![]() |
Pizzamuffins
Oppskrift med bilder her
Disse muffinsene passer både til middag og lunsj. Jeg dobler oppskriften, og fryser de ned to og to. Da er det bare å putte de rett fra fryseren og inn i microen på full effekt i to minutter. Pizzamuffins - 10 stk Ingredienser bunn: 40 g Bakemiks 1 ss Fiberhusk 1/2 ts salt 1 dl vann 30 g olje 40 g revet ost Fremgangsmåte: Smør formene lett med litt olje. Jeg anbefaler å bruke muffinsformer fra Rimi av merket Euroshopper eller andre store former uten "trekkspill" på sidene. Bland alle ingrediensene, bortsett fra osten, i en bolle og rør til du får en klumpefri røre. Hvis du prøver en annen melerstatning enn bakemiks kan det hende du må bruke mer eller mindre mengde enn det som står i oppskriften. Røra skal være omtrent som pannekakerøre. Jeg anbefaler deg å prøve med en liten røre først, for å se hvordan det blir. Soyaprotein er prøvd, og det ble ikke bra. Rør in osten, og fordel røra i 10 store muffinsformer, ca 3/4 ss i hver form. La det hvile i ca 10 min, så fiberhusken får tid til å svelle. Legg 1-2 ss ønsket fyll i hver muffinsform og strø over ca 10 g ost. Stek i ca 20 min ved 200 grader (varmluft). Næringsinnhold pr stk, uten fyll: Kcal: 57 Protein: 4,3 g - 30% Karbohydrat: 0,3 g - 2% Fett: 4,3 g - 68% Forslag til fyll: Enkel kjøttsaus (til 20 muffins) Ingredienser: 400 g kjøttdeig eller karbonadedeig 1/2 løk 2 fedd hvitløk 1-2 ts tomatpurè 1 boks hakkede tomater 1 liten boks sjaminjonger 1 ts salt 1/2 ts pepper 2 ts pizzakrydder Brun kjøttdeig/karbonadedeig sammen med finhakked løk og hvitløk Rør inn tomatpurè, tilsett resten av ingrediensene, og la det småputre noen minutter. Næringsinnhold pr muffins med kjøttsaus og ost: Kcal: 137 Protein: 10,8 g - 32% Karbohydrat: 0,9 g - 3% Fett: 9,8 g - 65% |
Sv: Pizzamuffins
Ooooo, disse ser superdeilige ut! Skal absolutt prøves imorgen den dag :D
|
oioioioi!!! Det her så godt ut :sikle: meeeen...har ikke bakemiks, er det noe annet som funker bra?
|
Oj disse skal jeg prøve! Må få kjøpt med bakemix i helgen!
|
Sitat:
|
Disse virket jo kjempepraktisk! Jeg har lett etter noe enkelt å ha med på jobb og ikke minst som kan fryses. Men, hva er fiberhusk? Hvor får jeg kjøpt det? Og trenger jeg det egentlig til røra? Beklager om dette er noe som det er spurt om 100 ganger her inne allerede....
|
Sitat:
Du trenger fiberhusk til å binde sammen røra, og du får kjøpt det på helsekosten og i de fleste velassorterte matbutikkene :) |
Jeg er i full sving nå, men jeg skjønner ikke den karbohydrat utregningen din?
Jeg har bare regnet på kjøttsausen og dersom den er til 10 muffins så kan det jo ikke stemme. Bare boksen med tomaten drar jo over alene? Så kommer jo tomatpure og løk i tillegg. Hvis ikke du har fått tak i en boks tomater omtrent uten karbohydrater og bruker en bittebitteliten løk da:) Gleder meg uansett da:D |
Jeg har heller ikke slik bakemix.
Hvordan blir disse med Glutenmel tror du? Er det suksess? Marius |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Marius |
Sitat:
Men når det gjelder å bytte ut ett produkt med noe annet, da er jeg rimelig blank. Jeg aner ikke hvilken egenskaper glutenmel har i forhold til bakemix og fiberhusk. Men da er det vel egentlig bare å prøve seg fram. Synd dette er ganske dyre produkter, så litt kjett å prøve seg alt for mye fram også;) Men det er kanskje noen andre her som vet hvilken egenskaper glutenmelet har i forhold til fiberhusk og bakemixen. Marius |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Samboeren min er storforbruker av disse pizzamuffinsene, så jeg kan godt gjøre et forsøk med glutenmel/soyaprotein.. jeg må bare i butikken å kjøpe mere ost først ;)
|
Så hvis jeg forstår dere rett så gjør glutenmelet at baksten henger sammen altså. Men da kan det jo være at jeg kan bruke glutenmelet og kutte ut fiberhusken.
Jeg har JBKM da, men det er vel ingen vits å bruke det her eller? Da er det vel bare å finne ut om den soyaproteinbiten i bakemixen er ett must for at det skal bli muffens da? hehe Marius |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
De står i ovnen nå og ser riktig deilige ut:D |
Sitat:
KUDOS til deg:D:D:D |
Sitat:
|
Sitat:
Røra ble litt geleaktig, men det kan jo hende smaken blir bra for det.. ;) Har du noen andre melerstatninger i skapet?? |
Det jeg ikke har serru;) Hehe.
Har kun JBKM, Fiberhusk og glutenmel;) Jeg bakte jo brød med det melet, og det ble bra. Da var det riktig nok med litt CC og kruskakli, men syntes ikke brødet ble det helt store. Litt for vått;) Men tror disse rundstykkene med kjøttsaus hadde vært knall som frokost:D Marius PSST!! Om det ikke fungerer med det melet mitt kommer jeg til å kjøpe slik bakemix også. Ser det er flere steder man skal bruke det. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08. |