Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lava 06-12-14 00:14

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1500651)
Tusen takk Kanu! Godt å høre!! Er det noen andre som har synspunkter på dette?

Hun er vel vandt med det og ser ikke noe rart i det. Greit at de opplever kropp som noe naturlig. Føler du deg ukomfortabel med det, ta på en liten topp. :)

TrillTrall 06-12-14 09:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1500648)
Hei. Min datter på 8 år kommer ofte inn på morgenen og legger seg mellom meg og pappaen i sengen vår. Hun liker å ligge i armkroken. Jeg sover kun i trusen. Er dette feil? Jeg lurer på når det er "vanlig" å slutte med dette... Må jeg bruke pysj? Pinlig spørsmål, men må spørre...

Hm? Det har jeg aldri tenkt på, jeg bruker truse om natten når ungene er i huset, men puppene mine ser de da ofte ved leggetid (og mine er tenåringer av hvert kjønn). Er det ikke litt greit at hun som selv skal få bryster om noen år ser at det er helt naturlig? Den dagen hun synes det er ubehagelig slutter hun sikkert å komme inn i sengen deres. :)

Vibeke-67 06-12-14 09:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500663)
Hm? Det har jeg aldri tenkt på, jeg bruker truse om natten når ungene er i huset, men puppene mine ser de da ofte ved leggetid (og mine er tenåringer av hvert kjønn). Er det ikke litt greit at hun som selv skal få bryster om noen år ser at det er helt naturlig? Den dagen hun synes det er ubehagelig slutter hun sikkert å komme inn i sengen deres. :)

Helt enig.
Helt naturlig med kropp :)

smgj 06-12-14 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1500649)
Ikke noe uvanlig! Kropp er kropp. Du merker det når ungene begynner tenke kropp. Da kan man kanskje ta på seg en singlett i tillegg til trusa.

Jeg vil vel heller snu det på hodet... Om hun begynner å synes det er ubehagelig så er det den tiden hun heller kommer til å holde seg til egen seng - og da vil hun være så gammel at det er naturlig og riktig?

TrillTrall 06-12-14 13:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1500667)
Jeg vil vel heller snu det på hodet... Om hun begynner å synes det er ubehagelig så er det den tiden hun heller kommer til å holde seg til egen seng - og da vil hun være så gammel at det er naturlig og riktig?

Enig. Jeg mener ikke at man skal flashe puppene i hytt og pine i heimen, men at må dekke seg til i sin egen seng fordi barnet kan finne det ubehagelig er å ta for mye hensyn til barnet rett og slett. Om barnet synes mammas nakne pupper er ekkelt/ubehagelig så får det holde seg i sin egen seng og heller kose med mamma i våken og påkledd tilstand. :)

Kanutten 06-12-14 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1500667)

Helt enig! :ja:

Gracella 06-12-14 15:28

Helt enig med TrillTrall her! :)

Marella77 07-12-14 17:12

Tusen takk for mange fine svar! Nå kan jeg puste lettet ut og vite at det ikke er noe galt lissom ;)

TrillTrall 07-12-14 18:08

Hva skal jeg bruke for å få rent et dusjkabinett som ikke ser ut?! Kabinettet er av glass. Prøvde samlmiakk+eddik (?) tidligere, men synes ikke det var så voldsomt effektivt som det skrytes av.

langaard 07-12-14 18:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500718)
Hva skal jeg bruke for å få rent et dusjkabinett som ikke ser ut?! Kabinettet er av glass. Prøvde samlmiakk+eddik (?) tidligere, men synes ikke det var så voldsomt effektivt som det skrytes av.

Er det kalkbelegg du sliter med?

Kanutten 07-12-14 18:42

Sitat:

Du vet sånn hvit rens for induksjonstopper? Brukte det i dusjen jeg. Den ble flott og fin og det gikk fort å få rent!
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/i...Wxwe0nEC8XhePT

TrillTrall 07-12-14 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1500720)
Du vet sånn hvit rens for induksjonstopper? Brukte det i dusjen jeg. Den ble flott og fin og det gikk fort å få rent!
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/i...Wxwe0nEC8XhePT

Har ikke induksjon (har keramisk komfyrtopp) så den der er ukjent for meg. Men jeg prøvde meg med en Jif baderomsskrubb:

http://www.jifrent.no/produkter/jif-...pbaderomskrubb

og Sun Alt i 1 Turbo Gel (var med i en kolonial-eske Lille Gubben fikk til jul i fjor...):

http://www.plusstid.no/Produkter/Ren...-i-1-Turbo-Gel

Og det ser ut til at det funket best av det jeg har prøvd så langt i alle fall. :) Luktet ikke noe og var veldig greit å kline på og skylle av igjen. Nå står kabinettet til tørk før jeg får sett skikkelig hvor effektivt det er, men det så lovende ut. :)

