Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 17-10-10 11:59

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 949748)
sukkerbelastning er noe av det kvalmeste jeg har opplevd, bare overgått av gastroskopi...
drikke en halv liter lunken sukkervann, og bare allernødigst få lov til å skylle munnen uten å svelge vann.. sitte i to timer og prøve å la vær å brekke seg før de endelig kommer og tar den jævla prøven.. og den gangen var jeg sukkerjunkie så det holdt!
det var forøvrig den eneste prøven de tok hos meg for å stille diagnosen.

Word! Jeg pleide å be dem putte litt sitron i vannet. Det hjalp noe. Jeg måtte virkelig mase for å få ta c-peptid, for legen mente det ikke var nødvendig ...
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 949752)
Okei. Da dropper jeg den sukkerdrikkinga :O Men vil jeg få utslag på en c-peptidtest selvom jeg har spist ketogent i 6 mnd? Kanskje jeg bare skal fortsette som vanlig og prøve å spise frokost med en gang jeg er sulten så jeg ikke blir skjelven. Jeg smakte på ei halv skei med kake hos venninna mi i går (bare for å smake på den. Hadde laget bringebæris til meg selv) og det smakte som jeg hadde puttet en sukett i munnen. Æsj hvor søtt alt er! Tror ikke jeg har lyst å drikke en halv liter sukkervann :/

Det jeg har funnet ut på egenhånd er jo nettopp det at det slettes ikke er uvanlig, særlig når man lever på et lavkarbokosthold, at man kan ha et høyt insulinnivå selv om blodsukkeret er normalt. Det gjelder i alle fall enkelte av oss, som meg som er VELDIG insulinresistent. Jeg er i tillegg arvelig disponert for LADA (latent autoimmun diebetes hos voksne, altså en voksenvariant av dia1), hvilket tilsier at om jeg virkelig utvikler diabetes og går med det en stund, så vil kroppen min slutte å produsere insulin helt, og jeg kommer til å bli sprøyteavhengig. Først når legen fant ut akkurat det at det ble litt mer alvor. Jeg lette meg fram til en lavkarbovennlig spesialist i Drammen og fikk henvisning til henne, påvist at insulinresistensen så absolutt fortsatt var til stede, tross strikt ketogent kosthold over flere år, og ble sporenstreks satt på metformin.
Så, det er i hvert fall greit å sjekke ut. Dessverre opererer allmenlegestanden med relativt nye retningslinjer, og diagnostiserer ikke med insulinresistens før du har 1400 på c-peptid, hvilket egentlig tilsier at du alt har diabetes ... Fedon, Hexeberg, og andre lavkarboorientere leger/spesialister setter som regel grensen ved ca 700. Jeg hadde nesten 1000 i vinter.

grotingeling 17-10-10 12:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 949754)
Det jeg har funnet ut på egenhånd er jo nettopp det at det slettes ikke er uvanlig, særlig når man lever på et lavkarbokosthold, at man kan ha et høyt insulinnivå selv om blodsukkeret er normalt. Det gjelder i alle fall enkelte av oss, som meg som er VELDIG insulinresistent. Jeg er i tillegg arvelig disponert for LADA (latent autoimmun diebetes hos voksne, altså en voksenvariant av dia1), hvilket tilsier at om jeg virkelig utvikler diabetes og går med det en stund, så vil kroppen min slutte å produsere insulin helt, og jeg kommer til å bli sprøyteavhengig. Først når legen fant ut akkurat det at det ble litt mer alvor. Jeg lette meg fram til en lavkarbovennlig spesialist i Drammen og fikk henvisning til henne, påvist at insulinresistensen så absolutt fortsatt var til stede, tross strikt ketogent kosthold over flere år, og ble sporenstreks satt på metformin.
Så, det er i hvert fall greit å sjekke ut. Dessverre opererer allmenlegestanden med relativt nye retningslinjer, og diagnostiserer ikke med insulinresistens før du har 1400 på c-peptid, hvilket egentlig tilsier at du alt har diabetes ... Fedon, Hexeberg, og andre lavkarboorientere leger/spesialister setter som regel grensen ved ca 700. Jeg hadde nesten 1000 i vinter.

