Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 08-04-14 00:20

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1483180)
Mamma bruker en sterk brodertråd når hun fester perler på bunaden. Hun broderte ikke mindre enn 3 bunader, med masse perler i fjor (og har brodert flere før.) Om du ikke finner fiskesen som passer, så gi meg et lite vink så skal jeg høre med mamma om merke og trådtykkelse. Vi diskuterte dette med hvor godt perlene satt i fjor mens hun holdt på med bunadene, og at hun valgte en annen tråd enn det som er vanlig, fordi denne er mye sterkere. :)

Å, takk! Veldig fint om du spør! Er fortsatt halvannen måned til 17. mai. :) Grunnen til at jeg spurte om fiskesene, var at moren min foreslo det. Har vært litt rådvill. :o

Lemen 08-04-14 00:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483182)
Å, takk! Veldig fint om du spør! Er fortsatt halvannen måned til 17. mai. :) Grunnen til at jeg spurte om fiskesene, var at moren min foreslo det. Har vært litt rådvill. :o

Da skal jeg spørre i morgen når jeg skal på besøk. :)

Kanutten 08-04-14 05:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1483161)
slet med det i over 15 år, de siste par årene har det ikke vært så ille. får det veldig lett i tunneller og slikt fremdeles men absolutt minimalt i forhold til hvordan det har vært.. tidligere gikk jeg rundt å gapte hele tiden, må ha sett ut som jeg kjeda meg no voldsomt..
har vel egentlig bare blitt mildere av seg selv så vidt jeg vet.

Sambo kaller meg Guppy... :rolleyes: Jeg har vært hos en tysk ønh og han sa det skyldtes trange ganger mellom svelg og øre. I tyskland setter de stenter i denne gangen når det blir for trangt; norge har ikke snust på ideen en gang. :(

Photobscura 08-04-14 05:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1483183)
Da skal jeg spørre i morgen når jeg skal på besøk. :)

Tusen takk! :D

kloppsi 08-04-14 06:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1483181)
Faren min gikk til legen med dette, og fikk noen tabletter som skulle løse opp dettende. Tok tablettene i noen uker, og rottene forsvant!

Takk, har gått på Rinexintabletter halve livet, uten at det har hjulpet.. Fant ut at ønh legen jeg skal til nå, er samme jeg gikk til da jeg var liten. Da fikk min mor beskjed om at jeg hadde stressnakke, ikke øreproblemer..

smgj 08-04-14 07:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kloppsi (Innlegg 1483154)
Haha.. så jeg er ikke alene?? Jeg får innimellom øresus, samt ørene er ikke synkroniserte. Hvis jeg blåser ut så får jeg "dobbel-dott". ;)

Jeg ble kvitt dette da jeg kvittet meg med mel... Så for meg hang det faktisk sammen med veldig små ødemer over det hele som følge av matintoleranse. Jeg er nok naturlig "trang" i ørene og dermed slo det veldig ut der. (Og det er jo så merkbart der.) Jeg hadde også problemer med å skille det å puste gjennom munn og nese - det merket jeg veldig godt endret seg fordi jeg også begynte med dykking omtrent samtidig, og der er det litt vesentlig at du vet hva du puster gjennom når, og at svaret ikke er "begge" og "samtidig". :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483141)
Jepp, de er skarpe i kanten, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få det til å holde ... Hmmm ...
Ok, så Zalo kan også bleke? Satan, altså. Jeg kan jo forsåvidt prøve ytterst i hjørnet på bringekluten, som er i samme stoff, og uansett er helt skjult av vestkanten.

Kan du ikke prøve sitron der også? Jeg har mer tro på sitron(fruktsyre) mot rødvin enn såpe... Og såpe kan i verste fall fiksere. Eventuelt snakk med et renseri.
Eventuelt ... om du kan prøve kokende melk? Det farger iallfall ikke og fikserer heller ikke flekken...
http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article822770.ece
Ellers foreslår snl glyserol...
http://snl.no/flekkfjerning

Photobscura 08-04-14 07:22

Mulig det blir renseri likevel ... Prøvde zalo, da den ikke bleka noe. Men flekken fløt ut, og jeg skrubba først forsiktig i fibrenes retning med en mikrofiberklut, så liiitt bedre ut, så jeg skylte ut såperestene under kaldt vann, og så strødde jeg på enda en runde med potetmel, i håp om å eventuelt få ut siste rest. Men jeg vet ikke hvor sterk jeg er i trua. Vet ikke om jeg tør å gjøre noe mer om dette ikke funker, så får det heller gå en 500-lapp til rens. Er tross alt billigere enn å kjøpe ny. (Som uansett ikke er noe stas mot et arveplagg. :o)

Carisma 08-04-14 09:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1483181)
Tok tablettene i noen uker, og rottene forsvant!

:lol::lol: Jeg vil ha sånne tabletter!

Vibeke-67 08-04-14 10:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483197)
:lol::lol: Jeg vil ha sånne tabletter!

Ja ikke sant! Kjipt med rotter i ørene ass.

Carisma 08-04-14 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1483202)
Ja ikke sant! Kjipt med rotter i ørene ass.

Ja, den er ny! Kjenner en som våknet med ei mus i ferd med å laga boso i hånda hans en gang, men...

kennygirl 08-04-14 18:01

Er det vanlig med hjertebank når en har influensa?

Kitt 08-04-14 18:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1483260)

Det er i hvert fall ikke uvanlig. Følger det med brystsmerter, nummenhet, kvalme og svimmelhet er det 113 neste!:eek:

Photobscura 08-04-14 18:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1483260)

Om du har blitt dehydrert kan du nok få litt hjertebank. Jeg kan få det av enten magnesium- eller kalsiummangel.

Photobscura 08-04-14 18:14

Ok, forhåpentligvis det siste bunadsspørsmålet på en stund. :p
Jeg har nå lagt vesten i kaldt vann i et par timer (etter tips fra et par damer på et renseri, for å være sikker på at all såpen kommer ut av stoffet). Nå lurer jeg på: Hva er den beste måten få ut overflødig vann på? Jeg kan jo ikke akkurat begynne å vri den ...?! Funker det bare å klemme forsiktig ut det jeg kan, og henge den opp over en servant, eller noe?

Lillemy71 08-04-14 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483263)
Ok, forhåpentligvis det siste bunadsspørsmålet på en stund. :p
Jeg har nå lagt vesten i kaldt vann i et par timer (etter tips fra et par damer på et renseri, for å være sikker på at all såpen kommer ut av stoffet). Nå lurer jeg på: Hva er den beste måten få ut overflødig vann på? Jeg kan jo ikke akkurat begynne å vri den ...?! Funker det bare å klemme forsiktig ut det jeg kan, og henge den opp over en servant, eller noe?

For å begynne med den rødvinsflekken, det jeg alltid fikk beskjed om da jeg var i USA var å alltid ha club soda tilgjengelig og tømme på slike flekker. Det ville på en måte bruse opp rødvinen også skulle man dabbe/dytte med ren tørr klut for å få vekk flekk og dette skal ikke være skadelig for diverse fibre.

Når det gjelder tørking vil jeg anbefale deg å klemme (ikke vri) så mye vann ut som du klarer. Legg deretter veste innimellom to tørre håndkle og vri litt forsiktig (evt bare klemme mer), heng deretter opp og legg håndkledene under dersom det fortsatt drypper for å slippe vanndammer overalt. Ikke greit når man har lite bad, men det står jo ikke på så lenge. Eller om du har mulighet til å henge over vask/vaskevannsfat er jo det også en mulighet, legg gjerne håndkle under for det så slipper du klikke av dryppelyden :D

kennygirl 08-04-14 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1483261)
Det er i hvert fall ikke uvanlig. Følger det med brystsmerter, nummenhet, kvalme og svimmelhet er det 113 neste!:eek:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483262)
Om du har blitt dehydrert kan du nok få litt hjertebank. Jeg kan få det av enten magnesium- eller kalsiummangel.

Takk for svar. Er ikke flink å drikke nok, så da blir mye vann løsningen :-)

Photobscura 08-04-14 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1483264)
For å begynne med den rødvinsflekken, det jeg alltid fikk beskjed om da jeg var i USA var å alltid ha club soda tilgjengelig og tømme på slike flekker. Det ville på en måte bruse opp rødvinen også skulle man dabbe/dytte med ren tørr klut for å få vekk flekk og dette skal ikke være skadelig for diverse fibre.

