Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

langaard 07-04-14 17:53

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483104)
Noen som vet om dette fotballaget Ken Hallstensen orger med fremdeles spiser lavkarbo??

Ja :)

nellie 07-04-14 18:14

Ja, han holder på med Strømsgodset og Odd. De spiser lavkarbo, IKKE i nærheten av ketogent.

Kanutten 07-04-14 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1483107)
Ja :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483111)
Ja, han holder på med Strømsgodset og Odd. De spiser lavkarbo, IKKE i nærheten av ketogent.

Tusen takk!! Lavkarbo uten ketogent er helt greitt, med da under 150 karber??

nellie 07-04-14 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483113)
Tusen takk!! Lavkarbo uten ketogent er helt greitt, med da under 150 karber??

Ja, under 150.

Kanutten 07-04-14 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483116)
Ja, under 150.

Takker!!

Photobscura 07-04-14 19:16

Jah ... Da har jeg prøvd å fjerne gammel rødvinsflekk med potetmel, som sagt. Det er på bunadsvesten min, som er i rød ull (og åtti år gammel ...). Mye ble borte, men det er en skygge igjen. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få vekk resten ...? Har lest tips om både hvitvin, hvitvinsedikk og sitron, men redd det vil bleke stoffet.

smgj 07-04-14 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483121)
Jah ... Da har jeg prøvd å fjerne gammel rødvinsflekk med potetmel, som sagt. Det er på bunadsvesten min, som er i rød ull (og åtti år gammel ...). Mye ble borte, men det er en skygge igjen. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få vekk resten ...? Har lest tips om både hvitvin, hvitvinsedikk og sitron, men redd det vil bleke stoffet.

Sitron er skånsomt.

Det som er til felles med hvitvin, hvitvinseddik, eddik og sitron er syre... Det er syre og enzymer som fungerer best til fruktflekker, og rødvin regnes som en frukt(-syre).

Jeg har hatt god erfaring (på heklet bomullsduk) med syre for å fjerne rødvin, men de siste restene tok jeg med BioShout flekkfjerner. Den har virket VELDIG bra på fruktflekker (inklusive kirsebærsprut på hvit twill) for meg. Men den er vankskelig å finne nå, vet ikke om den er på det norske markedet lenger (sist kjøpte jeg i Sverige).
http://www.scjohnson.se/nqcontent.cfm?a_id=8040

Photobscura 07-04-14 19:57

Så det vil ikke virke blekende på rød ull, mener du? Og sitron vil være beste av disse tre alternativene?
Jeg vet svigermor har en flekkfjerner spesielt til rødvinsflekker, men er skeptisk med tanke på eventuell bleking.

smgj 07-04-14 20:20

Jeg tør ikke mene der ... For det kommer veldig an på hva som er brukt for å farge den røde ulla ...

Photobscura 07-04-14 20:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1483133)
Jeg tør ikke mene der ... For det kommer veldig an på hva som er brukt for å farge den røde ulla ...

Ser den, og jeg aner ikke. Bunaden er sydd en gang i siste halvdel av 30-tallet, så det er ikke så godt å si.
Nå sier en venninne at jeg skal gni det inn med zalo, og la det ligge over natten før jeg går forsiktig over med fuktig klut. Kan vel ikke skade å prøve? (Mener forresten jeg har fått tips om det før, hvorfor jeg ikke har kommet så langt som til å prøve å fjerne denne flekken før nå, er jo et mysterium i seg selv ...)

Mens jeg først er her i tråden, så lurer jeg på om det finnes fisketråd som er tynn nok til å kunne brukes som sytråd? Har sydd på perlepynt med nylontråd på brystkluten, men det er altså alltid noen som ryker ...

smgj 07-04-14 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483134)
Ser den, og jeg aner ikke. Bunaden er sydd en gang i siste halvdel av 30-tallet, så det er ikke så godt å si.
Nå sier en venninne at jeg skal gni det inn med zalo, og la det ligge over natten før jeg går forsiktig over med fuktig klut. Kan vel ikke skade å prøve? (Mener forresten jeg har fått tips om det før, hvorfor jeg ikke har kommet så langt som til å prøve å fjerne denne flekken før nå, er jo et mysterium i seg selv ...)

Mens jeg først er her i tråden, så lurer jeg på om det finnes fisketråd som er tynn nok til å kunne brukes som sytråd? Har sydd på perlepynt med nylontråd på brystkluten, men det er altså alltid noen som ryker ...

Zalo kan bleke farge like mye, altså... Og siden det er så hardt på fett så hadde jeg vært skeptisk på å bruke det på ull. :o

Og ja, det finnes så tynn sene. Men om den er sterkere enn nylontråden er ikke godt å si. Sannsynligvis er de perlene som løsner skarpe "i kanten".

