Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Nannahs supergode knekkebrød! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214)

Lillemy71 04-08-10 18:48

Sv: Nannahs supergode knekkebrød!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 910442)
Jeg elsker disse. Bakte nettopp en ladning. Men jeg får dem aldri tynne nok, har prøvd flere ganger. Jeg fikk noen og tyve knekkebrød utav porsjonen, aldri i livet om jeg klarer å få 32 eller i nærheten av det. ARGH. Men de er i hvert fall utrolig digge!
Neste gang skal jeg lage røren mye tynnere og helle dem på brettet, da får jeg vel flere knekkebrød ja.

Ellers; er det noen som har prøvd å lage rundstykker av denne? Røren er jo ganske tykk, så det går kanskje an?

Jeg pleier bare å ha mer vann i (bruker en del mer fiber husk også) slik at røra er ganske tynn, men henger sammen. Så deler jeg den bare på to brett og bruker slikkepotten og smører den raskt utover. Må jobbe raskt så den ikke sveller alt for mye og blir for fast. Hjelper også til med fingrer fuktet i vann for å få det noenlunde jevnt. Dersom jeg glemmer røra og den sveller for mye, har jeg bare oppi mer vann. Det tar kanskje litt lengre tid å steke/tørke de når røra er så tynn, men det er mye enklere å jobbe med. Ruter de opp i 4x4 først når de begynner å tørke (litt varmt men det går alltids :D)

Iset 04-08-10 19:27

Jeg har pleid å bruke fingrene (dyppet i vann, har en skål med vann ved siden av) og kna det utover, på en måte. Det går fint, men jeg får ikke 32 stk uansett. Og selv om jeg ruter med pizzahjul før steking, knekker de ikke alltid i "leddene", så jeg har endel skjeve knekkebrød, hehe. Men det gjør jo ikke noe, de smaker jo det samme.

Jeg skal absolutt ha i mer vann neste gang ja. Takk for tips. :D

Carisma 04-08-10 22:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 910836)
Jeg har pleid å bruke fingrene (dyppet i vann, har en skål med vann ved siden av) og kna det utover, på en måte.

Der har du nok årsaken :ja: Prøv med slikkepott

Festina lente 04-08-10 22:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 910910)
Der har du nok årsaken :ja: Prøv med slikkepott

Alternativt med baksiden av en spiseskje dyppet i vann - det funket for meg. Lykke til!

Og JA - de smaker fantastisk godt! :D

Brimstone 04-08-10 23:43

Slikkepott funker bra for meg! Neste gang skal jeg strø litt grovt havsalt over dem. Ikke mye altså, et korn her og et korn der liksom

Karbosara 05-08-10 22:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brimstone (Innlegg 910954)
Slikkepott funker bra for meg! Neste gang skal jeg strø litt grovt havsalt over dem. Ikke mye altså, et korn her og et korn der liksom

Da kan du oppleve at saltet bare faller av når de er stekt...jeg pensler med litt eggehvite (som jeg pleier å ha liggende i kjøleskapet fordi mannen lager så ofre bernaise:sikle:) og så strør jeg litt havsalt over, da sitter saltet og blir der til jeg spiser de opp...:cool:

Brimstone 06-08-10 00:01

Tusen takk for tipset! Skal huske på å pensle!

Nitsirk 29-08-10 12:59

Hei!
Hvordan er det mulig å bli 1 karb i hvert av knekkebrødene? (32 stk)
Har kjøpt økologiske solsikkekjerner på Coop ogher står det 17 kH pr 100 gram, oppskifta bruker 200 gram og bare solsikkekjerner blir da 34 kH. Eller er jeg helt på jordet?

Kitt 29-08-10 13:45

Mine solsikkekjerner har bare 7,2g karber, de!:)
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...61mgoT36ESBZM=

Mener det er sånn ca det de fleste ligger på på næringsinnholdslistene!

Kanutten 29-08-10 15:38

Jeg har rista gresskar- og pinjekjerner i mine knekkebrød. Samt at jeg kliner alt utover med en gang FØR fiberhusken har fått svelle. Da er det nemlig mye lettere å bre deigen utover samt at jeg får tynnere og flere knekkebrød.

Nannah 29-08-10 21:16

Det er veldig stor forskjell på karbeinnhold i solsikkekjerner fra produsent til produsent. Møllerens har absolutt det laveste innholdet såvidt jeg har klart å finne ut:)

Zincite 29-08-10 21:31

Jeg har en helt personlig teori om at en del økologiske varer er importert i mindre kvanta, og at det da ofte bare brukes den næringsinformasjonen de har i det landet varene importeres fra. Dermed er ikke alltid fiber trukket fra på karbohydratinnholdet :)
Men godt mulig jeg er på jordet :cool:

Lillemy71 30-08-10 11:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 924741)
Jeg har en helt personlig teori om at en del økologiske varer er importert i mindre kvanta, og at det da ofte bare brukes den næringsinformasjonen de har i det landet varene importeres fra. Dermed er ikke alltid fiber trukket fra på karbohydratinnholdet :)
Men godt mulig jeg er på jordet :cool:

Støtter den teorien jeg også ut ifra min egen erfaring av slike varer. Har prøvd å søke litt på nettet og kan ikke finne at det er normalt med så store avvik i næringsinnholdet på slike varer. Små forskjeller forekommer selvfølgelig, men ikke så uhorvelig mye-

Nannah 30-08-10 13:20

Det finnes solsikkekjerner med like høyt karbeinnhold som de økologiske...fex fra Regal tror jeg det var...

