Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Idarull 29-09-10 10:09

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det noen som har fått mensen når de ikke skal, selv på p-piller, når de er på lavkarbo?

SKal ikke ha mensen før neste lørdag egentlig :(

Photobscura 29-09-10 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 941009)
Er det noen som har fått mensen når de ikke skal, selv på p-piller, når de er på lavkarbo?

SKal ikke ha mensen før neste lørdag egentlig :(

Jepp! Og det er ikke uvanlig. Jeg gikk på p-piller da jeg la om kostholdet, og de første fem seks månedene var mensen helt på tur, men etterhvert stabiliserte det seg, og jeg fikk til alt overmål en mye kortere blødning, fra 7-9 dager til 4-5 :D.
Det skjer mye hormonelt i kroppen når man legger om til lavkarbo, så kroppen trenger tid til å tilpasse seg. Se på det som noe positivt, at ting skjer i kroppen din, enn hvor kjedelig det kan være når tante rød kommer på uanmeldt besøk :cool:.

Idarull 29-09-10 10:59

okei! så da er det kanskje dumt å hoppe over neste gang jeg egentlig skal ha da? forstyrrer bare enda mer ratt! sist jeg hadde besøk hadde jeg det i 4 dager også ble det brått slutt. var ikke lenge etter jeg begynte på Atkins.

Sanney 29-09-10 17:05

Jeg lurer på hvordan animal planet greier å vri navnet Trude Mostue til Truda Mustdo... uten at noen reagerer.

Anarko 29-09-10 18:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 941194)
Jeg lurer på hvordan animal planet greier å vri navnet Trude Mostue til Truda Mustdo... uten at noen reagerer.

Eg er et dyr som bryr seg! (Sid i Istid)

Furine 29-09-10 18:55

Har nokon prøvd å mikse kyllingkjøtdeig med blanding av storfe og svin? Funderer om eg skal prøve det i dag og lage nuggets. Kjøpte begge sortar, men veit liksom ikkje heilt kven av dei eg skal bruke. Og dei skal steikast i ossewit (reint oksefeitt).

Sanney 29-09-10 20:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 941218)
Eg er et dyr som bryr seg! (Sid i Istid)

erm.. hæ?

Anarko 29-09-10 20:06

Var sitat fra Istid-filmen. Er overtrøtt og da blir humoren deretter :)

Carisma 29-09-10 20:59

Hvor lenge holder panna cotta i kjøeskap? Kan jeg lage den i morgen kveld og servere lørdagskvelden? Eller blir det smakende gammel krem?

Furine 29-09-10 21:07

Kor crazy er det å bruke rundt 200 euro per pers for ein VIP billett Prince når ein eigentleg ikkje er blodfan?

Photobscura 29-09-10 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 941285)
Kor crazy er det å bruke rundt 200 euro per pers for ein VIP billett Prince når ein eigentleg ikkje er blodfan?

Let's go Crazy, haha! Det er det helt umulig for meg å svare på, ettersom jeg ER blodfan ... :o. Misunnelig :(.

Photobscura 29-09-10 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 941280)
Hvor lenge holder panna cotta i kjøeskap? Kan jeg lage den i morgen kveld og servere lørdagskvelden? Eller blir det smakende gammel krem?

Jeg tror jeg hadde panna cotta i kjøleskapet i hvert fall et par dager. Mulig gelatinen gjør at den holder seg lenger enn krem ville ha gjort?!

Furine 29-09-10 21:12

Litt fristande, sidan eg aldri har sett mannen, og har høyrt han er verdt det. Han var her i sommar, og det vart utselt på null komma niks. Dei startar salget for "vanlege" billettar fredag, men veit ikkje kor enkelt det er å få noko der då. Dei har ein tendens til å bli utselt på type 15 minutt. Om ein vel vip billett så kan ein bestille no.
Aie, det vart bestilt.

Carisma 29-09-10 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 941289)
Mulig gelatinen gjør at den holder seg lenger enn krem ville ha gjort?!

Fløterand smakte gammel krem etter halvannen dag. Men den skal ikke koke da, så det kan hende det gjør utslaget?

Ellerish 29-09-10 22:40

Herregud dette var en lang tråd! *imponert* :D

Jeg lurer på om noen av dere vet om det går an å reparere porselen som har fått en bit slått ut (bitte liten bit som er borte..)..?

