Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 18-06-14 11:21

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tja, jeg vet ikke, jeg. Synes ikke de var så aller verst, men det ser jo litt rart ut når det er helt nytatovert, rødt, blankt og litt hovent. Men jeg har selv sett noen som har tatovert inn "hår" fordi brynene er glisne, som hun damen i lenken til Marielle gjør, og når det har grodd og mattet ned, er det vanskelig å se at det er fake, med mindre man går tett innpå. Jeg så det ikke selv, før vedkommende fortalte det. Det er nok noe annet enn når man må lage mye av, eller hele brynet på nytt, og det ser definitivt ikke verre ut enn påsminka bryn.
Tanta mi har ikke øyebryn i det hele tatt (alopecia), og tatoverer på sine. Hun går til en særdeles velrennomert make up-tatovør, reiser flere mil hver gang det må fylles på, og selv om man ser at de ikke er ekte når man står ansikt til ansikt, så ser det bedre ut enn å ikke ha bryn i det hele tatt.
Dessuten tatoverer man make up i hudens ytterste lag, så det vil forsvinne etter en tid.

Marella77 18-06-14 12:38

Tusen takk for er flott svar!! Du er så snill Photo som tar deg tid til å svare alle!!! Ha en fin dag!!! :)

smgj 18-06-14 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1488676)
Vi har i 3 dager nå finner sorte larver i døråpningen. Størrelsen er ca 1-1,5 cm. De er i mellom dørkarmen og døren ute. Er også grå jord der. Vi fjerner de, vasker, og dagen etterpå er de der igjen! Noen som har sett dette før?

Høres ut som en eggsekk har klekket der... ? Prøv med insektsspray etter vask og se om det blir bedre da?

Photobscura 18-06-14 14:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1488698)
Tusen takk for er flott svar!! Du er så snill Photo som tar deg tid til å svare alle!!! Ha en fin dag!!! :)

Bare hyggelig. :)

Marella77 18-06-14 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1488701)
Høres ut som en eggsekk har klekket der... ? Prøv med insektsspray etter vask og se om det blir bedre da?

Om de klekker egg hver dag, så er vel larvene små? De er 1-1,5 cm... Vasker hver gang...

Mystisk...

sonim 18-06-14 17:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1488719)
Om de klekker egg hver dag, så er vel larvene små? De er 1-1,5 cm... Vasker hver gang...

Mystisk...

Antakelig fluelarver. De vil bli mer brune og harde etterhvert. Antakelig har dere da også flere av disse under mæbler eller stålamper etc hvor det er generelt varmere enn normalt i huset. Bør være en smal sak å få sjekket.

Sokkelen på stålamper er et yndet klekkested for slike husfluer hvis det er slike da.

Hus med mye fluer har gjerne dette problemet.

Kanutten 18-06-14 17:36

Jeg jobber 90% stilling og skal i utgangspunktet ha fri en dag annenhver uke. Jobbmengden på jobb har økt betraktelig så det er ikke bare bare å få tatt ut dagene. Jeg har vært veldig fleksibel overfor arbeidsgiver og ikke hatt noe fast opplegg. Nå har jeg to dager jeg må ta ut, men det er ikke rom for det! Jeg sa da til arbeidsgiver at jeg gjerne vil ha en forutsigbar plan om når jeg kan ta fri, men ble bare møtt med:"Hvis du skal være vanskelig blir vi også det". Så derfor: har jeg krav på og ev hvor lang tid i forveien har jeg krav på å vite når jeg skal jobbe/ta ut fridager?

Marella77 18-06-14 17:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sonim (Innlegg 1488724)
Antakelig fluelarver. De vil bli mer brune og harde etterhvert. Antakelig har dere da også flere av disse under mæbler eller stålamper etc hvor det er generelt varmere enn normalt i huset. Bør være en smal sak å få sjekket.

Sokkelen på stålamper er et yndet klekkested for slike husfluer hvis det er slike da.

Hus med mye fluer har gjerne dette problemet.

De er ute, ikke inn i huset. I dørsprekken. Heldigvis :)

Kitt 18-06-14 18:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1488726)
Jeg jobber 90% stilling og skal i utgangspunktet ha fri en dag annenhver uke. Jobbmengden på jobb har økt betraktelig så det er ikke bare bare å få tatt ut dagene. Jeg har vært veldig fleksibel overfor arbeidsgiver og ikke hatt noe fast opplegg. Nå har jeg to dager jeg må ta ut, men det er ikke rom for det! Jeg sa da til arbeidsgiver at jeg gjerne vil ha en forutsigbar plan om når jeg kan ta fri, men ble bare møtt med:"Hvis du skal være vanskelig blir vi også det". Så derfor: har jeg krav på og ev hvor lang tid i forveien har jeg krav på å vite når jeg skal jobbe/ta ut fridager?

Jobber man turnus i helsevesenet, skal den foreligge minst 6 uker før den begynner og være godkjent av tillitsvalgt! :)
Syns ikke det er for mye for langt å bli enige om at du har fri feks mandag annen hver uke.
Eller du kan be om å få utbetalt de dagene du ikke rekker å ta fri i løpet av en måned feks. Da får nok pipen en annen lyd, tenker jeg.
Uansett kan de ikke forlange at du jobber 100% uten fri eller kompensajson når du faktisk bare er ansatt i en 90% stilling!

