Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 10-04-14 17:53

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483633)
Har aldri hatt noen problemer med dette slimete mange snakker om, men om det kan brukes helt likt så er det supert! Jeg har nemlig kjøpt xantham gum. ;)

min erfaring er at man skal bruke mindre xanthan gum enn jbkm. hilsen hun som bytta ut fire ts jbkm med 4 ts xanthan gum og fikk noe som minnet om sprettballmasse og ikke pannekakerøre......

amritam 10-04-14 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1483643)
min erfaring er at man skal bruke mindre xanthan gum enn jbkm. hilsen hun som bytta ut fire ts jbkm med 4 ts xanthan gum og fikk noe som minnet om sprettballmasse og ikke pannekakerøre......

Det er min erfaring også, man trenger veldig lite, og bruker man for mye, blir det limete og ekkelt.

amritam 10-04-14 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1483629)
Jeg liker også best arrowroot i de sammenhengene hvor jbkm/xanthan gum ville vært alternativer - det oppgis vel ikke vanligvis som et alternativ fordi det har høyere innhold av ditt og datt, kanskje. Er uansett ikke mye som skal til for å få effekt. :cool:

Arrowrot er vel stort sett bare stivelse, så hvis man er følsom for det, så er det nok ikke så heldig.

Kanutten 10-04-14 22:04

I natt skal jeg teste kuledyna til poden for å se om jeg sover bedre. Gleder meg! Det er ei voksen dyne på 8 kg.
Noen andre som har prøvd kuledyne??

TrillTrall 10-04-14 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483688)
I natt skal jeg teste kuledyna til poden for å se om jeg sover bedre. Gleder meg! Det er ei voksen dyne på 8 kg.
Noen andre som har prøvd kuledyne??

Jøss - er kuledynene så tunge? Vi har ulldyner og de veier 6,3 kg - vi elsker dem! Kunne ikke tenke oss noe annet nå. :)

Kanutten 10-04-14 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483689)
Jøss - er kuledynene så tunge? Vi har ulldyner og de veier 6,3 kg - vi elsker dem! Kunne ikke tenke oss noe annet nå. :)

Det føles som å ligge under en stooor saccosekk med pingpongballer i stedet for isoporkuler. :p

Sanney 10-04-14 22:32

aldri hørt om det engang. jeg har bare en ganske vanlig syntetisk helårsdyne. noe varm på sommeren dog..

Photobscura 11-04-14 00:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1483643)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1483673)
Det er min erfaring også, man trenger veldig lite, og bruker man for mye, blir det limete og ekkelt.

Ah, takk for tipset! :) Hva legger dere forresten i "mindre" ...?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1483674)
Arrowrot er vel stort sett bare stivelse, så hvis man er følsom for det, så er det nok ikke så heldig.

Av hva jeg ser når jeg søker er det 60% stivelse når kostfiber trekkes fra, så om jeg er fornøyd med xantham gum, som kun er kostfiber, er alt vel. Jeg har som sagt ingen sånne sleipe slimproblemer med jbkm. :)

Butterfly83 11-04-14 00:52

Jeg brukte xanthan gum i rømmegrøten til Gerd. Der står det vel 1-2 ts om jeg ikke husker feil, og jeg brukte vel 1-1.5 ts med xanthan gum.

Lava 11-04-14 00:55

Har dere trua på at massasje på ansiktet hjelper mot slapp hud og minker rynker?

TrillTrall 11-04-14 07:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1483693)
aldri hørt om det engang. jeg har bare en ganske vanlig syntetisk helårsdyne. noe varm på sommeren dog..

Jeg klarer ikke bruke slike dyner lenger, de er så klamme og puster så og si ikke så jeg blir klam og føler det som om jeg er med i NM i svømming under dyna der! Før jeg fikk ulldyna hadde jeg alltid et håndkle liggende ved sengen for å tørke bort svette på rygg og bryst. Jeg kunne ligge på siden i sengen og kjenne svettedråpene trille nedover ryggen! Fleeceklær oppfører seg på samme måte på meg, bli bare klam og kald med det.

smgj 11-04-14 08:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483714)
Jeg klarer ikke bruke slike dyner lenger, de er så klamme og puster så og si ikke så jeg blir klam og føler det som om jeg er med i NM i svømming under dyna der! Før jeg fikk ulldyna hadde jeg alltid et håndkle liggende ved sengen for å tørke bort svette på rygg og bryst. Jeg kunne ligge på siden i sengen og kjenne svettedråpene trille nedover ryggen! Fleeceklær oppfører seg på samme måte på meg, bli bare klam og kald med det.

Spennende. Jeg har kullfiberdyne (sommerdyne) og er fornøyd med det. Men det beste er tynn gåsedunsdyne. Bare så synd at nesa mi overhodet ikke vil ha noe med det å gjøre. :o

Cyan 11-04-14 08:20

Nå er vel ikke kuledyne noe som hvermannsen er innehaver av, da de bel koster flere tusen kroner. Man kan søke om å få det gjennom hjelpemiddelsentralen hvis man har særskilte behov. Endel autister har nytte av en slik for å finne roa.

