![]() |
Magnesiumoxid
hva koster det og hvilket apotek har det?
|
Sv: magnesiumoxid
dytter
|
Hva er det, og hva skal du bruke det til? :snill:
|
det står i ketolyseboken at vi kan bruke det når vi ikke får gå på do. et kraftig avføringsmiddel
|
Sv: Magnesiumoxid
Det er jo ikke noe særlig bra om du er blitt anbefalt å bruke avføringsmiddler over lengre tid.
Det vil føre til at du over tid vil bli irritert i tarmen og muligens utvikle problemer på grunn av det. Mye av grunnen til at du blir forstoppet ved en lavkarbodiett er fordi kostholdet mangler kostfiber. Kostfiber tas ikke opp i kroppen, men fører til at avføringen blir mykere og at maten bruker kortere tid på veien gjennom tarmene. Gode kilder til kostfiber er grove kornprodukter, rotfrukt og noen typer frukt. Nøtter (særlig mandler og usaltetede peanøtter) bør vel være gode, naturlige kilder til kostfiber for deg. Lite karbohydrater, masse protein, ikke noe kolesterol og masse sunt fett. Du kan jo også ta tilskudd av kostfiber, men naturmetoden er nesten alltid best. Magnesiumdioksid (milk of magnesia) er etter det jeg vet ikke spesielt utbredt i Norge, men det er mulig det selges på helsekostforetninger. Idoform er et reseptfritt prepara som optimaliserer bakteriefloraen i tykktarmen, og som kan tas hver dag. Hjelper både mot diare og treg mage. Om du absolutt må ha avføringsmiddler tror jeg Movicol fungerer ganske bra. 20 doser er untatt reseptplikten, men jeg vet ikke hva prisen er. Tror ikke det koster noe særlig. |
Sitat:
Hei. Og skal kun brukes i kortere perioder står det i boka. Det står skrevet på side 81: Utdrag: Og husk at det beskjedne fiberinnholdet i maten gjør at vi får sjeldnere avføring på ketolysekur. Det er helt normalt. Maten fordøyes godt og opptas i høyere grad enn ved et noermalt kosthold. Dette skal ikke forveksles med forstoppelse, som kjennetegnes med hard avføring. :) |
og så jeg skal ikke ta noe mener du Gerd? det er ikke særlig godt å være treig i magen.
|
Som det står i boka, skal det brukes ved forstoppelse... Det har ikke jeg hatt ennå. Og heller ikke prøvd dette middelet.
Men i og med Torkil skriver at det kan brukes, så ville jeg gjort det når jeg hadde behov for det. Det er jo bedre å få det ut...:o For det er ubehagelig å ha treg mage ja :ja: |
Sitat:
Sitat:
|
Nå vet jeg ikke hva slags filosofi du har, kjenner ikke navnet., Men du kan lese om ketolyse her: www.ketolyse.no
Den går vi på. |
Sitat:
Den er enten direkte og dårlig oversatt fra engelsk eller skrevet av en med mangelfulle norskkunnskaper. Om du mener kuren fungerer for deg og neglelakkånden ikke er overveldende er jo det bra, men jeg synes like fullt du burde vurdere å ha i deg litt fiber. |
Sitat:
|
Men hva om du bare mangler magnesium? Er ikke det hele poenget med å ta tilskudd? Har sett det mange steder, at magnesium anbefales mot kramper, osv. Helst sammen med kalsium. Men tar en magnesium i en form som kroppen ikke kan ta opp, så går det rett gjennom systemet, og da tar det med seg annet ut... Skjønte det?
Jeg blir i hvert fall litt skeptisk til den siste metoden... |
Sitat:
|
Sitat:
Ketolyse-kuren. Med henblikk på dette synes jeg det er unødvendig å komme inn her og latterliggjøre denne filosofien. Da synes jeg man burde dra på smilebåndet sitt et annet sted. |
Magnesiumoksid er et veldig bra kosttilskudd mot treg mage. Egentlig bedre enn fiber. Du får kjøpt det på helsekosten. Det er noe som heter Oxy-Tarm som er laget spesielt for å bedre tarmfunksjonen, men dette er veldig dyrt. I utgangspunktet fungerer det på samme måten som vanlig magnesiumoksid. Jeg ville heller anbefalt å prøve Biosym Magnesium 300+. Det er billig og bra. Det har det i de fleste helsekostbutikker.
Bare som tilleggsinformasjon. Hvis man har magnesiummangel er det særdeles dårlig å ta tilskudd av magnesiumoksid. Det har rett og slett motsatt virkning. |
Til Themonk: Ja, det har jeg vel forstått. Men om en tar magnesium fordi en mangler dette... vil det ha noen drivende effekt? Eller mageregulerende?
|
Pursennid
Mulig dette blir litt på siden av diskusjonen, jeg vet ikke.
