Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Starte lavkarboprodukt-firma? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34979)

Biggie Small 16-07-10 18:28

Starte lavkarboprodukt-firma?

Hei alle.

En av de største problemene med å leve på et lavkarbo kosthold i Norge er den begrensede tilgangen til sukker- og stivelse frie ferdigprodukter i handelen.

Istedenfor å sitte å vente på at noen importerer produkter fra andre land som kanskje ikke passer som salgsprodukt i Norge eller at man selv må kjøpe ukjente merker fra nettbutikker, kunne det vært en ide' å få startet et firma sammen som hadde som foretningsområde å produsere produkter for daglighandelen som ble solgt til alle konsumenter (tynne som tykke) og var merket på normal matvare måte, men som samtidig var sunnere fordi det var minimalt med karbohydrater i de?

Vi ser jo her på forumet hvordan vi som amatør-kokker lager fin-fine mat oppskrifter som mange ganger er bedre enn de som blir tilbudt i butikk og bakeri!

Hvorfor kan vi ikke gå steget videre og litt etter litt gjøre vårt for at produktutvalget i norske butikker ble bredere med sunnere og like rimelige produkter?

F.eks. hvis mange her bidro med små beløp (250 kr?) som ga de en aksje hver i et slikt firma, og at de som kan næringsmiddelindustrien og forretningsdrift bidro med sin ekspertise og knowhow?

Hva er det som skal til egentlig for å få ut et nytt produkt i handelen?

Er det noen andre som har tenkt rundt dette?

Mvh
Biggie Small :)

Kanutten 16-07-10 18:31

Sv: Starte lavkarb produkt firma?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 903130)
Hei alle.

En av de største problemene med å leve på et lavkarbo kosthold i Norge er den begrensede tilgangen til sukker- og stivelse frie ferdigprodukter i handelen.

Istedenfor å sitte å vente på at noen importerer produkter fra andre land som kanskje ikke passer som salgsprodukt i Norge eller at man selv må kjøpe ukjente merker fra nettbutikker, kunne det vært en ide' å få startet et firma sammen som hadde som foretningsområde å produsere produkter for daglighandelen som ble solgt til alle konsumenter (tynne som tykke) og var merket på normal matvare måte, men som samtidig var sunnere fordi det var minimalt med karbohydrater i de?

Vi ser jo her på forumet hvordan vi som amatør-kokker lager fin-fine mat oppskrifter som mange ganger er bedre enn de som blir tilbudt i butikk og bakeri!

Hvorfor kan vi ikke gå steget videre og litt etter litt gjøre vårt for at produktutvalget i norske butikker ble bredere med sunnere og like rimelige produkter?

F.eks. hvis mange her bidro med små beløp (250 kr?) som ga de en aksje hver i et slikt firma, og at de som kan næringsmiddelindustrien og forretningsdrift bidro med sin ekspertise og knowhow?

Mvh

Det er noen som har prøvd: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30124

Carisma 16-07-10 18:41

Oså har man jo forsåvidt sukkerfritt.com

Biggie Small 16-07-10 21:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 903131)

Hva solgte de på lavkarbo-pikene, lagde de produktene selv og solgte de bare via nett?

BiSm

Biggie Small 16-07-10 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 903132)
Oså har man jo forsåvidt sukkerfritt.com

Som bare selger noen søtsaker mest, og promoterer seg som spesialmat siden de bruker "sukkerfritt" som fremhevet merke? Og har de fått produktene ut i handelen si COOP eller Meny? Og bruker Matinol som sukkererstatning som gir de en enda mer spesialmat-profil..

BiSm

nellie 16-07-10 22:38

Sitat:

Hva solgte de på lavkarbo-pikene, lagde de produktene selv og solgte de bare via nett?

