Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 21-10-10 21:12

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 952554)
Det samme som optikeren. Et eller annet med et marginalt høyere trykk, men såpass marginalt at det kan like så godt være en naturlig variabel. Det har som sagt vært uforandret i fire år. Det er ingen historie med stær i min familie, og det understøtter muligheten for at det bare er noe å holde under oppsyn med årlig kontroll. Trykket kan man sjekke lett hos optiker, fikk jeg beskjed om.

DA går du til legen og be om lege henvise deg til en øyelege for å få sjekket tensjonen, pachyen, foto av papillen, tykkelsen på nervefiberlageret samt dybden på papillen... og sidesynet. MINIMUM!

Kitt 21-10-10 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952559)
DA går du til legen og be om lege henvise deg til en øyelege for å få sjekket tensjonen, pachyen, foto av papillen, tykkelsen på nervefiberlageret samt dybden på papillen... og sidesynet. MINIMUM!

Er det ikke flott å ha tilgang på så mye ekspertise???:D

Photobscura 21-10-10 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952559)

Jeg stoler på at øyelegen gjorde de nødvendige kontrollene når jeg gikk dit grunnet optikerens anbefalning.

Kanutten 21-10-10 21:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 952560)
Er det ikke flott å ha tilgang på så mye ekspertise???:D

Nå... skomakerens barn ble uten sko...

Er det ikke så det heter??

Kanutten 21-10-10 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 952562)
Jeg stoler på at øyelegen gjorde de nødvendige kontrollene når jeg gikk dit grunnet optikerens anbefalning.

Jeg regner med at du hadde ca 19/21 i trykk på øynene. Det er det som er i grenseland. Men det er DA man sjekker de andre tingene.

Carisma 21-10-10 23:49

Siden vi har så mye medisinsk kompetanse her: Jeg har innimellom, siden jeg var liten, hatt en intens pipelyd i øret. Varer fra 3-4 sek til kanskje et halv minutt på det verste. Det kan gå måneder, og kanskje år, mellom hver gang den dukker opp. Men i det siste har den kommet mange ganger om dagen (opptil 10-12) og vart ganske lenge hver gang. Innimellom er det svak susing i de "stille" periodene, samt at jeg syns jeg hører dårlig og "ullent". I tillegg er jeg endel svimmel. Er det begynnende tinnitus, eller er det bare tett av ørevoks? Eller kan det være ubalanse i væske i mellomøret? (Noen har tipset meg om det tidligere pga at jeg blir så fort sjøsyk, ikke kaster opp men svimmel sjøsyk...) Eller er det rett og slett stress? :confused:

Photobscura 22-10-10 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 952644)
Siden vi har så mye medisinsk kompetanse her: Jeg har innimellom, siden jeg var liten, hatt en intens pipelyd i øret. Varer fra 3-4 sek til kanskje et halv minutt på det verste. Det kan gå måneder, og kanskje år, mellom hver gang den dukker opp. Men i det siste har den kommet mange ganger om dagen (opptil 10-12) og vart ganske lenge hver gang. Innimellom er det svak susing i de "stille" periodene, samt at jeg syns jeg hører dårlig og "ullent". I tillegg er jeg endel svimmel. Er det begynnende tinnitus, eller er det bare tett av ørevoks? Eller kan det være ubalanse i væske i mellomøret? (Noen har tipset meg om det tidligere pga at jeg blir så fort sjøsyk, ikke kaster opp men svimmel sjøsyk...) Eller er det rett og slett stress? :confused:

Jeg har det samme, og blitt utredet, og har svak tinnitus på høyre øre hvor jeg ogås har en hørselsskade. Tinnitusen forverrer seg under stress eller lengre eksponering for høy lyd. Jeg har hatt det i mange år, og hyppigheten følger gjerne stress- og generelt lydnivå. FYI; Jeg har aldri vært sjøsyk.

Carisma 22-10-10 00:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 952655)
lengre eksponering for høy lyd.