Men ihvertfall: hvis det er helt krise med total stopp i magen hos meg, så tar jeg to Pursennid, reseptfritt på apoteket. Inneholder bare Sennesgress. Opplært av min bestemor som bodde hele sitt liv på ei bittelita isolert øy hvor det ikke var noen slags medisiner å få tak i. Bestemor brukte alltid oppkok av Sennesgress hvis magen hadde full stopp. Det eneste dette Sennesgresset gjør er at det transporterer mere vann/væske til tarmen slik at saker og ting løsner og blir ført ut. |
Sitat:
|
jeg tar magnesium ja
|
Sitat:
|
Sitat:
Takker og bukker, nå lærte jeg noe nytt. |
Sitat:
Jeg har valget mellom å la det irritere meg eller finne morskap i det, jeg velger det siste. Les http://ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002 og se om du gidder å telle hvor mange skrivefeil, syntaksfeil og ortografiske feil det er. Om folkene bak kuren tar på seg å være seriøse bør man vel forvente at de tar seg litt bry med å fremlegge den korrekt. Liker forresten veldig godt formuleringen: Sitat:
Det ser ut til at "enestående" ikke lenger betyr hva det pleide å gjøre... |
Mulig at det er en del grammatiske feil, osv...men hovedpoenget med siden er da ikke norsk rettskriving, eller noen visuell opplevelse?
Det interessante, og det du burde se nærmere på, er vel INNHOLDET?;) |
Sitat:
Istedet for å opptre som en arrongant bedreviter, kan du kanskje prøve å vise litt mere respekt ovenfor andre her inne... Personen bak Ketolysekuren er utdannet lege og spesialist i allmenmedisin, Torkil P. Andersen, opprinnelig fra Danmark, men flyttet til Norge i voksen alder. Hadde du sett litt nærmere på det han har skrevet, samt presentasjonen av han, så ville du ha sett akkurat det. . |
Sitat:
Jeg sier ganske enkelt at jeg har problemer med å ta noen alvorlig som hevder at de representerer en medisinsk og vitenskapelig fundert kostholdskur, men ikke engang kan skrive korrekt norsk. Et godt språk skaper et godt førsteinntrykk, og likeledes skaper en dårlig språkføring et dårlig inntrykk. Sitat:
En allmennlege er i utgangspunktet ikke en spesialist i ernæring, men det forhindrer jo ikke at kuren hans kan fungere utmerket. Etter det jeg kan se baserer han seg i stor grad på enkelte meta-analyser publisert i JAMA. Har han gjort egen forskning i tillegg? |
Jeg er norsklærer med grunnfag i lingvistikk, og når jeg greier å la være
og irritere meg over ortografien, så.... ;) Jaja. |
Sitat:
. |
Sitat:
Er du gavmild med karakterene? |
Unnskyld meg, men er dette et rettskrivingsforum eller et lavkarbo forum???
Jeg er her pga av LAVKARBO- ressursene i dette forumet.:D Hva slags lavkarbofilosofi er Lippincott? Har ikke hørt om det før... :o |
Sitat:
Her inne er vi mere opptatt av budskap, enn av korrekt tegnsetting og gramatikk. Sitat:
Ut i fra mye av det du har skrevet her inne, og i andre tråder, så tror jeg egentlig du har kommet til feil forum, tror egentlig du burde vurdere www.vektklubb.no eller www.fitnessprat.no, da dette kan være fora som bedre egner seg for dine kostholdsprinsipper- og meninger, så langt jeg har forstått dem. . |
Sitat:
Jeg er litt overrasket over denne ekstreme forsvarsposisjonen enkelte inntar her. Jeg er ganske sikker på at boken er skrevet bedre enn hjemmesiden, og bør man ikke da forvente at de som driver hjemmesiden har respekt nok til å skrive både forståelig og korrekt? Du burde definitivt lese Lippincott. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Ut i fra mine kommentarer om 1:kontinuerlig bruk av laksativer er ikke bra, 2: kostfiber er bra, og 3: GI i poteter kan senkes, har du tydeligvis klart å sette meg i en eller annen bås. Fortell meg mer om meg selv. |
Sitat:
Mitt eneste ankepunkt, er at man kanskje bør se MEST på sak, og mindre på presentasjon....:) |
Sitat:
http://www.lww.com/product/?978-0-7817-4133-0 http://www.lww.com/product/?978-0-7817-4672-4 |
Sitat:
Tror det skulle si nok om den saken... . |
Sitat:
Diskusjon og krangling er to veldig forskjellige ting. Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|