BiSm
De lagde ikke sine egne saker, nei

Carisma 17-07-10 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 903188)
De lagde ikke sine egne saker, nei

Men de kjører det ut under ett merke, "Sukkerfritt" Sjokoladene får man kjøpt de fleste steder, og min lokale Rema hadde syltetøyet deres ganske lenge.

nellie 17-07-10 00:32

Solgte ikke de f.eks mama lupes tortillas, dreamfields pasta, atkinsbarer osv?
Lavkarbopikene altså:) Glemte å quote

Veggpryd 17-07-10 09:34

Lavkarbopikene videresolgte varer som allerede kan handles via nettet, og det er ikke lønnsomt i det hele tatt. :)

Mener du å starte en slag matvareproduksjon for salg i butikker? Det er en god ide, men det kreves utrolig mye papirarbeid i forkant, og det er mye jobb for lite ressurser. Mattilsynet har strenge krav til matvareproduksjon, og matvareproduksjon er dyrt. "Spis-deg-slank" er vel den eneste i Norge, men han selger ikke videre til butikker. Dessuten hadde han opplegget klart - det var han bak Ola-pakka, hvis noen husker?

Jeg bare venter på at noen skal starte en cafe-kjede, jeg! :D En slags "deli-no-karbo" sted... *drømme*

Biggie Small 19-07-10 11:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 903247)
Lavkarbopikene videresolgte varer som allerede kan handles via nettet, og det er ikke lønnsomt i det hele tatt. :)

Mener du å starte en slag matvareproduksjon for salg i butikker? Det er en god ide, men det kreves utrolig mye papirarbeid i forkant, og det er mye jobb for lite ressurser. Mattilsynet har strenge krav til matvareproduksjon, og matvareproduksjon er dyrt. "Spis-deg-slank" er vel den eneste i Norge, men han selger ikke videre til butikker. Dessuten hadde han opplegget klart - det var han bak Ola-pakka, hvis noen husker?

Jeg bare venter på at noen skal starte en cafe-kjede, jeg! :D En slags "deli-no-karbo" sted... *drømme*

Hei takk for konstruktivt svar.

Jeg tror jeg får gjøre endel forarbeid og så heller komme med et tilbud for de som ev. ville være interessert. Det er nok mange måter å gjøre det på som vil holde utgiftene nede i starten.

Jeg er opptatt av at maten skal være så normal som mulig så den ikke havner i "glutenfri- og spesialmat-hyllene" i eventuelle butikker. Antall produkter kan gjerne være lave i begynnelsen, hvis man får et visst salg på de.

Eksisterende kafeer burde introdusere nokarb valg istedenfor at det må bygges helt egne kafeer for slikt.

Mvh
BiSm

Televimsen 19-07-10 12:17

Ikke meningen å kuppe tråden her. Men jeg var innom Baker Hansen her om dagen..
Og fikk kjøpt lavkarbo rundstykker :-) De smakte veldig egg.. men dog.. Det er noen som har fått øynene opp for potensialet her :-)

heart 19-07-10 16:18

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 903130)
Hei alle.

Mvh

Har hatt den samme tanken selv, å starte opp noe, men mangler kapital. Det er en god ide at vi flere kjøper aksjer og bidrar til kapitalen på den måten:) Men jeg får ikke inntrykk av at det er så mange som er interessert i det... (ikke så mange overstrømmende tilbakemeldinger på ideen din.)
Jeg fåreslår å teste det ut ved å lage en egen tråd hvor du spør hvor mange som vil invistere f.eks.250 kr. Hvis du får mange nok, så er det bare å sette i gang!:)

Lisbeth 19-07-10 18:11

Tror vel mange sitter på gjerdet å venter... litt vanskelig å melde sin interesse så lenge det ikke finnes mere konkrete planer..

Lunaluna 19-07-10 18:50

Jeg stiller gjerne med noen kroner. Stiller også med det jeg måtte ha av relevant kunnskap (er utdannet konditor og butikkslakter, kjennskap til IK-mat osv).
Synes det er en kjempeidè!
Har vært inne på å begynne å produsere lavkarbo måltidsløsninger og desserter i butikken jeg jobber i, men det er litt av et prosjekt hvis man skal gjøre det skikkelig (kalkyler, deklarasjoner, rutiner osv).

Og jeg er helt sikker på at handelen kommer til å kaste seg over slike produkter når de ser potensialet.
Før måtte man til bakeren for å kjøpe glutenfritt brød, i dag kjøper man glutenfri kjeks på Kiwi.

