![]() |
Kringle, "hvete"stang o.l
2 Vedlegg
Kringle med vaniljekrem og mandelmasse
Ingredienser: 75 g smør (0,75 kh) 1,5 dl Qskyr naturell (5,45 kh) 1 dl vann 1/2 pk fersk gjær for søte deiger (0,28 kh) 1/2 ss Fiberhusk 2 egg (1,08 kh) 120 g Sukrin 140 g Glutenmel (28 kh) 90 g Kokosmel (3,6 kh) 1 ts kardemomme 1 ts bakepulver Fyll: Eggekrem: 1/2 ts Johannesbrødkjernemel 1,5 dl kremfløte (4,35 kh) 2 eggeplommer 1/2 dl Sukrin 1/2 ts vaniljepulver (ev. 1 vaniljestang) Mandelmasse: 50 g mandler 1/2 dl Sukrinmelis Litt eggehvite Pynt: Mandelflak Sukrinmelisglasur Fremgangsmåte: Start med eggekremen så den blir avkjølt før den skal på kaka. Rør ut JBK i litt fløte. Tilsett deretter litt og litt fløte under omrøring. Ha resten av ingrediensene i kjelen og varm opp mens du rører, til kremen tykner. Den må ikke koke. Avkjøl i kaldt vann. Smelt smøret til kakedeigen, tilsett vann og Skyr og rør til en glatt røre. La det bli fingervarmt. Smuldre gjæren i en bakebolle og hell den lunkne væsken over. Når gjæren er oppløst tilsettes Fiberhusk. Rør om og la svelle i 10 min. Rør inn eggene og deretter resten av ingrediensene. Arbeid deigen godt sammen og sett den tilside under plast i ca 30 min. I mens lager du mandelfyllet. Mal mandlene og tilsett sukrinmelis og eggehvite. Rør sammen så det blir mandelmasse. Ta deigen ut av bakebollen og elt den godt sammen på bakebordet. Trill den til en lang pølse, ca 50 cm lang. Klem den ut eller kjevl den til en flate på ca 15 cm. Fordel eggekremen og mandelmassen langsetter midten av deigen. Brett deigen sammen og legg den i kringlefasong på bakepapir, med skjøten ned. Hev kringlen under plast på et lunt sted i ca 30 min. Pensle med eggehvite og dryss på mandelflak. Stek kringlen midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 min. Avkjøl på rist. Rør sammen sukrinmelis og eggehvite til melisglassur og smør over kaken. Kan fryses. Totalt karboinnhold i deigen (uten fyll) er 39 kh. |
"Hvete"stang
4 Vedlegg
Fremgangsmåte:
Lag deigen etter oppskriften over. Del deigen i to emner, og trykk eller kjevl de ut til avlange leiver. Jeg laget en stang med sukkerfritt eple- og pæresyltetøy fra Lerum (8 g effektive kh pr 100 g), vaniljekrem, kanel, sukrin og mandelflak og en skolebrødstang. Alternativ 1: Smør et tynt lag syltetøy på leiven. Brett en kant rundt hele leiven, og sett til heving på et lunt sted i ca 30 min. Fyll eggekrem i midten, pensle med eggehvite og strø over sukrin, kanel og mandelflak. Alternativ 2: Brett en liten kant rundt hele leiven, og etterhev i 30 min. Fyll eggekrem i midten og pensle kanten med eggehvite. Stekes midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 min. Avkjøles på rist. Når skolebrødstangen er avkjølt blander du sammen melis og eggehvite til melisglasur og pensler over stangen. Strø deretter over revet kokos. |
Sv: Kringle, "hvete"stang o.l
Åhhhh......tusen takk!!!
|
Bollekake
2 Vedlegg
Fremgangsmåte:
Lag deigen etter oppskriften over. Del deigen i to emner, og trykk/kjevl den ene til en tynn leiv, ca 25x25 cm. Legg den på en bakepapirkledd stekeplate og smør over vaniljekrem. Brett opp kanten rundt. Kjevl/trykk ut resten av deigen til et rektangel, ca 20x30 cm. Smør på mykt smør og strø over sukrin og kanel. Rull sammen fra langsiden og skjær rullen i ca 20 skiver. Fordel skivene med snittflaten opp på vaniljekremen, med litt mellomrom. La kaken etterheve i 30-40 min. Stek kaken midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 min. Avkjøl. Rør sammen sukrinmelis og eggehvite og smør over kaken. |
Sitat:
|
Deigen smaker som vanlig hvetedeig, og kan brukes til det meste.. Neste gang blir det sjokoladeboller, tror jeg.. eller kanelboller :p
Del gjerne oppskriften her hvis du prøver den med andre fyllvarianter :) |
Ååååååhhhhh....... gjett om dette skal prøves. Må bare løpe på butikken i regnværet først :eek:
TUSEN TAKK for oppskrift :) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg spiser skolebrødstang til frokost/lunsj nå :o |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Fyttikatta, dette så nyydelig ut :sikle: :sikle: :sikle:
Hvis mann og barn fremdeles er borte i helga, må jeg prøve denne oppskrifta!! Tror du jeg kan bare bruke kokosmel? Har en søster med cøliaki (og på lavkarbo) og denne oppskriften på "hvete"bakst passer egenlig veldig bra bortsett fra glutenmelet... Hun har bursdag snart og da hadde det vært morsomt å overraske henne med |
*sukk*
Disse så gode ut :sikle: Nå har jeg vært innom her flere ganger, å bestemt meg for at disse skal eg ikke lage :lol: Meeeeen, nå er jeg ikke sikker på om jeg klarer å la være.. Takk for at du deler :klem: |
Sitat:
Kanskje du kan bruke soyamel eller lignende istedet for glutenmel..?? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Tuuuusen takk for hærrlig oppskrift. Jeg må bare bake denne i helgen!:D
|
Jaaaa!!!! Bare jeg finner kokosmel ett eller annet sted så kan jeg lage skolebrød!!! Mmmm...!!! Det er godt det! :sikle:
|
Guuuud så herlig dette så ut, kjenner jeg bare må prøve minst en av disse i helga :sikle:
|
Sitat:
Jeg kan lage en variant lauper av dette - wohoooo :heia::heia::heia: Ja da blir det lauper på meg i helga dere - kommer tilbake med rapport senere :D |
Sitat:
De har også en butikk i Øvre Slottsgt 4 i Oslo, for de som bor i nærheten.. Sitat:
|
Sitat:
|
Oj, dette var en interessant tråd. Trodde jeg aldri mer skulle få smake gjærbakst. Kan jo også lage boller av denne deigen, eller horn, jippi. Ikke at dette blir hverdagskost for meg. Men i og med at ketogent kosthold har blitt min livsstil, er det kjekt å vite at jeg faktisk kan lage gjærbakst en gang i året eller noe sånt hvis jeg skulle ha lyst på noe godt.
