![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
|
Sitat:
|
Sitat:
Og i følge infoen nellie la ut er det vaksinert for røde hunder siden 1969. Fikk nok den som var delt opp først, men jeg vet at jeg fikk mmr på barneskolen (mamma var en smule skeptisk til å la de gi den siden jeg ble syk av runde 1 og hun hadde mistet en unge i mellomtida, så jeg husker veldig godt at jeg fikk den :o) Røde hunder hadde jeg i potetferien. Husker også det veldig godt fordi alle (det kom alltid masse nabounger i slike ferier, siden mødrene deres plukket poteter hos oss) kunne være ute og leke og jeg måtte sitte inne og se svensk skolefjernsyn, som var det eneste som gikk på dagtid på åttitallet :p Jeg lurte bare på hvorfor man vaksinert mot ting man jo da fikk uansett jeg, det kan jo ikke ha vært særlig effektive vaksiner. Men de er kanskje bedre i dag? |
Sitat:
|
Autokorrekt...skulle være kusma, selvfølgelig!
|
Sitat:
|
Veldig usikker på om jeg fikk vaksine, men hadde kusma to ganger - en gang på barneskolen, også på andre siden på ungdomsskolen. Men ble da folk av meg også! :D
|
Sitat:
|
|
Her er litt fin fakta og statistikk. Som f.eks viser at forekomst av Kusma har sunket med 95.5%. Riktig nok i USA da, men ingen grunn til at denne statistikken ikke kan overføres hit.
http://tjomlid.com/2013/02/25/vaksiner-redder-liv-2/ Faren for hjernehinnebetennelse pga MMR vaksine er 1 : 1.000.000. Uten vaksine 1:2000. http://forskning.no/forebyggende-hel...-vaksinasjoner Det er antatt at 95 av 100 personer i et samfunn må være vaksinert mot en sykdom for at det skal gi felles immunitet. Felles immunitet betyr at folk som ikke er vaksinert også er beskyttet fordi de aller fleste er vaksinert og vil derfor ikke kunne føre smitten videre. http://www.helsebiblioteket.no/pasie...C3%B8de-hunder Så 99.99% immunitet avhenger altså av at nesten alle er vaksinert. |
De burde begynne å gi d-vitsprøyter til unge og gravide også. Norge er blant de landene i verden hvor ms har "eksplodert" blant de unge. Canada og Orknøyene ligger foran. D-vit i store nok doser kan redusere utviklingen, men gjøres det noe med det?
|
Jeg har lurt på en ting de siste dagene. Jeg har konstant forhøyet CRP, mellom 15 og 40, uten at noen helt kan forklare hva det kommer av uotver at det sannsynligvis henger sammen med PCOS. Nå som jeg går på antibiotika for halsbetennelsen raser jeg ned i vekt! (til meg å være). Kan vektnedgangen ha med antibiotikaen å gjøre? Det begynte liksom samme dagen.
|
Jeg begynner å få en del vondter av løpetreningen min, og innser at jeg nok dessverre er nødt til å begynne med en del skadeforebyggende øvelser som for eksempel tøying og foam rolling. Spørsmålet mitt er da om foam rolleren vil være god nok oppvarming før jeg setter i gang med tøying, eller om jeg må bruke tid på ekstra oppvarming?
|
Nå vet ikke jeg hva en foam roller er, men du merker godt på kroppen om du er varm nok til tøying. Som gammel turner vil jeg understreke viktigheten av å være tilstrekkelig varm før uttøying! Derfor er det jo lurt å gjøre det etter en løpeøkt, for eksempel. Stort varmere blir man ikke! :)
|
Tøying etter en løpeøkt gjør jeg jo (eller skal begynne med i hvert fall :p), men tenkte når det gjelder tøying når jeg ikke har trent. En foam roller er rett og slett en hard skumrulle som man bruker til egenmassasje. Det setter i gang blodsirkulasjon, derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være oppvarming god nok :)
|
Hm...for meg ville ikke det holdt, altså! Men du må jo bare kjenne etter, gjør det vondt, så stopper du med en gang. Tøying skal IKKE gjøre vondt!