Matlei 28-09-10 12:21

Desse vil jeg også prøve :D :D

Ser det er stor forskjell på f.eks. kh innholdet på solsikkekjerner og at Møllerens er de med lavest kh. Og har forstått det sånn at når det gjelder kruskakli så er Regal sin best? Noen som har tips om hvilke kjeder som har inne disse. Har no vært på Kiwi og Spar og de har ikke :mad:

Hva med Sesamfrø og Gresskarkjerner? Hva med kh i desse?

Sitter bare på jobb og tripper og skal rett på butikk etter jobb og hjem og bake knekkebrød viss jeg finner de rigktige ingrediensene :D Fiberhusk og linfrø har jeg fra før :D

Håper bare jeg får det til da - har ikke vært heldig med de andre lavkarbo-oppskriftene (har jo ikke prøvd alle selvsagt ;) )

Men tuuuusen takk for alle som deler oppskrifter så vi litt mindre oppfinnsomme kan lære oss - har savnet knekkebrød masse :o

gryhelen 29-09-10 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Matlei (Innlegg 940437)
Noen som har tips om hvilke kjeder som har inne disse. :o

Jeg kjøper møllerens solsikkekjerner på Rema 1000.

smukkas 30-09-10 10:28

Hvordan blir disse uten fiberhusk?

Frk. Fryd 30-09-10 14:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smukkas (Innlegg 941528)
Hvordan blir disse uten fiberhusk?

Jeg tok nettopp mine ut av ovnen. Jeg halverte oppskriften men brukte full mengde sesamfrø for jeg glemte meg. Jeg finmalte halvparten av solsikkefrøene og all sesamen og finmalte linfrøene også. De henger sammen og er sprø og fine. Jeg stekte i ca 50 min på en pizzaplate. Det kan jo være de detter fra hverandre når de tørker?

smukkas 01-10-10 14:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sybil (Innlegg 941648)
Jeg tok nettopp mine ut av ovnen. Jeg halverte oppskriften men brukte full mengde sesamfrø for jeg glemte meg. Jeg finmalte halvparten av solsikkefrøene og all sesamen og finmalte linfrøene også. De henger sammen og er sprø og fine. Jeg stekte i ca 50 min på en pizzaplate. Det kan jo være de detter fra hverandre når de tørker?

Jeg hadde 2 egg i kjøleskapet som jeg pisket og blandet i røra, og hadde oppi litt ekstra havrekli og store havregryn for å få passe konsistens. De henger sammen nå, ble ikke knusksprø som jeg har smakt at flere andre har fått til, men ble gode nok. Hadde litt "Nå spiser jeg fuglefrø, dere!"-følelsen i begynnelsen da jeg spiste dem, men det gikk seg fort til og med masse smakfullt pålegg/krydder på er de kjempegode.

Frk. Fryd 01-10-10 14:58

Jeg tror det at jeg stekte de på en sånn pizzaplate (keramikk) hadde et positivt utslag!

Debussy 03-10-10 14:40

Jeg bakte disse i dag - og er like begeistret som de fleste andre! Skikkelig gode og enkle å lage!!! Tenker allerede nå at disse skal på brunsj-bordet 1.juledag :p

Jeg tok 3ss bakemiks i stedet for fiberhusk (som jeg ikke fikk tak i i går) og det funket helt fint :)

Carisma 04-10-10 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smukkas (Innlegg 942200)
Hadde litt "Nå spiser jeg fuglefrø, dere!"-følelsen i begynnelsen da jeg spiste dem

Det er jo det som er godt! :D

Grovsnus 11-10-10 19:21

Var tom for solsikkekjerner. Så jeg prøvde med kverna mandler. Og sist så ruta jeg opp med pizza-ruller i første "snu-operasjon" da var det lett å dele opp etterpå.
Mvh Grovsnus

Grovsnus 11-10-10 21:38

Brukte 200 gr mandler istedefor solsikkekjerner. FANTASTISK- smaken fikk et lite hint av kransekake:D Og det å dele dem i første "snuoperasjon" var nok engang suksess. Prøv.
Blanda alt det tørre først, også fiberhusk. Litt salt og Stevia i en 1/2 ltr vann. Måtte tilsette mere vann for å få smurt det utover bakepapiret. Men det damper jo vekk.
Mvh Grovsnus

Veggpryd 11-10-10 21:44

Jeg holder på med en røre nå, og lurer på om jeg må olje bakepapiret først? Er det vanskelig å få de av bakepapiret?

grotingeling 11-10-10 22:39

Trenger ikke olje papiret, bare husk å ta det av med en gang du tar knekkebrødene ut av ovnen

Veggpryd 11-10-10 22:48

Ja, nå er det for sent likevel. Knekkebrødene er i ovnen, og jeg smurte ikke bakepapiret. :) Mener jeg hadde problemer med sånt bakepapir før, men det var et billig-merke fra en billigbutikk eller no sånt. Har ikke hatt problemer med det jeg har nå.