:ja: C-peptid kan fint måles og vise for høy verdi selv om blodsukker er ok og en spiser lavkarbo.
Grenseverdien på 1400 ble satt for noen år siden, etter at en studie viste at flere hadde høye verdier - den er altså kun en indikator på flere syke men brukes feil slik jeg oppfatter det.

Men Photo - hvordan fant du ut at du har LADA?

Har et søskenbarn som fikk dia1-diagnose for et par år siden (han er 40 år nå), og har flere dia2-slektninger, så jeg skulle gjerne hvis litt mer om den diagnosen med tanke på meg selv og eventuelle barn.

vimsen85 17-10-10 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 949754)
Word! Jeg pleide å be dem putte litt sitron i vannet. Det hjalp noe. Jeg måtte virkelig mase for å få ta c-peptid, for legen mente det ikke var nødvendig ...

Okei. Takk! Så snart jeg finner meg en fastlege (alle de som jeg har blitt anbefalt har ikke åpent for flere pasienter) skal jeg be om å få sjekket c-peptid. Men dersom jeg for eksempel har 1000 og legen mener det er normalt, hva sier jeg da?

Photobscura 17-10-10 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 949759)
:ja: C-peptid kan fint måles og vise for høy verdi selv om blodsukker er ok og en spiser lavkarbo.
Grenseverdien på 1400 ble satt for noen år siden, etter at en studie viste at flere hadde høye verdier - den er altså kun en indikator på flere syke men brukes feil slik jeg oppfatter det.

Men Photo - hvordan fant du ut at du har LADA?

Har et søskenbarn som fikk dia1-diagnose for et par år siden (han er 40 år nå), og har flere dia2-slektninger, så jeg skulle gjerne hvis litt mer om den diagnosen med tanke på meg selv og eventuelle barn.

Jeg mener det var en prøve på et antistoff som het anti GAD som påviste disponeringa mi. Ble først sendt til diabetesspesialist på Lovisenberg, som ikke var så mye til hjelp. Det var liksom sånn "ja, du kan få LADA, eller du kan ikke få det. Bare fortsett å holde blodsukkeret ditt stabilt, du, og ta en måling nå og da". Tusen takk for ingenting, liksom :p. Heldigvis lette jeg meg fram til dr Willumsen som jeg nevnte over her. Hun samarbeider/har samarbeidet med Hexeberg, og er utrolig dyktig.

grotingeling 17-10-10 12:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 949761)
Okei. Takk! Så snart jeg finner meg en fastlege (alle de som jeg har blitt anbefalt har ikke åpent for flere pasienter) skal jeg be om å få sjekket c-peptid. Men dersom jeg for eksempel har 1000 og legen mener det er normalt, hva sier jeg da?

Ta deg råd til å besøke dr Hetland på Fedonklinikken i Bergen, hun stilte diagnosen insulinresistent på meg for 5 år siden.
Hun er privatpraktiserende, så det koster en del mer enn hos fastlegen (hun er ikke med i egenandelsordningen til fastlegene), men jeg føler det er verd pengene å få en skikkelig gjennomgang av alle prøver og hva de faktisk betyr.
Full utredning med blodprøver koster ca 1500kr, men da får du også 60minutter med legen :p

grotingeling 17-10-10 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 949764)
Jeg mener det var en prøve på et antistoff som het anti GAD som påviste disponeringa mi. Ble først sendt til diabetesspesialist på Lovisenberg, som ikke var så mye til hjelp. Det var liksom sånn "ja, du kan få LADA, eller du kan ikke få det. Bare fortsett å holde blodsukkeret ditt stabilt, du, og ta en måling nå og da". Tusen takk for ingenting, liksom :p. Heldigvis lette jeg meg fram til dr Willumsen som jeg nevnte over her. Hun samarbeider/har samarbeidet med Hexeberg, og er utrolig dyktig.