Supera 11-04-14 08:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483593)
Jeg hadde en fra electrolux i forrige leiligheten, og var skikkelig misfornøyd! Den var helt vanlig uten noen fancy funksjoner, men platene var veldig dårlige, og trykknappene var lite følsomme.

Trykknappene er nesten for følsomme på min. Magen min stikker ikke sååå veldig mye ut men den stikker ut i nøyaktig samme høyde som kjøkkenbenken og toucher så vidt knappene som er plassert helt ute på kanten. Magen min skrur stadig av koketoppen eller setter på timer osv. Fryktelig irriterende. Men det er jo egentlig ikke koketoppen sin feil da.

Carisma 11-04-14 08:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1483723)
Trykknappene er nesten for følsomme på min. Magen min stikker ikke sååå veldig mye ut men den stikker ut i nøyaktig samme høyde som kjøkkenbenken og toucher så vidt knappene som er plassert helt ute på kanten. Magen min skrur stadig av koketoppen eller setter på timer osv. Fryktelig irriterende. Men det er jo egentlig ikke koketoppen sin feil da.

Åja, stemmer! De var følsomme på alt annet enn fingertuppene mine!

TrillTrall 11-04-14 14:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1483721)
Spennende. Jeg har kullfiberdyne (sommerdyne) og er fornøyd med det. Men det beste er tynn gåsedunsdyne. Bare så synd at nesa mi overhodet ikke vil ha noe med det å gjøre. :o

Jeg svetter selv i gode dundyner, men de er bedre enn kunstfiber da.

Supera 11-04-14 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483727)
Åja, stemmer! De var følsomme på alt annet enn fingertuppene mine!

Er ikke det bare å trykke med alt annet enn fingertuppene da? :geip:

BenteR 11-04-14 22:58

Jeg valgte meg en helt enkel Electrolux platetopp, og så langt er jeg strålende fornøyd. Jeg ville ha en enkel modell, og har fått det jeg betalte for.
Fikk også roser av mannen min i dag; selv om han er verdens snilleste og kjærligste mann så er liksom ikke blomster helt hans ting, så jeg blir alltid veldig glad når jeg får det.:)

Kanutten 11-04-14 23:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1483811)
Jeg valgte meg en helt enkel Electrolux platetopp, og så langt er jeg strålende fornøyd. Jeg ville ha en enkel modell, og har fått det jeg betalte for.
Fikk også roser av mannen min i dag; selv om han er verdens snilleste og kjærligste mann så er liksom ikke blomster helt hans ting, så jeg blir alltid veldig glad når jeg får det.:)

Grattis med ny electrolux topp! :heia:
Blomster? Mann? Vet mannen din at det finnes blomster som kan kjøpes og gis til fruen?? Du må i så fall gi meg linken til den appen "som får menn til å kjøpe blomster" for når sambo (som blir mannen min 9. mai kl 15.15) :p vil gjøre stas på meg kjøper han tørrfisk eller bacongull. :rolleyes: Han liker ingen av delene så dermed har han strukket seg laaangt ved å kjøpe det til meg. Meen blomster er jo liksom litt mer romantisk enn varmebehandlet barbert grisehud som veldig ofte er dårlig barbert.....

langaard 11-04-14 23:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483812)
Blomster? Mann? Vet mannen din at det finnes blomster som kan kjøpes og gis til fruen?? Du må i så fall gi meg linken til den appen "som får menn til å kjøpe blomster" for når sambo (som blir mannen min 9. mai kl 15.15) :p vil gjøre stas på meg kjøper han tørrfisk eller bacongull. :rolleyes: Han liker ingen av delene så dermed har han strukket seg laaangt ved å kjøpe det til meg. Meen blomster er jo liksom litt mer romantisk enn varmebehandlet barbert grisehud som veldig ofte er dårlig barbert.....

Mannfolk forstår seg ikke på oss:rolleyes: Bombe:p

Kanutten 11-04-14 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1483814)

:lol: Ingen bombe egentlig. :p

BenteR 11-04-14 23:44

:lol:

Carisma 11-04-14 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1483814)

Er bare glad til jeg, for om jeg får blomster oppfordret blir jeg VELDIG skeptisk :rolleyes:

Kanutten 11-04-14 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483817)
Er bare glad til jeg, for om jeg får blomster oppfordret blir jeg VELDIG skeptisk :rolleyes:

Uoppfordret mener du vel?

TrillTrall 12-04-14 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483812)

Blomster? Fra mannen? På snart 9 år har jeg fått en rosebukett og en begonia... Til vår 5-årsdag mente han at joooo - jeg kunne jo få en blomsterbukett da! Nå er det straks 4 år siden og den buketten har jeg ikke sett noe til. ;) Men jeg fikk noe annet kjempefint den gangen altså, det skal sies! :) Sånn litt etterpå - etter et heftig hint fra en venninne av meg. :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.