Kanutten 19-07-10 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lunaluna (Innlegg 903961)
Jeg stiller gjerne med noen kroner. Stiller også med det jeg måtte ha av relevant kunnskap (er utdannet konditor og butikkslakter, kjennskap til IK-mat osv).
Har vært inne på å begynne å produsere lavkarbo måltidsløsninger og desserter i butikken jeg jobber i, men det er litt av et prosjekt hvis man skal gjøre det skikkelig (kalkyler, deklarasjoner, rutiner osv).

Og jeg er helt sikker på at handelen kommer til å kaste seg over slike produkter når de ser potensialet.
Før måtte man til bakeren for å kjøpe glutenfritt brød, i dag kjøper man glutenfri kjeks på Kiwi.

Jeg har vært mange ganger i Dublin, men nå det siste året har jeg bare med glede sett hvordan det har EKSPLODERT med lavkarbomat i butikkene!
Vi var der senest nå i juni og det var herrlig å kunne gå på supern og kjøpe seg et "lowcarb soyabread"! Det var faktisk halvt om halvt med "vanlig" brød og lavkarbobrød! For et par år siden gikk vi forbi en buss(?!) som viste seg å være en lavkarborestaurant på hjul :p. Vi gikk dessverre ikke innom den da vi så den; da vi VILLE innom var den kjørt videre...:(

Iset 19-07-10 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 903247)

Er det ikke det de fleste/alle slike nettbutikker gjør? Kjøper inn fra grossist eller andre nettbutikker og videreselger? Dialife.dk gjør jo også det og de holder jo på enda og tjener sikkert endel. Jeg har ikke peiling altså, bare spør. :)

Et av de store problemene med å få til salg av feks. lavkarbo tortillas og sånt i Norge er at Mattilsynet er så maniske på dette med innhold osv. Man får ikke bare selge det sånn uten videre, det skal godkjennes av Mattilsynet og det tar ofte månedsvis. Det er jo såå skummelt å selge lavkarbo matvarer i Norge, men sukker og andre ting kan selvsagt fint selges fritt i butikkene for det er jo ikke farlig i det hele tatt.

Veggpryd 19-07-10 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 904014)
Er det ikke det de fleste/alle slike nettbutikker gjør? Kjøper inn fra grossist eller andre nettbutikker og videreselger? Dialife.dk gjør jo også det og de holder jo på enda og tjener sikkert endel. Jeg har ikke peiling altså, bare spør. :)

Jo, sikkert. Poenget var at vinningen går opp i spinningen. :) Iallefall her i Norge pga helt vanvittige tollavgifter.

Olli123 19-07-10 21:45

Jeg hadde investert ;)

Biggie Small 20-07-10 00:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lunaluna (Innlegg 903961)

Hei LunaLuna :)

Takk for at du vil støtte, jeg driver å jobber med å sette meg mer inn i temaene rundt matproduksjon, mye spennende som ligger her. Jeg kan legge inn en "aksje" tråd når jeg har noe mer solid å presentere, men kjempefint med tilbakemeldinger fra alle rundt temaet, takk! :)

BiSm

Biggie Small 20-07-10 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Olli123 (Innlegg 904025)
Jeg hadde investert ;)

Takk Olli123 det er notert :)

Mvh
BiSm

Biggie Small 20-07-10 00:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 903977)
Jeg har vært mange ganger i Dublin, men nå det siste året har jeg bare med glede sett hvordan det har EKSPLODERT med lavkarbomat i butikkene!
Vi var der senest nå i juni og det var herrlig å kunne gå på supern og kjøpe seg et "lowcarb soyabread"! Det var faktisk halvt om halvt med "vanlig" brød og lavkarbobrød! For et par år siden gikk vi forbi en buss(?!) som viste seg å være en lavkarborestaurant på hjul :p. Vi gikk dessverre ikke innom den da vi så den; da vi VILLE innom var den kjørt videre...:(

Oi dette er spennende! Fikk du prøvd noen produkter, og hva synes du hvis du skulle sammenligne (kritisk) smak, tekstur etc. mellom et "vanlig" brød og lavkarb versjoner som ble solgt?

