Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

smgj 04-04-14 08:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Uansett hvilket dyr dere velger så vil det i størst grad bli dere som er voksne sitt ansvar. Så velg et dyr utifra det. Husk også at alle dyr vil kunne trenge et fristed fra barns oppmerksomhet.
Jeg er oppvokst med katter (i fleng) og måtte lære å respektere dem på generell basis - ingen medlidenhet for klor når jeg ikke slapp om de sa ifra :D - og matfatet var hellig. Da skulle de få spise/drikke i fred. De kattene kunne hale ut melkeskvetter i all evighet når de var leie av meg... :D

Til gjengjeld finnes det mange bilder av katter i dukkeklær i lekedukkevogn...

Muligheten for fristed (de fleste katter og hunder skjønner konseptet raskt og det kan like gjerne være liggeplassen til dyret som matfatet - selv om matfatet nok også bør være et fristed) gjør at dyret kan trekke seg ut av noe som kunne blitt en konflikt.

kristine89 04-04-14 11:14

Jeg trenger et tips til lammelår.
Jeg skal ha en venn over på lammelår i kveld, men er usikker på tilbehøret. Ovnsbakte grønnsaker er så klassisk. Jeg kunne tenke meg noe mer spennende.
Tar gjerne imot tips :)

Carisma 04-04-14 11:17

Rosenkål, brokkoli og sellerirotmos er godt til.

kennygirl 04-04-14 11:40

Jeg har vokst opp med hund og katt pluss mange andre dyr, så respekterer virkelig at du vurderer å skaffe hund for ungenes skyld! Vi hadde flat coated retriever og west highland white terrier da jeg vokste opp. Begge rasene veldig snille med barn, men flat er og blir alltid min favoritt - lett å dressere, glad i mennesker og rolig lynne. Anbefaler denne rasen på det varmeste! Kan brukes både til jakt, lydighet og agility dersom det intereserer dere ;)

Nå har jeg en liten papillon som er verdens herligste, men han er sta, egen og tar STOR plass selv om han er veldig liten. Han er smart som få, lærer lett, men ofte nekter han og høre etter bare fordi han ikke vil...

Et alternativ er jo å skaffe en hund som er voksen og dressert - mange som må omplassere hunden sin pga allergi f.eks.
Myyyye arbeid med en valp! Endel arbeid med voksne hunder også selvfølgelig, men noe lettere med en voksen hund ;)

langaard 04-04-14 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kristine89 (Innlegg 1482692)
Jeg trenger et tips til lammelår.
Jeg skal ha en venn over på lammelår i kveld, men er usikker på tilbehøret. Ovnsbakte grønnsaker er så klassisk. Jeg kunne tenke meg noe mer spennende.
Tar gjerne imot tips :)

Fløtegratinert sellerirot :)

kristine89 04-04-14 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1482694)
Rosenkål, brokkoli og sellerirotmos er godt til.

Brokkoli er alltid en vinner!:)

kristine89 04-04-14 12:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1482705)
Fløtegratinert sellerirot :)

Magen min er ikke så glad i for mye fløte. Men kanskje det går med kokosmelk?
Takk:)

Carisma 04-04-14 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kristine89 (Innlegg 1482718)
Magen min er ikke så glad i for mye fløte. Men kanskje det går med kokosmelk?
Takk:)

Det tror jeg blir veldig rart...

Photobscura 04-04-14 12:18

Kan jeg koke kraft på bein fra en grillet kylling?

kennygirl 04-04-14 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1482725)
Kan jeg koke kraft på bein fra en grillet kylling?

Ja :)

Photobscura 04-04-14 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1482729)
Ja :)

Hurra! Takk!

Supera 04-04-14 15:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1482671)
Til gjengjeld finnes det mange bilder av katter i dukkeklær i lekedukkevogn...

Bare så det er sagt så finnes det faktisk katter som godtar det altså, akkurat som med hunder. Katten jeg vokste opp med likte å ligge i dukkevogna mi. Men bare når den stod stille. Hvis de ikke fant henne og trodde hun var inne, så gikk de bare på rommet mitt og så i dukkevogna for der lå hun ofte. Jeg hadde sååå lyst til at hun ville ligge der mens jeg gikk tur også, men da hoppet hun ut. :( Jeg prøvde også å ta på henne dukkeklær og hun lot meg som regel. Men så fort hun var lei (etter veldig kort tid), så hoppet hun ut av dem. Jeg TVANG henne ikke til noe. Men så var det ca den mest fantastiske katten som har fantes. Hun var til og med med oss til Mormor i bilen flere ganger i året. Hun fikk en luftetur ca halvveis der hun tisset litt og så hoppet hun inn i bilen igjen. Ja, hun gikk løs! I bilen også. Hun lå fint i fanget til en av oss og fikk kos hele bilturen og storkoste seg. Første gangen hun hoppet ut av bilen på en rasteplass var vi livredde for at hun skulle stikke av, men hun gjorde sitt fornødne og så hoppet hun inn i bilen igjen. Og da vi var hos Mormor så holdt hun seg rett rundt huset til Mormor med noen turer inn i huset av og til. Men Mormor hadde hunder, så hun foretrakk å være ute.

