Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Bønna200 17-05-14 12:15

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1486561)
Takk for svar :-) Ble litt usikker, men hørte naboen støvsuge, så er ikke så høytidlig her i huset :-)
For meg virker det som om folk bryr seg mindre og mindre om høytider og merkedager. Var tilogmed folk som gikk med joggebukse i byen i dag...

Det er andre regler for 1. og 17. mai enn andre helligdager. :)

Kanutten 17-05-14 13:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1486564)
Det er andre regler for 1. og 17. mai enn andre helligdager. :)

Jeg skiller mellom røddager og helligdager. På røddager gjør jeg omtrent hva jeg vil, men helligdager er hellige for meg også. :ja:

kennygirl 17-05-14 15:17

Jeg har vokst opp i "skogen", uten noen nære naboer så der gjorde vi hva vi ville. Ikke så vandt med å måtte ta hensyn til andre... Skulle hatt meg ei bok om skikk og bruk, mange uskrevne regler som jeg ikke vet om...

Carisma 17-05-14 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1486573)
Skulle hatt meg ei bok om skikk og bruk, mange uskrevne regler som jeg ikke vet om...

Vaskereglene skal stå i borettslaget vedtekter, som man som regel får utdelt når man flytter inn. Mange har det på nettsidene også. Og på den mer generelle opplæringa er jo det foreldrenes ansvar enten man vokser opp i skogen eller i byen... ;)

kennygirl 17-05-14 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1486576)
Vaskereglene skal stå i borettslaget vedtekter, som man som regel får utdelt når man flytter inn. Mange har det på nettsidene også. Og på den mer generelle opplæringa er jo det foreldrenes ansvar enten man vokser opp i skogen eller i byen... ;)

Tor du misforsto poenget mitt litt ;)

Vibeke-67 18-05-14 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1486576)

I vedtektene står det jo bare at man ikke kan vaske på helligdager. Er ikke akkurat en kalender som sier hvilke dager som er ok å vaske på.
Jeg tolker det slik at både 1. Og 17. Mai er dager man ikke vasker på, men om jeg måtte hadde jeg vasket. 1. Påskedag vasker jeg f eks aldri, mens 2. Påskedag vasker jeg hvis det er behov;)

Kanutten 18-05-14 17:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1486601)
I vedtektene står det jo bare at man ikke kan vaske på helligdager. Er ikke akkurat en kalender som sier hvilke dager som er ok å vaske på.
Jeg tolker det slik at både 1. Og 17. Mai er dager man ikke vasker på, men om jeg måtte hadde jeg vasket. 1. Påskedag vasker jeg f eks aldri, mens 2. Påskedag vasker jeg hvis det er behov;)

1. og 17. mai er ikke helligdager, de er røddager.. Helligdager har man etter bibelen. 2. påskedag er også en helligdag.

Sanney 18-05-14 17:42

her går vi etter ukerdager, og det er da ikke vår skyld i om det noen ganger er røde og hellige dager... må man vaske klær så må man vaske. i år så har jeg vaskedag på julaften, og jeg kommer pinadø til å vaske om jeg må.
de som har vaskemaskin i leiligheten vasker jo når de vil, og bråker nok mer for naboleilighetene enn den maskina som står i kjelleren.

Vibeke-67 18-05-14 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1486602)
1. og 17. mai er ikke helligdager, de er røddager.. Helligdager har man etter bibelen. 2. påskedag er også en helligdag.

Nei, det har du rett i, men reglementet for vaskeriet her jeg bor følger nok ikke kun helligdager, men også det du kaller røde dager.
Her kan man ikke vakse søndag, helligdager eller disse røde dagene. Men jeg husker ikke helt formuleringene i reglementet.
Og jeg er fullstendig klar over at 2. Påskedag er en helligdag, men det er større aksept å vaske på 2. Dag enn 1. Dag hvis noen velger å bryte reglementet.
Jeg bryr meg katten, folk får vaske akkurat når de vil for meg, og jeg skulle ønske vaskeriet var åpent på søndager også. Men jeg skjønner jo årsakene til det da.

Vibeke-67 18-05-14 18:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1486604)
her går vi etter ukerdager, og det er da ikke vår skyld i om det noen ganger er røde og hellige dager... må man vaske klær så må man vaske. i år så har jeg vaskedag på julaften, og jeg kommer pinadø til å vaske om jeg må.
de som har vaskemaskin i leiligheten vasker jo når de vil, og bråker nok mer for naboleilighetene enn den maskina som står i kjelleren.

