Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 30-04-14 11:54

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 1485187)
Roséen (musserende) fra samme produsent er faktisk veldig god!

Ja, roseen er en kalssiker :) (Men man blir fryyyyktelig lei den etter litt for mange grand prix fester :D)

Licota 30-04-14 17:28

hvor lang tid tar det før et kutt i fingern slutter å blø?

Cyan 30-04-14 17:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1485185)
Litt varmere enn her bør du nok regne med, men neppe veldig varmt såpass tidlig som dette...

Takk

Photobscura 30-04-14 17:49

Men, do'h, den hadde ganske mye syre (for det var jo så klart syre, og ikke garvestoff jeg mente. :p) - like mye som den jeg pleier å drikke ... :o Så det ble etter anbefalning fra flink polmann to type tørr prosecco i stedet for, med nesten tre gram mindre syre/liter. Krysser fingra for at denne går ned uten at jeg dør i halsen!

Marella77 30-04-14 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1484946)
Håper at det er b12 mangel, da finnes det en løsning! Er så sliten, bare lyst til å gråte! Men er egentlig for sliten til å gråte! (Stakkarslig, sorry...)

Da har jeg fått B12-sprøyte, og jeg føler meg bedre allerede! Håper at det var det som var problemet! :)

Takk alle sammen for svarene deres! :)

Vibeke-67 30-04-14 18:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1485213)
Da har jeg fått B12-sprøyte, og jeg føler meg bedre allerede! Håper at det var det som var problemet! :)

Takk alle sammen for svarene deres! :)

:heia:
Du blir garantert bedre med sprøyter!

Sanney 30-04-14 18:47

jeg har vært sjuk i det siste og følgelig ikke spist mye.. målte blodsukker for ca en time siden, har vel ikke spist på et døgn.. 7.9.
så går jeg til butikken og tilbake, fremdeles ikke spist noe, og nå måler jeg 12.9. trodde det skulle gå ned med fysisk aktivitet jeg...

nellie 30-04-14 18:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1485221)
jeg har vært sjuk i det siste og følgelig ikke spist mye.. målte blodsukker for ca en time siden, har vel ikke spist på et døgn.. 7.9.
så går jeg til butikken og tilbake, fremdeles ikke spist noe, og nå måler jeg 12.9. trodde det skulle gå ned med fysisk aktivitet jeg...

Er vel forskjell på fastende og ettermats blodsukker.:)

BenteR 30-04-14 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1485221)

Nå har jeg diabetes type 1, men mitt blodsukker gjør som det vil;
av og til flyr det til værs når jeg gjør noe, andre ganger stuper det.
En del medisiner fører også til at det stiger, f.eks. astmamedisinene mine.

Men er du syk og har en infeksjon i kroppen, vil blodsukkeret stige og holde seg for høyt om du ikke øker mengden insulin.

Uansett, en gåtur til butikken (med mindre det er veldig langt) vil nesten ikke påvirke blodsukkeret. Iallefall for mitt blodsukker er det slik, og vi har 900 meter hver vei, altså 1,8 km totalt.

Sanney 30-04-14 20:07

tok ca 45 min, 1 km hver vei. og ja, selv om jeg akkurat nå ikke følte meg så verst er jeg ikke i slag.. svetten silte, det pleier det ikke.
går ikke på insulin enda, men legen vil.. har konsekvent langtidssukker over 10 det siste året, cpeptid på over 1500 og metforminen sliter jeg med å få i meg stor nok dose uten å bli uvel.
gir ikke denne uvelheten seg må jeg nok tilbake til lege på fredag. murr.

BenteR 30-04-14 20:47

Langtidsblodsukker over 10 er for høyt, ja.
Håper du snart får skikk på det!
Hvor mye karbohydrater får du i deg pr.måltid og pr. dag?
For meg går grensen på 5-6 karbohydrater pr måltid og max 25 karbohydrater pr dag, ingen av karbohydratene er raske forøvrig. Med den lave karbohydratmengden klarer jeg meg med mellom 8 og 16 enheter insulin pr dag selv om jeg er type 1. Må holde meg så lavt siden insulin og min kropp ikke går så bra sammen.....

Marella77 30-04-14 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1485214)
:heia:
Du blir garantert bedre med sprøyter!

Satser på det!! :) takk!!

grotingeling 01-05-14 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1485227)
tok ca 45 min, 1 km hver vei. og ja, selv om jeg akkurat nå ikke følte meg så verst er jeg ikke i slag.. svetten silte, det pleier det ikke.
går ikke på insulin enda, men legen vil.. har konsekvent langtidssukker over 10 det siste året, cpeptid på over 1500 og metforminen sliter jeg med å få i meg stor nok dose uten å bli uvel.
gir ikke denne uvelheten seg må jeg nok tilbake til lege på fredag. murr.