Oi - det var jo litt av en behandling hos en "diabetesspesialist":eek:
Men dr Willumsen høres jo lovende ut, tror jeg skal sjekke ut muligheten for å få time selv om jeg da må reise over fjellet fra Bergen.

Photobscura 17-10-10 12:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 949770)
Oi - det var jo litt av en behandling hos en "diabetesspesialist":eek:
Men dr Willumsen høres jo lovende ut, tror jeg skal sjekke ut muligheten for å få time selv om jeg da må reise over fjellet fra Bergen.

Haha, ja. Det var liksom en halvtime av livet mitt jeg aldri får tilbake :rolleyes:.
Om du alt går til Hetland, så tror jeg vel hun er like så flink som Willumsen :).

vimsen85 17-10-10 12:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 949768)
Ta deg råd til å besøke dr Hetland på Fedonklinikken i Bergen, hun stilte diagnosen insulinresistent på meg for 5 år siden.
Hun er privatpraktiserende, så det koster en del mer enn hos fastlegen (hun er ikke med i egenandelsordningen til fastlegene), men jeg føler det er verd pengene å få en skikkelig gjennomgang av alle prøver og hva de faktisk betyr.
Full utredning med blodprøver koster ca 1500kr, men da får du også 60minutter med legen :p

Hadde det ikke vært for studenttilværelsen hadde jeg nok tatt meg råd til det. Jeg har omentrent 2000,- å leve for etter alle faste utgifter og nå har jeg brukt alle pengene jeg tjente i sommer på tannlegen. Men kanskje etterhvert når jeg får mer peng å rutte med. Jeg tror jeg bare skal passe på at jeg faktisk spiser når jeg blir sulten. Og så kan jeg jo be om en c-peptid hos vanlig lege og se hva den ligger på. Dersom den er under 700 har jeg ikke insulinresistens? Eller kan jeg ha hatt insulinresistens, men blitt frisk av lavkarbo?

Carisma 17-10-10 13:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 949779)
Hadde det ikke vært for studenttilværelsen hadde jeg nok tatt meg råd til det.

Siden det nærmer seg jul er kanskje det et tips å ønske seg i julegave?

vimsen85 17-10-10 13:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 949809)

God ide :D

Supera 17-10-10 17:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 949750)
ja jeg må ha litt annerledes i dag. har greid meg sååå bra nå i 6 uker faktisk! tida flyr ja. tror ikke jeg orker så mye smash heller, men vil ha litt. også har mamma laget kake, verdens beste, og jeg elsker den! men det jeg egentlig lurte på var hva jeg skulle spise utenom? fett eller ikke?

Det er snakk om én dag, så det har ikke mye å si. Det er ikke hva du spiser på bursdagen din som har noe å si, men hva du spiser når det ikke er bursdagen din (ny versjon av jul og nyttår).

Og gratulerer med dagen! :happybday :blomster:

Opheliia 17-10-10 17:57

Hva kan jeg oppbevare knekkebrødene i, for at de ikke skal bli myke?
Sist prøvde jeg meg på plastboks - hehe...det var lite lurt. De ble myke dagen etterpå og mugla etter noen dager.

Jeg har ikke noen..eh, tinnboks (plutselig stod det helt stille hva det faktisk heter) her i huset.

Opheliia 17-10-10 17:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 949958)
Hva kan jeg oppbevare knekkebrødene i, for at de ikke skal bli myke?
Sist prøvde jeg meg på plastboks - hehe...det var lite lurt. De ble myke dagen etterpå og mugla etter noen dager.

Jeg har ikke noen..eh, tinnboks (plutselig stod det helt stille hva det faktisk heter) her i huset.

Fungerer det med papirposer kanskje? Jeg har nemlig papirposer (som i utgangspunktet er søppelposer til matavfallet:p..men jeg synes det er ekkelt, så jeg bruker ikke slike poser..så dem ligger fint på boden:p)

vimsen85 17-10-10 18:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 949959)
Fungerer det med papirposer kanskje? Jeg har nemlig papirposer (som i utgangspunktet er søppelposer til matavfallet:p..men jeg synes det er ekkelt, så jeg bruker ikke slike poser..så dem ligger fint på boden:p)

Tror papirposer funker. Har hatt dem i kakeboks (som sikkert er tinn, eller noe).