Tiki 11-10-10 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grovsnus (Innlegg 946809)
Brukte 200 gr mandler istedefor solsikkekjerner. FANTASTISK- smaken fikk et lite hint av kransekake:D Og det å dele dem i første "snuoperasjon" var nok engang suksess. Prøv.
Blanda alt det tørre først, også fiberhusk. Litt salt og Stevia i en 1/2 ltr vann. Måtte tilsette mere vann for å få smurt det utover bakepapiret. Men det damper jo vekk.
Mvh Grovsnus

Jeg også delte med pizzahjulet ved første snuoprasjon forrige gang, da jeg glemte det, og det var bare så mye greiere, enn før de går i ovnen.

Hvis du vil ha krasnekakekjeks....så anbefaler jeg på det varmeste Nannahs knekkebrødkjeks med mandelmel. De ar utrolig gode. Enten bare med smør på eller med ost på.

Nannah 15-10-10 08:51

Om røra er for bløt sitter papiret fast, den skal være jevn uten synlig vann. :)
Viktig å gi fiberhusken tid til å svelle.

The Cat 15-10-10 15:20

Hos oss har vi nå alltid Nannahs knekkebrød på lur, vi liker dem kjempegodt og det gjør alle gjester som ikke er lavkarbere også!!

Vet det har vært snakk om tidligere (og kanskje ikke anbefalt??), men jeg har litt olje i røra og da er det mye lettere å få det løs fra bakepapiret... Og knekkisene blir fortsatt sprø ;)

Mamma kom med et godt tips for å få deigen utover papiret/ plata, og det virker superbra: ta en liten klar plastpose/ brødpose på hånda, og klem røra utover med posen som en hanske på en måte. Helt genialt, funker som bare det :D

Karbosara 15-10-10 15:42

Jeg testet ut noe i dag...jeg la bakepapir over røra jeg hadde klasset ned på stekeplaten, og så rullet jeg over med et kjevle...funka som bare det! Alt ble jevnt og flatt og ikke noe klass!

Veggpryd 15-10-10 17:07

Knekkebrødene ble skikkelig gode! :) Ikke satt de fast i papiret heller. Disse blir garantert laget flere ganger! Takk for super oppskrift! :)

Debussy 16-10-10 20:48

Jeg har laget ennå en ny runde i dag, etter at koret mitt spiste opp hele forrige porsjon på dagens lunsj - DE LIKTE DEM KJEMPEGODT!!!!

Nå vil de gjerne ha oppskriften. Jeg har laget dem med 3ss bakemix (ketolyse), men kan folk som ikke går på lavkarbo f.eks. bruker hvetemel i stedet? (tilsvarende mengde?)

Nannah 16-10-10 23:21

Alt går ann! Bare å mixe og forandre som mann vill...og legg gjerne ut her om dere får til noen gode varianter:ja:

LIBBA 17-10-10 00:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karbosara (Innlegg 948822)
Jeg testet ut noe i dag...jeg la bakepapir over røra jeg hadde klasset ned på stekeplaten, og så rullet jeg over med et kjevle...funka som bare det! Alt ble jevnt og flatt og ikke noe klass!

Det har jeg også prøvd, og fungerte som en drøm :). Jeg pleier å riste solsikkefrøene i tørr stekepanne før bruk.
Synes knekkebrødene blir extra sprø og gode da.
Har laget disse MANGE ganger. ( takk Nannah :)).

Tiki 17-10-10 08:44

Jeg har også gitt oppskrifta videre til en som ikke spiser lavkabo. Hun sa hun hadde smakt 3 andre knekkebrødoppskrifter (ikke lavkarbo) og denne var den beste. :)

Måtte guide henne rundt i hyllene pr. tlf. hvor hun skulle finne fiberhusk. Men kanskje hun kan bruke et par ss med mel i steden ja.

Og min samober elsker også disse, han spiser heller ikke lavkarbo, bortsett fra at han elsker maten ;-)

Brimstone 17-10-10 22:26

3 Vedlegg
Sånn ser mine ut :D

Skal inn i ovnen
Vedlegg 7461

Ferdig!
Vedlegg 7462

Spise!
Vedlegg 7463

ding 18-10-10 09:40

Disse knekkebrødene er kjempegod! Vel og merke så stekte jeg mine for lite men de smakte fortsatt kjempegodt :-p Det blir nok en ny bakerunde i ettermiddag og da skal jeg sørge for å ha de inne lenger hahaha.

Hilja 20-10-10 23:10

Disse er også supre å fryse! De trengte bare 5 minutter i vanlig stekovn på ca 200 grader, og så var de tint! Klar for ost, kjeks/knekkebrød og vin! De er nydelige til det! Har laget de mange ganger nå.

Nannah 20-10-10 23:26

Lurt tips:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.