![]() |
Noen lure fysikkhoder her? :)
Jeg skal levere fysikkoblig til imorra - hvor jeg skal skrive en kort, men utfylllende forklaring på hvert av følgende begreper:
(dette er ikke juksing - for formålet med oppgaven er at vi skjønner begrepene!) :)
|
tror jeg vet hva flere av begrepene betyr, men siden jeg ikke har studert det, så burde jeg vel kanskje ikke uttale meg... for håpe noen vet noe!
|
Samme her... :rolleyes:
|
Det er bare et FYS100 - kurs, altså tilsvarende 2FY og 3FY, så egentlig ikke så innmari komplisert... :o
Til nå har jeg skrevet:
Men er ikke helt fornøyd med den siste da... |
Sitat:
|
Skal du definere alt i forhold til lys?
Jeg har hatt dette stoffet på skolen, men husker jeg noe? :nei: |
En liten link her, som suplement til læreboka...
http://www.fysikknett.no/optikk/anve...3.php?menuid=3 |
Tusen takk, Anne - var allerede på den siden.. :) Noen av ordene står direkte forklart i boka mi.. men jeg må finne min egen definisjon også...
Ved hjelp av min kjære, har jeg til nå kommet frem til dette:
Energien i fotonet (lyspartikkelen) blir opptatt av et annet fysisk system, slik som et atom. Denne energien kan igjen mistes som varme og/eller stråling. Men er enda ikke helt fornøyd.. :rolleyes: |
Nå fant jeg en flott forklaring..
Absorbsjon er en prosess der en energiform eller et stoff blir tatt opp i et annet, og mister sin egentlige eller opprinnelige identitet. Da er det bare 14 igjen... :cool: |
innfallsvinkel, fys., er vinkelen mellom en stråle mot en flate og en linje vinkelrett på flaten, innfallsloddet.
|
Sitat:
|
Virtuelt bilde konstrueres i optikken ved en tenkt forlengelse av lysstrålene bakover etter at de er brutt el. reflektert. I motsetning til et reelt bilde kan et virtuelt bilde ikke oppfanges på en skjerm, men det vi ser i kikkert, mikroskop, luper, speil og briller, er virtuelle bilder.
Diffus refleksjon: Diffus= uklar, utflytende (at du ikke ser det helt tydelig liksom) |
Noe av dette er tatt RETT fra boka.. men det er liksom eneste måte å definere det på også.. refleksjonsvinkel, f.eks... *gjøre resten* |
Ja... sånne utrykk er vanskelig å forklare på en enkel måte..;) :p
|
Dette er mitt nesten-endelige svar. Skal møte de andre på gruppa i morra, så får de hjelpe meg litt med optisk tetthet og speiling...
|
En folkelig versjon av optisk tetthet:
Synlighet. Dvs noe sett gjennom en "linse" av vann, glass, luft...el l. Jo bedre "linse" jo bedre opptisk tetthet...... |
Sitat:
Jeg skjønner ikke hva det betyr.. At noe er "optisk tett"... vs. å IKKE være det, liksom.. |
Sitat:
og speiling er vel egentlig lysbryting av noe slag... eeee...:p |
Sitat:
Ta f.eks bilder du tar med mobilen.. bilder som har FÅ piksler(elle rhva de heter) er ikke like tydelige som de som har flere (altså... det blir tettere mellom med på en måte...) ble litt rotete men... Som sagt: VET ikke om dette er riktig, bare en tanke:o |
jepp. jo flere piksler, jo mer optisk tetthet :)
|
Sitat:
|
ikke jeg heller :p gikk musikklinje og der hadde vi kun såkalt "mongis-matte" :D
|
Sitat:
|
Da har jeg oblig igjen jeg, dere!
En av oppgavene jeg skal løse, er som følger;
Forklar hvorfor falltida for en stein du slipper loddrett ned fra kanten av et stup, ikke er større enn falltida for en stein du sparker vannrett ut fra stupkanten. Innspill og synsing mottas med takk! :o |
vel, de faller like langt og da har de like lang tid på å få opp farten...?
|
Sitat:
Også tenker jeg at den steinen som blir sparket - jo blir tilført energi fra "sparkeren".. Mens den som slippes, bare.. slippes. Men steinene har jo ulik.. hm.. eh.. "meter" på veien sin.. Selv om de skal like langt NED i meter. Hm.. kanskje jeg bør regne på noe vektorer og sånn? Men det står jo bare "forklar"... *undre videre og lese litt i boka* |
joda, men den fremover-energien de får har ikke noe med nedover-energien å gjøre.