Mvh
BiSm

kennygirl 20-07-10 00:49

Jeg stiller gjerne med noen kroner :)

Biggie Small 20-07-10 00:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av heart (Innlegg 903924)
Har hatt den samme tanken selv, å starte opp noe, men mangler kapital. Det er en god ide at vi flere kjøper aksjer og bidrar til kapitalen på den måten:) Men jeg får ikke inntrykk av at det er så mange som er interessert i det... (ikke så mange overstrømmende tilbakemeldinger på ideen din.)
Jeg fåreslår å teste det ut ved å lage en egen tråd hvor du spør hvor mange som vil invistere f.eks.250 kr. Hvis du får mange nok, så er det bare å sette i gang!:)

Takk heart, skal lage en sånn når jeg har tygd på materialet en stund og blir visere på kostkalkyler, hva som egentlig skal til for å få et nytt produkt i handelen, hvordan unngå de større egenutgiftene (la etablerte produksjons-enheter seg av produksjon av produktet?), kritisk design, matkomponenter, konservering, E-stoffer etc, etc.

Mvh
BiSm

Biggie Small 20-07-10 00:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 904127)
Jeg stiller gjerne med noen kroner :)

Notert :)

Mvh
BiSm

Biggie Small 20-07-10 00:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Televimsen (Innlegg 903848)
Ikke meningen å kuppe tråden her. Men jeg var innom Baker Hansen her om dagen..
Og fikk kjøpt lavkarbo rundstykker :-) De smakte veldig egg.. men dog.. Det er noen som har fått øynene opp for potensialet her :-)

Spennede, men jeg mener det er kritisk at slike produkter smaker utmerket for alle, for å få salgsbredden i et produkt (mao. ikke avhengig av en kundegruppe som bare er der når lavkarb er mere populær som kostholdstype).

BiSm

Pearl 20-07-10 09:40

Dette har jeg også lyst til å være med på. Jeg holder på å starte et aksjeselskap for øyeblikket og har opplevd at det ikke er helt uoverkommelig med alle papirene. Men kanskje er det mye mer byråkrati når det gjelder mat? Jeg savner å kunne kjøpe lavkarbo brød i butikken. Må forresten sjekke ut de rundstykkene. :)

Manina 20-07-10 09:56

Jeg har aldri hatt noe behov for slike lavkarboprodukter. Bortsett fra: Rent kjøtt som ikke er tilsatt alt mulig av sukker og tilsetningsstoffer.
Ellers lager jeg maten selv, jeg bruker ikke soya eller noen erstatninger for sukkerholdig mat.

Lisbeth 20-07-10 11:31

Jeg investerer også gjerne når ting er mer konkret :)

Hva slags produkter tenker du på??

Jeg ønsker meg melblandinger, rene kjøttprodukter, og gjerne lavkarbopizza i frysedisken ;) Pluss lavkarbois :p

EmilyB 20-07-10 11:33

Det første jeg ville gjort om jeg skulle fått videre med en slik ide, ville vært å kontakte noen som har gjort dette før, altså startet med en produktrekke og langsomt bygd den opp og fått den inn i flere butikker. Det er fryktelig mye man ikke tenker på, som fort kan være alfa og omega for eksistensgrunnlaget. Det å gå litt i lære hos noen tror jeg er smart. Man bør også undersøke markedet før man i det hele tatt går i gang. Selv om man tror at man har en glimrende forretningside, er det ikke sikkert at Ola Nordmann tror det samme. Om man ser på alle de nye produktene som hvert år lanseres i butikkhyllene, er det bare et fåtall som overlever.

Det er også viktig å ha i mente at det er drit vanskelig å komme inn i en norsk dagligvarebutikk. DN kjørte endel artikler på dette for noen år siden: de største firmaene betaler for hylleplass og eksponering ( ja da, det foregår fortsatt). For en liten, uavhengig aktør er det veldig vanskelig å gjøre det godt. Bare spør Hval Sjokoladefabrikk.

