![]() |
Kutte ut shampoo
For et par dager siden snublet jeg over en artikkel som tok for seg det å kutte ut bruken av shampoo i hårpleien. På engelsk heter dette “no-poo”. (Moderne shampoo kom på markedet i 1930-tallet). Poenget er at man kutter ut bruk av shampoo, da dette inneholder stoffer som ødelegger den naturlige balansen i hodebunnen. Det som skjer er at alt av oljer og naturlig fett vaskes bort, og hodebunnen går berserk og produserer enda mer for å rette opp i at alt har blitt borte. Da virker håret fett, og vi vasker det igjen, og igjen, og igjen. Man kommer inn i en ond sirkel hvor man vasker håret hver dag, eller hver annen dag. Dette kan umulig være særlig sunt for hverken hår eller hodebunn.
“No-poo”-menneskene bruker ikke shampoo i sin daglige hårpleie, men mange bruker balsam for å pleie hårtuppene, ikke hodebunnen. Men selvsagt, man må jo vaske håret på et eller annet vis også. Det er her bakepulver og eplecider-eddik kommer inn i bildet – bakepulver blandet ut i litt vann og heller i hodebunnen. Man bruker fingrene for å sørge for at det kommer godt til i hodebunnen, også skyller man med vann. Noen får “frizzy” hår av dette og følger på med 3-4 ss eplecidereddik og skyller godt med vann. Lukten forsvinner når håret er tørt, merkelig nok. Det finnes mennesker som har gått uten shampoo i flere år, og har kun rengjort med rent vann, balsam og/eller bakepulver/eplecidereddik. De har flott fall i håret, og det holder seg fint og glatt i flere dager uten å vaske det igjen. Jeg har bestemt meg for å prøve. I går vasket jeg håret med bakepulver i vann, og skylte godt med vann. Jeg fulgte på med litt balsam for å se hva som skjedde da. For det første: Håret mitt ble så utrolig lett! Lett og ikke tungt som det pleier å bli når jeg bruker shampoo. For det andre: Ja, det så litt fett ut i går. Men ikke for ille, rett og slett. Jeg malte veggene i stua igår, og svettet godt, og når jeg dusjet etterpå skylte jeg bare håret grundig med rennende vann. Det samme gjorde jeg i dag. Håret mitt er ikke fett, selv om det kanskje er litt mer stripete og “grovt” enn vanlig. Dette er normalt, håret vil se mer fett ut i en overgangsperiode frem til hodebunnen finner tilbake til sin naturlige rytme når det kommer til å produsere oljer. Jeg skal fortsette å prøve med det her, så jeg kommer tilbake med oppdatering. Noen andre her som ikke bruker shampoo? Artikler: http://www.instructables.com/id/How-to-Go-No-Poo/ http://www.msnbc.msn.com/id/30337386/ |
Sv: Kutte ut shampoo
Artig!!
Har lest litt om dette, men ikke funnet tid til å prøve selv... eller rettere sagt, turt å prøve :o Men skulle/burde man ikke vaske håret med en shampoo som ikke inneholdt silikon(??) eller noe slikt til å begynne med? |
Dette blir spennende å følge med på. Jeg synes det er tøft av deg å prøve!
Når vi er ute i naturen, vasker vi ikke håret, bare skyller det i kaldt vann. Vi lukter sikkert gjø og fyse da, men alle lukter likt. Etter halvannen uke uten å vaske det, begynner det faktisk å bli ganske fint. Men jeg feiger ut og vasker det, gjerne to ganger til dagen når jeg er i vanlig drift i heimen. |
Det er skrevet om det før, her!
