![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Bryllup er noe man forhåpentligvis gjør en gang i livet, i allefall en sjelden gang, og hvis vi skal se så forbannet logisk på det så er det jo i dag, med skilsmissestatistiskkene vi har, en irrasjonell nok handling. At man viker fra sine religiøse/politiske standpunkter den dagen er akkurat like selvfølgelig som at man VANLIGVIS aldri ville spandert middag og alkohol på sånn masse folk, og at kvinner som vanligvis aldri går i skjørt bruker lang hvit kjole. Etc. At Langaard skal måtte grunngi hvorfor...*riste på hodet* |
Sitat:
|
Sitat:
For meg er det et standpunkt å være medlem av statskirken, og å legge de store hendelsene i livet dit. |
Vi giftet oss i kirken og det var kun jeg som var medlem i statskirken.
Sånn ellers, så må jeg få si meg helt enig med Prettypony. Ville gi deg en fiiin grønn prikk, men må visst vente. ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er veldig enkelt å ikke være medlem av statskirken. Du kan ha foreldre som ikkehar døpt deg, også kan du ha valgt borgerlig komfirmasjon. Voila, ikke medlem. Men å gifte seg i en kirke, ha en kristelig vielse, ser jeg ikke komme i noen som helst konflikt med ikke å være medlem. Man kan fint si ja til hverandre i Guds navn uten å være medlem av statskirken. Personlig ville jeg ikke ha giftet meg i kirken, nettopp fordi jeg ikke er troende innenfor statskirkens rammer. Men om andre velger dette, og velger den formen, stilen, høytideligheten eller for familiefredens skyld, bare det føles rett for vedkommende, så er jo det flott. Helt supert, og jeg er i alle fall ikke den som kan dømme andre for deres handlinger i eller utenfor kirken. |
Jeg var hvit "uskyldig" brud i kirken, uten og være medlem:eek: Kill me:p
|
Man blir ikke automatisk meldt ut av statskirken om man velger borgelig konfirmasjon.
Du trenger ikke melde deg inn i Humanetisk forbund for å bli konfirmert borgelig. Det er dyrere for ikke- medlemmer, men det er jo en annen sak. |
Sitat:
|
Sitat:
Ene poden min er døpt... den andre er "hedning". Jeg anser meg selv som troende, mens sambo er for lengst utmeldt av kirken og er troende til litt av hvert. Vi vil egentlig begge konvertere til katolismen. :p |
Han irske musikeren som jeg har prøvd å tvinge Ciss til å oppsøke skal nemlig komme på besøk og være "weddingsinger"; han har sogar sagt ja til å være forloveren min... han tar på seg kilten..:rolleyes: :lol:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ting kan ha forandret seg, men da vi giftet oss i -83 giftet vi oss i statskirken, selv om jeg er utmeldt derfra.
Siden jeg absolutt ikke er religiøs, ville jeg ikke ha bryllup i kirken, men for gubben var det viktig (slekta hans). Kompromisset vi da gjorde var at vi giftet oss i kirken, UTEN noen som helst gjester. Gjestene traff vi på festen senere. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Dessuten står det i dagens Klassekampen at kirken taper i dagens samfunn. Det er færre bryllup, dåp, konfirmasjoner og begravelser i kirken. Så de er sikkert glade de, for at noen fortsatt vil gifte seg i kirken, hvit eller ei:cool: |
Enkelte ganger er det helt greit og gi blaffen i hva andre tenker og mener, ja:)
|
Hvem handler egentlig et bryllup om? Slektningene? Gjestene? Nei, det handler faktisk om de to som velger å vie livet til hverandre. Da er det vel naturlig at disse to også bestemmer hvordan det hele skal foregå.
Selv valgte jeg å konfirmere meg kristelig for min farmors skyld, den kan jeg by på (jeg ventet sågar til etter hun ikke lenger var blant oss før jeg meldte meg ut av statskirka også), men skulle jeg finne på å gifte meg, skal det gå på meg og min kjæres premisser, ingen andres. |
Sitat:
Om jeg skal gifte meg igjen så blir det ikke kirkebryllup en gang til nei. Med mindre Lille Gubben insisterer, men det tviler jeg på. ;) Når det gjelder konfirmasjon har mine barn fått beskjed om at jeg synes de skal velge enten borgerlig eller kirkelig, men ikke droppe det helt - for jeg vil gjerne ha en seremnoi for dem. :) |
Om man velger å la andre styre hvordan "den store dagen" skal være, så er det også et valg, men man kan ikke gå ut fra at folk flest ønsker det sånn.
|
Hva gjør man om man finner ut at noen driver og chatter med ungjenter og utgir seg for å være en helt annen enn han virkelig er? Noen vits å varsle politiet? Om man virkelig er sikker altså.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46. |