Lemen 18-06-14 18:14

Vet ikke hva du har krav på Kanutten, men det må da være en fordel for arbeidsgiveren din også at du har en fast fridag. Da blir det jo lettere for de å fordele arbeidsmengden ut fra hvor mange som er på jobb, samtidig som du kan plassere møter, legetimer etc på fridagene dine, og arb.gj. slipper at du gjør det i arbeidstiden din.

Kanskje du selv kan komme med et forslag på hvilken dag du ønsker å ha fri på, og at det starter om x antall uker slik at arb.gj får litt tid på å tilpasse seg.

Photobscura 19-06-14 16:09

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å huske fra år til år, og det er dessuten første gang jeg har levert selvangivelsen elektronisk, og jeg har de siste årene fått utbetalt skatt tilgode i september/oktober (søker om tillegg), så nå ble jeg bare usikker ... At jeg har fått skatteoppgjøret mitt nå, betyr det da at det blir utbetalt i juni denne gangen?

Cyan 19-06-14 16:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1488803)
At jeg har fått skatteoppgjøret mitt nå, betyr det da at det blir utbetalt i juni denne gangen?

Ja.

Photobscura 19-06-14 16:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1488804)
Ja.

:eek: Hurra! Sommeren er redda!

Marella77 19-06-14 20:21

Når "skal" en 6 åring og en 8 åring sovne? Ca?

sonim 19-06-14 20:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1488830)

Hmm, hørtes ikke dette veldig subjektivt og individuelt ut? De sovner vel når de er trøtte og når de rutinemessig legges til det samme klokkeslettet over tid har jeg lest.

Hvis du mener når bør en 6-8 åring legge seg sammenliknet med andres "normer" så er vel dette individuelt også ut fra barnets behov som foreldrene kjenner barnet vet best.

Men, vil vel tro at et barn i den alderen nok trenger alt mellom 9-12 timers søvn, så da er det vel bare å regne ut fra når man står opp. Står barnet opp kl 0500 og er lys våken, så kan man jo definere natta enda og ikke tillate at man står opp før 0600 kanskje?

Litt sånn umulig å gi et klart bastant svar på et veeeldig individuelt spørsmål. :)

Carisma 19-06-14 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1488830)

http://nhi.no/forside/nar-skal-barne...seg-39612.html

Marella77 19-06-14 21:25

Jeg skjønner at det er subjektivt, men sånn ca lissom. Nå er kl 21:30 og ingen av de sover! Jeg er så sliten, og de sovner "aldri"! ;)

Butterfly83 19-06-14 21:27

*viske ut innlegget* ser du endret klokkeslettet ditt :P

BenteR 19-06-14 21:33

Mine la seg i halv åtte-tiden i den alderen, men alle barn er forskjellige. Ene sønnen min sov kun fem timer i døgnet fra han var halvtannet år gammel og var propell resten av døgnet (ADHD), mens en annen sovnet halv åtte og sov til vi vekket ham klokken syv neste morgen.
Et godt tips er å begrense raske karbohydrater de siste timene før søvn.

Carisma 19-06-14 21:37

Jeg var sånn da jeg var liten. Sovnet aldri før nærmere tolv fra jeg begynte på barneskolen. :rolleyes: men lå ofte og leste da, så jeg løp ikke rundt og maste.

Prøvd lydbøker forresten? Jeg kjenner tre stk som tyde til det med barn som aldri ville roe seg, og det virket på alle.

TrillTrall 19-06-14 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1488837)
Jeg skjønner at det er subjektivt, men sånn ca lissom. Nå er kl 21:30 og ingen av de sover! Jeg er så sliten, og de sovner "aldri"! ;)

For lyst på rommet? Lystette (rulle)gardiner. Sover for lenge om morgenen? Vekk dem tidligere. Gjør de lite på dagtid? Aktiviser dem fysisk. Jeg husker faktisk ikke når mine var i seng på den alderen. :)

Anne 19-06-14 23:19

Av hensyn til foreldrene, som også trenger alenetid, så er 19-20 ganske greit, syns jeg.

Vet at det er veldig individuelt hvor mye søvn de trenger, men de kan med fordel komme seg til sengs, så de får en sjanse til å roe seg ned.

Hva med å hjelpe dem med å roe ned ved å lese litt for dem når de har lagt seg?

Jeg har tre barn(voksne for lengst), som hadde forskjellg søvnbehov, men de måtte i seng for at jeg skulle "overleve" . Vi leste for dem og snakket litt om hva som hadde skjedd i løpet av dagen og morgendagens planer.

Lykke til:)

Lillemy71 20-06-14 09:16

Noen som vet om det er problematisk å bestille Green coffee extract fra Iherb? Klarer ikke å finne noen grenseverdier for innførsel til Norge.

Marella77 20-06-14 13:49

Tusen takk for svar ang. legging! Skal begynne tidligere, og dermed komme tidligere i mål ;)

Carisma 20-06-14 13:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1488890)
Tusen takk for svar ang. legging! Skal begynne tidligere, og dermed komme tidligere i mål ;)

Det er til barnas beste også. Dårlige søvnrutiner kan gi overvekt, diabetes og en masse andre plager senere i livet.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.