Opheliia 17-10-10 18:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 949961)
Tror papirposer funker. Har hatt dem i kakeboks (som sikkert er tinn, eller noe).

Da skal jeg teste det etterpå!
Brødet ligger jo i papirposer..og hvis dem ligger for lenge så blir jo det tørt:p (og knekkebrøda skal jo helst være litt tørre og sprø:D)

vaskeklut 17-10-10 18:18

Mulig dette har vært spurt om før, men jeg tar sjansen. Når man bruker Veet voksstrips-greier, kan man bruke noe annet enn de der oljete serviettene som følger med til å fjerne voksrestene? Jeg har nemlig førten strips, men er tom for serviettene!

Huldr 17-10-10 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 949968)
Mulig dette har vært spurt om før, men jeg tar sjansen. Når man bruker Veet voksstrips-greier, kan man bruke noe annet enn de der oljete serviettene som følger med til å fjerne voksrestene? Jeg har nemlig førten strips, men er tom for serviettene!

Du kan bruke en olje, f eks mandelolje mener jeg funker bra :ja: Eller babyoil for den saks skyld, hvis du har det.

Supera 17-10-10 19:16

Sitat:

Og så kan jeg jo be om en c-peptid hos vanlig lege og se hva den ligger på. Dersom den er under 700 har jeg ikke insulinresistens? Eller kan jeg ha hatt insulinresistens, men blitt frisk av lavkarbo?

Fedonklinikkene opererer visst med disse tallene:
700 til 1000 er sannsynligvis insulinresistent
over 1000 er betydelig insulinresistent

grotingeling 17-10-10 22:00

Sitat:

Hadde det ikke vært for studenttilværelsen hadde jeg nok tatt meg råd til det. Jeg har omentrent 2000,- å leve for etter alle faste utgifter og nå har jeg brukt alle pengene jeg tjente i sommer på tannlegen. Men kanskje etterhvert når jeg får mer peng å rutte med. Jeg tror jeg bare skal passe på at jeg faktisk spiser når jeg blir sulten. Og så kan jeg jo be om en c-peptid hos vanlig lege og se hva den ligger på. Dersom den er under 700 har jeg ikke insulinresistens? Eller kan jeg ha hatt insulinresistens, men blitt frisk av lavkarbo?

Under 700 regnes som ikke insulinresistens, men det finnes grensetilfeller og du kan jo også ha vært insulinresistens men vha kosten ha redusert verdien slik at du nå er "frisk".
Men i så tilfelle er du fortsatt i risikogruppen, og tilbakefall til høykarbo vil kunne trigge insulinresistens og eventuelt også diabetes 2.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 949809)

Godt forslag :ja:

Furine 17-10-10 22:32

Vaskeklut, arganolje skal vere bra for slikt, men eg veit ikkje kor enkelt det er aa faa tak i?
Eg har mine knekkebroed berre i ei boks, utan lok. Dei held seg sproe lenge daa synest eg.

camryn 17-10-10 22:34

Sitat:

Eg sjekka c-peptid etter vel eit halvår på lavkarbo og hadde då 1330. Låg på ca 950 nokre mnd seinare. Du kan nok sikkert ha hatt insulinresistens sjølv om du skulle ligge rundt 700 eller mindre no, men då vil du i allefall vite at du har greie verdiar no, og det er jo ikkje dumt? Eg ville ha tatt testen hos fastlege, og så heller gå vidare med det om det skulle vise seg at den er litt høg, enten du då tek diskusjonen med fastlege eller spesialist. Eg gjekk til Hetland men angrer faktisk, eg kunne ha fått akkurat samme oppfølging hjå fastlegen.

camryn 17-10-10 22:35

Er det nokon som har erfaring med nettundervisninga til ecademy?

vaskeklut 17-10-10 23:58

Sukk, jeg som har hverken mandel-, agran- eller babyolje.. :o
Takk for gode forslag i hvert fall da!:D

vimsen85 18-10-10 01:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 949972)
Du kan bruke en olje, f eks mandelolje mener jeg funker bra :ja: Eller babyoil for den saks skyld, hvis du har det.

