![]() |
Sv: Starter 1. juni - Blir du med?
God morgen!
Så utrolig deilig å se at aktiviteten tar seg opp igjen! Vi har vært en liten tur i stavanger denne uka, og der fikk jeg lagt ned blomster ved domkirken. Det gjorde godt. Midt oppi alt dette vonde vil jeg gjerne fortelle at min kjære fridde forleden dag, og jeg skal altså gifte meg til neste år!:love: Etter snart ti år og to barn er skal vi altså bli kone og mann!:D:roert: Ang maten lever jeg fortsatt generelt, men på mandag strammes det inn igjen og jeg går for ketose! Det skal i grunn bli deilig! :D Har *bank i bordet* ikke gått opp mer enn de 500 grammene, så helt på viddene kan jeg ikke ha vært kostholdsmessig. På lørdag skal jeg i bryllup, der blir det servert koldtbord så maten blir jo easy, men jeg skal ha litt kake ;) |
Kjempegratulerer med frieri og tid for å "tie the knot" ;)
Det var en koselig nyhet :) Lykke til med innstrammingen fra mandag. Mamma melder sin frustrasjon og plutselige dedikasjon til å komme i det hun kaller "ketause". Haha. |
Sitat:
Prutti: ketause ja, kanskje det hadde vært noe å prøve for oss andre også:D Jeg er forresten i ketose nå om dagen; enda godt midt i alt dette migrenegreiene. Kunne spenne inn beltet ett hakk ekstra i dag; også godt å kjenne (selv om det strammer litt:rolleyes:). Våkna i morges og tok en anfallstablett med en gang (selv om anfallet starta på natt en gang), det hjalp faktisk. Tok en til nå nettopp og da er jeg ferdig med maks døgndosen min:(. Krysser fingrene for at det hjelper, hvis ikke blir det litt paralgin forte i ettermiddag. Er i alle fall oppreist nå, og rusler rundt i sakte fart og med forsiktige bevegelser. Sola skinner ute og det er varmt, men jeg er inne. For sterkt lys (mer som trollkjærringa som kan sprekke vet dere....). Nå står en ny porsjon knekkebrød i ovnen. Byttet ut halvparten av kruskaklien med mandelmel, og det blir spennende å se om smaken blir annerledes. Deigen var i allefall mer "deigete". Ha en god dag alle sammen! Ta vare på hverandre:klem: |
Sitat:
Sitat:
Frokost/Lunch inntatt. Skal definitivt innom en helsekost på vei hjem og kjøpe mer cocosa, kjender fettprosenten blir for lav her med denne maten. Vet dere , vi får gratis fruktskåler her hver dag, fordi de tror det er så "sundt"..............men alt som er fett og godt for oss betaler vi dyrt for i kantinen........ |
Sitat:
Hvilke migrenemedisiner tar du ? Jeg bruker Relpax som anfallsmedisin og Atacand, blodtrykksmedisin, som jeg tar daglig. Det har redusert mine anfall betraktelig. Men er jeg i en dårlig periode, som du er nå, blir det for mye medisin og en møter ny migrene i døra ! |
Jeg bruker også Atacand; og det er den jeg har "pause" fra. Nevrologen sa jeg skulle ha det ett par ganger i året for å se om migrenen var blitt bedre... Jaggu sa jeg verre. Kan ikke huske at det var så ille før jeg begynte med den heller jeg, men kanskje jeg reagerer sterkere fordi jeg har mindre anfall? Det er meget mulig. Atacand fungerer på meg i alle fall, det har jeg funnet ut. Som anfallsmedisin bruker jeg Almogran; fungerer i 1,5 t så er det på'n igjen. Den kan jeg ta en til etter minimum to timer og disse to er maks døgndose. Nesten ikke hensikt å ta den da annet enn for å få en pause i det mest intense. Fant ut en gang at paralginforte tar smertene så det er backup'en selv om jeg ikke liker å ta slike tabletter.