Photobscura 07-04-14 20:39

Jepp, de er skarpe i kanten, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få det til å holde ... Hmmm ...
Ok, så Zalo kan også bleke? Satan, altså. Jeg kan jo forsåvidt prøve ytterst i hjørnet på bringekluten, som er i samme stoff, og uansett er helt skjult av vestkanten.

Cyan 07-04-14 21:06

Tørrflue-sene får du veldig tynn, og de tåler mye - både kilo og skarpe kanter. Skader ikke å prøve.

Kanutten 07-04-14 21:24

Sitat:

Eller du kan dra på apoteket å kjøpe nonresobare suturer. De er med nål og de er tynne og sterke. Du trenger kanskje en pinsett... med mindre du er like nærsynt som meg. :p

kloppsi 07-04-14 21:27

Tips mot dotter i ørene? Har slitt med dette daglig i over et år... Skal til Øre nese hals- lege, men hvordan overleve i mellomtiden? :)

Photobscura 07-04-14 21:28

Oki! Tester tørrfluesener! Får vel kjøpt på typ XXL og sånn?

Kanutten 07-04-14 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kloppsi (Innlegg 1483148)
Tips mot dotter i ørene? Har slitt med dette daglig i over et år... Skal til Øre nese hals- lege, men hvordan overleve i mellomtiden? :)

Velkommen i klubben! Jeg har slitt med dette i ca 30 år. Si ifra hvis du får en god løsning!

Dette er veldig slitsomt. Jeg bruker nesespray og blåser ut luft ved å holde for nesa, det hjelper... i to min... maks...

Håper du finner løsninger og viderebringer!! :klem:

kloppsi 07-04-14 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483151)
Velkommen i klubben! Jeg har slitt med dette i ca 30 år. Si ifra hvis du får en god løsning!

Dette er veldig slitsomt. Jeg bruker nesespray og blåser ut luft ved å holde for nesa, det hjelper... i to min... maks...

Håper du finner løsninger og viderebringer!! :klem:

Haha.. så jeg er ikke alene?? Jeg får innimellom øresus, samt ørene er ikke synkroniserte. Hvis jeg blåser ut så får jeg "dobbel-dott". ;)

Sanney 07-04-14 21:44

slet med det i over 15 år, de siste par årene har det ikke vært så ille. får det veldig lett i tunneller og slikt fremdeles men absolutt minimalt i forhold til hvordan det har vært.. tidligere gikk jeg rundt å gapte hele tiden, må ha sett ut som jeg kjeda meg no voldsomt..
har vel egentlig bare blitt mildere av seg selv så vidt jeg vet.

kloppsi 07-04-14 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1483161)
slet med det i over 15 år, de siste par årene har det ikke vært så ille. får det veldig lett i tunneller og slikt fremdeles men absolutt minimalt i forhold til hvordan det har vært.. tidligere gikk jeg rundt å gapte hele tiden, må ha sett ut som jeg kjeda meg no voldsomt..
har vel egentlig bare blitt mildere av seg selv så vidt jeg vet.

Så ingen quick fix? Mannen sier at jeg likner på en gullfisk

Sanney 07-04-14 22:10

mulig det er det, men jeg gikk så vidt jeg vet ikke til legen med det. var ikke så ille at jeg hadde vondt, mere at jeg hørte mindre og det var ubehagelig så jeg gikk og prøvde å utligne hele tiden. til slutt ble jeg så vant at jeg egentlig ikke merket det, og at det begynte å gå over...

Cyan 07-04-14 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483149)
Oki! Tester tørrfluesener! Får vel kjøpt på typ XXL og sånn?

Ja, de har fiskeavdeling i hvert fall. Vet ikke utvalget på fluefiskeutstyr der, men har da sett tørrfluer der så da har de nok tørrflue-sene også.

Photobscura 07-04-14 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1483173)
Ja, de har fiskeavdeling i hvert fall. Vet ikke utvalget på fluefiskeutstyr der, men har da sett tørrfluer der så da har de nok tørrflue-sene også.

Ok! Skal sjekkes ut!

Lemen 08-04-14 00:17

Sitat:

Mamma bruker en sterk brodertråd når hun fester perler på bunaden. Hun broderte ikke mindre enn 3 bunader, med masse perler i fjor (og har brodert flere før.) Om du ikke finner fiskesen som passer, så gi meg et lite vink så skal jeg høre med mamma om merke og trådtykkelse. Vi diskuterte dette med hvor godt perlene satt i fjor mens hun holdt på med bunadene, og at hun valgte en annen tråd enn det som er vanlig, fordi denne er mye sterkere. :)

Vibeke-67 08-04-14 00:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kloppsi (Innlegg 1483148)

Faren min gikk til legen med dette, og fikk noen tabletter som skulle løse opp dettende. Tok tablettene i noen uker, og rottene forsvant!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.