Babyolje er jo mineralolje :O Det er jo ikke bra for huden eller kroppen (dersom det ikke er en babyolje fra type helsekost da..)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 949991)
Fedonklinikkene opererer visst med disse tallene:
700 til 1000 er sannsynligvis insulinresistent
over 1000 er betydelig insulinresistent

Takk :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 950073)
Under 700 regnes som ikke insulinresistens, men det finnes grensetilfeller og du kan jo også ha vært insulinresistens men vha kosten ha redusert verdien slik at du nå er "frisk".
Men i så tilfelle er du fortsatt i risikogruppen, og tilbakefall til høykarbo vil kunne trigge insulinresistens og eventuelt også diabetes 2.

Godt forslag :ja:

Har ikke planlagt noe tilbakefall ;) Dette føles så rett på alle måter :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av camryn (Innlegg 950089)
Eg sjekka c-peptid etter vel eit halvår på lavkarbo og hadde då 1330. Låg på ca 950 nokre mnd seinare. Du kan nok sikkert ha hatt insulinresistens sjølv om du skulle ligge rundt 700 eller mindre no, men då vil du i allefall vite at du har greie verdiar no, og det er jo ikkje dumt? Eg ville ha tatt testen hos fastlege, og så heller gå vidare med det om det skulle vise seg at den er litt høg, enten du då tek diskusjonen med fastlege eller spesialist. Eg gjekk til Hetland men angrer faktisk, eg kunne ha fått akkurat samme oppfølging hjå fastlegen.

Tror jeg skal sjekke hos min nye fastlege så snart jeg klarer å velge en blindt i fra lista. Syns det er stress å bytte lege. Hvordan skal man liksom kunne vite hvordan en lege er ut i fra et navn på en liste. Tror jeg skal bestille journalen min fra Tromsø og se hva slags prøver jeg faktisk tok i fjor.. Takk for alle tips og info og hjelp :love:

Huldr 18-10-10 12:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 950129)
Babyolje er jo mineralolje :O Det er jo ikke bra for huden eller kroppen (dersom det ikke er en babyolje fra type helsekost da..)

Neida, jeg vet det altså :) Men jeg tenkte at det er noe som mange har hjemme og bruker fra før ... Jeg vil ikke oppfordre noen til å kjøpe det ;)

Mandelolje derimot :ja:

Arganolje har jeg aldri hørt om før, men ved et googlesøk så det jo spennende ut :)

Furine 18-10-10 12:27

Arganolje har eg fått vite om av ein kollega, som er gift med ein frå Nord-Afrika. Skal vere veldig bra for huda. Dyr, og veldig lita flaske, og luktar gamp seier ho, men det skal vere bra. Det finst også ein type som er meint til matlaging, den er gjerne blanda med mandelolje, seier ho. Det er den typen vi fekk av svigers då dei kom tilbake frå Marokkoferie no.

Furine 18-10-10 15:21

Kvifor er forresten folk så dumme at dei prøver å ta bilete når dei er på konsert, gjerne 50 meter frå scena, i mørket, MED BLITS?! Vi snakkar då små kompaktdigitalkamera.. Eg får fnatt av slikt! Mykje fine bakhovud!

Kanutten 18-10-10 15:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 950403)
Kvifor er forresten folk så dumme at dei prøver å ta bilete når dei er på konsert, gjerne 50 meter frå scena, i mørket, MED BLITS?! Vi snakkar då små kompaktdigitalkamera.. Eg får fnatt av slikt! Mykje fine bakhovud!

