Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

streber 02-02-15 04:04

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kennygirl- sjekket om du har astma ??? Ubehandlet astma blir man innmari sliten av- med alle de allergiene er det en mulighet at du har utviklet astma. Få tatt en provokasjonstest, husker ikke hva de heter nå midt på natten, men mulig det er pd20, eller noe lignende . Min datter tok en slik for å stille astma diagnosen i din tid.

TrillTrall 02-02-15 07:24

Guttevalpen kremerte noen browniser i microen før helga og det stinker fremdeles. Alle tekstiler på kjøkkenet er selvfølgelig fjernet, kjøkkenet er vasket ned med en blanding av salmiakk/eddik/sitron og microen er kastet ut. Fremdeles stinker det altså brent her... Noen råd? Dette er laaaangt over nivået for "sett ut noen skåler med eddik" altså. Vi lufter det vi kan, men det er -5 ute så vi kan liksom ikke lufte hele døgnet heller.

Gerd 02-02-15 08:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1503869)
Guttevalpen kremerte noen browniser i microen før helga og det stinker fremdeles. Alle tekstiler på kjøkkenet er selvfølgelig fjernet, kjøkkenet er vasket ned med en blanding av salmiakk/eddik/sitron og microen er kastet ut. Fremdeles stinker det altså brent her... Noen råd? Dette er laaaangt over nivået for "sett ut noen skåler med eddik" altså. Vi lufter det vi kan, men det er -5 ute så vi kan liksom ikke lufte hele døgnet heller.

Av erfaring kan jeg si: Det er bare å brette opp armen å vaske en gang til :ja: Hver bidige krok, skuffe, hver eneste løse ting. Den lufta setter seg i allt.
Og selv om det er kaldt ta en skikkelig 10 minutters utlufting etterpå.
Ta gjerne å kok eddik og vann og la det fosskoke og dampe... og igjen luft etterpå.

Jeg måtte vaske kjøkkenet mitt flere ganger etter å ha kokt grønnsaker til aske.....:o Likevel hang det i etterpå, men ble gradvis bedre....

smgj 02-02-15 08:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1503865)
Jeg har vært i dårlig form de siste 4 årene uten å vite hvorfor. Fikk diagnose depresjon, men har også hatt mange andre symptomer. Sliter med allergi - reagerte først kun på katt, nå reagerer jeg på katt, hund, dun, støv, gluten, melk, egg, mandler.
Eier en leilighet i et gammelt murhus og har bodd her i 5 år. Har jobbet i en butikk som har flyttet flere ganger der lokalene har vært gamle, med dårlig inneklima. Det siste halve året har jeg blitt mye verre og har nå vært sykemeldt i nesten to måneder uten at formen er noe bedre. Har null energi, sover mye uten å bli uthvilt, har konstant vondt i halsen og vonde bihuler....

Har du fått sjekket stoffskiftet? Hun jeg kjente - hun med muggen - fikk lavt stoffskifte i denne perioden.....

Lillemy71 02-02-15 08:37

Signerer på det Gerd skriver, du må bare forsette å vaske, lufte og varme opp eddik. Selv kremerte jeg nesten en Questbar i mikroen. Heldigvis oppdaga jeg det ganske raskt så det var kun mikroen som fikk det. Har vaska den flere ganger og hatt en kopp med eddik inni som jeg har varmet opp, latt den stå, tatt den ut og latt den stå i rommet mens mikroen blir vasket. Det er fremdeles en svak lukt, men kommer seg nå.

Lillemy71 02-02-15 08:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1503865)
Jeg har vært i dårlig form de siste 4 årene uten å vite hvorfor. Fikk diagnose depresjon, men har også hatt mange andre symptomer. Sliter med allergi - reagerte først kun på katt, nå reagerer jeg på katt, hund, dun, støv, gluten, melk, egg, mandler.
Eier en leilighet i et gammelt murhus og har bodd her i 5 år. Har jobbet i en butikk som har flyttet flere ganger der lokalene har vært gamle, med dårlig inneklima. Det siste halve året har jeg blitt mye verre og har nå vært sykemeldt i nesten to måneder uten at formen er noe bedre. Har null energi, sover mye uten å bli uthvilt, har konstant vondt i halsen og vonde bihuler....

Sitat:

Nyere forskning viser at det er en sammenheng mellom eksponering for fukt og muggsopp i forhold til betennelser i øyne, nese og svelg, høysnue (allergisk rhinitt), infeksjoner i luftveiene og astmasykdom. Eksponering for fukt og muggsopp forverrer eksisterende astma og nyoppstått astma.
KILDE

Kan kanskje være en ide å sjekke om man har vært eksponert for mugg og fukt? Har vært gjennom det selv, og endet opp med å flytte og mange av problemene løste seg av seg selv, en del henger igjen enda, men er langt fra så kraftige.

