Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Jammo 27-11-14 12:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Nøttesnacs:
100 g mandler
2 ss yaconsirup
1 ss sukrin gold
1 ts kokosolje
Revet kokos
Himalayasalt

Noe erstatning for yaconsirup? Er vel mye karbohydrater i det :confused:

kennygirl 27-11-14 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500195)
Nøttesnacs:
100 g mandler
2 ss yaconsirup
1 ss sukrin gold
1 ts kokosolje
Revet kokos
Himalayasalt

Noe erstatning for yaconsirup? Er vel mye karbohydrater i det :confused:

Tagatose! Den karamelliserer seg som sukker, men er uten karber :)

kennygirl 27-11-14 20:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500187)
Takk. Så for meg at det måtte bli noe sånt :) Ser at swix har en del alrighte treningstøy for langrenn (som jeg antar må være vel så bra til løping) til en ikke avskrekkende pris. Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o

Swix er knøtte små i str! Selger de der jeg jobber... Damestørrelsene må mange gå opp to str. Herrestørrelsene må noen gå opp en størrelse, men ikke alle. Buksene i herre er ok i størrelsen stort sett...

Ethereal 27-11-14 20:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1500218)
Tagatose! Den karamelliserer seg som sukker, men er uten karber :)

Tagatose er da virkelig ikke helt uten kh? Hvor mye som faktisk tas opp er vel ikke de lærde enige om enda, engang.

Yaconsirup har ikke veldig mye kh, man bruker uansett liten mengde, og den har veldig lav GI (hever ikke blodsukkeret særlig, og et stabilt blodsukker er en viktig del av det man forsøker å oppnå på lavkarbo)

Jammo 28-11-14 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 1500220)
Tagatose er da virkelig ikke helt uten kh? Hvor mye som faktisk tas opp er vel ikke de lærde enige om enda, engang.

Yaconsirup har ikke veldig mye kh, man bruker uansett liten mengde, og den har veldig lav GI (hever ikke blodsukkeret særlig, og et stabilt blodsukker er en viktig del av det man forsøker å oppnå på lavkarbo)

Hva er best av de to da? :)

kennygirl 28-11-14 12:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500234)
Hva er best av de to da? :)

Ren tagatose har GI 2, men kan gi luft i magen ved stort inntak. Yacon sirup har GI 3 og har ikke hørt noen som får luft i magen av den....
Små mengder det er snakk om i denne oppskriften, så regner med det går bra uansett hvilken du velger. Kanskje lurt å følge original oppskrift dersom det er første gang du lager den :)

Jammo 28-11-14 14:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1500246)
Ren tagatose har GI 2, men kan gi luft i magen ved stort inntak. Yacon sirup har GI 3 og har ikke hørt noen som får luft i magen av den....
Små mengder det er snakk om i denne oppskriften, så regner med det går bra uansett hvilken du velger. Kanskje lurt å følge original oppskrift dersom det er første gang du lager den :)

Tusen takk for gode råd :)

Sivensvans 28-11-14 14:29

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fjerne stearin fra en lys skinnveske? Jeg har jo fått av selve stearinen, men "fettet" sitter igjen.

Har søkt på nettet og det ser ut som en håpløs oppgave, men prøver her også før jeg gir meg helt:)

Anne 28-11-14 15:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1500255)
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fjerne stearin fra en lys skinnveske? Jeg har jo fått av selve stearinen, men "fettet" sitter igjen.

Har søkt på nettet og det ser ut som en håpløs oppgave, men prøver her også før jeg gir meg helt:)

Zalo og varmt...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. Zalo tar det meste av stearin fra andre ting. Prøv et sted det ikke synes så godt. Eller spør i en møbelforetning hva de gjør med stearinflekker på skinnmøbler. Ekornes fabrikker feks.

Sivensvans 28-11-14 15:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1500256)
Zalo og varmt...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. Zalo tar det meste av stearin fra andre ting. Prøv et sted det ikke synes så godt. Eller spør i en møbelforetning hva de gjør med stearinflekker på skinnmøbler. Ekornes fabrikker feks.

Supre råd som jeg vil forsøke! Tusen takk, Anne!;)

Sivensvans 28-11-14 15:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1500256)
...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. .

Hvordan gjør jeg dette?

Anne 28-11-14 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1500258)
Hvordan gjør jeg dette?

Med møbelfett eller en sånn fettboks du kjøper i skobutikker, nøytral. Bruk svamp og ta bit for bit og gni godt inn. Ikke mye fett av gangen.

Anne 28-11-14 19:06

Sivensvans, du kan også bruke et strykejern for å fjerne mest mulig av stearin som har gått inn i veska. Legg et kjøkkenhåndle eller tørkepapir i mellom . Ikke bruk veldig sterk varme.

