![]() |
Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?
Hei, jeg er ny på forumet og lurer på følgende:
Hvorfor trenger vi i det hele tatt karbohydrater i ketodietten? Greit nok, vitaminer, mineraler og fiber fra grønsakene, men også alle de karbohydratene vi skal ha kommer fra de. Men disse kunne vi jo like godt fått fra piller? Så derfor, hvorfor? Kan noen vise meg til hvor svaret på spørsmålet mitt ligger? :o (ja, jeg har lett) ;) |
Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?
Fordi grønnsaker, bær etc ikke bare er bra for deg, mye bedre å få næringen på naturlig vis enn via piller, det bidrar også til å gjøre kosten mer varier, hvilket hindrer at du går lei. Jeg har i perioder levd uten tilførsel av grønt overhodet, og har det mye bedre med.
Effektivt tilførsel av fiber i pilleform har jeg også til gode å finne. Hvorfor ikke, vil heller mitt spørsmål være? De færreste nyter noen fordeler av å gå under 15-20 kh om dagen, det er ikke noe poeng i å gjøre det. |
Det er mange som finner at de fungerer fint med minimalt av karbohydrater i kosten, mens andre fungerer best med mer.
Hvorfor ikke bare spise piller? Av samme grunn som det ikke anses som supersunt å bare bruke barer og shakes og andre måltidserstattere, vel. Det er kunstig, og de aller fleste er ikke komfortable med såpass ensformig kosthold i lengden. For meg har det vært viktig å innse at det ikke er likegyldig hva jeg spiser så lenge "sluttregnskapet" er riktig; kroppen "ser" forskjell på en porsjon brokkoli og en atkins-bar... tross alt. :cool: |
Tusen takk for svar...
Jeg har ikke sagt at jeg ikke bruker grønsaker, for det gjør jeg og liker det. Men det er mulig at jeg formulerte spørsmålet litt feil. La meg stille det på en litt annen måte da; I ketodietten skal man så lavt i karbohydratinntak at en like godt kunne vært uten. Kan en være uten karbohydrater på denne dietten? Blir dietten kanskje ikke å funke om en kutter karber fullstendig? Håper dette var mer forståelig..... :) |
Sitat:
For noen vil også svaret i vektplåter ligge i å gjøre dette en stund. |
Sitat:
Jeg går ikke ned i vekt om jeg ligger under 20g, da går kroppen min i sparemodus og jeg føler med elendig. Øker jeg til et snitt på rundt 30, går vekten ned og jeg har det flott! Men karbohydratgrensen er svært individuell og kan nok ikke generaliseres sånn uten videre! |
Sitat:
Det jeg har sitert høres interessant ut...må ta en svineribbe opp av frysen....Folk sier alltid at en blir dum og feit av å spis kjøtt med mye fett.. ie. svineribbe, men jeg går alltid ned i vekt i jula jeg, for jeg elsker svineribbe... he,he Jeg har litt problemer med å få i meg all den maten som skal til i denne dietten. Jeg er ikke vandt med å spise så mye. Spesielt er det vanskelig å få i seg nok fett. Og hvilket fett skal jeg velge.... blir mye leting rundt omkring.... |
Bruk smør på det meste. Stek i smør. Jeg bruker også ost, fløte og CF. Klarer ikke rømme.... H-melk i kaffe,eller ennå bedre fløte:D Majones (hjemmelaget) er også godt! Feta og olje i salaten. Se litt på oppskriftene her inne, her er det mye godt!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Du skriver "ketodiett"... Mener du ketolyse eller ketogen diett?
