Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Nyttige "husmor"-tips (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17622)

sjokoman 16-02-08 23:01

Nyttige "husmor"-tips

Stek bacon i stekeovnen. 225 grader på bakepapir.veldig effektivt.
- det spruter ikke ut hele kjøkkenet
- du kan steke masse om gangen
- du trenger ikke stå å passe på det
fikk tipset fra en kollega av meg som er veldig(hysterisk) renslig av seg.....:rolleyes:

sjokoman 16-02-08 23:02

Sv: nyttige "husmor" tips

Ja og kom gjerne med flere tips her ja..

jeg steker forresten alltid koteletter også i stekeovnen

nordlandsjenta 16-02-08 23:05

det med baconet var jo kjempelurt... hadde jeg aldri klart å kommet på selv...:stortsmil

Megvel 16-02-08 23:16

Om man liker speilegget godt stekt (evt ikke slimy men med bløt plomme, inni) men ikke liker at det blir brunt i kanten, så ha en dasj vann oppi pannen etter at du har tatt eggene oppi, ha lokk på i kort tid, (sjekk og se om det er sånn du vil ha det), det går forbausende kjapt.

Kanutten 17-02-08 00:21

Sv: Nyttige "husmor" tips

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sjokoman (Innlegg 405550)
fikk tipset fra en kollega av meg som er veldig(hysterisk) renslig av seg.....:rolleyes:

Steker alltid bacon i stækomen jeg! :D

Kanutten 17-02-08 00:23

bakepulver er kjekt å rense kaffekanna med!

Summer 17-02-08 00:25

Når jeg skal rense tre-skjærefjøler, så blander jeg eplesideredikk og natron. Det bruser opp og renser dypt ned i treverket en stund før jeg skrubber og skyller rent.

Kanutten 17-02-08 00:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise (Innlegg 405607)
Når jeg skal rense tre-skjærefjøler, så blander jeg eplesideredikk og natron. Det bruser opp og renser dypt ned i treverket en stund før jeg skrubber og skyller rent.

treskjærefjøler trengs faktisk ikke renses... treet inneholder noe som renser seg selv.. men fjøler i blastikk derimot er bakteriesommerkoloni

Kanutten 17-02-08 00:31

Sitat:

eddik er syre, natron er basisk, de reagerer med hverandre.. sikkert derfor det bruser.

Summer 17-02-08 00:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 405611)
treskjærefjøler trengs faktisk ikke renses... treet inneholder noe som renser seg selv.. men fjøler i blastikk derimot er bakteriesommerkoloni

Det stemmer det, men trefjøler har nå likevel en tendens til å trekke til seg farge fra grønnsaker og lukt fra løk og hvitløk, så jeg foretrekker å rense likevel.

Kanutten 17-02-08 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise (Innlegg 405614)
Det stemmer det, men trefjøler har nå likevel en tendens til å trekke til seg farge fra grønnsaker og lukt fra løk og hvitløk, så jeg foretrekker å rense likevel.

løk/hvitløklukt fjerner du ved å gni litt persille på fjøla.

terry 17-02-08 00:35

Er det noen måte å oppbevare stekt bacon på?
Prøvde en gang å legge det i kjøleskap men tror ikke det hold seg mer en en dag.

Kanutten 17-02-08 00:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av terry (Innlegg 405616)
Er det noen måte å oppbevare stekt bacon på?
Prøvde en gang å legge det i kjøleskap men tror ikke det hold seg mer en en dag.

bacon lever lenge i kjøleskapet, og hvis du har en mikro i tillegg kan du få dem sprø igjen :D

Nille 17-02-08 00:50

I følge min venninde miljøingeniøren er det kun bjørk av tresortene som brukes her til lands som har bakteriedrepende egenkaper. Bakterier trenger fuktighet, luft og varme til å formere seg. (Hun forklarte et eller annet om areobe og anaerobe bakterier, men der falt jeg av lasset). Når tre tørker er det ikke grobunn for stor bakterievekst, men i furu f.eks. vil det nok være vekst. Da er eddik og natron en fin måte å rense på. (Også ref Aggie & Co fra Ekstrem rengjøring)

Dette kom opp da vi bygget om kjøkkenet hjemme og (miljø)arkitekten (som er gift med miljø ingeniøren) insisterte på rustfrie stålflater og bjørk på benkeflater. Tre og plast er ikke godkjent på restaurantkjøkken nettopp av årsakene nevnt ovenfor, men der stilles jo litt andre krav en på våre hjemlige kjøkken :p

I plast blir det riper maten sitter fast i, uansett hvordan du vasker/renser, for kuttene kniven lager lukker seg og der inne ligger bakteriene godt, fuktig og varmt og koser seg.
Tre og plast kan ikke desinfiseres NOK, men det kan rustfritt stål.

Så jeg har rustfritt stål og bjørk.... for det har Gaia Lista bestemt......:)

Kanutten 17-02-08 00:53

Sitat:

Så jeg har rustfritt stål og bjørk.... for det har Gaia Lista bestemt......:)
Ditto!!

