![]() |
Sv: Mitt aller beste brød
Hadde tenkt å lage dette i dag, men fikk ikke tak i glutenmel på helsekosten, så det får bli en annen dag..
|
Takk karin dette brødet har reddet min gubbe från å sprikke med sin lavkarbodiet som jeg ;O) har satt oss på.
Ikke nokk med at det er supergodt, det håller seg lenge utenfør frysen. og det metter 2 skiver så er både jeg og gubben metta. Tusen Tusen takk Karin |
Ang. antall skiver. Mitt brød veide 750 gram, og _jeg_ klarte å få til 30 skiver. Dvs. hver skive er 25 gram. Søstra mi er glad i tjukke skiver, og hennes skive veide 54 gram (av samme brød). Jeg liker blingser jeg også, men siden det er luksus med brød på lavkarbo, så vil jeg heller ha to tynne skiver enn ei tjukk.
Har bakt brødet noen ganger nå, og jeg synes det blir best når jeg grovmaler valnøttene. Kjører de en runde i hurtigmikseren. Siden jeg ikke får tak i glutenmel så bruker jeg soyamel, funker fint det. |
Sitat:
Glutenmel er, for å ha det HELT klart, IKKE glutenfritt - nei, nei, nei. . . Tvert imot. Vi vil ikke ha stivelsen, men vi vil gjerne ha effekten av hvetemel og andre melsorter. Det er det jeg har prøvd å leke meg fram til. Jeg kommer fram til at en kombinasjon av disse ingrediensene utgjør en "illusjon" av et brød bakt av korn. Noen sier det er søtt - det er fordi jeg har gradvis økt mengden søtstoff for å få den samme søtsmaken som av melet. Det er selvsagt opp til hver enkelts smak og behag hvor søtt man ønsker det, men den mengden jeg har satt opp, var den jeg syns var den beste. Salt er likeså et spørsmål om personlig smak. Jeg syns min kombinasjon av alle tingene til sammen er det som minner meg best om "ordentlig" brød med mel. For da jeg hadde eksperimentert ut alt, var det to ting som stod som viktige: Da jeg fikk konsistensen rett, måtte jeg også få smaken rett. Og mel smaker søtt, og brød skal være lite grann salt. Ellers er det slik at saftigheten, fjæringen, hele "brød-heten" i det, er eksperimentert fram med de ingrediensene: JBKM, glutenmel, fiberhusk, og så kan man variere kanskje de andre tingene mer. Det er de tre tingene der som er det som gjør dette til litt "brød-ere" enn mange andre lavkarbo-brød - det tror i alle fall jeg! Glutenmel gjør det litt "trådete", litt seigt, det som gjør at gjærdeig får lange tråder. . . Dette er kanskje den viktigste ingrediensen. Jeg anbefaler folk å jobbe for å få denne inn på sin lokale helsekost. Jeg kjøpte den sist på Lagunen i Bergen. (Ikke Kinsarvik, faktisk - den andre, husker ikke hva den het!) Uten dette blir det hele egentlig litt eggekake. Jbkm gjør at det henger sammen - som stivelsen i mel, f eks - og fiber husk bidrar til det samme. En annen ting som KAN bidra - jeg har ikke prøvd ut dette ennå - er Hi-Maize. Ganske høyt i karber, men hvis det har en bindende effekt, og det bare trengs lite grann, kan det nok komme inn i en del oppskrifter, vil jeg tro. Jeg er i gang med eksperimentering her også. Ellers: Jeg er så glad for at så mange har prøvd dette og liker det! Tusen takk, alle sammen! |
Åååååhhhh! Jeg får ikke tak i glutenmel! :hylgrine:
Vel, det er ikke helt sant. Den ene helsekostbutikken i byen kan bestille det, men jeg vil jo lage brødet nå! :nedfor: Hvorfor er det alltid slik?! :veitikke: Jeg fikk forresten tak i fiberhusk til kr 24,50 :) |
Jeg har akkurat tatt brødet ut av ovnen, ser knall ut :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Her hjemme betalte jeg 49,- for 100 gram av identisk pose!! DET er fin prisforskjell det...;O) Men JBKM visste de ikke hva var...:confused: men mange hadde spurt etter det på Svinesund. |
Bakte dette i kveld, nam!