Æhhh var på konsert lørdag kveld med mobilkamera OG blitz... :o

STEVE HARLEY & THE COCKENY REBEL!! :love:
https://mail.google.com/mail/?ui=2&i...474425344-1&zw

Jeg stod heeeeelt fremst og var skikkelig groupie!!! :heia: Kunne ha tatt borti karen... (mannen altså!) :rodme:

Furine 18-10-10 20:37

Kanutten, om ein står heilt nær, heilt ok, men når ein står type 100 meter frå scena, og det er 16 000 andre rundt deg, og du har eit kompaktkamera som greier å lyse opp 1,5 meter framfor seg, då seier det seg at det blir mykje dårlege bilete. Har nokon høyrt om å skru av blitsen? Lenger lukkartid? Høgare iso??

Photobscura 18-10-10 21:09

Jeg hadde tenkt å prøve meg på disse grove tekakane til Dreamy, men da jeg kom hjem fra butikken kom jeg på at jeg hadde glemt å kjøpe bakepapri ... Er det noen mulighet for at det funker å steke dem rett på bakeplata, om jeg smører først ...?

Sanney 18-10-10 21:10

du kan jo prøve.. men mine har tendens til å sitte fast i bakepapiret =/

Carisma 18-10-10 21:16

Har du aluminiumsfolie? Jeg brukte det på Nannahs knekkebrød, og de ble om mulig bedre av det....

grotingeling 18-10-10 21:18

Store muffinsformer funker på tekakene

Photobscura 18-10-10 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 950696)
du kan jo prøve.. men mine har tendens til å sitte fast i bakepapiret =/

Det problemet har jeg aldri hatt. Du har ikke kjøpt matpapir, da?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 950702)
Har du aluminiumsfolie? Jeg brukte det på Nannahs knekkebrød, og de ble om mulig bedre av det....

Jeg tror det ... Tør jeg prøve? De tekakene er jo ikke akkurat knekkebrød, da. Men bør jeg smøre under
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 950704)
Store muffinsformer funker på tekakene

Har itte ...!

Carisma 18-10-10 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 950723)
Jeg tror det ... Tør jeg prøve? De tekakene er jo ikke akkurat knekkebrød, da. Men bør jeg smøre under

Det kan ikke skade å smøre litt. Og ta de av når de er relativt varme. Det absolutt verste som kan skje er at du må pille av bittelitt under de hvis det ikke løsner ordentlig. Heller det enn halve kaka på stekebrettet.

Photobscura 18-10-10 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 950726)
Det kan ikke skade å smøre litt. Og ta de av når de er relativt varme.

Ok, I'll try! :cool:

Cherry 18-10-10 22:05

Det ER en sjanse for å bli gravid selv om man har brukt kondom ikke sant? Sånn ca 2%?? Og det er en sjanse for å bli gravid selv om sexen ikke ble "ferdig" ja?? Ca 1-2%? Så hva er da sjansen for å bli gravid med kondom og uferdig samleie? 1 promille??:rolleyes:

Photobscura 18-10-10 22:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 950736)
Det ER en sjanse for å bli gravid selv om man har brukt kondom ikke sant? Sånn ca 2%?? Og det er en sjanse for å bli gravid selv om sexen ikke ble "ferdig" ja?? Ca 1-2%? Så hva er da sjansen for å bli gravid med kondom og uferdig samleie? 1 promille??:rolleyes:

Godt spørsmål :p. Men merkeligere ting har skjedd, mange faktorer, som precum, når i syklusen du er etc, men det høres ikke akkurat som om du har noe å bekymre deg for, egentlig.

LineJM 18-10-10 23:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 950695)
Jeg hadde tenkt å prøve meg på disse grove tekakane til Dreamy, men da jeg kom hjem fra butikken kom jeg på at jeg hadde glemt å kjøpe bakepapri ... Er det noen mulighet for at det funker å steke dem rett på bakeplata, om jeg smører først ...?

Se der ja, lettpåvirkelig som man er så står det nå et brett med sånne til avkjøling. Takk for tipset :D

Photobscura 18-10-10 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 950792)
Se der ja, lettpåvirkelig som man er så står det nå et brett med sånne til avkjøling. Takk for tipset :D

Hehe, bare hyggelig! Sånn til etteretning så er ikke alufolie det beste akkurat. Jeg fikk dem av, men veldig plunder ... De var helt greie forresten. Men jeg har smakt mye bedre ...!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.