Summer 17-02-08 00:57

Rustfritt stål og bjørk. :noterer:

sjokoman 17-02-08 11:47

aerobe=baktterier som trenger luft for å formere seg
anaerobe=bakterier som formerer seg uten luft(feks. i vakumpakker)
så finnes det noen som heter fakulative anaerobe de formerer seg både med og uten luft....
bare viss noen lurte:D

Zincite 27-02-08 13:24

Bare en liten ting jeg har testet ut siste uke. Heller ofte litt fløte over kyllingfilet (ferdig marinert eller godt krydret) og grønnsaker som en saus. Og høvler en skive smør eller 2 over (tror jeg leste det i noe Iset hadde skrevet. Takk for tipset) Denne fløte/smørsausen har lett for å bli litt tynn. Så nå har jeg en liten fløte stående i kjøleskapet som jeg har ristet johannesbrødkjernemelet ferdig ut i. Sparer oppvask, og har for meg gjort det raskere/enklere å slenge det i ovnen :o latskapen lenge leve....

Iset 27-02-08 13:40

Jeg sverger til oppvaskmaskinmiddel i gryter og former med fastbrente rester! Bare ha oppi noen spiseskjeer pulver eller en tablett og kokvarmt vann, la det stå i noen timer (eller til dagen etter) og vips, flekkene/matrestene kan fjernes lett som ingenting.

Potetmel på stoff-flekker er også genialt. Søler du feks. cola, kaffe eller rødvin på et hvitt teppe er det jo helt krise. Men da dekker du flekken GODT (etter å ha tørket litt av først) med masse potetmel og lar det ligge i en halvtime. Støsvug opp melet og VIPS - flekken er totalt borte! :eek:

Gerd 27-02-08 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sjokoman (Innlegg 405550)

Dette har jeg nå gjort i kveld :D

Supersmart!!!! Takk for tips :)

jamaica 28-02-08 09:03

Hvor lang tid i ovnen? :o
Sånn ca....

Gerd 28-02-08 10:41

ca 15 minutt... Må følge litt med på slutten :)

Dilly 28-02-08 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 411169)
Jeg sverger til oppvaskmaskinmiddel i gryter og former med fastbrente rester! Bare ha oppi noen spiseskjeer pulver eller en tablett og kokvarmt vann, la det stå i noen timer (eller til dagen etter) og vips, flekkene/matrestene kan fjernes lett som ingenting.

JEG også :D i ovnspanna også. Og i termoser og kaffekanner.

Dilly 28-02-08 10:58

Sitat:

Har ikke trefjøl jeg, men flere hvite plastfjøler. En gangs bruk og en tur i oppvaskmaskinen er det som skjer hos meg. Jeg føler meg rimelig trygg på at ikke noe rekker å bli inngrodd eller overbakterielt...

Jeg kjenner noen som lager alt på skjærefjøla i kjøkkenbenken, :eek: tørker over med ei uggen vaskefille og dytter kolonien inn i benken igjen.

Iset 28-02-08 11:14

Jeg bruker også plastfjøl og vasker den i maskinen etter en gangs bruk.

Iset 28-02-08 11:17

Forresten fikk jeg et fantastisk tips til å rense stekeovnsplater, på et forum. Men det har vært snakk om at det kan skade rørene på badet så jeg vet ikke om jeg tør å gjøre det igjen. Bruker vel en balje i så fall, men hvor kan jeg tømme ut vannet etterpå da? Iallfall virket det FANTASTISK!!!

Har du inngrodde fettete stekeovnsplater som ikke lar seg vaske ordentlig, så legg dem i badekaret i en sterk oppløsning av vann og kaustisk soda (ca. 1/3 - 1/2 boks) og la dem ligge natten over. Dagen etter tar du på deg hansker og skrubber litt med stålull og skyller dem GODT av, evt. vasker dem i oppvaskmaskinen etterpå. Resultat? SKINNENDE rene plater, de ser helt nye ut! :eek:

Goggen 28-02-08 11:57

Er det noen som har et tusentips for å fjerne skjolder på glass etter mange vask i oppvaskmaskin?

Dilly 28-02-08 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Goggen (Innlegg 411721)
Er det noen som har et tusentips for å fjerne skjolder på glass etter mange vask i oppvaskmaskin?

Klart jeg har..
Kjøp nye :D

Nye kjøkkenglass får du nesten gratis på enhver Rimi/Kiwi/Obs/Europris/Jysk/Sparkjøp-osv.

Dilly 28-02-08 13:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 411682)
Forresten fikk jeg et fantastisk tips til å rense stekeovnsplater, på et forum. Men det har vært snakk om at det kan skade rørene på badet så jeg vet ikke om jeg tør å gjøre det igjen. Bruker vel en balje i så fall, men hvor kan jeg tømme ut vannet etterpå da? Iallfall virket det FANTASTISK!!!