Tusen takk for oppskrift. :) |
Åhhh, nå ble jeg glad. Sittet og lest om dette fantastiske brødet nå, og gleder meg til å bake det.
Jeg savner egentlig ikke brød, men jeg har behov for ikke å skille meg ut i matveien hele tida. Nå som det er jul snart, er det koselig med lange frokoster, og da er det hyggelig for meg å spise det samme som de andre. Lavkarbo er ikke vanskelig til daglig, men føler meg litt sær i sosiale sammenhenger. Så dette skal jeg prøve, i kveld. Tusen takk |
Bakte deg i går kveld, og det var veldig godt. Måtte prøvesmake med smør og ost på. Anbefales :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Sverige er tingen!! |
Leser om dette fantastiske brødet, men finner jo ikke oppskriften her!!!!!!!!
|
Sitat:
Har klipt og limt den hit da, ei god oppskrift kan ikkje gjentas for ofte. :) Karins beste brød Sitat:
|
Takk for et supert brød! Sitter her og har en deilig morgenstund hvor brødet ditt spiller hovedfiolin. Det er første gang jeg har prøvd det men det blir ikke siste gang! Siden jeg manglet cottage cheese og glutenmel, tok jeg i bakemiks og creme fraiche istedet. Jeg vet ikke hvordan det vil smake med cc og gm, men det ble i alle fall godt med mine erstatningsingredienser. Godt, godt, og helt likt brød!
|
Knallgodt brød :) Takk for oppskrift.
Noen som vet om splenda kan byttes ut med sukrin? Sukrin er kanskje ikke så bra å varme?? |
Jeg bruker alltid sukrin i dette brødet, blir perfekt.
|
Sitat:
|
Søtstoff av ethvert slag som funker under oppvarming kan vel erstatte splenda. Men er det jeg som har tatt feil, eller funker ikke sukrin i oppvarming? Synes jeg har lest det. Jeg har ikke våget å ha det i oppvarmede ting av den grunn - men om det ikke er sånn. . . ?
|
Jeg har hvertfall brukt Sukrin hver gang jeg har bakt brødet ditt, og det er maaange ganger (elsker det brødet). Smaker himmelsk, ingen bismak overhodet. :)
|
Veldig bra brød. Jeg fikk også veldig høye, flotte og luftige brød av dette. Stort pluss. De este dobbelt over formen så jeg trenger bare en skive i gangen.
Jeg bakte akkurat etter oppskriften foruten linfrø som jeg har dårlig erfaring med, men får ett litt høyere karboinnhold enn 1 gram pr skive. Jeg fikk 26 skiver av brødet. Kan det stemme at det er 34 gram karbohydrater i 100 gram bakepulver?? Og hva er næringsinnholdet i jbkjm og glutenmel? |
Hei, baker 4 brød i slengen, har nå baket 12 brød. Dette brødet er fantastisk. Så godt at kona har sluttet å bake vanlige brød. Ole:)
|
hei!
Vil bare si at dette brødet her er et helt fantastiskt brød. Supergodt, mettande men man får komme ihåg å drikke mye vann når man spiser det da det inneholder så mye fibrer. Tusen takk Karin før et fantastiskt recept. |
Jeg spiser 3 skiver av dette brødet til lunch hver dag, og jeg drikker nesten 1 liter vann til. Så det går mye vann ja, men det er jo bare positivt. :) Brukte å ha med meg salat i forskjellige varianter før, men guuud hvor lei jeg ble av salat..:o Mer lettvint med brød også da.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06. |