Dersom håret blir lettere, så er det ikke noe for meg, håret mitt veier mindre enn papir som det er :p. Jeg tror på ideen, altså. Jeg vasker forsåvidt ikke håret mitt mer enn en til to ganger i uka, og supplerer med tørrshampoo når nødvendig. Kanskje en gang, når håret mitt har stabilisert seg i tykkelse, så vil jeg prøve. Jeg har tenkt på det :). |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men, det er jo på grunn av bleking, da. Jeg kjører hardt på med proteinkurer, så det har jo gått seg en del til. Fortell videre hvordan det går! Spennende! Jeg vet ikke om Areola opprettholdt metoden. |
http://licotasverden.com/wordpress/w.../Picture-3.jpg
http://licotasverden.com/wordpress/w.../Picture-4.jpg Dag 2. I morgen skal jeg vaske med bakepulver igjen. :) |
Det var jeg som startet tråden sist sommer :)
Jeg holdt på med dette tre måneder tror jeg. Dessverre måtte jeg avbryte pga kløende hårbunn. Enten var jeg ikke flink nok til å skylle ut balsamen, (jeg brukte rense-balsam i røttene også, og "pleie-balsam" til tuppene), eller så har jeg en type sopp-type i hodebunnen som dessverre bare kan holdes i sjakk med sls-sjamponering. Men jeg savner krøllene mine :( Det var en så stor forskjell, jeg merket at alle komplimentene jeg fikk MED no-poo stoppet opp etter at jeg begynte med sjampo igjen :lol: Du må ha en "siste"-sjamponering med sls (sodium lauryl sulfate) og uten silikoner og mineraloljer på grunn av stylingmidler du kan ha i håret (som ikke går bort uten sls'en). Det finnes mange billig-sjampoer du kan bruke, det er oppdaterte liste på www.lockig.se som har mange norske billig-sjampoer på lista. First price, blant annet, jeg tror den fortsatt skal være grei. |
Vet om flere som ikke bruker sjampo. Men det er nok en overgang den første uka.
Merket godt i forrige uke, vi var på Hitra og på hytte og fikk kun vasket oss og ikke dusjet. Jeg bare gredde håret, evt med litt vann i kammen. Dag 3 var håret ubegagelig fett, dag 6 var det mye bedre og ikke tørr hodebunn eller noe, angrer nesten på at jeg hoppa i dusjen og gnadde inn sjampo. Og nå farget jeg håret i går kveld, men vurderer å prøve uten sjampo noen uker fra etter helgen. |
Takk for tips om lista, Areola. Det ser ut til at den sjampoen jeg har fint kan brukes. :) Da vet jeg det.
|
http://forum.lavkarbo.no/picture.php...pictureid=2357
(da jeg prøvde) holdt på det ei stund, og etterhvert ble håret veldig fint, blankt, fyldig og litt mer fall. Men det kan bli litt tungvindt, og jeg hater å gå med fett hår, så det er lurt å begynne når man drar på hytta eller nå:P hehe. I starten fikk jeg sår i hodebunnen :o men det gikk heldigvis over. Tror det er best for dem som har litt tynnere hår og for dem som vil ha mer definerte lokker/krøller. |
Bruker du hårspray eller skum eller lignende og om du gjør det - blir ikke dette "sittende" igjen i håret når du ikke bruker sjampo?
Kunne tenkt meg å prøvd dette selv, men er redd for at alle hårproduktene jeg bruker ikke blir vasket ut godt nok... |
Sitat:
Man bør sette seg litt inn i dette før man begynner - det er fine nybegynner-forklaring på lockig.se :) |
Oki, takk for raskt svar :) Ble forferdelig nyskjerrig på dette! Jeg klør konstant i hodebunnen og har prøvd de fleste sjamper jeg har kommet over uten at det er noen som hjelper...
|
2 Vedlegg
Jeg hadde det problemet allerede før jeg begynte, og det ble dessverre ikke bedre av no-poo :(
Av en eller annen grunn har jeg ikke de plagene nå, og jeg har nettopp byttet fra billig-sjampo til redken, uten å kjenne forandring på hodebunnen. Merkelig! Legger forresten inn noen før og underveis bilder :) Nå finnes det ikke krølle-bilder, pga graviditeten er jeg så varm at jeg ikke orker å ha det i noe annet enn hestehale.. :( |
Sitat:
Jeg var plaget med kløe/sår i hodebunnen før, men når jeg tenker meg om, så har jeg ikke vært det etter at jeg begynte på ketolyse/lavkarbo... Uansett, hjalp Fungural meg veldig mye :) |
Sitat:
|
Sitat:
Bitteliten flaske og den koster sikkert godt over 100,- nå. Men den er drøy, du tar en liten dert i hånden, blander inn litt vann og masserer inn i hodebunnen... Husker ikke som det skulle virke en stund, men les på flasken. |
Jeg brukte ikke shampoo/balsam på godt over et år. Etter den første uka var det aldri problematisk - jeg skyllet det godt hver dag, det ble ikke fett eller kløende. Men håret mitt er tjukt og tørt og har altfor mye naturlig fall :rolleyes: Jeg ble helt sjokkert da jeg, etter så lang tid, oppdaget verdenen av anti-frizz-shampoo...
Og dessuten blir jeg helt salig av lukter fra typ Body Shop og Lush, så... jeg kaster ikke ut shampooen igjen med det første. :p |
Spanande!
Men, kva balsam brukar du? Føler for å kanskje testa ut dette eg òg... ;) |
Sitat:
|
Utruleg spanande dette her! Eg har lest masse masse i heile dag, til og med vore på apoteket og kjøpt Dermica sin balsam, kasta alt av shampoo og balsam eg har frå før, invistert i jojobaolje og skal jammen meg ikkje bruka shampoo lenger! Har alltid fått supertungt hår av shampoo og vanleg balsam... og eg skjønar jo no at det er pga all siliconen som smører seg uttapå håret... ææsj... har aldri vore plaga av feitt hår heldigvis, så dette trur eg skal fungera superflott på meg!
vetlejenta skal gjennomgå same prosedyre frå no av :) Ho har så flott hår at det er dumt om det vert ekstra slitt pga shampooen! Så tusen takk, Licota! -for at du fekk meg til å innsjå at mitt tunge hår skuldast shampooen og ingenting anna! hehe! ;) |
Hehe! Jeg har også lest masse om balsammetoden det siste døgnet, jeg drømmer jo om shampoo og bakepulver om natta! Blir jo helt tussete. Men enn så lenge velger jeg å fortsette bakepulver/eddik. Vasket håret i dag og hadde i eddik etterpå, ble så fint atte. :) Ser ikke fett ut, egentlig.
|
Dette har jeg ikke vært borti før. Men jeg er en av dem som bruker rådene til hudlegen Fyrand om ikke å dusje så ofte. Han sier det holder med 1 gang i uka. (Jeg er ikke kroppsarbeider.) Håret vasker jeg 1-2 ganger i uka, alt ettersom. Jeg farger håret, frisøren min bruker økologisk hårfarge, og etter farging har hun eddik i håret som sitter i 5 min før det skylles ut. Tror det er for at fargen skal feste seg. Det er sikkert også godt for ph-balansen i hodebunnen.
Men jeg bruker ikke såpe når jeg gjør rent, så da burde jeg kanskje ikke bruke så mye såpe i håret heller? |
Når du skriver bakepulver, så mener du natron vel?
Luksustips til skyllevann: Klipp av noen grener einer og la trekke i vann en halv times tid. Ha i litt kaldt vann og dypp hodet - øs over hodebunnen.:ja: |
ja, baking soda er vel ikke bakepulver, men natron?
jeg har prøvd i et par dager og det virker som at hodebunnen har funnet litt rytme allerede:) vet ikke om jeg skal fortsette, men er jo litt spennende da:) men hva med hvis man skal til frisør og farge håret? holder det å skylle ut fargen med vann? |
Dette har jeg hatt lyst å prøve i flere år, men aldri tatt steget ... Nå har jeg akkurat farga håret og kjøpt ny, dyr shampoo, så jeg drøyer det vel enda litt lenger. Men det er veldig spennede å lese om deres erfaringer! :)
|
Et alternativ er å velge en sjampo uten sulfat og annen dritt, som f.eks de fra Lavera. Jeg trenger sjampo for å få ut rester av stylingprodukter, og vi som lever i urbane strøk blir gjerne utsatt for forurensing som håret ikke har godt av.
