![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Lavt eller høyt stoffskifte kan også gi psykiske symptomer. Jeg får det. Jeg blir hissig, irritabel, deprimert og labil av å være "lav" og får det psykisk før det vises på blodprøvene. Skvettenhet kan komme av høy kortisol. Høy kortisol vil ofte (men ikke utelukkende) oppstå ved forverret allmentilstand (inklusive et utviklende lavt stoffskifte) fordi kroppen kompenserer for andre problemer med å pumpe ut stresshormoner. Et høykarbokosthold kan fyre opp under kortisolproduksjon (men langtfra hos alle). Sitat:
- nok d-vitamin - nok selen/magneium/sink - nok ferritin - bra tarmflora (mye av fT4 omdannes til fT3 ved hjelp av tarmbakterier(!)) - bra leverhelse (av den grunn blir mange med vaklende stoffskifte bedre på lavkarbo siden høykarbo belaster leveren i seg selv og dermed indirekte kan svekke stoffskiftet) Dessverre lærer visst legene i dag at - stoffskiftet lett kan behandles (med syntetisk t4-medisin) - at blodprøvene er fasit for hvordan en pasient har det ... Ta deg heller en tur innom Sonjas Stoffskifteforum og få hjelp til hvilke prøver du bør kreve å få tatt før legen din avskriver stoffskiftet ditt som "fint"... |
Kan panikkanfall gi fysiske utslag som f.eks hoven hals og rødflammet hud, eller er det kun psykisk (at man tror man hovner opp)?
|
Panikkanfall får jo gjerne hjerterytmen til å øke kraftig, så følelsen av å bli varm i ansiktet/rødme/pulsere i huden er ganske vanlig. Følelsen av å ikke få pustet skikkelig, liksom ble tykk i halsen eller til og med kvelningsfornemmelser er også typisk.
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Nå opplever jeg panikkanfall som såpass overveldende, at jeg ikke egentlig er i stand til å sette en klar distinksjon mellom hva som faktisk skjer fysisk eller psykisk når det står på. Men det er klart kroppen reagerer sterkt på en så alvorlig stressituasjon. Og du lurte jo på om det faktisk var psykisk - følelsen av at halsen hovner opp. Med mindre du faktisk har kjent etter, eller sett i speilet at så er tilfelle, blir det vanskelig å svare. Men pusteproblemer er jo uansett et klassisk symptom.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ikke bare adrenalin, men også kortisolnivået øker under stress, som i seg selv forsterker inflammasjonsnivået i kroppen.
|
Sitat:
Har du noen gang vært hos legen med en sånn reaksjon? Fått testet kortisolnivået ditt? Er du allergisk mot noen ting? Få tatt et bilde evnt når det er som verst og ta det op med legen din. Tror ikke det er noen normal stressreaksjon, akkurat, men mulig det har en fysisk forklaring i bunnen! |
Vel, jeg vet ikke. Men når jeg tenker etter, hender det at jeg får en sviende følelsen i kinnene en gang i blant, og det synes i speilet. Jeg blir veldig rød og nuppete, liksom. Mulig det er forårsaket av stress.
Panikkanfall er jo i høyeste grad fysisk. At det utløses av noe både psykisk og utenomliggende faktorer er sånn sett sekundært i dét kroppen avreagerer på det. Et panikkanfall er en kroppslig reaksjon på et eller annet som for den enkelte oppleves fryktelig stressende/traumatisk/overveldende. Men man har jo gjerne i tillegg de psykiske virkningene mens det står på - som at man skal dø, paranoide tanker etc. |
Nja, kortisolnivået mitt er forsåvidt alltid ganske høyt. Dette er svært avgrensede ting relatert til episoder hvor jeg vet adrenalinet har vært skyhøyt (eks møtt en rotte, eller vært i en kjempekrangel etc)
Jeg hadde en episode i helga hvor jeg faktisk var helt sikker på det var hjerteinfarkt, for da hovnet det opp så mye at det kjentes ut som skuldra var i klem (som når man blåser opp en sånn blodtrykksmåler rundt armen, bare i hele skulderområdet) og hele brystområdet stivnet. Men det gikk relativt raskt over (kanskje 30 min). Jeg vet veldig godt hva som utløste det, men jeg lurer på hvorfor ekstremt stress kan manifestere seg i slike fysiske ting. |
Du aner ikke hvor mange som kommer på legevakta overbevist om at de har hjerteinfarkt, og så viser det seg at det er panikkanfall/panikkangst ... :o Men klart, dersom man overser signaler, eller rett og slett ikke merker dem godt nok, er jo sånne anfall rett og slett kroppens måte å "si fra" på. Det psykiske og fysiske er jo uløselig knytte sammen. Hormonelt, kjemisk, og via nervesystemet.
|
Sitat:
Jeg er allergisk mot pollen, plastsmykker (fant jeg ut på den hull i øret runden) og litt sånt, men dette kommer helt random. Det har aldri vært to episoder som har blitt utløst av samme tingen. (Er det rart legene er litt oppgitt over meg? :p) Det var først nå jeg linket det til stress-reaskjonen. Sitat:
|
Jeg sier ikke at man må ha disse tankene, men at det ikke er uvanlig. ;) Men nå er det sikkert en forskjell på å ha panikkangst som diagnose (som jeg har), og å få et panikkanfall som er situasjonsbetinget.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg skal på et feltkurs i alpene ved Provence, og er litt usikker på klimaet i fjellene der nede. Har sjekket yr forsåvidt (digne les bains), men usikker på om det er fjelltemperaturer eller lavlandet som oppgis der. Vi skal reise litt rundt da (etang de berre, isle sur la sorgue, fontaine de vaucluse, digne les bains, esclangon). Jeg har aldri vært i sør Frankrike, og aldri i Alpene, og er jo usikker på om jeg bør gå til innkjøp av shorts eller om det blir kaldt nok med ordinært vårtøy (for turer ute i felten). Noen som er kjent i området og vet hva jeg burde ha med?
|
Når jeg beveger bekkenet litt fram og tilbake får jeg kneppelyder nede i korsryggen ala endel får i kjeven når de spiser. Dette har ganske nettopp oppstått. Det er IKKE ala "knekke fingre". Kneppelyden kommer altså hver gang ved bekkenbevegelse. Når jeg legger hånden på det området jeg tror lyden kommer fra kjenner jeg bevegelse. Hva kan det være? Jeg skal til muskelputten igjen på fredag og vil gjerne at han fikser det så fremst det er innenfor hans felt. Noen tips?
|
Noen som kan anbefale en musserende (cava, prosecco e.l.) som både er brut/tørr, og som har minst mulig garvestoff? Og som gjerne ikke er alt for dyr, da.
Vil gjerne ha boblevann til 1. maifrokost, men sliter med reflux når jeg drikker den jeg pleier å kjøpe ... |
http://www.vinmonopolet.no/vareutval...08/sku-4929901 Denne er helt ok.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47. |