Hmpf, jeg bruker endel ørepropper med lydbok rett i øret. Ikke så høyt, men.... Er tinnitus arvelig? Faren min har det.

Photobscura 22-10-10 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 952659)
Hmpf, jeg bruker endel ørepropper med lydbok rett i øret. Ikke så høyt, men.... Er tinnitus arvelig? Faren min har det.

Jeg vet ikke? Mamma har det forsåvidt, men hun vet ikke hvorfor, men lurer på om det er på grunn av gamlinger som har ropt henne i ørene i femogtredve år :p
Jeg fikk det vel mest sannsynlig da jeg skjøt leirdue uten hørselvern da jeg var ca tolv. Det var da jeg fikk hørselsskaden min i hver fall. Og så har det nok vært en og annen for mye øving med band uten ørepropper ... :o.

Rin 22-10-10 06:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 952491)
Dere erfarne Djengis Khan-spisere :p Jeg hadde gleden av å innta en buffet-middag der i dag, lenge siden sist, men det slår meg at jeg aldri har funnet ut av om de sausene der er fryktelige mht sukkerinnhold. Noen som vet? Jeg tror ikke det gikk "galt" uansett, men kjekt å vite sånt for fremtiden...

bump :o

Kitt 22-10-10 07:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 952659)
.. Er tinnitus arvelig? Faren min har det.

Enklete typer tinnitus er veldig arvelig!
Gubben har samme hørsel- lege som sin mor og det er til tider frustrerende å vite at han kommer til å bli like døv og plaget av tinnitus som henne!:p

Furine 22-10-10 14:44

Kva skal ein finne på av godt til middag når ein har blomkål og fersk torskefilet?

Kanutten 22-10-10 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 952701)
Enklete typer tinnitus er veldig arvelig!
Gubben har samme hørsel- lege som sin mor og det er til tider frustrerende å vite at han kommer til å bli like døv og plaget av tinnitus som henne!:p

Jeg fikk tinnitus på det venstre øret etter at det fikk seg en trøkk under dykking. Det bråker så fælt i det øret om kveldene at jeg knapt får sove. Høyfrekvente lyder som skjærer i hodet og pulsen som dunker med en mer lavfrekvent tvlyd! :( Jeg pleier da å dryppe endel saltvann i øret og ligger med øret fylt av vann vendt oppover, da reduseres lydene mye.

vaskeklut 22-10-10 15:10

Er det noen som har studert kunsthistorie eller lignende her? Jeg sitter litt i gjørma med oppgava mi. Så det jeg lurer på, har noen tips til følgende oppgave: p { margin-bottom: 0.08in; }gjør rede for karakteristiske trekk ved utformingen og utsmykningen av Parthenon (447-432 f.kr), og diskuter hvordan bygningens utforming kan forstås i lys av Athens politiske situasjon på den tida da tempelet ble reist ? :confused:

Kanutten 22-10-10 15:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 952974)
Er det noen som har studert kunsthistorie eller lignende her? Jeg sitter litt i gjørma med oppgava mi. Så det jeg lurer på, har noen tips til følgende oppgave: p { margin-bottom: 0.08in; }gjør rede for karakteristiske trekk ved utformingen og utsmykningen av Parthenon (447-432 f.kr), og diskuter hvordan bygningens utforming kan forstås i lys av Athens politiske situasjon på den tida da tempelet ble reist ? :confused:

Kee???? :confused:

Rin 22-10-10 15:23

Sitat:

Jeg har ikke hatt kunsthistorie siden videregående, men jeg er en antikknerd :p Nøkkelord - Marmor og doriske søyler, demokrati og ekspansjon. Utfyllende lesning finnes for eksempel her (på dansk, riktignok)

vaskeklut 22-10-10 15:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952983)
Kee???? :confused:

Nettopp:D

157cm: takk! skal lese litt der :)

Photobscura 22-10-10 17:01

Sitat:

Jeg har hatt kunsthistorie i flere år enn jeg orker å tenke på :p. Men jeg husker ikke så mye av antikken, egentlig.
Vel, det ble jo "reist" tre ganger, men jeg mener det som står i dag, som visst kalles Jomfru Athenes Tempel (skutsgudinnen til Athen) var det Perikles, en fremstående politiker og general, som sto for bygging og konstruksjonen av, så jeg vil anbefale deg å lese deg opp om han.
Noe mer husker jeg ikke, sånn egentlig :p. Jeg var mest opphengt i ekspresjonismen og sånn.

