Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Bønna200 25-11-14 12:40

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500074)
Er det vanlig å ha hunder i bur hele dagen mens man er på jobb?? Sitter her i sjokk over en kollega som mener det er helt i orden. Så den ikke skal ødelegge noe... :_oy::_oy:

Det kan da ikke være normalt. :eek: Og uansett ikke greit. :nei: En form for dyreplageri, spør du meg.

kennygirl 25-11-14 13:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500074)
Er det vanlig å ha hunder i bur hele dagen mens man er på jobb?? Sitter her i sjokk over en kollega som mener det er helt i orden. Så den ikke skal ødelegge noe... :_oy::_oy:

Det er IKKE lov i følge mattilsynet: http://www.vg.no/forbruker/dyrene/na...et/a/23340616/

Carisma 25-11-14 13:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1500083)
Det er IKKE lov i følge mattilsynet: http://www.vg.no/forbruker/dyrene/na...et/a/23340616/

Det var den artikkelen som startet diskusjone. Han hevder det er nok så lenge hunden kan snu seg. jeg mener det uansett ikke er akseptabelt, så jeg lurer egentlig på omd ette er vanlig å gjøre.

kennygirl 25-11-14 13:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500084)
Det var den artikkelen som startet diskusjone. Han hevder det er nok så lenge hunden kan snu seg. jeg mener det uansett ikke er akseptabelt, så jeg lurer egentlig på omd ette er vanlig å gjøre.

Klippet ut fra artikkelen:
** Oppstalling på for lite område. Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder.

Hunden må ha et stort bur dersom den klarer å strekke seg og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder....

Vet om flere som pleier å ha hunden i bur om natten, men vet ikke hva de gjør når de er på jobb, har den sikkert i bur da også... Blir utrolig mange timer i bur det :(

Carisma 25-11-14 14:24

Blir endel timer på natta også. Jeg syns bur, utenom i bil (selv om jeg har dårlig samvittighet for å putte dem i det også når jeg er hundepasser :rolleyes:) er en uting.

Butterfly83 25-11-14 16:07

Det er dessverre mange som syns bur både om natta og mens de er på jobb er greit :(

Det er vel en grunn for at mattilsynet ser seg nødt til å komme med disse retningslinjene. Men folk som ikke bryr seg i dag kommer vel neppe til å bry seg om dette heller :( Men om de klarer å få opp øynene på noen få så er det bra!

BenteR 25-11-14 16:08

Det er ikke helt unormalt iallefall.
Mange mennesker tror i fullt alvor at en hund, et av de mest sosiale kjæledyrene vi har, trives helt greitt med å tilbringe opp til 16 timer i døgnet i bur fordi "de får jo tur morgen og kveld + mat og drikke".
Argumenterer man med dem går de i forsvarsposisjon og mener at "alle har rett på hund" selv om man ikke har tid til å ta seg skikkelig av hunden.
Jeg bruker ikke, og har aldri brukt bur til mine hunder annet enn selvsagt sikring i bil og når de har vært hos veterinær.
Jeg ser på mine hunder at de døser en del i løpet av dagen, men de flytter også mye på seg og de foretrekker å være i nærheten av oss tobeinte. Om det var slik at hundene ville ligge på sin plass i timevis, så ville de vel ikke fulgt etter oss tobeinte, kikket litt ut av vinduet, tatt seg en runde i huset eller kanskje funnet seg en leke og herje litt med?
Jeg går så langt at jeg mener man bør tenke seg om både en og to ganger før man skaffer seg hund når man er i full jobb og i tillegg har et travelt liv, med mindre man har "barnehage" til hunden. Flere steder er det "barnehage" for hundene der man betaler for at de får være med mennesker og andre hunder når menneskene i familien er på jobb. Mange argumenterer mot dette fordi det koster penger, men man betaler jo for at barn ikke skal måtte være alene hjemme? Man kan selvsagt ha hund fordi om man jobber fullt, men da må hverdagen legges opp slik at hunden får mye god stimuli både før og etter jobb og også få oppfylt sitt behov for kontakt. Sitter hunden innestengt i et bur hele natten og hele dagen når man er på jobb (eller på besøk, eller handler, eller er på kino, etc.) så vil man i mine øyne aldri være en god hunde-eier.