Når det gjelder tørking vil jeg anbefale deg å klemme (ikke vri) så mye vann ut som du klarer. Legg deretter veste innimellom to tørre håndkle og vri litt forsiktig (evt bare klemme mer), heng deretter opp og legg håndkledene under dersom det fortsatt drypper for å slippe vanndammer overalt. Ikke greit når man har lite bad, men det står jo ikke på så lenge. Eller om du har mulighet til å henge over vask/vaskevannsfat er jo det også en mulighet, legg gjerne håndkle under for det så slipper du klikke av dryppelyden :D

Takk og pris ser det ut til at rødvinsflekken er borte ...! Men sånn til senere: Ikke kombinere rødvin og skjør gammel bunad, og om så, ikke "glem" flekken i ti måneder. :cool:

Ellers - takk for tips! Det med to håndklær er jo egentlig logisk, er jo alltid det jeg gjør med ferdigstrikkede ullplagg etter vask. :)
Jeg har mulighet til å henge den over ei skapdør over kjøkkenvasken. Om jeg gjør det før jeg legger meg, har den vel sannsynligvis sluttet å dryppe til i morgen.

Lillemy71 08-04-14 18:53

Er det bare jeg som husker helt feil eller diskuterte vi denne berømmelige rødvinsflekken rett etter at du fikk den i fjor? :D Synes bare å huske at jeg kom med det clubsoda rådet til deg før, men det kan jo være i en annen sammenheng. Vi er vel rødvinsdrankere begge to :D:p;)

Photobscura 08-04-14 19:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1483270)
Er det bare jeg som husker helt feil eller diskuterte vi denne berømmelige rødvinsflekken rett etter at du fikk den i fjor? :D Synes bare å huske at jeg kom med det clubsoda rådet til deg før, men det kan jo være i en annen sammenheng. Vi er vel rødvinsdrankere begge to :D:p;)

Jo ... :flau: Det var vel et par tre måneder etter det også, forsåvidt ... Jeg har svart belte i prokrastinering, rett og slett. :rolleyes: Men NÅ er det i alle fall gjort!
Da gjenstår det bare å reparere perlebroderi og å sy inn beltet og vesten. Skal prøve å få gjørt det før natt til 17. mai. :p

kloppsi 08-04-14 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1483189)
Jeg ble kvitt dette da jeg kvittet meg med mel... Så for meg hang det faktisk sammen med veldig små ødemer over det hele som følge av matintoleranse. Jeg er nok naturlig "trang" i ørene og dermed slo det veldig ut der. (Og det er jo så merkbart der.) Jeg hadde også problemer med å skille det å puste gjennom munn og nese - det merket jeg veldig godt endret seg fordi jeg også begynte med dykking omtrent samtidig, og der er det litt vesentlig at du vet hva du puster gjennom når, og at svaret ikke er "begge" og "samtidig". :D

Meget interessant.. Dette noterer jeg meg hvis ørelegen ikke finner ut av det :)
Takk!!

Kanutten 08-04-14 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1483189)

Takker! Skal sjekke det med maten for jeg blir alltid tettere etter lunsj. Jeg spiser brødmat da, men det er lavkarbo og glutenfritt. Angående dykking så hadde jeg alltid mye trøbbel med å gå ned siden jeg fikk så vanvittig vondt i ørene og i ansiktet. Med da jeg endelig kom ned var det fantastisk! Oog enda bedre ble det da jeg kom opp igjen for da hadde all gørra fra bihuler etc kommet ut grunnet trykkendringen. Hadde perfekt pust ett par dager etter hvert dykk..... før det tetnet til igjen....

Kanutten 08-04-14 20:11

Tar man mannens etternavn eller ei ved giftemål? Jeg vil gjerne ta sambos navn, men det blir jo så sabla mye arbeide! :eek:

Photobscura 08-04-14 21:10

Ok, da. Et bunadsspørsmål til. :p
Hvor mye koster det sånn omslagsvis å ta inn en bunad? Er i all hovedsak vesten som har blitt for stor. Akkurat nå tror jeg bare at jeg skal gjøre en midlertidig søm, i tilfelle jeg går ned mer, og heller se an igjen senere, men greit å vite sånn ca hvor mye det koster.

Lava 08-04-14 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483282)
Tar man mannens etternavn eller ei ved giftemål? Jeg vil gjerne ta sambos navn, men det blir jo så sabla mye arbeide! :eek:

Er ikke det bare å skrive på papirene før giftermålet da? Hvor man skriver hva den enkelte skal hete etterpå? Tror det var slik da jeg giftet meg for mange år siden..

Kanutten 08-04-14 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1483294)
Er ikke det bare å skrive på papirene før giftermålet da? Hvor man skriver hva den enkelte skal hete etterpå? Tror det var slik da jeg giftet meg for mange år siden..

Alt av bankkort må endres, sertifikat, pass ++ :o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.