Som i mange andre sammenhenger så er jeg lite "jentete" i denne sammenhengen. Vi trenger minimalt med grønnsaker, men det er så lenge vi spiser innmat også. Lever er jo proppfull av nesten alle vitaminer og mineraler! F.eks. har 100g lever ca 45 ganger så mye a-vitamin som 100g gulrot! Og vi trenger i alle fall ikke fiber, det er bare bullshit. De så at det var sunnere å spise grovbrød enn loff, og siden karbohydratene i seg selv er helt uskyldige (:rolleyes:) måtte det jo være noe annet. Grovbrød har fiber, og det har ikke loff. Aha, da måtte det være det som var sunt. :rolleyes: Men uansett om vi ikke spiser innmat, så er det ikke mye grønnsaker vi trenger for å dekke dagsbehov av vitaminer og mineraler når vi spiser kjøtt. Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Men kropper er forskjellige og min liker seg dårlig uten litt karber. Jeg blir ikke dårlig av å være i ketose, men sliter bigtime med for lite karber! Sånn er det bare, og det gjør ikke meg noe! Er glad i grønnsaker også, jeg!;) |
Jeg er enig med Kitt i at alle kropper ikke er like :)
Noen trives med vLCHF som det kalles i Sverige. Her har svenske kostdoktorn intervjuet Mats Forsenberg om hans erfaringer. Det ble en lang diskusjon etterpå. Det er vel også en annen og ganske ny tråd her om en som kanskje ville prøve? Skal se om jeg finner den også :) .... og her er den. |
Sitat:
Så så langt har det virket kun positivt, men 2 uker er jo ikke mye da... Men jeg kommer til å skrive mer om ev positive og negative effekter av dette kostholdet når jeg får litt mer erfaring med det. :) |
Sitat:
|
Sitat:
Ellers stiller jeg meg bak det at ikke alle kropper er like. Eller, de er jo like i utgangspunktet, men man har gjerne forskjellige forutsetninger grunnet helsetilstander og what not. Og så handler det selvfølgelig om preferanser. Man må finne et kosthold man kan trives med over tid, for det er jo snakk om livsstilsomlegging, og ikke bare en isolert slankekur ;). |
Hvorfor trenger vi i det hele tatt karbohydrater i ketodietten?
Er det ikke for at hjernen skal fungere da? :veitikke: Jeg har forstått det slik at hjernen sitt drivstoff er karber, men kanskje jeg har misforstått. Hvordan fungerer konsentrasjonsevnen når en ikke spiser karb i det hele tatt?? |
Sitat:
Correct me if i'm wrong. :) |
Sitat:
Fibrerna har sin främsta effekt i att bromsa upptaget av kolhydrater från tarmen, men eftersom man vid LCHF äter så lite kolhydrater spelar de då ingen större roll. Den lilla mängd kolhydrater man äter bromsas minst lika bra av lite mer fett och protein, vilket ger en väldigt långsam och snäll påverkan på blodsockret. Fibrerna i sig tas ju inte alls upp, och har alltså ingen effekt utöver i tarmen. Förr trodde man att fibertillskott skyddade mot tjocktarmscancer – det har man nu gjort stora studier på, vilka inte kunde visa någon sådan positiv effekt. En bonus med att inte äta så mycket fibrer är att de tenderar att för vissa ge mycket gasbildning, och därmed magknip, när det kommer ner i tjocktarmen och blir mat till bakterierna där. Det slipper man ofta utan dem. Og så skal visst denne studien vise det (fant bare link, har ikke lest den). Jeg fant også denne tråden her hvor man teoriserer litt om hva fiberet gjør. :eek: Hva er igjen som fiberet skal være så bra for da? |
Sitat:
Jeg har verken besvimt av for lavt blodsukker, blitt for slapp til å trene (bare i viljen :geip:), eller blitt hjernedød av å spise ca 10-15g karbohydrater til dagen i 10 måneder. :geip: Dette er vel noe mange kunne funnet på å påstå at jeg ville ha gjort. :geip: |
Sitat:
Så to små rettelser på deg: kroppen lager sukker selv om man spiser 0g karbohydrater. ;) Og hjernen kan ikke jobbe utelukket på ketoner, men fungerer fint på 50/50. |
Sitat:
|
Å søren, da kan jeg ikke skylde på dietten lenger når jeg er ukonsentrert på jobb! :D Men godt å få oppklart det!