Ziltoidia 28-11-14 20:31

Noen som vet hvor man får tak i skikkelige godteriknitreposer som disse? Vurderer å gi bort julenoms i julegave i år. :D

TrillTrall 28-11-14 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500190)
Termotights! Har sett men ikke koblet det til holde seg varm på bena, bare tenkt at det er en tights, ergo kald :p Tror dog jeg satser på ull innerst og noe vindtett ytterst, siden jeg også har store planer om å lære meg å gå på ski i år og ser for meg at det blir mer anvendelig til flere aktiviteter enn en løpetights.

Jeg bruker en tynn ull-longs og vinter-løpetights utenpå. Ullstrømper (Trysil el. Ullvang) på føttene, 2 ulltrøyer (en tynn + en mellomtykk) innenfor softshelljakka, den ene med høy glidelås-hals, buff om jeg ikke har høyhalset ulltrøye, pannebånd, løpehansker med hjemmestrikka tovede ullvotter utenpå. Refleksvekst + refleksbånd på begge armer og begge ankler.

TrillTrall 28-11-14 20:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1500275)
Noen som vet hvor man får tak i skikkelige godteriknitreposer som disse? Vurderer å gi bort julenoms i julegave i år. :D

Cellofan får du jo kjøpt på rull, klipp ut en sirkel og lag en pose selv? :)

Ziltoidia 28-11-14 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500280)

Åååå er det deeet det heter? Godteriknitreposer gav ikke noen resultater på Google. :D
Takk!!

Kanutten 28-11-14 20:46

Sitat:

Maske og staples vet jeg har dem.

Carisma 28-11-14 21:04

Sitat:

Søstrene grene har i mange størrelser

Marella77 29-11-14 09:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500280)

Vet du HVOR?

Marella77 29-11-14 09:11

Er jeg den eneste som sier at barna må velge mellom gotterikalender og hjemmelaget? Og at dersom de velger hjemmelaget, blir det bare billige små-ting? Barna er 6 og 8 år... Syns det tar av med dyre hjemmelagde... Noen for for 100-150 kr hver dag !! Jeg tror ikke mine barn hadde satt pris på 24 små-ting til 10kr stk...

Kanutten 29-11-14 09:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1500304)
Er jeg den eneste som sier at barna må velge mellom gotterikalender og hjemmelaget? Og at dersom de velger hjemmelaget, blir det bare billige små-ting? Barna er 6 og 8 år... Syns det tar av med dyre hjemmelagde... Noen for for 100-150 kr hver dag !! Jeg tror ikke mine barn hadde satt pris på 24 små-ting til 10kr stk...

Det snakkes så mye om det at handelsstanden tjener godt på blant annet morsdag, farsdag og halloween. Men det er ingen som snakker om at det lages adventskalendere som gjerne har gaver for ca 100 kr hver dag. Det blir endel penger som går ut når poden i tillegg skal ha julegave som neppe er noe dårligere enn kalendergavene. Noen har begynt med kalendergaver kun hver søndag og jeg må si jeg har mer sansen for det.

nellie 29-11-14 09:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1500302)
Vet du HVOR?

https://www.google.no/search?ie=UTF-...q=cellofanrull

TrillTrall 29-11-14 10:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1500304)

Jeg gidder ikke lage til og styre med å finne disse billige småtingene (mine unger er så store nå) så de får velge seg en kjøpekalender og da blir det Smarties der begge vet at de liker alt som er inni. Enkelt og greit.

Cyan 29-11-14 11:53

Jeg laget gavekalender i fjor, men bare med billige småting og en og annen smågodtsak innimellom, så det ble ikke så veldig dyrt. Men poden var bare 3 år og syns det var kjempestas bare med en ballong så da var det greit. I år har jeg ikke orket å styre med pakkekalender og har bare kjøpt en smartieskalender. Jeg ser heller ikke helt poenget med å skulle gi 24 småting som blir glemt i løpet en dag og syns heller ikke noe om å skulle bruke flere tusen kroner (gudene skal vite at det blir nok gaver på julaften) på noe sånt. Får se hva jeg gjør etterhvert som han vokser opp, om det blir hjemmelaget gavekalender med billige småting og opplevelsergaver, evt. en legoleke delt i 24 eller om vi bare holder oss til ferdigkjøpte kalendere. Jeg håper jo i mitt stille sinn at det som jeg ser på som en ganske tullete utvikling når det kommer til gavekalender skal reverseres litt innen han blir gammel nok til å bry seg nevneverdig :o Det har jo vært litt skriverier siste tiden om den utviklingen.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.