Carisma 02-02-15 10:09

Jeg er oppvoskt i et gårdshus hvor den eldste delen er fra 1600-tallet. Og jeg blir deppa og veldig tett når jeg er der, sover jeg over føles det som bihulene snøres sammen. Og mamma har astma.

Du kan få låne gratis klimamåler (fukt, muggsopp osv) fra et eller annet sted, kanskje forurensingtilsynet? Vi hadde det på jobben en gang.

TrillTrall 02-02-15 11:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1503875)
Av erfaring kan jeg si: Det er bare å brette opp armen å vaske en gang til :ja: Hver bidige krok, skuffe, hver eneste løse ting. Den lufta setter seg i allt.
Og selv om det er kaldt ta en skikkelig 10 minutters utlufting etterpå.
Ta gjerne å kok eddik og vann og la det fosskoke og dampe... og igjen luft etterpå.

Jeg måtte vaske kjøkkenet mitt flere ganger etter å ha kokt grønnsaker til aske.....:o Likevel hang det i etterpå, men ble gradvis bedre....

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1503878)
Signerer på det Gerd skriver, du må bare forsette å vaske, lufte og varme opp eddik. Selv kremerte jeg nesten en Questbar i mikroen. Heldigvis oppdaga jeg det ganske raskt så det var kun mikroen som fikk det. Har vaska den flere ganger og hatt en kopp med eddik inni som jeg har varmet opp, latt den stå, tatt den ut og latt den stå i rommet mens mikroen blir vasket. Det er fremdeles en svak lukt, men kommer seg nå.

*sukk* Åkei. Må gå til storinnkjøp av eddik og koke det tydeligvis. Og vaske enda mere. Jaja - om ikke annet så blir kjøkkenet rent! :p

kennygirl 02-02-15 14:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 1503867)
Kennygirl- sjekket om du har astma ??? Ubehandlet astma blir man innmari sliten av- med alle de allergiene er det en mulighet at du har utviklet astma. Få tatt en provokasjonstest, husker ikke hva de heter nå midt på natten, men mulig det er pd20, eller noe lignende . Min datter tok en slik for å stille astma diagnosen i din tid.

Har ikke sjekket, takk for tips! Holder på å lage en liste over ting å sjekke. Legen jeg har er elendig. Har skiftet fastlege tre ganger på noen år, men kommer oftest til en vikar, sjelden til fastlegen.
Han jeg går til nå sier at det er depresjon igjen, selv om jeg kjenner at det ikke er det...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1503877)
Har du fått sjekket stoffskiftet? Hun jeg kjente - hun med muggen - fikk lavt stoffskifte i denne perioden.....

Stoffskiftet er skrevet på lista. Takk :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1503880)
KILDE

Kan kanskje være en ide å sjekke om man har vært eksponert for mugg og fukt? Har vært gjennom det selv, og endet opp med å flytte og mange av problemene løste seg av seg selv, en del henger igjen enda, men er langt fra så kraftige.

Hvordan får jeg sjekket det? Gjør legen det eller må jeg til en spesialist?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1503884)
Jeg er oppvoskt i et gårdshus hvor den eldste delen er fra 1600-tallet. Og jeg blir deppa og veldig tett når jeg er der, sover jeg over føles det som bihulene snøres sammen. Og mamma har astma.

Du kan få låne gratis klimamåler (fukt, muggsopp osv) fra et eller annet sted, kanskje forurensingtilsynet? Vi hadde det på jobben en gang.

Skal sjekke om jeg får lånt utstyr en plass. Takk for tips :)

Carisma 02-02-15 14:34

På fedonklinikken ble jeg anbefalt å ta Nattlysolje mens jeg gikk ED, men jeg leser at dette er hovedsaklig OPmega 6. Er det så heldig da?

millah 02-02-15 15:28

Skulle tro at omega3 er bedre, men nattlysolje skal jo være bra for immunforsvaret, skal det ikke?

Jammo 03-02-15 23:39

Er det vanlig med hårtap når en spiser lavkarbo? :confused:

nellie 04-02-15 00:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1504111)
Er det vanlig med hårtap når en spiser lavkarbo? :confused:

Det er vanlig når en går ned i vekt.

Lillemy71 04-02-15 08:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1503920)
Hvordan får jeg sjekket det? Gjør legen det eller må jeg til en spesialist?