Carisma 22-10-10 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 952970)
Høyfrekvente lyder som skjærer i hodet og pulsen som dunker med en mer lavfrekvent tvlyd! :(

*Kjenne igjen* :(

camryn 22-10-10 19:01

Ikkje heilt lavkarbo men... Sånn posegulrotkake, type Toro... Skal egentlig stå i ovn i 25 min i springform, eg lagar den no som (store) muffins og dei har stått i 33 minutter no men ser ikkje ferdige ut. Skal dei egentlig ut av ovnen medan dei framleis "dissar" og virkar deigete innvendig eller skal eg vente til dei ser meir faste ut? Ting tar tid!

Edit: ah well, 45 min lot eg dei stå. Me får sjå kva som skjer. Er heldigvis ikkje eg som skal ete dei. Ekle kakene!

silje21 22-10-10 22:17

spørsmål, kan man spise ostepop på lavkarbo? xD

Gerd 22-10-10 22:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 953144)
spørsmål, kan man spise ostepop på lavkarbo? xD

Nei. :)

silje21 22-10-10 22:19

Veldig skuffa xD men men tror jeg overlever^^

Gerd 22-10-10 22:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 953146)
Veldig skuffa xD men men tror jeg overlever^^

Å ja det overlever du nok ;)

Spiste masse ostepop før. Ikke nå mer. Lukter tåfis jo :p

silje21 22-10-10 22:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 953151)
Å ja det overlever du nok ;)

Spiste masse ostepop før. Ikke nå mer. Lukter tåfis jo :p

hehe vel akkurat nå er jeg på uke 6 av Xtravaganza Helfart, så ostepop vil jeg Egentlig ikke tenke på, men har jo begynt å tenke litt på når jeg skal begynne å spise igjen, og selv om godter burde vært lengst mulig ute av tankene mine, så sniker de seg inn og fester seg litt^^
Men er ikke så viktig, jeg gleder meg mere til å spise God, sunn mat igjen:)
og ja hehe ostepop lukter herk de 2første minuttene ut av posen hehe, etter det er det heeeelt greit, for meg :D
:o

Kanutten 22-10-10 22:28

Jeg er nok en av dem som spiser ostepop på lavkarbo.. Ostepopen er så lett så det bli kanskje ikke mer 10 karber av det jeg spiser...:o

Gerd 22-10-10 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 953154)
Jeg er nok en av dem som spiser ostepop på lavkarbo.. Ostepopen er så lett så det bli kanskje ikke mer 10 karber av det jeg spiser...:o

Kanskje ikke... men veldig raske karber da ,)

silje21 22-10-10 22:33

hehe for søren da:P må ikke forvirre meg sånn :P neida bare tuller, heldigvis (?) for meg har butikken jeg jobber i, sånne ganske små poser med ostepop, omtrent på str med små baconsnacks poser (husker ikke vekta på den.) blir det ostepop etterhvert, så blir det hvertfall en minipose hehe

Kanutten 22-10-10 23:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 953156)
Kanskje ikke... men veldig raske karber da ,)

Jeg spiser ikke ostepop SÅ ofte da.. Kanskje to ganger i måneden?? Jeg tillater meg selv ting istedet for å nekte meg selv, det er så mye lettere å holde fast på prinsippene mine da. :p

