Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Jabba 09-08-09 14:30

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg kjøpte en slik Svinestek av bog her på REMA som vi skal ha til middag i dag og så ffinner jeg typisk nok ikke steketermometeret mitt. Hvor lenge skal denne steke? Hvor lenge pr kilo liksom? (Steker den på 175 grader slik det står på pakningen)

arkine 10-08-09 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 751320)
Jeg kjøpte en slik Svinestek av bog her på REMA som vi skal ha til middag i dag og så ffinner jeg typisk nok ikke steketermometeret mitt. Hvor lenge skal denne steke? Hvor lenge pr kilo liksom? (Steker den på 175 grader slik det står på pakningen)

de regner ca 1 til1,5 time pr kilo..litt sent svar kanskje

Carisma 12-08-09 15:14

Hvor mye laks beregner man pr persjon? Kokt, fersk laks....

Photobscura 12-08-09 15:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 753213)
Hvor mye laks beregner man pr persjon? Kokt, fersk laks....

Hmm, jeg kjøper bare fileter, så det blir som regel to på hver. En pakke med fileter veier som regel ca 400 gram, så 200 gr per pers, da!?

Carisma 12-08-09 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 753218)
så 200 gr per pers, da!?

ja, det høres ikke så dumt ut. Skal servere kokt laks til familien på søndag, siden de har tilbud på laks på smartclub :D

Ignite 12-08-09 17:26

200g per person? Eeeh, nå fikk jeg angst. Tror vi er ganske storspiste :D

arnakristin 12-08-09 18:07

I en av mine mange kokebøker står det:
Mager fisk, hel, urenset, ca 450 g pr person
Fet fisk, urenset, ca 250 g pr person

I tillegg står det at porsjonen fisk avhenger også av hva som serveres ved siden av.

Photobscura 12-08-09 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 753252)
200g per person? Eeeh, nå fikk jeg angst. Tror vi er ganske storspiste :D

Tilbehør min venn, tilbehør!

Jabba 13-08-09 11:33

Veier du det samme før og etter en dusj ?

Photobscura 13-08-09 11:39

Hvordan fungerer egentlig den greia på Kiwi, når man finner varer som har gått ut på dato /råtten frukt og grønnsaker. Hvordan gjør man i kassa, liksom? Og det er dobbelt pris man får tilbake?

Alyssa 13-08-09 11:54

Hm, når jeg har funnet varer som har gått ut på dato, har jeg bare fått beskjed om å hente meg en tilsvarende vare med bedre dato, som jeg har fått gratis ... Fant en gang 3 200 grams sjokoladeplater, og skulle mye heller hatt dobbel pris tilbake liksom :rolleyes:

Råtten frukt og grønt ser jeg der hele tida, men gidder ikke ta det med meg, blir så mye pes. Ikke alle som sitter i kassa som har så mye peiling på hvordan sånt skal se ut heller, jeg kom tilbake med en råtten mango engang, og fikk bare noen hevede øyenbryn og: "hva er galt med den da? jeg ser ikke noe galt jeg." :cool:

Men enkelt sagt så tror jeg de reklamerer med at finner du en vare som går ut på dato i dag eller i morgen, så får du den gratis. Har den gått ut på dato for lengst, skal du kanskje egentlig få dobbel pris av varen? Det har jeg aldri fått, bare et nytt eksemplar. Men råtten frukt og grønt, der skal du i hvert fall få dobbel pris tilbake.

Vet ikke om du ble noe klokere jeg :o

Photobscura 13-08-09 12:02

Hmmm .... Jeg fikk nemlig dobbel pris tilbake på noen råtne avokadoer, men jeg gidder ikke å gå rundt og snoke etter sånt noe på den Kiwien hvor jeg alltid handler, så greit å vite, for der kunne jeg bare spørre, ettersom de "kjenner" meg, men det tør jeg ikke på en ukjent en.
Var nemlig innom Kiwi i Trondheimsveien, og makan til rotete butikke skal man lete lenge etters, så jeg tenkte at jeg kanskje kunne finne noen skatter, gud vet jeg trenger penger. Noen andre som vet?

arnakristin 13-08-09 12:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 753712)
Veier du det samme før og etter en dusj ?

He, he… har faktisk testet ut det jeg da. Har litt hukommelsesproblemer og det var ikke alltid jeg husket å gå på vekta før dusjen på veie dagen, så da måtte jeg jo teste det ut. ...resultatet viste at jeg veier 100 g mer etter en god varm dusj… :rolleyes:

Jabba 13-08-09 21:09

Jeg økte med 300 gr etter en dusj!! (jeg har kort hår) Synes det var mye!

Photobscura 13-08-09 22:46

Haha, jeg er passe teit, da.
Er jo bare å sjekke på nettsidene til Kiwi :p.
For de som skulle lure, så får man varer som har gått ut på dato, eller går ut samme dag gratis.
Men, her er svaret på det jeg egentlig lurte på:
Sitat:

Frukt og grønnsaker er vår aller viktigste varegruppe og målet er å være best av lavpriskjedene på dette området. Derfor har vi utviklet vår egen kvalitetsgaranti som sørger for at du får dobbelt pris tilbake om du kjøper ferske frukt og grønnsaker du ikke er fornøyd med. Nøl ikke med å si i fra. Se på det som finnerlønn.
Nice! Jeg vet at Kiwi har leveringsdag på mandag og torsdag, så da er det vel bare å dra dit på en onsdag, da :p

Men, bare litt teit å kjøpe frukt/grønnsaker, og med en gang man har betalt si "døh, disse er forresten råtne" ... :rolleyes:

SunnhetMedSirrup 14-08-09 09:30

haha , min far er sån, gammel og sta på pengene :lol:

arnakristin 14-08-09 10:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 753896)
Jeg økte med 300 gr etter en dusj!! (jeg har kort hår) Synes det var mye!