Photobscura 03-10-10 16:14

Hjelpes! Kan noen løse dette mysteriet for meg? Jeg har en strikkeoppskrift som går så her:
Sitat:

VENSTRE VANTE:
Arb strikkes først frem og tilbake, deretter rundt på settp. Legg opp 54-60 m med Delight på settp 2,5. Strikk RILLER frem og tilbake – se forkl over! Når arb måler 7 cm felles det 6 m på slutten av p, klipp tråden = 48-54 m, Videre strikkes arb rundt og rundt i glstrikk. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Når arb måler 1 cm starter økningen til tommelkile. Det økes 1 m på hver side av nest siste m på omg – øk ved å lage et kast, for å unngå hull strikkes kastet vridd rett på neste omg (dvs strikk i bakre del av m-buen). Øk på hver side av de økte m på hver 3.omg totalt 5-6 ganger = 11-13 tommel-m og 58-66 m totalt. Når arb måler 6-7 cm settes tommel-m + 1 m på hver side (= 13-15 m) på 1 tråd. Legg opp 3 nye m bak tommelen = 48-54 m. Fortsett med glstrikk rundt til arb måler 10-11 cm. Nå settes de første 19-21 m oppå hånden på en tråd, behold de neste 11-12 m på p og sett de siste 18-21 m inni hånden på en annen tråd.
Det er det jeg har uthevet som virkelig forvirrer meg. Altså jeg strikker vantene med førtiåtte masker til opplysning, og når jeg da øker med to masker fem ganger så sitter jeg jo igjen med ti masker pluss, ikke elleve, og når jeg tar av tretten masker og har over på en tråd, og legger opp tre nye masker bak, sitter jeg da igjen med ... femti masker, ikke førtiåtte! Jeg skjønner ikke no.

Huldr 03-10-10 16:43

Du tar jo en maske til tommelen fra resten av arbeidet og øker på begge sider av den, derfor blir det 11. Og totalt blir det 58, altså 48 + 10 som du sier. 58 - 13 = 45, 45 + 3 = 48. Så du skal ha 48 til sammen, ikke 50 :)

Photobscura 03-10-10 16:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 942867)
Du tar jo en maske til tommelen fra resten av arbeidet og øker på begge sider av den, derfor blir det 11. Og totalt blir det 58, altså 48 + 10 som du sier. 58 - 13 = 45, 45 + 3 = 48. Så du skal ha 48 til sammen, ikke 50 :)

Tar en maske? Nå skjønner jeg ikke ... Tar fra hvor? Skal jeg ikke bare øke før og etter den nest siste maska på siste pinnen i omgangen, og videre øke før og etter de jeg har økt? Oioioi, jeg er forvirret. Og så er det de tre maskene bak også ... :o

Huldr 03-10-10 16:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 942869)
Tar en maske? Nå skjønner jeg ikke ... Tar fra hvor? Skal jeg ikke bare øke før og etter den nest siste maska på siste pinnen i omgangen, og videre øke før og etter de jeg har økt? Oioioi, jeg er forvirret. Og så er det de tre maskene bak også ... :o

Ja altså, du tar den jo ikke bort fra resten, men når du har økt før og etter 5 ganger har du jo 10 masker pluss maska i midten som settes på en tråd. Capiche? :D

Photobscura 03-10-10 16:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 942870)
Ja altså, du tar den jo ikke bort fra resten, men når du har økt før og etter 5 ganger har du jo 10 masker pluss maska i midten som settes på en tråd. Capiche? :D

... Nei?! Haha, virkelig ikke. Hvor kommer denne maska fra? Om jeg "tar" en maske fra det originale arbeidet, så er jeg fortsatt en maske i minus, ettersom arbeidet har førtiåtte masker totalt fra starten av. Og hva med de tre jeg øker, med de tre så går i hvert fall ikke regnestykket opp, med de tre maskene så blir det jo ikke 48 masker, som det står i oppskriften. Meget forvirret, nå! :p

Huldr 03-10-10 17:04

Da gir jeg opp ;). Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner :p

Photobscura 03-10-10 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 942876)
Da gir jeg opp ;). Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner :p

Jeg innser at jeg må ha gjort en feil, på en eller annen merkelig måte (som jeg ikke skjønner, for jeg har skrevet opp hver økning) så har jeg økt en gang for mye, og endte dermed opp med to masker ekstra. Så det var min egen slurvefeil som gjorde at jeg ble forvirret. Haha, sorry, altså. Hjernen min var litt uvenner med meg der, jeg ville sikkert heller at oppskriften skulle være feil enn at jeg tok feil :lol:.
Takk for tålmodigheten. Hehe :suss:.

Huldr 03-10-10 17:12

Bare hyggelig :klem: Håper du finner ut av det!

Huldr 03-10-10 17:25

Du får poste her igjen (eller i håndarbeidstråden, kanskje flere "håndarbeidere" som ser det der?) hvis du står fast igjen da vet du. Men ikke heng deg for mye opp i tallene. Gjør du det som står der blir det riktig :)

Ferskenbeinet 04-10-10 12:16

Jeg lurer på hva 1kg glutenmel koster på helsekost? Har kjøpt det før men husker det ikke. I helga så jeg at min lokale Mega hadde det samme melet til 95kr. Så da vil jeg vite hva som er billigst!

