper til hjemmebruk er temmelig unøyaktige, for de klarer som regel ikke å måle kroppen opp til hoftene en gang ... :o. Jeg har tyyynne bein, og har alltid hatt det. Testa en sånn vekt hos noen jeg kjente, og i følge den var jeg rene sylfida fettprosentmessig, enn jeg sikkert veide nitti kilo ...

plastbox 12-10-10 20:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 947230)
13 kilo er vel bra, skulle jeg mene :). Rart at du skal ha så høy fettmasse, da i grunn ... Hva slags tanita-vekt har du målt deg på? De man kjøper til hjemmebruk er temmelig unøyaktige, for de klarer som regel ikke å måle kroppen opp til hoftene en gang ... :o. Jeg har tyyynne bein, og har alltid hatt det. Testa en sånn vekt hos noen jeg kjente, og i følge den var jeg rene sylfida fettprosentmessig, enn jeg sikkert veide nitti kilo ...

Huff, det virka makabert lite.. :confused: Da jeg ble målt med dette proffesjonelle utstyret hadde jeg i overkant av 40% muskelmasse på mine da 80'ish kg, eller >32kg muskelmasse. Vet det er forskjell på menn og damer, men er den virkelig så stor?

Echo 12-10-10 20:36

Det er en Tanita Inner Scan sak, kjøpt hos Fedon. Jeg tror nok jeg slår meg til ro med at jeg ikke er obese i hvertfall.:D

Lurer på å kvitte meg med et par kilo til, men har det helt greit på den vekta jeg har nå også:D:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.