|
Sitat:
hihi, ketause er en fin ting ;) Sitat:
Migrene er altså så grusomt! Jeg var en del plaget med det tidligere, men etter jeg sluttet med p piller har jeg ikke hatt anfall. Ta vare på deg selv! Sitat:
Jeg klarer vel ikke helt å si at frukt ikke er sunt jeg da....En ting er at vi skal passe oss for det mens man er på ketolyse, men i det store og hele er jo frukt en naturlig og god kilde til mange næringsstoffer. Noe man skal kunne nyte i begrensede mengder etter endt kur? :) |
Sitat:
Håper tablettene hjelper deg så dagen i dag blir bedre. Høres virkelig helt forferdelig ut å ha slike smerter dag etter dag, tenker på deg:love: |
Sitat:
Kanskje du burde bytte anfallsmedisin. |
Sitat:
Se link under, jeg ble ganske skremt da jeg leste dette, viser enda en gang hvor feil myndighetenes kostholdsråd er, synes jeg! http://espenrostrup.com/2011/05/23/f...s%C3%B8t-smak/ |
Sitat:
Jeg har ikke rørt en eneste bit, etter at jeg begynte på lavkarbo. Men antar at jeg etterhvert vil ta 1-2 appelsinbåter en sjelden gang. Og kanskje en ørliten eplebit, enda sjeldnere. Og bestemmer man seg for en gitt mengde, er det lettere å ikke ta mere neste gang. Iallefall er det sånn for meg. Egentlig elsker jeg frukt, så det er tragisk for meg å ikke spise det. All verdens grønsaker kan ikke veie opp for frukttapet. |
Sitat:
|
Jeg skjønner jo at min migrene bare er rene hodepinen i forhold til deres :eek:
Vært en tur nedi byen. Kledde godt på meg for det va ikke mer enn 8 grader da jeg dro. Selvfølgelig måtte jo solen og alle gradene komme, så jeg har slitt meg opp alle bakker med bæreposer og ulljakke OG ytterjakke. :eek: Ja, får nå håpe det telte for noen gram svette ;) Opphold i mens fra i går til i dag. Hurra. Legen(e) min(e) er sykemeldte/har ferie, så begynner å slite litt, da. Nåvel, ingen sorg eller bekymring på forhånd. Nå skal bæreposene tømmes og TVen slås på. Gnagsår på alle tær, så tenker et fotbad med olje og massasje gjør susen. Klem :klem: |
Du fikk litt god trening da, Pruttilutt:) Håper fotbad gjør susen på såre tær.
Rart hvor mye vaner har å si på sult og mat altså. Nå når jeg har hatt ferie har jeg vendt meg til å ha et ganske stort fett måltid i 11 tiden, egg og bacon eller tilsvarende. Det har holdt meg mett lenge. Nå i dag på jobb ble maten sannsynligvis en god det magrere, så jeg var så sulten da jeg kom hjem at jeg måtte gå rett på kjøkkenet og lage middag. Prøvde meg på Pruttilutts kokoslapper. Brukte kun kokosmel, da jeg ikke bruker det kokosmelet jeg har kjøpt inn til noe annet likevel. Da jeg så mengden røre tenkte jeg at dette blir jeg da aldri "middagsmett" av. -Men gud, nå er jeg virkelig strapp-mett. Og såååååå godt det var!!!! :sikle:Anbefales på det sterkeste - genial oppskrift Pruttilutt! Selv om jeg var strappmett greide jeg ikke stoppe før det var tomt...:p Mer melete enn andre lapper, så tror også denne vil falle veldig i smak om en har folk på besøk som pleier spise mel. Fikk meg forresten til å tenke på at det må da være mulig å lage ett brød basert på kokosmel. Tror jeg må prøve å teste ut det når jeg går på ferie igjen;) |
Sitat:
Begynner å bli litt lei proteinbrød og frø..... |
Så gøy at du likte dem, Bente! Selv måtte jeg lage noen til middag. Brukte halv oppskrift og fikk 12 lapper. Stekte 70 gram bacon og hadde til. Forteffelig, om jeg får si det selv.