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har blitt lurt av en forskjell mellom engelsk og norsk. På engelsk brukes “natron” om noe som er hovedsaklig Na2CO3, mens “baking soda” er NaHCO3. På norsk brukes av en eller annen grunn “natron” som oversettelse på “baking soda”, mens bakepulver er et teknisk produkt som inneholder NaHCO3 og noe som gjør det enda surere. Inntil videre lar jeg den opprinnelige teksten stå nedenfor streken. Jeg reagerer fremdeles på formulering i orakelet.info om at soda (dvs. Na2CO3) er “i slekt med natronlut”. Og hvorfor wikipedia fokuserer på at bakepulver må inneholde et alkali, er fremdeles for meg en gåte. ——– For øvrig merker jeg med problemet med navnet natron, som betyr natriumkarbonat (Na2CO3) og som her blandes sammen med bakepulver som er natriumbikarbonat (NaHCO3). Det er derfor det finnes noen bakeoppskrifter med natron og noen med bakepulver, det er nemlig to forskjellige stoffer. Bare les ingredienslisten på bakepulverpakken, hvis du er i tvil. http://28815.vgb.no/2009/11/ Altså er bakepulver og baking soda ca det samme slik jeg leser dette. Natron er ikke bakepulver/baking soda. Dette er noe jeg alltid blander sammen, så det var kjekt å slå det opp :) |
Sitat:
|
Hm. Han Ystenes virker litt forvirra her synes jeg. Nellie har rett. Baking soda eller sodium bicarbonate er det samme som natron (NaHCO3). Baking powder er bakepulver.
Forskjellen er at baking powder/bakepulver inneholder natron, men i tillegg fosfater og stivelse. Det er en ferdig blanding som danner en reaksjon når det tilsettes røre/deig og får bakverket til å heve. Natron alene kan ikke brukes i bakverk med mindre det er noe surt i deigen, som f eks kulturmelk eller rømme. Det er jo heller ikke sånn at baking soda er oversatt til natron ... Det heter det fordi det er en komponent i mineralet natron. Mens på engelsk er det en annen del av det samme mineralet som er blitt hetende natron (det vi kaller krystallsoda på norsk). http://no.wikipedia.org/wiki/Natron http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate Her er det som er relevant for denne tråden: Sitat:
|
Og så fant jeg dette!
Sitat:
Dette er riktignok en salgskanal og ikke alt de skriver er riktig, men ... Da trenger man vel kanskje ikke en sls-shampoo for å få ut stylingrestene, noe jeg har hatt mine tvil om uansett. Jeg ville ikke utsatt håret mitt for en vanlig butikkshampoo. Jeg har krøller, og håret mitt blir helt ødelagt av slike shampooer. Jeg gjør som Ethereal, bruker shampooer "uten sulfater og dritt" (det er pga disse ingrediensene de kaller det no-poo på engelsk). Men jeg prøver å bruke lite av det uansett, og vasker håret maks to ganger i uka. Likevel hadde det vært interessant å prøve ... kanskje. Men jeg er litt usikker på om natron er mer skånsomt enn de shampooene jeg bruker, for mitt hår ... |
Jeg bruker bakepulver og syns det fungerer utmerket. Har lest at det flere steder er en smakssak, noen syns bakepulver er mer effektivt enn natron. Når alt kommer til alt så gir det samme effekt, nemlig å løse opp smuss og skitt i hodebunnen. Så lenge man skyller godt med vann etterpå, og følger på med en rens av eddikvann, burde det ikke bli noe stort problem. Men! Det burde jo ikke brukes særlig ofte, opp til 2 ganger i uken burde være mer enn nok.
Det kan tenkes jeg går over til balsammetoden etterhvert, men skal prøve i en liten stund til. |
Sitat:
|
Spennende tråd!
Jeg er en av de som ser ut som et troll om jeg ikke bruker balsam. Jeg har vel over dobbelt så tykt hår som hele slekten min tilsammen og når man slenger på det faktum at omtrent halvparten av hårstråene synes det er greit å være krøllete mens resten synes det er greit å være stritt får man et sammensurrium uten like. Bruker jeg ikke balsam for å tynge det ned står det ut til alle kanter...ikke så praktisk og ikke så kledelig akkurat... :rolleyes: Lurer på om håret mitt ville "jevnet ut seg" etter en stund uten shampoo/balsam, men vet ikke helt om jeg er tøff nok til å prøve. Burde kanskje funnet en hytte på fjellet langt fra folk...og bodd der etpar uker... :D |
Dette prosjektet her virker kult. Jeg vil ikke begi meg ut på ett slikt prosjekt akkurat nå, men er absolutt åpen for det senere en gang.
Sitat:
Sitat:
|
Altså, jeg KAN ikke ha flatt hår! Da det var tykkere så tupperte jeg det under det mottoet; your hair can never get to high :D. Savner det. Håret mitt ser best ut når det er litt sånn halvbustete, men uten at det er NOE volum så ser jeg ut som om jeg mangler bakhode.
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30. |