Julaften går det jo uansett greit å vaske da, den er hverken rød eller hellig. :p
Vi har ikke faste vaskedager heldigvis, men skriver oss opp på ønsket vasketid. Det var visst faste dager her før, men fungerer mye bedre at man skriver seg opp, da blir deg mer effektivt. Jeg har bodd her snart i fem år, og det har fungert greit bare man er innstilt på at det skal fungere. Det som er problematisk nå, er at jeg har en jente i bhg, og da tar man med hjem yttertøy på fredag som bør vaskes innen mandag. Det innebærer at jeg alltid vasker klær på lørdager. Og det innebærer også at vi ikke fikk vasket nå, siden jeg valgte å feire 17. Mai. Vi er i ferd med å flytte, og jeg ser fram til vaskemaskin i egen leilighet så jeg kan vaske når jeg har behov og ønsker.

Kanutten 18-05-14 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1486605)
Nei, det har du rett i, men reglementet for vaskeriet her jeg bor følger nok ikke kun helligdager, men også det du kaller røde dager.
Her kan man ikke vakse søndag, helligdager eller disse røde dagene. Men jeg husker ikke helt formuleringene i reglementet.
Og jeg er fullstendig klar over at 2. Påskedag er en helligdag, men det er større aksept å vaske på 2. Dag enn 1. Dag hvis noen velger å bryte reglementet.
Jeg bryr meg katten, folk får vaske akkurat når de vil for meg, og jeg skulle ønske vaskeriet var åpent på søndager også. Men jeg skjønner jo årsakene til det da.

Det er da ikke jeg som kaller det for røddager. :p Søndag er dessuten ansett som en helligdag.

Sanney 18-05-14 18:24

problemet hos oss er at noen folk vasker når de vil og ikke følger lista. jeg blir ikke sur om vaska dems ikke er ferdig 17:15 når jeg har vasketid fra 17 til 22, men når jeg kommer 19:30 og skal vaske og folk enda vasker blir jeg arg.
vi er 12 leiligheter på en maskin, selv om en del har egen maskin så er vi fremdeles en del som bruker kjelleren. og da er man nesten avhengig av at folk følger lista og ikke bare gjør som dem vil...

Kanutten 18-05-14 18:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1486608)
problemet hos oss er at noen folk vasker når de vil og ikke følger lista. jeg blir ikke sur om vaska dems ikke er ferdig 17:15 når jeg har vasketid fra 17 til 22, men når jeg kommer 19:30 og skal vaske og folk enda vasker blir jeg arg.
vi er 12 leiligheter på en maskin, selv om en del har egen maskin så er vi fremdeles en del som bruker kjelleren. og da er man nesten avhengig av at folk følger lista og ikke bare gjør som dem vil...

Dra ut strømmen og få ut klærne deres. Legg dine egne inn med god samvittighet.

Vibeke-67 18-05-14 18:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1486608)

På tide å endre opplegg og la folk bestille vasketid :p

Sanney 18-05-14 18:53

syns det er greit å vite at jeg kan vaske hver onsdag kveld jeg da, enn å måtte fly ned i vaskekjelleren for å se om det er noe passelig tid ledig :p
heldigvis har vi store industrimaskiner, tar dobbelt så mye klær og tar en snau time. :)

Carisma 18-05-14 21:01

De plassene jeg har bodd med fellesvaskeri har det ikke vært vasking 1. Og 17. Ble enkelt regulert ved at vaktmesteren kuttet strømmen. :rolleyes: det var også tidsinstillt slik at man ikke fikk satt på maskinene etter vaskeriets stengetid (eller 15 min før), noe jeg gikk på en kjempesmell på da jeg vasket dyner en gang... Våte dyner er VELDIG våte når sentrifuga ikke har gått :eek:
Men egen maskin er definitivt verdt pengene, det finnes smale maskiner til små leiligheter også.

Carisma 18-05-14 23:56

I et par uker har jeg hatt gnagende smerter i området innenfor korsryggen og hoftebeinet, mest på venstre side. Det sitter ikke i skjelett eller muskulaturen, men kjennes dypere inn på en måte. :confused: mest gnagende, men noen ganger stikking/stråling nedover. Jeg har tatt graviditetstest og levert urinprøve, begge har vært negative. Noen som har tips til hva det kan skyldes? Jeg spenner meg endel fordi jeg liksom venter på strålingene, så det er utrolig irriterende samtidig som jeg begynner å bli stiv og få vondt av å spenne meg.... :rolleyes: dårlig sirkel mao.

Anne 19-05-14 06:45

Carisma, det høres som en nerve er i klem.

Carisma 19-05-14 08:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1486624)
Carisma, det høres som en nerve er i klem.

Hmm, det er ikke den type smerte. Føles mer som betennelse. F.eks urinveisinfaksjon, men sitter høyere opp, og mer mot ryggen. Men hva mer enn urinsystemet kan være betent i det området?

Kitt 19-05-14 09:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1486630)
Hmm, det er ikke den type smerte. Føles mer som betennelse. F.eks urinveisinfaksjon, men sitter høyere opp, og mer mot ryggen. Men hva mer enn urinsystemet kan være betent i det området?