Katten jeg har nå også stoler 99,99% på meg. Jeg regner med at jeg hadde fått lov til å ta på henne dukkeklær, men hun hadde nok hoppet rett ut av dem. Hun stoler så mye på meg at dyrlegen kommenterte det til og med. Haha, i skrivende øyeblikk ligger hun på ryggen sin med rompa mot meg og med øynene lukket. Har akkurat kost henne på magen, hun er så glad i det. Ikke mye som sier mistillitt der akkurat.

langaard 04-04-14 16:26

Noen som vet om man får kjøpt Dermagist hudpleieprodukter i Norge :confused:

Photobscura 04-04-14 17:23

Ja, da står skroget og trekker i kjelen, sammen med det jeg hadde av grønnsaker: en halv purreløk, en halv løk, samt litt hel pepper og en liten neve timian. Håper det ikke er krise dersom jeg ikke fikk av alt kjøttet av beina. Ribbekassa er jo pøkk umulig å få ren! Men det skal jo siles, så.

Photobscura 04-04-14 17:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1482738)
Noen som vet om man får kjøpt Dermagist hudpleieprodukter i Norge :confused:

Ser dårlig ut, men du kan jo spørre her?

langaard 04-04-14 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1482751)
Ser dårlig ut, men du kan jo spørre her?

Takk :)

vaskeklut 04-04-14 17:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1482748)
Ja, da står skroget og trekker i kjelen, sammen med det jeg hadde av grønnsaker: en halv purreløk, en halv løk, samt litt hel pepper og en liten neve timian. Håper det ikke er krise dersom jeg ikke fikk av alt kjøttet av beina. Ribbekassa er jo pøkk umulig å få ren! Men det skal jo siles, så.

trenger ikke ta av alt kjøttet, det går helt fint! jeg "renser" aldri bein jeg koker kraft på :)

Photobscura 04-04-14 17:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1482755)
trenger ikke ta av alt kjøttet, det går helt fint! jeg "renser" aldri bein jeg koker kraft på :)

Ah. Jaja. Jeg ble nå mett på de spiselige restene i alle fall. :p

Photobscura 04-04-14 18:47

Men ummm, skal det ikke komme skum opp til overflaten? Når jeg trekker kraft på rå kraftben gjør det jo det ...

langaard 04-04-14 19:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1482759)
Men ummm, skal det ikke komme skum opp til overflaten? Når jeg trekker kraft på rå kraftben gjør det jo det ...

Det er blodet som gjør at det skummer :)

Photobscura 04-04-14 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1482762)
Det er blodet som gjør at det skummer :)

Aha.

Marella77 04-04-14 20:32

Igjen, tusen takk for alle innspill om hunder og katter! Setter veldig pris på dere og denne tråden her! Jeg har 1000 spørsmål som jeg får svar på av dere!! Ha en fin helg!! :)

Cyan 05-04-14 15:24

Spør igjen, jeg. Er det snøfritt rundt Sognsvann nå? Og såpass lite gjørmete at man kan ta seg en joggetur rundt uten å måtte vaske skoa etterpå?

Cyan 05-04-14 18:24

Mannen kom hjem med en sånn stor hushållsost fra Sverige. Sånt bruker jeg nesten bare til tacoen, så da er spørsmålet om jeg kan fryse den ned ferdigrevet (eller vil det bare bli en stor klump når den tines?), eller er det best å fryse den ned i hele stykker?

elien 05-04-14 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1482876)
Mannen kom hjem med en sånn stor hushållsost fra Sverige. Sånt bruker jeg nesten bare til tacoen, så da er spørsmålet om jeg kan fryse den ned ferdigrevet (eller vil det bare bli en stor klump når den tines?), eller er det best å fryse den ned i hele stykker?

Jeg kjøper alltid revet ost i 5 kg esker, fryser det ned i mindre poser. Fungere
helt utmerket

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.