Jammo 26-11-14 01:23

Går det ant å gå ned 1 kg på en dag? Gikk på vekten i dag og hadde gått ned et helt kg siden i går :eek:

TrillTrall 26-11-14 07:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500127)
Går det ant å gå ned 1 kg på en dag? Gikk på vekten i dag og hadde gått ned et helt kg siden i går :eek:

Ikke i ren fettvekt, men i litt fett, litt vann og litt tarminnhold ja. :)

Jammo 26-11-14 13:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500130)
Ikke i ren fettvekt, men i litt fett, litt vann og litt tarminnhold ja. :)

Ok :) Begynte å lure på om det var vekten min eller hodet mitt som tullet med meg ;)

Carisma 26-11-14 13:26

Helt vanlig å variere en kilo eller tre over natta

MissPivotal 26-11-14 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1500037)
Ser du er fra Trondheim. Han jobbet tidlig i sin karriere på mikrobryggeriet der. Som kokk seff... :p

Svart kort hår, tatoveringer og stor? :) Gikk en del der før, og maten der var kjempegod. Men har all tro på at du kan imponere med retten din :)

Kanutten 26-11-14 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal (Innlegg 1500145)
Svart kort hår, tatoveringer og stor? :) Gikk en del der før, og maten der var kjempegod. Men har all tro på at du kan imponere med retten din :)

:D Perfekt beskrivelse!

Lava 26-11-14 21:21

1.000.767 er dette en million visninger?? :eek:

Vellest tråd, må jeg si! :D

Bønna200 26-11-14 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1500151)

Ja, du gjorde noe veeeldig bra med å starte denne tråden! :D

Jammo 26-11-14 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1500151)

Kjempebra :D

Lava 27-11-14 00:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1500154)
Ja, du gjorde noe veeeldig bra med å starte denne tråden! :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500166)
Kjempebra :D

yay!! :D Glad dere har hatt glede av tråden! :heia:

Cyan 27-11-14 10:24

Hvordan kler man seg egentlig for en løpetur når gradestokken kryper godt ned på minussiden? Løpethightsene blir for kalde og vinterturklærne blir for store og stive. Noen gode forslag, som ikke koster en hel månedslønn, og som også kommer i store størrelser? Ullundertøyet har jeg allerede :)

Carisma 27-11-14 10:33

Fleecebukse? Jeg har en fleecebukse som jeg ofte bruker som turbukse hele høsten og vinteren, og den trenger jeg ikke stillongs under engang.

smgj 27-11-14 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500183)
Hvordan kler man seg egentlig for en løpetur når gradestokken kryper godt ned på minussiden? Løpethightsene blir for kalde og vinterturklærne blir for store og stive. Noen gode forslag, som ikke koster en hel månedslønn, og som også kommer i store størrelser? Ullundertøyet har jeg allerede :)

Ulltights under og en vindbukse (a la skibukse eller noe sånt... "grilldress" fungerer fint) utenpå. Tilsvarende oventil. Ull er varmt også når det er vått og sålenge du ha noe vindstoppende ytterst så er det bare å justere med antall lag tynn ull. (Eventuelt et lag superundertøy innerst om du ikke liker ull rett på kroppen.)

Husk refleksvest ytterst. :)

Cyan 27-11-14 10:50

Takk. Så for meg at det måtte bli noe sånt :) Ser at swix har en del alrighte treningstøy for langrenn (som jeg antar må være vel så bra til løping) til en ikke avskrekkende pris. Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o

Ethereal 27-11-14 11:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500183)

Så og si alle merker har jo thermotights nå, flere merket "sub-zero", og de har refleks og all that jazz (blir ikke galt med litt ekstra refleks på beina). Rönisch Petra, og den typen? De er i alle fall behagelige og faktisk varme, og for meg blir tre lag bare på beina litt vel heavy for å løpe. :D

(H&M har jo thermotights også nå, vet ikke om de er bra, men de er rimelige, og størrelsesutvalget pleier jo være bredt der?)

Utover det støtter jeg lag på lag på lag under noe vind-og vantett. Og lue/bredt pannebånd, under løpeturer om vinteren er ikke det generelle rådet om å holde hodet kaldt særlig smart. :P

Cyan 27-11-14 11:55

Termotights! Har sett men ikke koblet det til holde seg varm på bena, bare tenkt at det er en tights, ergo kald :p Tror dog jeg satser på ull innerst og noe vindtett ytterst, siden jeg også har store planer om å lære meg å gå på ski i år og ser for meg at det blir mer anvendelig til flere aktiviteter enn en løpetights.

Carisma 27-11-14 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500187)
Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o

Tror Swix er ganske smalt/smått. Måtte kjøpe xl til broren min som er lang og hengslete og vanligvis bruker M i typ Dressmann/HM klær.
Smart club hadde en serie som het North Peak, som jeg tror Coop alnabru viderefører, som er store i str (jeg kan ha jakke i 46!) Ellers er Stormberg OK også i noe av det som ikke er i pluz-sortimentet.

nellie 27-11-14 12:32

Thermotights er ikke varmt. Varmer litt ekstra opp mot ca -4. Med trykk på litt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.