Gå til legen og nevn at det kan være en mulighet for at du har jobbet/bodd i miljø der du kan ha vært utsatt for muggsopp. Legen vil ta nødvendige prøver og evt sende deg til spesialist. Jeg var ikke hos spesialist for det var aldri tvil om at jeg hadde vært grundig eksponert og den eneste måten og bli bedre på var å flytte.

Lillemy71 04-02-15 08:36

Noen som vet om det går an å få kjøpt sjokolade uten noen form for søtt i a la denne her i landet, skulle helst hatt det før helga.Viktig at det ikke er tilsatt noen form for søtt i det hele tatt i denne.

j88 04-02-15 08:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1504121)
Noen som vet om det går an å få kjøpt sjokolade uten noen form for søtt i a la denne her i landet, skulle helst hatt det før helga.Viktig at det ikke er tilsatt noen form for søtt i det hele tatt i denne.

Har lett etter det selv også uten å finne noe, alt er tilsatt søtning. Det jeg valgte å gjøre var å bestille med dhl fra iherb, ebstiller du den nå er sjansen stor for at du har før helga. Her bruker iallfall dhl ca 2 dager på å levere

Kanutten 04-02-15 08:54

Har sett rå sjokolade på helsekost, hvis det var det du mente?

Lillemy71 04-02-15 09:11

råsjokolade og usøtet er vel ikke det samme? Var på helsekosten og da kommer de enten med sjokolade med masse søtning i eller Økosjokolade sine produkter som ikke er ferdig blandet (kakaomasse og kakaosmør). Skal ha det i en oppskrift og har for en gangs skyld tenkt til å følge den slavisk :p

Lillemy71 04-02-15 09:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1504122)
Har lett etter det selv også uten å finne noe, alt er tilsatt søtning. Det jeg valgte å gjøre var å bestille med dhl fra iherb, ebstiller du den nå er sjansen stor for at du har før helga. Her bruker iallfall dhl ca 2 dager på å levere

Det er vel det jeg må gjøre da, men er redd for at jeg ikke får det til helga uansett :(

Edit: Nå er det bestilt, håper bare på at jeg får det til fredag eller lørdag :)

Carisma 04-02-15 10:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1504121)

Har du sjekket på Dropsen? Evt Konditorier ala Pascal.

Jammo 04-02-15 15:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1504112)
Det er vanlig når en går ned i vekt.

Det viste jeg faktisk ikke :)

nellie 04-02-15 16:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1504168)
Det viste jeg faktisk ikke :)

Det handler kanskje litt om at kroppen ikke får dekket det den trenger av mineraler, vitaminer og energi til å prioritere sånt.

Supera 04-02-15 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1504126)
råsjokolade og usøtet er vel ikke det samme? Var på helsekosten og da kommer de enten med sjokolade med masse søtning i eller Økosjokolade sine produkter som ikke er ferdig blandet (kakaomasse og kakaosmør). Skal ha det i en oppskrift og har for en gangs skyld tenkt til å følge den slavisk :p

Denne er det samme som Ghirardelli-baren du linket til på iherb. 100% kakaomasse uten søtning eller andre tilsetninger.

amritam 04-02-15 18:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1504180)
Denne er det samme som Ghirardelli-baren du linket til på iherb. 100% kakaomasse uten søtning eller andre tilsetninger.

Nei, det er ikke det samme. Dette er ren kakaomasse uten kakaosmør. Sjokolade inneholder også kakaosmør i tillegg til kakaomasse. Det står også på siden du linker til at den skal blandes med kakaosmør.

Marella77 04-02-15 19:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 1503272)
Med hva? Aner virkelig ikke hvorfor jeg føler for å prate mindre i situasjoner hvor jeg pratet i ett før, men slik er det bare og det kom etter tablettstart.Munntørrhet er vanlig bivirkning, bruker munnskyllevann og er nøye med tannpuss da dårlige tenner er en bivirkning. Fikk tablettene for kroniske smerter og de virker godt! Får fremdeles vondt av å jobbe med hendene langt unna kroppen eller gjøre andre ting som provoserer smertene, men til vanlig er jeg smertefri, endelig.:rolleyes:
Mener at om man får det for depresjon starter man på 50 mg (opptrapping da også selvsagt)og kan øke til 120 mg, tror jeg.

Hei igjen! Ang SAROTEX: Jeg har også blitt stillere. Er døsig, slapp og svimmel. Orker ikke prate. Føler meg sliten. Sover mye. Tror du dette vil gå over? Tar 30 mg.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.