Bruker du den som heter metformin eller den som heter glucophage?
Jeg hadde problemer med metformin, men da jeg gikk over på orginalvarianten glucophage ordnet det seg i løpet av et par dager. Verdt å prøve, og hvis det funker kan du be legen om å merke resepten med at du må få orginalen så slipper du høyere egenandel ;)

Sanney 01-05-14 11:51

har prøvd metformin og eucreas. den sistnevnte funker ikke, og pillene er jo som om de skulle vært for hest.. disse metforminpillene kan jeg i det minste dele. de funker, om jeg klarer å få dem i meg uten å bli dårlig. problemet mitt er jo at jeg ikke spiser regelmessig og at jeg har en lei tendens til å glemme å ta medisin.. og da hjelper det ikke stort...

streber 01-05-14 13:36

Jeg blir ikke uvel av metformin om jeg tar den midt i et måltid. Selv om du ikke spiser regelmessig må du vel spise noe, forsøk å gjøre det til en vane å ta den til første måltid hver dag???:)

Carisma 01-05-14 14:10

Jeg blir uvel av weifa sin matforgiftning, de i brett. Andre merker gratulerer går bedre. Og jeg tar det alltid på kvelden i noen uker først, så ubehaget kommer med jeg sover.

Gracella 01-05-14 14:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1485281)
Jeg blir uvel av weifa sin matforgiftning, de i brett. Andre merker gratulerer går bedre. Og jeg tar det alltid på kvelden i noen uker først, så ubehaget kommer med jeg sover.

Hehe, Carsima. Autokorrektur?? Eller google translate?? :D

Carisma 01-05-14 15:01

Haha, ikke rart jeg blir uvel! Metformin skulle det være :D. Autocorrect strikes again...

Photobscura 01-05-14 18:38

Metformin (eller glucophage, jeg tar også originalen, fordi kopipreparatene funker knapt på meg) taes midt i måltidet! Tilvenningen vil uansett ta tid, og du bør trappe opp langsomt. Jeg brukte tre måneder på optrappinga, men gud bedre så glad jeg er for at jeg har dem!
Som jeg forstår ut fra hva du skriver, er dette noe du virkelig må ta på alvor. Prøv å få skikkelig orden hva angår inntak av pillene først, og prøv dem ut skikkelig. Du vil ikke unødig gå over til å ta insulin!

Vibeke-67 01-05-14 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1485281)

Hihi, grattis tilbake!

kennygirl 02-05-14 12:20

Noen som har prøvd å bytte ut egg med fiberhusk i en bakeoppskrift?
Tåler ikke egg og syns linfrø gir en besk smak...

Cyan 02-05-14 12:29

Hvorfor kommer de svære månedlige hormonkvisene alltid på samme sted (og hvorfor må det ene stedet være midt mellom øynene :rolleyes:)?

kennygirl 02-05-14 13:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1485362)
Noen som har prøvd å bytte ut egg med fiberhusk i en bakeoppskrift?
Tåler ikke egg og syns linfrø gir en besk smak...

Fant svaret her:

http://www.food.com/recipe/psyllium-...eplacer-257208

Men vil gjerne høre andres erfaring om noen har prøvd :)

Supera 02-05-14 13:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1485363)
Hvorfor kommer de svære månedlige hormonkvisene alltid på samme sted (og hvorfor må det ene stedet være midt mellom øynene :rolleyes:)?

Det andre stedet er på haka? Hake-kviser er i alle fall hormon-kviser... Har ikke hørt om at mellom øynene er hormonkviser, men haka er velkjent. Får som regel på haka etter å ha fått i meg for mye melkepulver.

Cyan 02-05-14 13:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1485368)
Det andre stedet er på haka? Hake-kviser er i alle fall hormon-kviser... Har ikke hørt om at mellom øynene er hormonkviser, men haka er velkjent. Får som regel på haka etter å ha fått i meg for mye melkepulver.

Ja, den andre kommer på venstresiden av haka - men den er heldigvis litt enklere å skjule :p Men det der lysende fyrtårnet midt mellom øya en uke per måned ... :realmad:

Jeg visste for øvrig ikke at det var noen typiske steder for hormonkviser, men det er jo påtakelig at de kommer på samme sted hver gang. Jeg har jo ikke spesielt fet hud engang, heller motsatt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:08.