![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Tusen takk for alle svar ang. min dramaqueen! ;) skal prøve noen nye metoder ;)
|
Er det noen som har kanin ute her? På vinteren også? Er kanin et barnevennlig dyr? Tenker å lage et fint hus med god plass til å hoppe på i hagen...
|
de er sosiale dyr, ikke ha bare en, da blir de deppa. de trenger god plass, og skal de være ute hele året må bygget være godt isolert, gjerne med varmelampe. om de er gode dyr for barn kommer helt an på barnet og hvordan kaninene har vært sosialisert som unge.
|
Har hatt utekanin som har vært ute året rundt, og det går fint. Men det er greit å ha et isolert soverom, og godt med spon den kan gjemme seg i. Gjerne en høydott den kan krype inn i også. Soverom kan isoleres med isopor f.eks.
|
Sitat:
Husk også å gi kaninen nok å bite i slik at tennene slipes, har hørt om kaninen med for lange tenner til at de kan spise,.. |
Jeg lurer på om ribbeina er myke nok til å formes etter BH-bruk i mange år?
Har "søkk" i ribbeina der hvor bh går, og tenker på om det er vanlig, eller kun meg? :confused: |
Tusen takk for kanin-svar :) :) :)
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Kan kanskje bruke time out, men for å få ham til å holde seg så lenge stille et sted må jeg bruke mat. Og det er jo litt på grensen. |
Bruker dere mange lange setninger og forklarer dere mye? F.eks. den setninga "ikke løp på brygga, du kan falle i vannet" hadde ikke min sønn forstått. Det han derimot forstår er "Stopp! Farlig!", og å ta ham fysisk ut av situasjonen. Etter mange nok repetisjoner skjønner han det og løper ikke lengre på t-bane plattformen eller ut i veien. Å begynne å forklare hvorfor har vært helt nyttesløst inntil nylig (nå vet jeg at det ikke kan sammenlignes helt og at din sønn forstår mer enn min, men tror nok at en del metoder som brukes på autister kan være vel så effektive på "vanlige" barn). Men som jeg også sa tidligere så tror jeg ikke dere trenger å være redde for at det skal eskalere slik at dere blir helt fastlåste i heimen, selv om det virker som en helt uutholdelig og frustrerende situasjon der og da. Der har jeg vært så mange ganger, og klarer ikke å forestille meg at det noensinne kommer til å bli bedre, men så går det seg alltid til etter en periode.
|
Sitat:
De kan være ute hele året men trenger et isolert hus å gå inn i, men du vil nok alikevel oppleve at kaninen sitter mye ute.. Har drevet med kaninoppdrett i flere år selv, kjempefin hobby :) |
Vel, jeg har ikke sett på det som spesielt ille heller før vi tilbragte mange dager sammen... Og i tillegg har barnehagen tatt tak i han og sagt han må begynne å høre på det jeg sier når jeg henter ham. (om jeg sier "vent!" eller "stopp/sitt ned!" mens jeg pakker sammen er han nesten garantert inne på en annen avd eller ute i en søledam før jeg kommer til utropstegnet... En av de ansatte kan si "nå må du vente mens mamma pakker sammen", og han sitter som et tent lys.)
Vi skal på foreldresamtale i morgen, så da får jeg høre hvor ille det er. Som sagt har farlig ingen effekt på ham, for han vet ikke hva farlig gir av resultat (og greit om han ikke finner det ut egentlig... :rolleyes:) Eneste han er livredd for er biler, han passer på alle så fort det er biler i nærheten (pass mamma, bil!) så den har vi tydeligvis fått igjennom. Han er også langt inne i hvorfor det-fasen (trodde ikke den begynte på noen år enda...) så enkel forklaring som farlig holder ikke lenger, han må vite hvorfor. Kanskje det ligger der, at han krever forklaring for å kunne forholde seg til det, men er for liten til å prosessere forklaringa? Jeg var visst litt sånn selv, men jeg var mer reservert så jeg satte ikke meg selv i så mange farlige situasjoner. Forøvrig mener visst "ekspertene" at man skal forklare og begrunne ting selv til helt små barn. Jeg har alltid syntes det er merkelige råd, men... |
Rådene må jo tilpasses hver enkelt unge. Å forklare noe til sønnen min har til nå vært som å rope i skogen, han forstår det ikke. Nå kan vi begynne å forklare litt og det virker som han skjønner noe - men dette trenes det mye på i barnehagen som en del av den sosiale treningen, så det er jo en stor fordel for oss, og det har vært en lang prosess.
|
Som Cyan sier, rådene må tilpasset hver enkelt unge. Men i det store og det hele har jeg personlig alltid snakket til barn som om de var små voksne. Med stort hell vil jeg påstå(har hatt svært god kontakt med de fleste barna jeg har jobbet med), nå skal det nevnes at det er det 6 år siden jeg jobbet i barnehage siste gangen da, men det er i alle fall slik jeg har jobbet.Klart man kutter ut de vanskeligste fremmedord og bruker enkle kommandoer i faresituasjoner som-stopp, bil, farlig. Forklaring på hvorfor det er farlig, tar jeg i roligere omstendigheter, ute av faresituasjonene.
|
Sitat:
|
Noen som vet hvordan det fungerer om man har sykemelding på første forsøk av en eksamen, og eventuelt stryker på den andre?
|
Hvor lang tid tar det å få svar på hormonprøver? Jeg tok dem rett før påske ifm utredning av pcos.
|
Nå bor jeg langt fra nærmeste sykehus, så her tar det noe lenger pga sending av prøver og svar, men her rekner vi iallefall med ca to uker.
Er det snakk om f.eks. stoffskiftet tar det bare tre fire dager. |
Sitat:
|
Sitat:
Planlegger å ikke stryke, men.:p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvor mye er det vanlig å bruke på gave i 3-årsbursdag til bestevenn fra bhg?
|
Sitat:
Mens jeg vet om andre som har strøket på Matte1 og tatt Matte2 før de tok Matte1 igjen. I Grimstad der jeg studerte var det vanligvis ikke noe problem. Men det var ingeniør-utdanning, så ingen praksis og det er få fag man må ha stått på for å få lov til å ta andre fag. Blir det ikke arrangert konte, så må du vente til neste ordinær eksamen igjen. Men har du fått lov til å gå opp til eksamen en gang så kan du møte opp til denne eksamenen uten innleveringer. Sannsynligvis. Slik var det i alle fall i Grimstad. Men hvordan det ordnes praktisk med permisjon og sånt aner jeg ikke. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12. |