Photobscura 23-10-10 12:22

Ostepop er kanskje noe av det mest motbydelige av godteri jeg vet om. Ha den første prompe-lukta i minne, og glem alt annet. Æsj, æsj, æsj, Visste dere forresten at ostepop er laga av snerk og snørr? :p

Kanutten 23-10-10 15:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 953306)
Ostepop er kanskje noe av det mest motbydelige av godteri jeg vet om. Ha den første prompe-lukta i minne, og glem alt annet. Æsj, æsj, æsj, Visste dere forresten at ostepop er laga av snerk og snørr? :p

:lol: :sikle:

Photobscura 23-10-10 17:27

Jeg hadde en oppdatering på pc-en min i dag, og da fikk jeg også en ny versjon av msn live messenger, som er helt fryktelig! Smileyene ser ut som de har downs, og det går ikke an å skrive til noen i frakoblet modus, med mindre man er synlig for den man skal skrive, noe som jeg synes er en veldig viktig funksjon. Noen som vet hvordan jeg går fram for å få tilbake den gamle versjonen? Noen oppdateringer jeg kan fjerne?

Furine 23-10-10 17:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 953451)
Jeg hadde en oppdatering på pc-en min i dag, og da fikk jeg også en ny versjon av msn live messenger, som er helt fryktelig! Smileyene ser ut som de har downs, og det går ikke an å skrive til noen i frakoblet modus, med mindre man er synlig for den man skal skrive, noe som jeg synes er en veldig viktig funksjon. Noen som vet hvordan jeg går fram for å få tilbake den gamle versjonen? Noen oppdateringer jeg kan fjerne?

Ta ein system restore kanskje? Då kan du gå tilbake til før du installerte den nye versjonen.

vaskeklut 23-10-10 20:46

Photo: grunnen til at du får den er pga sikkerhetsoppdateringer etc. Du vil mest sannsynlig være nødt til å bytte til den uansett etterhvert.

Jeg vil tipse om Pidgin. En helt fantastisk fin erstatningsklient for MSN. Men så er jeg blitt windows-motstander og da.. :o *host*

camryn 23-10-10 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 953574)
Photo: grunnen til at du får den er pga sikkerhetsoppdateringer etc. Du vil mest sannsynlig være nødt til å bytte til den uansett etterhvert.

Jeg vil tipse om Pidgin. En helt fantastisk fin erstatningsklient for MSN. Men så er jeg blitt windows-motstander og da.. :o *host*

Ja Pidgin er bra! Og windows er like bæsj som ostepop!

Furine 24-10-10 07:24

Takk for tips om Pidgin. Kanskje eg kan få google talk på macbook'en. Sleppe å logge på mailen.

Opheliia 24-10-10 16:37

Kan man legge til msn-kontakter på pidgin?

Og mitt egentlige spørsmål:
Jeg må levere skattetkortet, men det skal ikke til arbeidsgiver, jeg må levere det selv til et eller annet sted som jeg ikke husker hvor. Hvor leverer man det da? Jeg vet dte skal til kommunen, men det kan jo være så mangt:p Hva er mest sannsynlig?

vaskeklut 24-10-10 16:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 953995)
Kan man legge til msn-kontakter på pidgin?

Jepp! :)

Photobscura 24-10-10 16:49

Sitat:

Og mitt egentlige spørsmål:
Jeg må levere skattetkortet, men det skal ikke til arbeidsgiver, jeg må levere det selv til et eller annet sted som jeg ikke husker hvor. Hvor leverer man det da? Jeg vet dte skal til kommunen, men det kan jo være så mangt:p Hva er mest sannsynlig?

Nav, kanskje? Om du er arbeidsledig eller under noen trygdeordning, så er vel det mest nærliggende.

Carisma 24-10-10 17:37

Sitat:

Hva er mest sannsynlig?

Det høres ut som du kanskje bør ta en telefon til servicekontoret i kommunen og sjekke. Hvis det havner feil sted er det nok ikke sjangs i havet for å få det tilbake uten videre :rolleyes:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.