Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

TrillTrall 02-06-14 09:18

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1487430)
Jeg tinte laks i mikrobølgeovnen idag, 35 min på laveste innstilling. Når jeg kom for å ta ut laksen, så var den ferdig "stekt/kokt".
Hadde det vært trygt å spise den slik, jeg stekte den ekstra for å være sikker.

35 MIN??? Jeg tiner laksen (altså slike enkelt-porsjons-biter) i 2-3 min på tineprogrammet, da er den myk nok til at jeg får delt den og stekt den i små biter.

TrillTrall 02-06-14 09:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1487450)
Siden her er flere språkinteresserte her inne...

Jeg stusser litt over hvordan ordet drukningsulykke blir brukt i avisene. Når det står drukningsulykke så går jeg automatisk ut i fra at vedkommede har druknet, og altså er omkommet. Er det ikke heller snakk om en badeulykke, evt en nesten drukningsulykke når det er overlevende?

Det har jeg reagert på også, dette er vel noe som har blitt vanlig de siste årene? Jeg mener også at har man druknet så er man død! Ellers har man nesten druknet.

silje21 02-06-14 09:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1487588)
35 MIN??? Jeg tiner laksen (altså slike enkelt-porsjons-biter) i 2-3 min på tineprogrammet, da er den myk nok til at jeg får delt den og stekt den i små biter.

hehe ja sånn kan det gå :rolleyes: da vet jeg bedre til neste gang, takk :D

Gracella 03-06-14 13:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1487418)
Det er vel verdt å prøve, forsåvidt! Men egentlig heller ikke så dumt å drikke f.eks. farris i stedet for vann til vinen?! Synes det er litt stusselig at jeg i blant ikke en gang kan ta et par glass vin uten å føle meg ødelagt.

Jeg mener å ha lest at kullsyre gjør at man blir fortere full /blir mer bakfull og at man derfor bør drikke vann til vinen. Men man kan godt drikke farris etter at man er "ferdig" med å drikke alkohol - for å dempe dehydreringen.
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear" er ikke et ordtak som spiller på alkoholprosenten, men at kullsyreholdig drikke i "bunnen" gjør at man blir fortere dårlig.
Så vin + cognac litt senere skulle i teorien gå bra :o, mens øl + whisky etterpå ikke går så bra...
Vet ikke heeeelt om jeg kan skrive under på det jeg påstår her, men det var nå det de hadde forsket seg fram til ;).

Resorb har jeg prøvd, det smaker godt og er med på å få meg til å huske å drikke et par tre glass med vann før jeg legger meg.

Photobscura 03-06-14 13:46

Prøver å unngå å blande, ja. :)
Tar du forresten resorb før du begynner å drikke, da?

akas 03-06-14 16:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1487705)
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear" er ikke et ordtak som spiller på alkoholprosenten, men at kullsyreholdig drikke i "bunnen" gjør at man blir fortere dårlig.

Og jeg har lært motsatt regle på tysk (garanterer absolutt ikke rettskrivningen etter over 40 år :eek:) :
"Bier nach wein, lass das sein. Wein nach bier, rat Ich Dir."

Lemen 03-06-14 19:55

Også den norske: Øl og vin, du blir fin. Vin og øl, det blir krøll.

Kanutten 03-06-14 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1487705)
Jeg mener å ha lest at kullsyre gjør at man blir fortere full /blir mer bakfull og at man derfor bør drikke vann til vinen. Men man kan godt drikke farris etter at man er "ferdig" med å drikke alkohol - for å dempe dehydreringen.
Så vin + cognac litt senere skulle i teorien gå bra :o, mens øl + whisky etterpå ikke går så bra...
Vet ikke heeeelt om jeg kan skrive under på det jeg påstår her, men det var nå det de hadde forsket seg fram til ;).

Resorb har jeg prøvd, det smaker godt og er med på å få meg til å huske å drikke et par tre glass med vann før jeg legger meg.

Grunnen til at man blir syk dagen derpå har ikke alltid noe med hverken vann eller salt og gjøre. Men det fakta at ETTER alkoholen har gått ut av kroppen begynner kroppen begynne bearbeide de gifter alkohol er opphav til. Det er derfor man blir syk, det er derfor reparering virker.

smgj 04-06-14 07:11

Min erfaring er at ett glass vann pr glass vin (eller tilsvarende) + et før senga og et stående på sengekanten letter dagen deretter VELDIG mye - også etter "sjøslag". For en vanlig "vin med venner" slippper jeg noen ettervirkninger med denne framgangsmåten.

Carisma 04-06-14 08:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1487780)
Min erfaring er at ett glass vann pr glass vin (eller tilsvarende) + et før senga og et stående på sengekanten letter dagen deretter VELDIG mye - også etter "sjøslag". For en vanlig "vin med venner" slippper jeg noen ettervirkninger med denne framgangsmåten.

Jepp, pluss litt mat før sengetid.