Carisma 04-10-10 20:13

Steinbitt... Hvordan serverer man den som hverdagsmiddag? Sambo er ekstremt skeptisk til hvit fisk, men har gått med på å prøve det i morra. (Så det er no pressure on me liksom) :rolleyes:

grotingeling 04-10-10 20:46

Stekt/ovnsbakt med grønnsaker og hollandei saus

LineJM 04-10-10 21:31

steinbit er en veldig fast fisk. så den er god å steke i panne. server med ønskede grønnsaker og soppstuing, nam!

katten 04-10-10 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 943527)
Steinbitt... Hvordan serverer man den som hverdagsmiddag? Sambo er ekstremt skeptisk til hvit fisk, men har gått med på å prøve det i morra. (Så det er no pressure on me liksom) :rolleyes:

Den er deilig gratinert i fløtesaus med masse ost :)
Men gje fisken eit lite oppkok først.
Så legger du fiskebitene i ildfast form.
Lag fløtesaus av fløte, smør og jbk og hell den over.
Godt med raspa ost på toppen. 30-40 min på 200 grader i ovnen og du har ein fantastisk god middag. Elsker gratinert steinbit sjølv, endå eg er halling og skeptisk til all fisk utan om fjellørreten :lol:

Idarull 05-10-10 16:49

Kan jeg lage kokosmel av kokosmasse? Vil lage hvetestanga til Lisbeth!

vimsen85 05-10-10 16:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 943918)
Kan jeg lage kokosmel av kokosmasse? Vil lage hvetestanga til Lisbeth!

Desverre. Kokosmel og kokosmasse er ikke det samme. Prøvde å finmale kokosmasse en gang og det funka dårlig. Kokosmel er en god investering. Det er kjempedrøyt!

Idarull 05-10-10 16:56

Æsj det var synd :( da blir det ikke kringle denne uka nei. har du forslag til hva jeg kan erstatte med da?

vimsen85 05-10-10 17:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 943923)
Æsj det var synd :( da blir det ikke kringle denne uka nei. har du forslag til hva jeg kan erstatte med da?

Har ikke funnet noen god erstatning for kokosmel. Prøvde med soyamel og syntes ikke det vart noe bra. Mulig proteinpulver eller bakemiks eller noe funker. Kan desverre ikke hjelpe :(

Idarull 05-10-10 17:05

okei, det var leie greier :/ skal finlese tråden som kringla sto i nå!

Opheliia 05-10-10 22:44

Fiskeburger av laks(frossenfisk..fileter) - en god oppskrift på dette her?

Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i fisk, men nå skal det utfordres her:p

Gerd 05-10-10 22:46

Alldelesen nydelige lakseburger-oppskrift her: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...&pictureid=839

Sanney 06-10-10 13:28

finnes det et sted hvor man kan finne ut blodprøvekoder.. de siste testene har en del koder som ikke var på den forrige.. MON# og PDW er ikke så veldig beskrivende :p

Opheliia 06-10-10 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 944117)
Alldelesen nydelige lakseburger-oppskrift her: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...&pictureid=839

Takk!:D

Kitt 06-10-10 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 944334)
finnes det et sted hvor man kan finne ut blodprøvekoder.. de siste testene har en del koder som ikke var på den forrige.. MON# og PDW er ikke så veldig beskrivende :p

Fürst laboratorie har mange fine, opplysende sider!
I analyselisten finner du referanseområder og kommentarer på så og si alt av vanlige blodprøver i hvert fall!
Er en forkortelsesliste der også!

Forkotelser som de du sier, er gjerne totalt uinteressante for oss vanlige folk. De sier litt om telling, spes mengde av ting som forskjellige typer røde blodlegemer etc. Ikke noe de fleste bryr seg med eller kan tolke, mao!

Cherry 06-10-10 14:39

Hvem kan se min pasientjournal bortsett fra fastlegen? Er det noe restriksjoner på å se disse journalene? Jeg er blitt så gammel nå at halvparten av mine bekjente er sykepleiere eller hjelpepleiere, og siden bestemora mi er hjelpepleier, og jeg har halvveist vokst opp med pasientjournaler i nattbordsskuffa hnenes, så VET jeg at det leses litt mer enn hva godt er. Og dessuten så er jeg ikke akkurat godvenn med hun ene helsesekretæren på legesenteret mitt:p

Kan alle i helsesektoren lese hele min journal da? Eller er det kun min fastlege som har tilgang til hele journalen? Hva med når jeg kommer til vikarlege da? Eller om jeg havner på sykehus?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.