Har du inngrodde fettete stekeovnsplater som ikke lar seg vaske ordentlig, så legg dem i badekaret i en sterk oppløsning av vann og kaustisk soda (ca. 1/3 - 1/2 boks) og la dem ligge natten over. Dagen etter tar du på deg hansker og skrubber litt med stålull og skyller dem GODT av, evt. vasker dem i oppvaskmaskinen etterpå. Resultat? SKINNENDE rene plater, de ser helt nye ut! :eek:

Det var kraftig lut.. men det høres skikkelig effektivt ut. Jeg gjør bare slik:

Avfettingsmiddel til å spraye på bil mot inngrodde flekker, oljeskitt, asfalt osv.. det virker veldig godt på innsiden av stekeovnsdøra og på platene også. :D

Goggen 28-02-08 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 411756)
Klart jeg har..
Kjøp nye :D

Nye kjøkkenglass får du nesten gratis på enhver Rimi/Kiwi/Obs/Europris/Jysk/Sparkjøp-osv.

Ja og Ikea også. Joda, men så er det noe med å ikke kaste unødvendig. Det sitter litt i ryggmargen :)

Iset 28-02-08 13:16

Hvem sier noe om å kaster? Fretex får alltid ALT mitt gamle, så sant det er i god stand da. :D

Skjolder er ikke noe problem, det finnes nok av de som trenger glass og driter i skjoldene. Forresten så har jeg aldri fått skjolder på mine 5-kronersglass fra Ikea selv om jeg har vasket dem i maskinen daglig i 2-3 år nå. Rart.

Goggen 28-02-08 13:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 411761)
Hvem sier noe om å kaster? Fretex får alltid ALT mitt gamle, så sant det er i god stand da. :D

Skjolder er ikke noe problem, det finnes nok av de som trenger glass og driter i skjoldene. Forresten så har jeg aldri fått skjolder på mine 5-kronersglass fra Ikea selv om jeg har vasket dem i maskinen daglig i 2-3 år nå. Rart.

Vi har ganske mye kalk i vannet, og jeg tror det er der det ligger et problem. Skal prøve kalkfjerner og se om det hjelper.

Zincite 28-02-08 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Goggen (Innlegg 411721)

Jeg snakket med en dame som i forbifarten sa at slike flekker var da ikke noe problem. Forsvant med sitronsyre det. Fås kjøpt i vanlige butikker, har ikke testet det ennå selv. Bruker ikke oppvaskmaskin selv - lite kjøkken. Men tenkte prøve på jobb en dag..

Mosepjusk 28-02-08 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Goggen (Innlegg 411773)
Vi har ganske mye kalk i vannet, og jeg tror det er der det ligger et problem. Skal prøve kalkfjerner og se om det hjelper.

Dette kan du sjekke på din kommunes hjemmesider, vann- og avløpsetaten.
På Oslo sine sider står det; "Drikkevannet i Oslo har lav hardhet - vi sier gjerne at det er bløtt - fordi det inneholder lite mineraler som kalsium (kalk) og magnesium. Derfor behøver vi ikke å ta forholdsregler mot hardt vann, f.eks. med spesielle innstillinger eller rensing av vaske- og oppvaskmaskiner."

Sjekk bruksanvisninga på oppvaskmaskinen din :)

mofe 28-02-08 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Goggen (Innlegg 411773)

Dette leste jeg om et sted at omtrent var umulig å få bort, var snakk om at man måtte slipe glasset.. og da blir det ganske uøkonomisk :p

terry 29-02-08 12:17

Jeg har en gammel ovn hvor stekeplatene (de runde oppå) er utrolig slitsomme å få reine.
Noe gammelt belegg som jeg ikke får av. Selv ikke med stålull!
Noen tips?

medas 29-02-08 13:02

Sv: Nyttige "husmor"-tips

Får utrolig mange tips av å se på ekstrem rengjøring på TVN. Der får man jo gode tips med å bruke helt vanlig ting for å få vekk fett, flekker, vond lukt, t.o.m pusse sølv. Og å bruke vanlig cola er en av tingene:D

Aline 29-02-08 14:01

Burde ikke egentlig colalight funke bedre? Med syren, men uten sukkeret?
Jeg vet ikke, bare lurer :)

medas 29-02-08 19:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 412346)
Burde ikke egentlig colalight funke bedre? Med syren, men uten sukkeret?
Jeg vet ikke, bare lurer :)

Aner ikke. Det kan godt være. Var bare det jeg så på ekstrem rengjøring. Der brukte de vanlig cola. Men det er jo bare å prøve:)

blåbær 02-03-08 23:37

Hva ble colaen brukt til? Stekeplatene? Jeg har bare sett ekstrem rengjøring en gang, og det jeg husker best fra det var at de brukte innsiden av et bananskall til å tørke støv av planter med ... Siden jeg ikke spiser banan har jeg aldri prøvd det ... :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.