Nå mener jeg på ingen måte å være negativ, jeg ville vært superglad for slike produkter, men det er flere ting som man bør ha på stell før man i det hele tatt går ordentlig i gang. Hvis ikke kan man fort risikere å gå skikkelig på rumpa.

karikins 20-07-10 15:13

Jeg stiller også opp på dette, om du klarer å få ting på plass! :D

Biggie Small 20-07-10 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av EmilyB (Innlegg 904208)
Det første jeg ville gjort om jeg skulle fått videre med en slik ide, ville vært å kontakte noen som har gjort dette før, altså startet med en produktrekke og langsomt bygd den opp og fått den inn i flere butikker. Det er fryktelig mye man ikke tenker på, som fort kan være alfa og omega for eksistensgrunnlaget. Det å gå litt i lære hos noen tror jeg er smart. Man bør også undersøke markedet før man i det hele tatt går i gang. Selv om man tror at man har en glimrende forretningside, er det ikke sikkert at Ola Nordmann tror det samme. Om man ser på alle de nye produktene som hvert år lanseres i butikkhyllene, er det bare et fåtall som overlever.

Det er også viktig å ha i mente at det er drit vanskelig å komme inn i en norsk dagligvarebutikk. DN kjørte endel artikler på dette for noen år siden: de største firmaene betaler for hylleplass og eksponering ( ja da, det foregår fortsatt). For en liten, uavhengig aktør er det veldig vanskelig å gjøre det godt. Bare spør Hval Sjokoladefabrikk.

Nå mener jeg på ingen måte å være negativ, jeg ville vært superglad for slike produkter, men det er flere ting som man bør ha på stell før man i det hele tatt går ordentlig i gang. Hvis ikke kan man fort risikere å gå skikkelig på rumpa.

Meget godt skrevet. takk Emily :)

Heldigvis er jeg blitt litt eldre og har noen interessante prosjekter bak med så jeg har studert dette en stund. Også er jeg en pedant og vet at suksess bl.a. ligger i å ta nøye hensyn til detaljene.

Blir nok litt studietid rundt ernæring/matstoffer/råvarer etc. før jeg starter helt. Har et par bøker i bestilling.. :)

Mvh
BiSm

Carisma 20-07-10 18:11

Det kan kanskje være en ide å snakke med f.eks Mat og Helse for å få litt eksponering + erfaringer de har, og www.kostreform.no er helt sikkert interesert :ja:

EmilyB 20-07-10 19:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 904321)
Meget godt skrevet. takk Emily :)

Heldigvis er jeg blitt litt eldre og har noen interessante prosjekter bak med så jeg har studert dette en stund. Også er jeg en pedant og vet at suksess bl.a. ligger i å ta nøye hensyn til detaljene.

Blir nok litt studietid rundt ernæring/matstoffer/råvarer etc. før jeg starter helt. Har et par bøker i bestilling.. :)

Mvh
BiSm

Da virker det som du har den rette bakgrunnen :) Jeg skal stille meg først i køen om det kommer noe i butikkene i hvert fall.

Sungrazer 20-07-10 20:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 903831)
Jeg er opptatt av at maten skal være så normal som mulig så den ikke havner i "glutenfri- og spesialmat-hyllene" i eventuelle butikker. Antall produkter kan gjerne være lave i begynnelsen, hvis man får et visst salg på de.

Uhm, all lavkarbo-maten finnes jo allerede i butikkene. De ligger som regel i svære kjøledisker og kalles gjerne for ferskvareavdelingen. Der finner du fisk, kjøtt, fjærkre og alt mulig rart... Snur man seg litt så finner man ferske grønnsaker også. ;)

Jeg går rett forbi ferdigpakket mat fortiden, og rett til ferskvareavdelingene. Der finner jeg alt jeg trenger til mitt kosthold.

