![]() |
Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur
Er det noen som har oppskriften på denne? :snill:
|
Er ikke det den "kuren" som er livsfarlig....?
|
Hallo.
Jeg lurer på å ta Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur, men har ikke oppskriften lenger. Er det noen som kan maile meg oppskriften? Jeg vil ha den varianten uten is (har hørt at det er en variant med is også). Er det noen andre som har tatt denne kuren? Koooz. :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg fant denne tråden:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ghlight=danske Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Takk HP
Takk HP! *suss på kinnet :)
klem og kos. |
om noen har oppskriften på rikhospitalets over 13 dager så vil jeg ha vært taknemlig om dere hadde sendt den videre til meg :)
Sitat:
|
Sitat:
Vi blir forresten veldig takknemling om du ikke prøver deg på den kuren der :snill: |
Om jeg hadde hatt oppskriften så ville jeg uansett ikke sendt den videre.
Den har absolutt ingenting med Rikshospitalet å gjøre. Den er like seriøs som ananas kuren eller eggedietten etc etc. Den er direkte skadelig. OK, man tar av, men sunt er der absolutt ikke og den kan på ingen måte anbefales. Kuren består av en 13 dagers kostplan à 3 små måltider per dag. Det gjennomsnittlige daglige energiinntak ligger på 2300 kJ (ca. 550 kcal), med en energifordeling på 41% fra fett, 29% fra karbohydrater og 31% fra protein. Energifordelingen er stikk i strid med Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. Og selv for lavkarbo er den helt på jordet. Dietten er på ingen måte fullverdig, dvs. den dekker ikke behovet for en rekke vitaminer og mineraler, deriblant vitamin D, kalsium og jern. At noen vil utsette seg for en slik kur, - som bevist ødelegger stoffskiftet (og det kan det ta tid å få orden på igjen !!! ) og hvor man dessuten legger på seg det man har tatt av og mere til når man begynner å spise vettugt igjen.,.... ja det er over min begripels ! Dette er inngangen til en jojo-slanking - ta av, legg på deg mer, ta av, legg på deg enda mer..... ikke lurt og ikke sunt ! VÆR SÅ SNILL - IKKE GJØR DET ! :( Enhver som har lest denne tråden burde være klar over faremomentene !! |
Har gått på den selv for flere år siden og gikk ned 5 kg vann.. Du kan jo ikke regne med at kroppen skal klare å droppe kiloene på den måten.. Det eneste kuren gjør er å stanse forbrenningen totalt så du legger på deg med en gang du slutter, om du ikke fortsette å spise 500 kal om dagen da, som faktisk er ganske farlig!
|
Sitat:
Catht`s dagbok Jeg går på den nå og det går bra.... ihvertfall foreløpig. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
MEn jeg mener jeg skal spise sunt (og da skal jeg ikke spise i nærheten av den dietten), lite og ofte når jeg er ferdig med den dietten.... |
Sitat:
Har du tatt en titt på Atkins Induksjon? Det er et SUNT alternativ, og gir en skikkelig kickstart på vekttap.. Og du kan spise god, næringsrik mat! Som inneholder det kroppen din trenger av næring - proteiner, fett og karbohydrater. |
Sitat:
|
Jeg klipper fra en annen tråd:
Sitat:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....rikshospitalet |
Sitat:
|
Sitat:
Dr Atkins:
|
Dette er helt sinnsykt ....... :( VIL noen virkelig ødelegge stoffskiftet sitt for alltid ?? Er det viktigste å gå ned i vekt ? Uten tanke på hvilken bekostning ?
Skjønner ikke dette jeg.... Hadde noen advart meg så kraftig da jeg var 20 og ville ta av for enhver pris hadde jeg ikke slitt som jeg gjør idag. Jeg har spist streng diett i 2 år og har tatt av 15 kilo. Og jeg har ikke hat pauser, sprekker eller juksa. Stoffskifte og forbrenning er totalt ødelagt....... |
Skjønner ikke dette jeg.... Hadde noen advart meg så kraftig da jeg var 20 og ville ta av for enhver pris hadde jeg ikke slitt som jeg gjør idag. Jeg har spist streng diett i 2 år og har tatt av 15 kilo. Og jeg har ikke hat pauser, sprekker eller juksa.
Stoffskifte og forbrenning er totalt ødelagt....... [/quote] Jeg er HELT ENIG med Nille !!!! Jeg gikk på denne kuren selv i januar, gikk ned 7 kg på 10 dager - vel og bra det, MEN det har ødelagt stoffskiftet mitt og forbrennigen. Sliter som bare det får å gå ned mer - har ennå over 20 kg overvekt, det er MYE, men har kun gått ned 3 kg på 3 måneder med Atkins induksjon. Og det er ikke DEN det er noe galt med, det er kroppen min som er på bærtur. Så ta heller Atkins Induksjon og ta vare på kroppen din - det er mitt råd :) |
Endokrinologer, dvs leger som har spesialisert seg innenfor hormonelle tilstander, noe som stoffskiftet er, blir mer og mer opptatt av naturlig kost. Flere av dem forsker på steinalderkost, og foreskriver i noen tilfeller dette for pasientene sine.
Grunnen? Økt inntak av sukker/hvetemel/stivelse øker insulinutskillelsen, og insulin er et såkalt proinflamatorisk hormon, dvs øker betennelsestilstander. Mange med stoffskifteproblemer merker bedring av tilstanden når man legger om kostholdet til et kosthold som feks Lindberg/South beach. Fordi det ofte foreligger en autoimun (kroppen reagerer på seg selv) betennelsestilstand. Pga tilstanden som ligger i bunn bør man ikke gå inn for en "quick fix", varig endring er det som skal til. Hvorvidt du bruker 13 dager eller 13 mndr spiller ingen rolle så lenge vi snakker om resten av ditt liv. |
Sv: Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur
Sitat:
|
Sitat:
Vi anbefaler ikke dette dietten fordi den kan gjøre at du får varige og uoprettelige skader på forbrenning og stoffskifte. I tillegg mister kroppen viktige næringsstoffer. Selvfølgelig tar man av når man (nesten) ikke spiser - det gjør anorektikere også, men det er ikke dermed sagt at det er sunt ! Hvordan du kan anbefale en slik skadelig kur er mer skremmende - i beste fall vitner det om stor uforstand og lite kunnskap om ernæring og kosthold. Hos oss hører den uansett ikke hjemme. Sitat:
|
Hei
Hvis du har den danske rikshospitalets stoffskiftekur så ville jeg blitt kjempeglad for å få den |
Sitat:
|
Sitat:
Sorry ! |
Har snakket med lege som sier at denne kuren er IKKE farlig! Den er heller ikke sunn! Og den ødelegger ikke stoffskifte...Men du går fort ned og enda fortere opp!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg velger å stole på endokrinologen som fortalte meg det jeg.... Han er tross alt spesialist på bl.a stoffskifte sykdommer. :) |
Hehe det er mange rare leger der ute.... :p
|
Heisan. Denne har jeg gått på for mange år siden. Smakte pyton, jeg kastet opp flere ganger under kuren, og gikk ikke ned noe hverken under eller etter som lovet. :helsesjek
Hele opplegget er egentlig en "urban myth" da den ikke stammer fra noe Rikshospital eller annen offentlig helsetjeneste. Ingen vits, bare selvplaging. Det finnes så mange bedre alternativer som man kan lese om her...:spisesnak |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30. |