|
Sv: Noen lure fysikkhoder her? :)
Gammel tråd dette, men... Måtte bare le av meg selv her... Leste overskriften som : "Er det noen lure FYRSTIKKhoder her?" :D
Der ser man, man må lese "oppgaven" orntli`før man skal besvare den...hæhæhæ:p Ojojoj:o |
Søren at jeg ikke så denne tidligere... jeg som eeelsker fysikk og det å spekulere :p
Gikk det bra forresten?? |
Sitat:
Nå er vel eksamen avlagt for et par år siden, men... vektorregning må til ja. Sparkes steinen fra kanten vil hastigheten i det horisontale plan forbli konstant, men det er irrelevant for den hatigheten i det vertikale plan. Der starter hastigheten med 0m/s og vil øke med 9,81m/s2 til den treffer vannet. (en ser bort fra luftmotstand selv om det er en betydelig faktor ettersom hastigheten øker). Skyter du med en rifle horisontalt 1 meter over bakken, treffer den bakken like raskt som om du hadde sluppet det samme prosjektilet fra hånden din fra 1 meter. Hastighet=absoluttverdien av fart, det vil si hvor raskt en gjenstand beveger seg. Fart=en vektor som beskriver hastigheten (lengden av vektoren) OG retningen på bevegelsen (retning av vektoren). |
"Skyter du med en rifle horisontalt 1 meter over bakken, treffer den bakken like raskt som om du hadde sluppet det samme prosjektilet fra hånden din fra 1 meter."
Æhhh denne stemmer vel ikke?? Hvis kula slippes fra en meter skal den bruke 1 / 9.8 sek.... Ei kule du skyter ut farer jo mye lengere enn det grunnet at akselerasjonen er myyyye mer enn 9.81 ... Eller er jeg heeelt på bærtur :confused: Mange år siden for meg også :D En softgun har ca 70 m/s tror jeg og i løpet av et sekund er den da "skutt" 70 meter bort. Og har dermed ikke falt i bakken løpet av 1 / 9.8 sek..:rolleyes: Men enig at det er vektorregning... |
Sitat:
Men jo det stemmer det jeg har skrevet. Om du ikke opplever at kula di har begynt å falle selv etter 70 meter, er det nok fordi du ikke har skutt helt horisontalt men at kula har en viss hastighet oppover og må først miste denne før den kan begynne å falle. F.eks om du har stilt inn et sikte på 200 meter og skal skyte på blink med ei rifle vil kula gå oppover før den begynner å dale. Kula vil være på ca samme høyde etter ca 30 meter som når den treffer blinken. (variabelt fra en type ammunisjon til en annen). Vertikal hastighet er uavhengig av horisontal hastighet. Fart er vektorregning og komponentene av vektoren må brytes ned. |
Sitat:
|
Sitat:
Har fysikk fra universitetet, men dette er vel mer videregåendepensum. |
Sitat:
|
Etter kula har forlatt geveret eller sluppet fra hånden er det bare gravitasjonen og luftmotstand som spiller inn. Nå er jeg sikker på min sak og er villig til å vedde gård og grunn på det som er beskrevet.
Men jeg tror for 99% av forumdeltakerne er vel debatten någet uinterressant, så jeg tror jeg dråpper temaet nå. Ble bare så engasjert når jeg så et fysikkspørsmål. Jeg elsker fysikk og matematikk. |
Sitat:
Meeee tooooo :D Elsker fysikk, matte og kjemi. Meen som du sier, så ble også jeg engasjert :p Hjemme for meg selv vil jeg lete i esker med bøker som er over 20 år gamle og se om jeg finner løsninga da :rolleyes: Men du??? Hvis jorda var trillrund, uten fjell, og du stekker et tau rundt jorda. Så hever du tauet hele veien rundt jorda EN meter. Hvor mye lengere blir tauet da?? |
Ja bare let, om jeg har feil er gården din :D
Omrets er 40 000 km (definisjonen av en meter kommer opprinnelig av at de definerte avstanden fra ekvator til en pol til å være 10 000km. Det var før de visste at jorden var litt flattrykt ved polene) Så svaret avhenger av om en strekker tauet rundt ekvator eller en meridian, men jeg regner middelverdien = 40 000km. (forutsetter at det følger en storsirkel). Radien er da r=omkrets/2xpi=6 366 198 m Ny omkrets = 2 x pi x 6 366 199 = 40 000 006. Økt med 6 meter. |
Sitat:
Er ferdig nå, regner ikke med at andre liker matte ;O) Omkrets2-Omkrets1 er økninga. 2pi(r+1) - 2pir = 2pi = 6,28........ |
Ja var enklere det ja. Men historien om opprinnelsen til meteren var litt interressant da?
Hvor mange soloppganger opplever du forresten på sydpolen i løpet av ett år? Og forresten, hvor mange grader dreier jorkloden rundt sin egen akse i løpet av 24 timer? |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20. |