![]() |
Sv: Vafler!
Sånn da.
3 dl rømme 4 egg 2 ts bakepulver 5-6 ts johannesbrødkjernemel 1 ts kardemomme 1 ss natreen 100 gr smeltet smør |
Min erfaring tilsier at det holder lenge med 2 (toppede) ss JHBKM og femti gram smør, og natreen kan fint byttes ut med splenda (jeg bruker 22 ss, og så er det noe rart med natreen, den blir bitter om man bruker den i varme ting...)
Mmmm, vafler.... :sikle: |
Jeg bruker forresten ofte vann istedenfor smør. 1 dl vann, altså :) Og ikke noe søtstoff. Synes kardemommen gjør dem søte nok.
|
Sitat:
Det blir nok søte vafler, kan jeg tenke meg, hehe! :) |
:lol:
|
OI! Eeee, mente 2 ss :rodme:
|
Sitat:
|
Jammenatte, som jeg loker da! Mente selvfølgelig to TS!!
Ok, min erfaring tilsier at det holder med to toppede TS jhbkm, og så bruker jeg TO ss splenda! :D |
Og så bruker jeg teklype til å sikte jbkm-et i røra, mens jeg rører.
|
Nettopp! Jeg synes jeg trenger mer johannes i røra, men det er nok fordi jeg som oftest bruker vann istedenfor smør.
|
Hvorfor vann? Smør smør smør smør smør :heia:
|
Sikkert bare det teite kalorispøkelset. Smør, je! :heia:
|
Smør smør smør smør smør smør!
|
Jeg skal ha vafler i morgen!! Må bare få tak i johannes ett eller annet mel.. hvor kjøper jeg det?? Helsekost???
mmm... gleder meg!! |
Du kan kjøpe det på helsekost. Finnes noe som er noenognitti prosent av det som kjøpes på apoteket, men husker ikke hva det heter... Gerd??
|
Nestragel heter det som kjøpes på apoteket. Mer for pengene men må bestilles inn som oftes.
|
JBKM er utsolgt fra helios lager. Apotek mskaffer nestargel
|
mine vafler hang så vidt sammen, revnet overalt, men gode og fete ble dem og jeg ble mett.
hadde i 7 ts med johannesgreiene, fulgte den opprinnelige oppskriften, men...hadde mer enn 1 dl vann, helt sikkert 3-4 dl og m50 gram smør, fikk 12 plater. hmmmm. |
7 ts-er? :eek:! Jeg har i to tre skjeer, det holder!
Og vann er helt unødvendig (jeg synes de ble mindre gode da jeg prøvde det i alle fall), og halvparten av smørmengden. |
ja, :) 7 ts. Var det mye?
kan si at jeg ikke er god i magen nei :( |
Mye? Det er nok til å tykne sikkert fem liter saus :p Som sagt, jeg bruker to-tre ts johannebrødkjernemel, og så lar jeg røren stå og godgjøre seg i kjøleskapet i kanskje 20 min:)
|
hæ, men jeg fulgte jo den oppskrifta som ble lagt ut her , jaja, magen har iallefall gitt beskjed om dette ikke var så kjekt, men fader og, de var uansett knallgoe.
Neste gang får jeg heller følge oppskrifta di tøtta :) |
Sitat:
Nybegynner-glede helt ned i tærne :D |
Sitat:
Og jeg måtte også bruke mindre smør, for ellers rant det ut under steking og jeg hadde smør over hele kjøkkenet. Så disse vafflene er visst veldig individuelle, ja. Merkelig, det der... :confused: |
Jøss! Snodige greier... Jeg trenger toppen tre ts...
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |