![]() |
Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
Sitat:
|
Sitat:
Fra linken over: Sitat:
Sitat:
Sugar, The Bitter Truth |
Tagatose har GI på 2, som er myyye bedre enn maltitol i hvert fall, som har GI på 50. Har en eske med Tagatesse stående jeg også, men bruker sjelden/aldri søtt, så den blir sikkert ikke åpnet før til jul :p
|
kan anbefale dere å prøve ut Xylitol. Importeres fra USA, iHerb tror jeg kona bruker. Billig, mye billigere enn sukrin eller det andre som kan kjøpes i Norge. Kjøp da store pakker fra USA.
|
Har prøvd Tagatose og er veldig fornøyd med det. I bakverk bruker jeg halvparten sukrin og halvparten tagatose. Da blir mye av den metaliske sukrinsmaken borte. :)
Bare husk å lukke posen godt igjen da den lett tar til seg fuktighet og blir hard ;) |
Sitat:
|
Jeg spiser minst en atkinsbar om dagen, drikker minst ett glass pepsi max om dagen og lager meg ofte bakverk/middag med søtning. Bruker da natreen og splenda. Har aldri vært ute av ketose, selv om inntaket har vært svært høyt til tider. vekten derimot er det verre med. 2 kg på en og en halv uke. Kunne gått ned mer. Men er jo i ketose....
Mye å sette seg inn i dette |
Hva med agavesirup? sjekk ut denne nettsiden http://www.okosjokolade.no/nettbutik...ngsmidler.html
Får lyst å lage sjokolade nå, men usikker på søtningen??? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Tror jeg vil prøve Tagatesse, mye fordi det er basert på melkesukker og er et naturlig sukker som gir den metthetsfølelsen/tilfredsstillelsen jeg er ute etter i karbohydrater.....Den fins ellers bare i sukker, men i sukker er det en del for mye kalorier pluss at det har en tendens til å øke blodsukkeret for fort.......... :p
|
Sitat:
Gått opp ett kg begge to nå da, så spørs om jeg må kutte ned på søtningen! Jeg er en sucker på søtt!! Hehe |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det går opp og det går ned:) Men ikke dumt å kutte litt. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det som bekymrer meg mest er dette: "Det er ikke kjent om inntak av D-tagatose over lang tid vil innebære noen risiko, men forstørret lever og en økning i urinsyrenivået har vært observert i dyreforsøk."
Skulle gjerne hatt en link til forskningsrapporten som viser dette...gjerne flere rapporter også.......:( |
Sitat:
|
Synes det er vanskelig å vite hva som er potensiellt farlig og ikke av div. søtstoffer. Har selv hørt direkte fra en kjent lege på en privatklinikk i Oslo at Sukrin jo smaker søtt men ikke tas opp i kroppen. Det har medført at man i Oslofjorden utenfor de litt velstående områdene av byen(der de bruker mye av den fordi det er moderne og dyrt) finner igjen Sukrin i vannet etter at det har gått gjennom mennesker - kloakksystem og renseanleggene:eek:. Hvem vet hva dette vil føre til på lang sikt??? (han var imidlertid positiv til Stevia)
Det er ikke mange av disse søtstoffene som har vært så lenge på markedet og har blitt brukt så av mye at de har blitt forsket grundig på. Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon om hva som er farlig og ikke men det er jo interessant å fundere litt over det;). |
Sitat:
Er det ikke Splenda som man finner igjen i naturen da? Den brytes ikke ned.... http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/29/533922.html |
Sitat:
|
Ja, sukrin er naturlig og har små nok molekyler til at det tas opp i kroppen i tynntarmen og inn i blodbanen. Siden det aller meste av sukrinen blir tatt opp før tykktarmen så gir det lite gassproduksjon i motsetning til mange andre søtninger. Jeg har ikke hørt noe om hvordan det oppfører seg i naturen da. Søtningsstoffet i splenda er sukralose og er kunstig og laget ved å skyte kloratomer på et sukkermolekyl. Det brytes veldig sent ned i naturen. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har lest at de måtte slutte å bruke det i Coca-cola light fordi verdenshavene ble bittelitt søtere kort tid etterpå. Så jeg tror også det er sukralose volvojenta mener og ikke sukrin.
|
det var sukrin som ble nevnt i den samtalen men det spiller egentlig ingen rolle. :)
Det er i det hele tatt vanskelig å vite hva som er bra for det hender jo at den ene forskningsrapporten slår den andre ihjel. Men den som lever for se:rolleyes:. God helg! |
Har hvertfall ikke sett en eneste forskningsrapport som sier at sukrin ikke brytes ned i naturen:) Det er jo lett å forveksle sucralose og sukrin, så det er nok det som har skjedd:)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25. |