|
Sitat:
Sitat:
Her på vestlandet derimot er de ikke å oppdrive, men jeg har orginaloppskrift fra Ekne som jeg tidligere har brukt når behovet har oppstått. Nammis med brunost på, men jeg må nok greie meg uten :rolleyes: |
Sitat:
|
Nå står den i ovnen! Fulgte oppskriften i første innlegget, men brukte seterrømme istedet for yoghurt, hadde bare tørrgjær, og brukte 50/50 av ketolyse bakemiks og soyamel (den med 16 karber/100 gr) istedet for glutenmel.
Deigen hevet ikke, verken før eller etter utbaking. Jeg vet ikke om det skyldes for kald væske (tror den ble litt kaldere enn anbefalt), for kaldt rom, eller at jeg ikke brukte glutenmel. Deigen ble også veldig klissete, og jeg smurte den ut på mitt silikonunderlag (istedet for bakepapir) med slikkepott. Brukte slikkepotten og ei skje og fikk sånn ca brettet deigen over fyllet etterpå, så det ble en stang og ikke kringle... Veldig spent på det som snart skal ut av ovnen!!! |
Sitat:
|
Da er kanelbollene og skolebollene mine klare :D (skikkelig impulsiv)
Har ikke skyr på butikken her så jeg brukte rømme istedenfor. Fulgte ellers oppskriften fram til utbakingen. Mine hevet seg heller ikke så mye. Har akkurat gomlet i meg en kanelbolle nå. Smakte ikke helt som hvetebakst men nesten. Jeg kjente kokossmaken ganske godt. Neste gang tror jeg jeg skipper kanelboller og tar bare skoleboller. Der passer jo kokossmaken helt perfekt :D Baksten var godkjent hos sønnen i huset på 4år også. Kanelbollen forsvant ganske så raskt ned i gapet hans :) |
Sitat:
|
Kjempegodt! Mannen og jeg har gomlet masse! Kokossmaken er bare litt tilstede, men sukrinsmaken ble litt mye. Jeg kommer til å ha mindre sukrin i mandelmassen neste gang.
|
Sitat:
|
Jeg mener jeg kjøpte kokosmelet mitt hos Helios.
|
Dette så genialt ut!! :heia:
Her må det nok bakes i helga ...har du prøvd å fryse ned kringle btw? |
Denne må lagres til en senere anledning. Er nok veldig svak for gjærbakst. Ikke noe jeg kan sette igang med nå, siden jeg er i en litt skjerpingsperiode etter sommeren. Men vi gjerne prøve senere. Dette er jo genialt å ha i fryseren også, for å ha med seg når til seg selv når en skal på besøk til andre.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
2 Vedlegg
Laupe-rapport
Dette var bare SUKSESS!:D:ja: Etter en heller dårlig dag med halsbetennelse og feber, kviknet jeg litt til nå i kveldingen. Og siden jeg opprinnelig hadde planlagt baking, så fant jeg ut at det kunne jeg jo like greit bare gjøre :p Lagde deigen som beskrevet, og tilsatte ca 1/2 pakke anisfrø. Trillet ut til boller og la dem i hver sin muffinsform, noe som nok er unødvendig. Lot de heve 30-40 minutter, og stekte dem på 200grader i ca 20 min Veldig likt orginal framgangsmåte altså. De hevet ikke så veldig mye, men litt - kan skyldes at jeg nå ser at jeg glemte å ha i bakepulver :rolleyes: De smaker 98% som vanlige lauper, og det som mangler er maltekstrakt Maltekstrakt er jo ikke særlig lavkarbo-vennlig, så jeg må se om jeg kan finne et krydder som kan erstatte den. Bortsett fra det - SUKSESS :heia: Så æres den som æres skal - tusen hjertelig takk Lisbeth, denne oppskriften kommer nok til å bli brukt når behovet for hvetebakst oppstår. Legger ved noen bilder av resultatet hvis noen er interessert. |
Ååå dette så jo bare helt nydelig ut!! :D
Tusen takk, Lisbeth for flotte oppskrifter! :) Hvor lenge har du prøvd deg fram til disse oppskriftene eller har du funnet dem noen plass? (Er bare nysgjerrig) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:06. |