Jammo 07-12-14 21:17

Kjøpte kakemix på proteinfabrikken på 3000 g (boks)

http://www.proteinfabrikken.no/hoved...5#.VISmnslF2Ch

Men står ikke hvor mye av kakemixen en skal ha i en oppskrift. Er det noen som har erfaring fra dette? Noen oppskrifter å dele? :confused:

Carisma 07-12-14 21:27

Sitat:

Jif vindusvask

TrillTrall 07-12-14 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500733)
Jif vindusvask

Det duger ikke på gammelt kalkbelegg... Men Sun Alt i 1 Turbo gel funka! Ment for oppvaskmaskin, men tok kalkbelegget i dusjkabinettet som bare det gitt! :)

langaard 07-12-14 21:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500734)
Det duger ikke på gammelt kalkbelegg... Men Sun Alt i 1 Turbo gel funka! Ment for oppvaskmaskin, men tok kalkbelegget i dusjkabinettet som bare det gitt! :)

Avkalkningsmiddel bruker jeg :)

Rin 07-12-14 22:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500730)
Kjøpte kakemix på proteinfabrikken på 3000 g (boks)

http://www.proteinfabrikken.no/hoved...5#.VISmnslF2Ch

Men står ikke hvor mye av kakemixen en skal ha i en oppskrift. Er det noen som har erfaring fra dette? Noen oppskrifter å dele? :confused:

En enkeltpakke av den samme kakemixen ser ut til å være 362 gram - det er nok mengden de har glemt å spesifisere til oppskriften på resten av kaka oppgitt på proteinfabrikken-sida med fire egg osv. :cool:

Jammo 07-12-14 22:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1500736)
En enkeltpakke av den samme kakemixen ser ut til å være 362 gram - det er nok mengden de har glemt å spesifisere til oppskriften på resten av kaka oppgitt på proteinfabrikken-sida med fire egg osv. :cool:

Takk for opplysning :)

TrillTrall 07-12-14 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1500735)
Avkalkningsmiddel bruker jeg :)

Hva heter det og hvor får man kjøpt det? Men den Sun-greia funka som bare det den altså! :)

langaard 08-12-14 00:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500740)
Hva heter det og hvor får man kjøpt det? Men den Sun-greia funka som bare det den altså! :)

Kjøpte det på en sånn "baderomsbutikk" :)

Lillemy71 08-12-14 09:13

Cillit Bang Active Foam er også veldig bra for å fjerne kalkrester, dusjen min ble iallfall veldig blank og fin. Den er ganske dyr, men jeg bruker den bare av g til når det blir for ille, ellers går det i Jif Baderom.

Kanutten 08-12-14 10:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1500750)
Cillit Bang Active Foam er også veldig bra for å fjerne kalkrester, dusjen min ble iallfall veldig blank og fin. Den er ganske dyr, men jeg bruker den bare av g til når det blir for ille, ellers går det i Jif Baderom.

Jeg prøvde den, den var veldig effektiv. Men jeg skulle ha brukt gassmaske mens jeg holdt på 😯. Det ble en intens kløende damp av den. Ikke bare dusjens vegger som ble renset; huden min også.... 😮.

Carisma 08-12-14 11:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500734)

Ikke de sprayflaskene, men de små flaskene med tyktflytende ganske sterktluktende såpemiddel. http://www.jifrent.no/produkter/jif-...nbspvindu-vask De er helt geniale for alle slags vinduer og glass. Jeg bare vasker over med halvvåt fille med dette, og spyler av og kalken bare renner av.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1500750)
Cillit Bang Active Foam er også veldig bra for å fjerne kalkrester, dusjen min ble iallfall veldig blank og fin.

Den funket ikke hos oss. Ble nesten verre.

TrillTrall 08-12-14 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500756)
Ikke de sprayflaskene, men de små flaskene med tyktflytende ganske sterktluktende såpemiddel. http://www.jifrent.no/produkter/jif-...nbspvindu-vask De er helt geniale for alle slags vinduer og glass. Jeg bare vasker over med halvvåt fille med dette, og spyler av og kalken bare renner av.

Sterktluktende saker er lite ønskelig når man jo må lukke seg inne i kabinettet for å få spylt det på innsiden. :) Og så lenge det luktfrie alternativet jeg fant i går funket som bare det så holder jeg meg til det så lenge det er i salg. Med min flaks har det antagelig gått ut av sortimentet i løpet av det siste året...

Carisma 08-12-14 12:09

Ikke sånn sterktluktende som cilit bang, men det lukter mer "ordentlig" enn de sprayene. Litt salmiakk, men ikke så mye som vanlig salmiakk. Og absolutt ikke noe problem å bruke i lukkede rom. Det er såpe, ikke sånn gass-aktig som sprayene er. Og lukta forsvinner når man spyler (eller bruker nal). Ville absolutt gitt det en sjanse om det andre forsvinner. Til og med mamma, som er ekstremt låst på slike produkter er villig til å teste det i år siden hennes vanlige ting ikke tar det harde vannet de har særlig godt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.