Min veieng er ute vått hår. Jeg har langt tjukkt hår som bruker et halvt døgn på å tørke naturlig og med vått hår ville nok vekta gått drastisk opp, minst en kilo... men jeg skjønner ikke helt fikseringa på vekta på fått hår, he, he... :rolleyes:

Jabba 16-08-09 14:52

Nok et kjøkken spm fra meg..... :-)
Jeg ønsker å steke kyllingfileter i ovn uten å ha stekt dem på panne først - går det an ? Hvor lenge må de steke og og på hvor mange grader?

Lava 16-08-09 15:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 754984)
Nok et kjøkken spm fra meg..... :-)
Jeg ønsker å steke kyllingfileter i ovn uten å ha stekt dem på panne først - går det an ? Hvor lenge må de steke og og på hvor mange grader?

Jeg pleier legge dem i ildfast form, med en del smør og rømme, løk kydder
osv, og steker dem på rundt 200 grader i en time,
snur dem etter ca halvtimen :ja:

Lykke til!

Photobscura 16-08-09 15:17

Og jeg steker kyllingfileter i ovnen i drøyt 30 min på 225 :)

arkine 16-08-09 18:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 753724)
Hmmm .... Jeg fikk nemlig dobbel pris tilbake på noen råtne avokadoer, men jeg gidder ikke å gå rundt og snoke etter sånt noe på den Kiwien hvor jeg alltid handler, så greit å vite, for der kunne jeg bare spørre, ettersom de "kjenner" meg, men det tør jeg ikke på en ukjent en.
Var nemlig innom Kiwi i Trondheimsveien, og makan til rotete butikke skal man lete lenge etters, så jeg tenkte at jeg kanskje kunne finne noen skatter, gud vet jeg trenger penger. Noen andre som vet?

vet at på øl så får du penger i stedet for varer
og det andre skal du vel få ny vare og har dem ikke skal du få penger ,mener jeg at jeg har lest

dani 16-08-09 19:01

Jeg lurer på noe helt annet enn mat. :)
Jeg skal "pusse opp" garasjen min. Ikke pusse opp egentlig, men snik-bygge rundt den gamle, for a) å få større garasje og b) slippe å sette den et annet sted på tomta. Slik den står idag villle ikke blitt godkjent som nybygg.
Med hele 3 naboer innerst i en blindvei langt inni huttiheiti regner jeg det som trygt å gjøre dette. Men, og her kommer spørsmålet....hva bruker man egentlig som underlag til veggplankene ? (stående plank) Pr idag står de rett mot jorda, mao, de er pill-råtne et stykke oppover nå. Garasjen er sikkert fra 60-tallet en gang.
Dette skal gjøres enkelt, mao, noe enormt grave-arbeid prosjekt er uaktuelt.

Kan jeg fex legge leca rett på bakken og sette plankene mot leca'n ? vil det hjelpe noe? Bør leca'n i så fall mures ? sammen ?

Gracella 16-08-09 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dani (Innlegg 755061)
Jeg lurer på noe helt annet enn mat. :)
Jeg skal "pusse opp" garasjen min. Ikke pusse opp egentlig, men snik-bygge rundt den gamle, for a) å få større garasje og b) slippe å sette den et annet sted på tomta. Slik den står idag villle ikke blitt godkjent som nybygg.
Med hele 3 naboer innerst i en blindvei langt inni huttiheiti regner jeg det som trygt å gjøre dette. Men, og her kommer spørsmålet....hva bruker man egentlig som underlag til veggplankene ? (stående plank) Pr idag står de rett mot jorda, mao, de er pill-råtne et stykke oppover nå. Garasjen er sikkert fra 60-tallet en gang.
Dette skal gjøres enkelt, mao, noe enormt grave-arbeid prosjekt er uaktuelt.

Kan jeg fex legge leca rett på bakken og sette plankene mot leca'n ? vil det hjelpe noe? Bør leca'n i så fall mures ? sammen ?

Har ikke Byggmakker noen slike "gjør-det-selv"-videoer liggende på nett?

Photobscura 18-08-09 17:58

Ok, dette lurer jeg på i dag.
Jeg skal avfarge håret mitt hos frisøren, men har avventet en stund ettersom jeg inntil i vår farga med henna.
Men, er avfarging og bleking i grunn det samme? Jeg har lyst til å teste på en lokk i nakken, og da til mitt spørsmål nummer to. Jeg tenkte på å kjøpe bleking på en vanlig kosmetikkforretning, men så husker jeg at mamma i sin tid bleka "barten" med noe jeg tror het "vannstoff på apoteket, som man da kan blande i ønska mengde eller noe, tror jeg. Er dette det samme som bleking man bruker på håret? Lettere tenkte jeg, da. Ettersom jeg sikkert må bleke denne hårtusten i minst to, kanskje tre omganger.

Carisma 18-08-09 19:06

Hvis du har hatt farge i håret og skal ha det lyst må du bleke det ned i flere omganger ja. Jeg prøvde det en gang... gikk rundt og så ut som en grevling i lange tider, en kamerat referer fortsatt til det som Limahl-perioden.... :rolleyes:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.