Urinveier og nyrer. Mulig du har en nyrestein som irriterer feks!Sist gang trodde jeg jeg hadde menssmerter, viste seg å være en nyrestein i klem. Ble en 9 måneder lang affære......
Syns du skal snakke med fastlegen/legevakt om det plager deg, for brått kan det haste.
(Sier hun med en Gubbe som har hatt 2 UVI som har blitt til blodforgiftning uten å ha gitt noen symptomer først!)

Carisma 19-05-14 09:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1486631)
Urinveier og nyrer. Mulig du har en nyrestein som irriterer feks!Sist gang trodde jeg jeg hadde menssmerter, viste seg å være en nyrestein i klem. Ble en 9 måneder lang affære......
Syns du skal snakke med fastlegen/legevakt om det plager deg, for brått kan det haste.
(Sier hun med en Gubbe som har hatt 2 UVI som har blitt til blodforgiftning uten å ha gitt noen symptomer først!)

Ja, jeg tror det er noe nyregreier (men har ikke feber som ved nyrebekkenbetennelse). UVi-prøva skulle sendes til dyrking, og om det heller ikke slår ut blir det en tur til gyn for å utelukke at det er eggstokkene som bokstavelig talt har slått helt krøll på seg, og så en nyresjekk tenker jeg. Har hatt menssmerter i ni uker i strekk også, så begynner å bli lei nå! :o (Og det sier litt om hvor lei når jeg faktisk gidder ta hele runden :rolleyes:) Har litt i bakhodet at om jeg ikke tåler ED produktene kan det slå ut på nyrene, og nå har jeg jo gått på de i 16 uker...
Ang det med UVI og blodforgiftning Kitt, har de sjekket om han kan ha en slyng på urinlederen? Da blir det liggende igjen urin som ikke blir skylt ut, og den blir forurenset. Broren min hadde det, og han fikk blodforgifting av det da han var bare fem uker gammel. Ble operert da han var 18 mnd og ikke vært plaget siden (nå 35 år).

Kitt 19-05-14 10:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1486634)
Ja, jeg tror det er noe nyregreier (men har ikke feber som ved nyrebekkenbetennelse). UVi-prøva skulle sendes til dyrking, og om det heller ikke slår ut blir det en tur til gyn for å utelukke at det er eggstokkene som bokstavelig talt har slått helt krøll på seg, og så en nyresjekk tenker jeg. Har hatt menssmerter i ni uker i strekk også, så begynner å bli lei nå! :o (Og det sier litt om hvor lei når jeg faktisk gidder ta hele runden :rolleyes:) Har litt i bakhodet at om jeg ikke tåler ED produktene kan det slå ut på nyrene, og nå har jeg jo gått på de i 16 uker...
Ang det med UVI og blodforgiftning Kitt, har de sjekket om han kan ha en slyng på urinlederen? Da blir det liggende igjen urin som ikke blir skylt ut, og den blir forurenset. Broren min hadde det, og han fikk blodforgifting av det da han var bare fem uker gammel. Ble operert da han var 18 mnd og ikke vært plaget siden (nå 35 år).

ultralyd av nyrer og urinveier viser at alt er fint ut. Kan være spørsmål om en forstørret prostata evnt. Han er jo snart 50 år gammel, Gubben min, så det kan være mye som ikke er som det skal i rørsystemet. ;)
Gubben får nyrebekkenbetennelse uten feber eller symptomer før det smeller. Jeg gikk med nyrestein kun 2,5 døgn, men da hastet det brått også, med begynnende nyresvikt og blodforgiftning. Men m det er en liten stein, kan den ligge og irritere uten å stoppe urinen helt og da vil det kunne holde på leeeenge før det blir alvorlig. FÅ tatt CT med kontrast ASAP. Jeg fikk det som ø- hjelp, så det går an.
Mas og mas, ikke gi deg! :klem:

Marella77 19-05-14 21:16

Jeg faller stadig i fristelsen! Barna har så mye gotteri i skapet, de sparer fra lørdager. Hvor hjerterått er det av meg å kaste alt? Klarer ikke i lå være å låne gotteri...

Bønna200 19-05-14 21:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1486672)
Jeg faller stadig i fristelsen! Barna har så mye gotteri i skapet, de sparer fra lørdager. Hvor hjerterått er det av meg å kaste alt? Klarer ikke i lå være å låne gotteri...

Seriøst??? Du kan ikke kaste godteriet til barna! At de kan spare og ikke du bør ikke gå ut over dem.

TrillTrall 19-05-14 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1486672)

Nei, det kan du ikke, men du kan slutte å spise de andres godis. Og kanskje trappe ned på mengden ungene får dersom de stadig får så mye at de sparer det til flere dager?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.