|
Sitat:
|
Sitat:
Når det er sagt har jeg selv begynt å bruke kun de knuste frøene, litt mindre froskeeggfølelse :D |
Sitat:
|
Sitat:
Muskelterapeuten min (og også PTen min) anbefalte meg og ikke strekke for mye etter en hard treningsøkt, for kroppen er så full av endorfiner og i stressmodus, samt at man kan ha brudd i muskelfiber (som er helt vanlig etter en hard økt) at tøying kan gjør vondt verre. dessuten vil den lille tøying som folk flest gjør etter en økt, ha lite eller ingen effekt men det føles godt. Dersom man vil tøye for å forbedre bl.a. bevegelighet bør man faktisk ta en lett oppvarming for deretter å gjøre tøyeøvelser. Øvelsen skal da holdes lenge og man skal strekke mer og mer. Det skal faktisk være ubehagelig og man skal kjenne et skikkelig strekk i musklaturen som er på grensen på til vondt. Min erfaring med å forebygge joggevondter var at jeg kunne ikke bare jogge (jogga 3-5 ganger i uka en periode) og tøying gjorde ingenting. Fasiten for meg ble rett og slett god variasjon i treningen og et par gode, tunge styrkeøkter i uka. Dette gjorde meg til en bedre jogger og ikke så plaget med vondter. Men alle er forskjellige her og du må jo nestn bare teste hva som fønker for deg :) |
Jeg må tøye for bedre bevegelighet, særlig i hofteområdet. Jeg er ekstremt lite smidig, jeg klarer ikke en gang å ta tak i foten for å tøye fremsiden av låret, men må bruke et belte til hjelp :o Ellers trener jeg styrke en gang i uken (time i sal), og tenkte å innføre en ekstra styrkeøkt etter ei av løpeøktene hvor jeg fokuserer på spesifikke øvelser for løpere. Ellers håper jeg at det blir litt bedre når våren kommer og jeg kan løpe mer i terrenget og variere litt med sykkel. Det har blitt mye asfaltløping og løping med piggsko på is denne vinteren, og følgelig ikke den beste holdningen når man løper på isete partierhar
Ellers tok jeg meg en liten runde med foam rolleren og tøying i går kveld, og det kjentes greit ut. Masserte først de områdene jeg skulle tøye, så slang jeg litt på armer og ben før jeg tøyde. Var ubehagelig, men ikke vondt, og jeg klarte hverken å massere eller holde tøyen så lenge. Kroppen min er visst bare en stor muskelknute, så ingen tvil om at jeg må fokusere litt mer på bevegelighetstrening :o |
Sitat:
|
Hadde det vært noen yogatimer som hadde passet å gå på, tidsmessig, hadde jeg nok gjort det. Men, det gjør det dessverre ikke.
|
Sitat:
Men jeg glemte å nevne svømming som alternativ kombinasjonstrening. |
Joda, svømming er bra, men det er tiden det skorter på da. Åpningstidene passer ikke inn i timeplanen min, og sentertrening får jeg bare gjort 1-2 ganger i lunsjen, evt i helgen hvis jeg en sjelden gang er hjemme (men da prioriterer jeg langkjøring). Med begrenset tid til å få trent blir det jo til at man gjør det som krever minst innsats (og reisetid) å gjennomføre, og som er mest hensiktsmessig ift målet man har. Skal man lære seg å løpe langt må man øve på å løpe langt, ikke bruke tid på å plaske i et basseng. Helt enig i at svømming (og mye annen trening), er super supplementerende trening til løpetrening, men det er ikke noe jeg kommer til å prioritere :) Jeg trenger først og fremst mer bevegelighet og styrke.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50. |