arnakristin 20-07-10 20:59

Hei,
En annen ting man kunne gjøre istedenfor å starte eget firma er å legge press på de Norske matvareprodusentene til å lage lavkarbo vennlige produkt varianter.
Vet at enkelte har henvendt seg til bl.a. Fjordland med forespørsel om de kunne lage et par lavkarbo vennlig retter, uten respons. Det vi lavkarbere kunne gjøre er å øve press på produsentene – da tenker jeg organisert press, for eksempel lage et brevutkast med oppfordring på å lage noen av produktene lavkarbo vennlige – FB grupper er jo også veldig populært middle å bruke for å spre budskap øke press - med mulighet for bred pressedekning om gruppen blir populær nok. Dersom samtlige medlemmer av lavkarbo.no sendte samme oppfordringen så kanskje de så potensialet i det å lage produkter rettet mot vårt segment. Regner med at ganske mange produsenter er redd for at lavkarbo er en altfor liten gruppe til at det kan være lønnsomt å lage tilrettelagte produkter for.
Nå er det ikke lenge siden Baker Hansen begynte å selge lavkarbo rundstykker, så det er jo et håp om at det en dag vil bli solgt i vanlige dagligvare butikker, videre så er det jo en baker på Sørlandet som baker lavkarbobrød, http://dinmat.aftenposten.no/Temasid...rød-til-begjær

monicah82 20-07-10 21:01

Så spennende! Jeg kan godt invistere noen kroner i dette prosjektet.

Her jeg bor er det to damer som lager og selger fantastisk gode lefser. Alle matbutikkene her kjøper inn av dem og selger i butikken. Både Kiwi og Rema 1000. Så det er jo ikke umuligt å få inn lavkarbo produkter i de lokale butikkene hvis bare nok folk viser interesse? Kanskje noen forespørsler i lokalbutikken er nok til at butikken kjøper inn produktet?

nonta 21-07-10 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 904439)
Regner med at ganske mange produsenter er redd for at lavkarbo er en altfor liten gruppe til at det kan være lønnsomt å lage tilrettelagte produkter for.

Jeg tror dette er en utfordring. Markedet blir smalt hvis det ikke er attraktivt også for den "vanlige" befolkningen, og når du tar vekk karbo og erstatter det hovedsakelig med fett, får du et mye høyere kaloriinnhold enn i lavkarbo produkter. Det er mange som er kaloribevisste.

I tillegg har du utfordringene med kvaliteten. Det er ikke lett å få fullgod kvalitet når du dropper mel, sukker og gjær, selvsagt avhengig av hva slags mat du vil ha produsert. Jo lavere karbo innhold, jo værre er det å få fullgod smak, og hvor mange er for mye for kjøpergruppen? Jeg har f. eks kjøpt sjokoladebrownies fra Big Train (lavkarbo) som var kjempe gode, lagd med bla havremel, men det var ikke store stykket jeg kunne spise uten at det ble for mye karbo. - Men det gjorde jeg jo, når den først var der, nylagd og fin... -Jeg kjøper den ikke en gang til...

Du må tenke nøye gjennom hva slags varer som er verd å satse på. Jeg ville sagt iskrem, pasta, tortillalefser, de to siste kjøper jeg fra netrition, og er de eneste produktene jeg bestiller mer enn en gang- Uten at jeg har handlet i veldig(!) store mengder altså..

Jeg tenkte en stund på å starte import, og gjorde masse undersøkelser på dette, men det var et gedigent tapsprosjekt.

En løsning for prosjektet ditt er å starte med co- branding med eksisterende markedsaktører, i og med at du vil ha ulike typer produkter og hvis du ikke allerede har kunnskap om hvordan du lager varene..

Med tanke på Co- branding koster dette, og de du da produserer sammen med vil sannsynligvis sette krav til minste produksjon. Særlig hvis de skal være med på å utvikle oppskriften og må kjøpe inn tilleggs utstyr for produksjon. (Her har mattilsynet også en finger med) Best å finne noen små aktører.
For å starte et aksjeselskap trenger du 100 000 i egenkapital, så når du får det på beina vil jeg kjøpe ei aksje eller to jeg også ;-) For co -branding må du nok også regne med noen større investorer enn lavkarbo medlemmer vil jeg tro.

Det er jo ikke en liten jobb å legge seg ut på, har du vært i kontakt med ditt distrikts etablerersenter? Det er nyttig å slå av en prat..Innovasjon Norge er jo også en mulighet. Du kan få hjelp til å sortere tankene, søke om etablererstipend, tips om nettsider et, men dette vet du kanskje fra før?