|
Sitat:
|
Jeg føles meg megadårlig av for lite karber. Jeg tenker som så at "motoren" min er gammel og trenger choke i form av sunne karber. Mitt største ubehag av for lite karber er at jeg får tunnellsyn og liksom blir i en boble for meg selv og bare hører/registrerer andre i det fjerne.
|
Sitat:
Jeg opplevde at da jeg fikk for lite fett ville ikke følelsene mine la seg vekke... selv ikke med en deilig ny kjæreste.... (knis) Men etter at jeg hadde fått i meg mer fett våknet jenta til liv igjen... Noen som føler seg kallet til å forklare hvorfor det fungerer slik? ;) Tusen takk for at jeg ble så vel mottatt på forumet, føler allerede at jeg hører hjemme her.......:) |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Det bør også nevnes at ikke alle kropper klarer å få denne hormonelle balansen, og man får sykdommer som f.eks. PCOS. |
Tusen takk for svar Aeryth :D
Men er det riktig at jeg opplevde en økning i libido da jeg inntok mer fett? Om ikke, må jeg karbe meg opp for å ha skikkelig lysst når vi skal være sammen da? Hjeeelp i så fall......:( |
Sitat:
|
Sitat:
Så du mener at jeg bare kan slappe av og vente en ytterligere bedring i "ytelsen" på det spesielle området om en tid? :p Gleder meg i så fall.....:D Jeg har bare holdt på med dette siden mandag i forrige uke...har gått ned 5 kilo allerede. Ja, jeg vet det er for mye, men jeg kunne ikke noe for det. Det skjedde av seg selv på sett og vis............:o Jeg skal legge om kostholdet for alltid og holde meg frisk i maaange år til....;) |
Sitat:
De første kiloene som forsvinner er vann. Det er vanlig at man mister 1-2-3 kg vann de første dagene. Og hvis du spiser når du er sulten og spiser til du er passelig mett og du føler deg bra, så ville jeg ikke bekymret meg for vektnedgangen din. Jeg ser selv at min vektnedgang går i rykk og napp. Typisk er at jeg går ned 2-3 kg på en uke og så står jeg stille i 3 uker. Hun vennninna di med PCOS kan godt få tips om lavkarbo hvis hun ikke allerede spiser lavkarbo. ;) Høykarbo er i alle fall ikke noe for henne... Det vil bare gjøre vondt verre. Med lavkarbo har hun en sjanse til å reversere PCOS over tid. Jeg har hørt flere si at de har prøvd å få barn i åresvis, og så blir de gravide etter få måneder med lavkarbo. |
Hei igjen
Nå har jeg gått ned ytterligere 0,8 kg og begynner å bli litt småredd......:( Jeg føler at jeg kommer til å bli en pest og en plage for familien min da jeg som nyfrelst lavkarbo er gira på at andre skal hive kneipen og kaste seg over kjøttgrytene like ivrig som jeg......:p Dere har muligens vært der alle sammen....;) Jeg sier bare Takk, takk og takk igjen til de som fikk meg på ideen.......:D |
Sitat:
Ekte majones inneholder 2,5 karber per 100g og lettmajones mye mer........ Jeg liker majones jeg óg........Men jeg elsker seterrømme....:D |
Sitat:
|
Sitat:
Og Seterrømme har 1,6 karber per 100g. ifølge matvaretabellen. Men på rømmeboksen står det 2,9g karbohydrat per 100g... :confused: Jeg spiser bare en halv boks jeg...så supplerer jeg med Avocado...elsker avocado.....:) |
Desverre er det det som står på boksen som er riktig ang rømmen!:p
Majones er helt ok på ketolyse/lavkarbo. Finnes noen som har nesten tilnærmet 0karber. Noen stresser med at det er feil olje etc, men hvor mye majones spiser man liksom!:) For de mer avanserte kan man lage majones selv med extra virgin olivenolje etc da!;) |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54. |