![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
The correct rhyme is "beer after wine, and you'll feel fine." The more common rhyme is the "beer before liquor, never been sicker; liquor before beer you're in the clear". :D THE GERMANS also disagree: 'Bier auf Wein das lass sein; Wein auf Bier das rat' ich Dir' (roughly translated: 'Don't touch beer after wine; but wine after beer is fine'). Drink beer first and you are used to drinking large volumes at a time, then glug the wine like it was beer (alcohol having impaired your judgement) and you will be the worse for wear the next morning. Sip wine and then drink beer and you will tend to drink it slower, hence less drunk and less hungover (Denne hørtes jo ut som en rimelig forklaring) "Beer on cider makes a good rider, cider on beer makes you feel queer" The saying is from a long time ago.. Poor people drank beer, wine was for the rich. So: wine after beer is an upgrade in wealth, the other way around means your life just became total crap ;) Og en liten kuriositet: Indeed one of the most recent studies, conducted at the University of Manchester, found that drinking straight vodka actually led to slower rates of alcohol absorption and lower peak blood alcohol levels than drinking the same quantity of vodka but in a diluted form. http://www.cherwell.org/blogs/chasin...llysound-rhyme Mye artig hvis man googler denne reglen, altså! :D |
Hva skjer med bloggen til LenaBeatrice?
|
Takk! Fant ut av det selv med et googlesøk. :) Jeg var ute i går, og skulle teste det, men tror du jeg huska det? :p Så da gjenstår det enda å se om det faktisk fungerer på meg.
|
Jeg tenkte meg ikke om og hengte ut klesvask i dag før vi reiste bort. Den hang ute et par timer på ettermiddagen. Har jeg blitt nabolagets store snakkis nå? Kom på det på vei hjem, og så at ingen andre gjorde slikt i dag. :flau:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men la meg omformulere da: henger dere ut klestørk på disse helligdager, eller har dere sett noen som har gjort det? |
Jeg gjør ingenting på helgedager. Bortsett fra å jobbe. Men min gamie tante hang ut klærne på snora ista. For en respektløs kjerring!
|
Det er vel uansett ikke så mye å gjøre med det nå, så hvorfor bruke energi på å bekymre seg for en slik filleting (noe jeg tror de fleste er enige om at det er, både tradisjonsbundne gamle damer og sånn hedninger som meg)? Du kan alltids sende et beklagelsesbrev til nabolaget, men jeg tror du vil bli en større snakkis om du gjør det enn at du hadde en klesvask hengende ute på helligdagen ;)
Angående helligdagsfreden, jeg gjør både husarbeid og vasker klær og andre stille aktiviteter, men hadde jeg hatt en hage hadde jeg ikke klippet gresset på helligdager. Samt hamring og oppusning (utenom stille aktivitet som maling) droppes også på helligdager. |
Det er forskjellig fra bygd til bygd hva som godtas. Jeg vokste opp i en bygd 30 km fra den bygda jeg bor i nå, og i følge moren min (som ikke er herfra) er det som natt og dag. I den bygda vi bodde i da jeg var liten var det uhørt å vaske klær på en søndag. Altså som der du bor nå, Carisma. Men her er det lov. Bare 30 km unna den gamle bygda. Begge bygdene er like religiøse. Men jeg tror forskjellen kommer av at her er det mange flere bønder som gjør at folk er litt mer praktisk innstilt enn den andre bygda.
Jeg reagerer ikke så mye på lyd, men jeg reagerer mer på at noen bønder kan finne på å spre møkk en lørdags ettermiddag med strålende sol bare fordi det er meldt regn tidlig søndag morgen. Fysj! Da får de heller kjøre dritt søndag morgen altså. Ikke lørdag ettermiddag når folk vil sitte ute og kose seg! Og kanskje også grille... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Dessverre så venter ikke åkeren med å vokse til neste gang det passer naboene... og å gjødsle på rett tidspunkt kan utgjøre mange tusen kroner i inntekt akkurat det åkerstykket gir. Alternativet er kunstgjødsel, og for forbrukeren og naturen er det jo også mye bedre at det brukes naturlige alternativer.
Jeg forstår hvorfor bønder føler seg mobbet, og om man har problemer med slikt bør man vurdere om man kan bo i et landbruksområde, eller heller bør flytte til plasser uten landbruk. |
Forresten er det en annen side av saken også, særlig på våren. Da må møkka ut fordi kjelleren er full. Tror dere heller velger et par timer med møkklukt enn ukesvis med møkk som renner fritt i nabolaget fordi dørene ryker :rolleyes:
|
Jeg skjønner og er enig med Carisma. Bonden trenger gjøre sitt. Vi stenger jo ikke sykehjem bare fordi det er helligdag? Men det at endel vanlige daglige sysler bør stå på pause en helligdag er jeg fullstendig enig i. Da jeg var lita fikk vi ikke lov å sy eller klippe tøy på søndager.
|
Sitat:
Jeg klager ikke over møkklukt. Det er en del av det å bo på landet. Jeg klager over unødvendig møkklukt fordi bonden ikke tar hensyn nok til å vente til søndag morgen rett før det er meldt masse regn og ikke lørdag ettermiddag når det er en hel ettermiddag og kveld med strålende vær og man gjerne vil være ute. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
om du lurer på det så spør om det da :) send henne en msg.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46. |