Jeg jobber med å utvikle et næringsmiddelprodukt for tiden, og det er mye jobb, masse eu regler og krav til sammensetninger, merking etc... F. eks er det nå en ny lov om merking som nettopp har trådd i kraft, som gjør at det kun er visse påstander du har lov å bruke om produktet. Tror ikke "lav karbo" er en kategori, men f. eks "uten tilsatt sukker" "rik på proteiner" etc. Alle slike påstander skal søkes om, og det er krav til hver kategori.

Dette ble visst fryktelig langt, men jeg synes det er spennende i og med at jeg har en grunder i magen selv ;-) ;-)

Leif 21-07-10 09:12

Synes ideen om å gjøre noe mer ut av lavkarboprodukter er god jeg. Om det var meg ville jeg gjort det på en litt annen måte pga av de monopolkreftene som styrer matvarekjedene.

Jeg ville ha funnet kanskje 15 av de beste produktene som det er oppskrifter på her inne. Så ville jeg ha funnet en effektiv måte å produsere disse på. Så ville jeg ha forhandlet med leverandører av råvarer for å få gode priser. Så ville jeg ha jobbet frem et franchise konsept. Dette er måten Peppes,Dolly,McDonalds og flere andre kjeder er bygget opp. Dvs den enkelte restaurant får en egen eier som investerer av sine egne penger, og må betale en viss avgift av omsetn. til moderkonsernet. I bytte får de opplæring, markedsføring og ferdige produktløsninger.
Det er mulig at tiden er moden for dette i Norge nå. Det som er viktig er at produktene ikke er for dyre, om en skal få mange til å kjøpe dem. Kanskje hadde det også gått an å jobbe fram en løsning med hjemmelevering og evt utvklet produkter til butikkmarkedet etterhvert.

Coockie 21-07-10 10:04

Personlig tror jeg ikke Norge som nasjon er klar for dette enda. Det er for mange skeptikere som har blitt opplært via det helsemyndighetene anbefaler. Jeg tror veien må være å først overbevise større masser om at dette er et godt alternativ for en sunn livsstil før det kan gjøres om til en suksessfull business.

Husk også at et firma som lavkarboforkjemper vil få både ernæringsfysiologer, leger, forskere og legemiddelindustrien på nakken. Det vil bli en hard og lang kamp for de som kaster seg ut i det. I verste fall kan man risikere at flere naturlig sunne varer blir forbudt, slik som Stevia og rød ris.

På en annen side må man jo starte et sted, og utvikling av et firma med planer om å ettervert produsere lavkarbovennlige varer er en strålende idé. Jeg tror at etableringen av et firma med slike planer må bruke tolmodighet. Begynn i det små, med fremlegging av nye forskningsrapporter, oppbygging av nettverk med kjente lavkarboforkjempere osv. Bruk tid å resurser på PR for å styrke den nasjonale moralen vedrørende tema. Klarer man først det, vil produksjon av varer virke mer gjennomførbart. Når vi har nådd dette stadiet stiller jeg gjerne opp med ekspertise for en grafisk profilering av produkter og varemerke som forhåpentligvis kan utvikle seg til en merkevare.

Norge trenger en revolusjon i matveien. Jeg skal stå klar når den er her!

Iza 21-07-10 11:11

Hei.
Jeg er veldig enig med hun som nevner cafèer osv. Jeg savner å kunne gå ut og spise eller gå på cafè med venner, og ikke kunne spise noe særlig.
Tenk å hatt en kjede som hadde 50% lavkarbomat og desserter. Da kunne man gått ut sammen med folk som ikke lever på lavkarbo og kost seg med god samvittighet. Menyen måtte da slevfølgelig inneholde antall KH pr.måltid osv. Man kan lage egne kjeks og kaker som spesialitet.
Dette er noe jeg virkelig kunne gitt alt for å være en del av. Jeg har tenkt å leve slik resten av livet og syntes det hadde vært utrolig gøy å få fremmet dette sunne kostholdet på en slik måte. Kan starte med 2 restauranter i 2 store byer og utvide til en landsbasert kjede.

Bare tanker fra Karborella...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.