Venninne kommer nå, fikk beskjed om å spare et par til smaking. Hun er vel det jeg vil kalle farlig overvektig, så håper hun tar seg i akt snart. Jeg er såpass direkte at jeg har fortalt henne at hun må gjøre noe med det. Simpelthen fordi jeg hadde ønsket noen hadde ristet meg før jeg endte på den vekten jeg gjorde. Hun starter lavkarbo når hun er klar for det, og det støtter jeg veldig :) Tøff kjærlighet, min spesialitet ;) Nå blir det avslapping til vaskemaskinen roper etter oppmerksomhet. :) |
Sitat:
Mm...kokoslapper hørtes godt ut! Jeg har prøvd meg på en variant, men jeg synes bakst med kokosmel lett får en tørr konsistens/smak, hva syns dere?:confused: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Uansett; formen er bedre (sier det veldig forsiktig så det ikke "går over"). Er ganske sliten, trøtt hele tiden selv om jeg har sovet en del i dag og. Det er tøft å være kropp når dette slår til. Grunnen til at jeg tror det er over nå er at jeg har lyst på noe godt, fysen dere vet. Hva som helst søtt.... Om det er et behov for noe eller om det er psykologisk trøst som styrer det vet jeg ikke. Jeg tør ikke ta sjokolade eller pepsi max (begge er triggere), og da har jeg ikke så mye annet å ta. Fikk lyst på softis (igjen...) og tok litt seterrømme som ligner litt på softis i både smak og konsistens. Hm....kanskje litt søtstoff og rømme kan fryses lett ned, slik at det blir kaldere og så er det som softis?? Evt blande i litt kremfløte? Det må prøves - men ikke i dag. Sanna; har du prøvd muffinsene? de er ikke tørre og er mye bedre enn originalene! Jeg gir meg ikke på dem nei; de andre bakstene jeg har prøvd har ikke vært noen suksess og de snakker jeg ikke om. Men muffinsene....:D Parkerer pc'n igjen nå, og vurderer å finne senga. Heldigvis har vi ikke småunger som må ha sitt sier jeg bare! Vi snakkes med i morgen igjen! |
Hvilke muffinser?
|
Muffins (10 store eller 20 små) 1,25 dl sukrin
3 ss splenda 150 gram meierismør 6 egg 200 gram philadelphiaost 32 dråper vaniljeessens 3 ts bakepulver ½ dl fiberhusk 2 dl mandelmel. Sukrin og splenda piskes porøst med 150 gram romtemperert smør i terninger. Visp eggene inn i den porøse massen. Ha i osten, vaniljedråper, bakepulver, fiberhusk og mandelmel. Alternativ: Før en har i mandelmelet kan røra deles i to. Ha i kokosmel i en og mandelmel i den andre. Ha i litt mandelmel i den med kokos slik at den blir litt fastere. Fordel i muffinsformer og stek. Følg med stekinga på slutten. Hvis du liker de mykere, stek litt kortere, liker du hardere litt lenger. Jeg syntes 25 min er perfekt. Steketid 25 min Steketemperatur 200 grader Jeg har byttet ut noe sukrin med splenda, for da blir det ikke sånn "kald"-smak. Smøret skal ikke smeltes! Vaniljen kan erstattes med 1,5 ts vaniljesukker. Kan også brukes som dessert med krem og bær på toppen, eller du kan fylle de med bær o.l. Kan fryses! |
Huff da; blir noe feil når jeg limer inn fra worddokument. Pass på sukrinen; den står på overskrifta. Disse er vanvittig gode og perfekt å ha i fryseren. Hilsen hun som ikke la seg lell....:D
|
Jeg må prøve meg på dette.
Er Splenda å få på butikken eller i helsekost ? |
De selger Splenda på Mega her, og det er ikke noen stor butikk. Tror aldri jeg har sett den på helsekosten heller. Er ganske sikker på at det selges på de fleste butikker med en viss størrelse. :)
Muffins med bare mandelmel ble søtest på smak, men jeg er veldig glad i kokos så min favoritt er den med både mandelmel og kokos i. :p Prutti: Du ønsket deg en "gåte" om lavkarbo. Jeg har en.... hjertebanken min er tilbake. Æsj, fælt, ekkelt, ubehagelig osv. Jeg kuttet ut magnesium for å se om den kunne være utslagsgivende - og ble bedre. Nå har jeg tatt maks dose i 2 dager (pga migrenen) og hjerter duknker og banker bare verre. Har du gode råd snuppa mi?? Nå har jeg spekulert i ukesvis på hvordan jeg endrer innlegg - og NÅ fant jeg det ut. Det kan bli færre skriveleifer av det! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54. |