Carisma 04-06-14 11:05

Når vekta ikke rikker seg, men man går ned i klesstr. Hvor blir det av? Jeg har ikke trent, så det er ikke omdannet til muskler. :rolleyes:

smgj 04-06-14 11:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1487797)
Når vekta ikke rikker seg, men man går ned i klesstr. Hvor blir det av? Jeg har ikke trent, så det er ikke omdannet til muskler. :rolleyes:

Ikke bare trening men også hormoner styrer muskelsammensetning ... og _all_ bevegelse bruker muskler.... inkludert løfting av unge eller dansing med mopp eller rydding av leker. Med mindre vekta di er helt på bærtur eller du ikke har vært på toa i noen dager så ser jeg ikke så mange andre forklaringer... gjør du? ;)

Carisma 04-06-14 13:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1487801)
gjør du? ;)

Nei, og jeg holder på å bli gal av det! :o Jeg vet at det ikke bare er vekta som teller, men det er bare litt vanskelig å forstå seg på. :rolleyes:

Kanutten 04-06-14 13:09

Hvorfor tviholder kroppen på vannet rett før mensen?? Jeg har gått opp 4 kg på få dager og tanita bekrefter at det er vann. Jeg har nesten femdoblet daglig inntak av vanndrivende uten at det hjelper overhodet. Jeg hatee ha det slik for hele kroppen blir nummen ala en arm som sover grunnet presset fra vannet. Grrrr!

Kanutten 04-06-14 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1487797)

Kroppen trenger tid på å "fjampe" seg. Jeg hadde stopp i vekta, men gikk likevel ned i størrelser. Heeeelt normalt.

Carisma 04-06-14 13:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487813)
Heeeelt normalt.

Ja, jeg vet det, men jeg lurer likevel veldig på hvorfor det er sånn? Når folk stadig drar fram f.eks at termodynamiske lover alltid gjelder ift forbrenning så må de jo ha en god forklaring på dette også? Siden ingenting kan oppstå eller forsvinne i løse lufta?....

Photobscura 04-06-14 14:00

Kan det ikke tenkes at kroppen "omfordeler" litt, da? Merker det jo selv, at om jeg står stille, så endrer proporsjonene seg noe. Særlig vi med noen grad av hormonelle forstyrrelser har jo gjerne både litt mannlig fysiognomi, og ofte særlig en overvekt av bukfett, noe som lavkarbo har en tendens til å rette opp i.

Kanutten 04-06-14 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1487822)
Ja, jeg vet det, men jeg lurer likevel veldig på hvorfor det er sånn? Når folk stadig drar fram f.eks at termodynamiske lover alltid gjelder ift forbrenning så må de jo ha en god forklaring på dette også? Siden ingenting kan oppstå eller forsvinne i løse lufta?....

Med å fjampe :p mener jeg trekke seg sammen. Og mange kilo ned skaper mye tomrom plass til annet og da trekker kroppen seg dit selv om ikke vekta går ned. Det tok ca 14 dager etter kikhullsoperasjonen min før magen så normal ut igjen. Den ble utspilet av gass. Mange som skal opereres for overvekt får beskjed om å gå ned endel kilo ganske fort fordi det skal bli romslig å operere før kroppen begynner trekke seg sammen. Kroppen din har sannsynligvis en "trekke seg sammen"pause. Vær glad for det!

Kitt 05-06-14 08:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487834)
Med å fjampe :p mener jeg trekke seg sammen. Og mange kilo ned skaper mye tomrom plass til annet og da trekker kroppen seg dit selv om ikke vekta går ned. Det tok ca 14 dager etter kikhullsoperasjonen min før magen så normal ut igjen. Den ble utspilet av gass. Mange som skal opereres for overvekt får beskjed om å gå ned endel kilo ganske fort fordi det skal bli romslig å operere før kroppen begynner trekke seg sammen. Kroppen din har sannsynligvis en "trekke seg sammen"pause. Vær glad for det!

Slankekuren før vektoperasjon er for å slanke (fett)leveren slik at det er mindre fare for komplikasjoner når denne må flyttes på for at kirurgen skal komme til magesekken. Det er nemlig dette fettet kroppen kvitter seg med først.

BenteR 05-06-14 19:03

Noen som vet om havrefløte kan fryses?

Sivensvans 06-06-14 13:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1487892)

Har ikke så god kjennskap til havrefløte, men kan ikke skjønne hvorfor den ikke skulle kunne fryses?

smgj 06-06-14 13:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1487892)

Ser ut til at folk lager iskrem av den så ...
http://community.babycentre.co.uk/po..._and_ice_cream

BenteR 06-06-14 19:40

Tusen takk; da fryser jeg ned havrefløte. Butikken hadde plutselig en hel haug til halv pris fordi de går ut på dato om 14 dager......

Sivensvans 07-06-14 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1487945)
Tusen takk; da fryser jeg ned havrefløte. Butikken hadde plutselig en hel haug til halv pris fordi de går ut på dato om 14 dager......

Si fra hvordan det går! ;)

Gracella 07-06-14 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1487706)
Prøver å unngå å blande, ja. :)
Tar du forresten resorb før du begynner å drikke, da?

Nei, etterpå, rett før jeg skal legge meg.
Tabletten oppløses skikkelig sakte, så det er det første jeg gjør når jeg kommer på badet (har tabletten i et glass med vann). Så er det sminkefjerning og alt det der mens tabletten løses opp. Og da husker jeg på å ta et par vannglass ekstra :-)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.