![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Ja, han holder på med Strømsgodset og Odd. De spiser lavkarbo, IKKE i nærheten av ketogent.
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jah ... Da har jeg prøvd å fjerne gammel rødvinsflekk med potetmel, som sagt. Det er på bunadsvesten min, som er i rød ull (og åtti år gammel ...). Mye ble borte, men det er en skygge igjen. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få vekk resten ...? Har lest tips om både hvitvin, hvitvinsedikk og sitron, men redd det vil bleke stoffet.
|
Sitat:
Det som er til felles med hvitvin, hvitvinseddik, eddik og sitron er syre... Det er syre og enzymer som fungerer best til fruktflekker, og rødvin regnes som en frukt(-syre). Jeg har hatt god erfaring (på heklet bomullsduk) med syre for å fjerne rødvin, men de siste restene tok jeg med BioShout flekkfjerner. Den har virket VELDIG bra på fruktflekker (inklusive kirsebærsprut på hvit twill) for meg. Men den er vankskelig å finne nå, vet ikke om den er på det norske markedet lenger (sist kjøpte jeg i Sverige). http://www.scjohnson.se/nqcontent.cfm?a_id=8040 |
Så det vil ikke virke blekende på rød ull, mener du? Og sitron vil være beste av disse tre alternativene?
Jeg vet svigermor har en flekkfjerner spesielt til rødvinsflekker, men er skeptisk med tanke på eventuell bleking. |
Jeg tør ikke mene der ... For det kommer veldig an på hva som er brukt for å farge den røde ulla ...
|
Sitat:
Nå sier en venninne at jeg skal gni det inn med zalo, og la det ligge over natten før jeg går forsiktig over med fuktig klut. Kan vel ikke skade å prøve? (Mener forresten jeg har fått tips om det før, hvorfor jeg ikke har kommet så langt som til å prøve å fjerne denne flekken før nå, er jo et mysterium i seg selv ...) Mens jeg først er her i tråden, så lurer jeg på om det finnes fisketråd som er tynn nok til å kunne brukes som sytråd? Har sydd på perlepynt med nylontråd på brystkluten, men det er altså alltid noen som ryker ... |
Sitat:
Og ja, det finnes så tynn sene. Men om den er sterkere enn nylontråden er ikke godt å si. Sannsynligvis er de perlene som løsner skarpe "i kanten". |
Jepp, de er skarpe i kanten, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få det til å holde ... Hmmm ...
Ok, så Zalo kan også bleke? Satan, altså. Jeg kan jo forsåvidt prøve ytterst i hjørnet på bringekluten, som er i samme stoff, og uansett er helt skjult av vestkanten. |
Tørrflue-sene får du veldig tynn, og de tåler mye - både kilo og skarpe kanter. Skader ikke å prøve.
|
Sitat:
|
Tips mot dotter i ørene? Har slitt med dette daglig i over et år... Skal til Øre nese hals- lege, men hvordan overleve i mellomtiden? :)
|
Oki! Tester tørrfluesener! Får vel kjøpt på typ XXL og sånn?
|
Sitat:
Dette er veldig slitsomt. Jeg bruker nesespray og blåser ut luft ved å holde for nesa, det hjelper... i to min... maks... Håper du finner løsninger og viderebringer!! :klem: |
Sitat:
|
slet med det i over 15 år, de siste par årene har det ikke vært så ille. får det veldig lett i tunneller og slikt fremdeles men absolutt minimalt i forhold til hvordan det har vært.. tidligere gikk jeg rundt å gapte hele tiden, må ha sett ut som jeg kjeda meg no voldsomt..
har vel egentlig bare blitt mildere av seg selv så vidt jeg vet. |
Sitat:
|
mulig det er det, men jeg gikk så vidt jeg vet ikke til legen med det. var ikke så ille at jeg hadde vondt, mere at jeg hørte mindre og det var ubehagelig så jeg gikk og prøvde å utligne hele tiden. til slutt ble jeg så vant at jeg egentlig ikke merket det, og at det begynte å gå over...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat: