![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Jeg skjønner at de må gjøre endringer, men problemet her er jo at de ikke informerer (noe som er gjennomført i alt her) I tillegg har jeg autoritetsangst, så tanken på å måtte klage på slikt enda en gang gjør meg kvalm og skjelven... :o |
Jeg har 12 dollar i bonus på iherb. Kan jeg da handle for de dollarene i tillegg til de 200 kronene som er grensa, eller merker de pakken med verdi og ikke hva jeg har betalt?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Jeg føler meg litt hypokondrisk nå siden jeg gikk til legen for muligens brukket fot i Januar og ble nesten ledd av og så trodde jeg da jeg våknet i går at jeg hadde bronkitt. Jeg var så sikker på det at jeg sa at jeg trodde jeg hadde bronkitt til sjefen og så sa jeg også til venninne mine at jeg trodde jeg hadde bronkitt og ikke kom på foreningskveld og så ble jeg god igjen innen foreningen og møtte opp ca hostefri. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Hvis jeg bare skal kjøpe en kettlebell, er middels sterk og skal bruke den til øvelser som typ sumo knebøy med sving og sånn (dvs fokusere på de store muskelgruppene), hvilken vekt bør jeg satse på?
|
Sitat:
|
Noen som har noe av disse Zumba-dvd'ene fra TV shop de vil kvitte seg med billig?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ok, da tenker jeg at jeg tar 12 kg. Jeg er relativt sterk, men sliter med ustabilitet i hoftene, så kanskje greit å ikke starte for tungt tenker jeg?
|
Bør man justere kosthold litt i forkant av en glukosebelastning om man ellers spiser ketogent? (Ser for meg at det ellers blir en ren sjokkrespons-måling...?)
|
Sitat:
Nå mere nekter jeg plent å ta flere glukosebelastninger, og slipper unna med langtidsblodsukker og c-peptid når jeg måler. Takk og pris, sugar hangover er verre enn alle hangovere til sammen ... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg innrømmet for min nye fastlege at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning etter graviditeten, og da svarte hun: "Hvorfor ska du det? Det er langtidsblodsukkeret som sier noe om hvordan det står til". Så det er tydeligvis veldig forskjellig hvor mye vekt man legger på de belastningene.
Anbefaler forøvrig veldig å ta det hos Furst fremfor på legekontontoret. De har en behagelig avdeling (hvettfall på Furuset) med lenestoler man kan slappe av i mens man venter. Selv sov jeg to timer og ble vekket veldig forsiktig da undersøkelsen var over :) |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Mitt blodsukker svinger fra LOW (under 1,1) til 18, men langtidsblodsukkeret mitt er bare 6,3. Utifra langtidsblodsukkeret er diabetesen min greit regulert. Ut ifra svingningene er den ikke velregulert. Enhver føling dreper like mye hjerneceller som ei fylle, og hver gang blodsukkeret stiger over 7 begynner man og slite på innvendige organ som hjerte, nyrer, etc. Heldigvis begynner flere og flere leger og gå vekk i fra og stole blindt på langtidsblodsukkeret. |
Sitat:
Sitat:
|
Mitt inntrykk er fra egen lege og sånn. Aner ikke hvordan f.eks. BenteRs situasjon kan bedres iht dette, men tenker jo også at en glukosebelastning er innmari belastende (!) for oss som har spesielt lav toleranse for rent sukker ... :o
|
Jeg har aldri, og kommer aldri til og ta en glukosebelastning, siden jeg allerede vet at jeg har type 1 (påvist anti-GAD og IA-2) og i tillegg har insulinresistens ( legne sier det virker som jeg har både type 1 og type 2) noe som gjør det tilnærmet umulig og få blodsukkeret ned ved hjelp av insulin, siden jeg aldri vet om insulinen vil slå inn, når den gjør det eller hvor hardt den slår inn.
Min diabetes er en irriterende møkkavariant, og heldigvis ikke vanlig. Poenget mitt er at de legene som kun stoler på langtidsblodsukker og ikke ser på hvordan blodsukkeret svinger, overser skadene disse svingningene gjør på kroppen. En glukosebelastning er helt garantert ikke behagelig når ikke kroppen virker optimalt, og derfor kan et alternativ være og måle blodsukkeret hyppig (jeg måler hvert 15. minutt ved nye matvarer, nye medisiner, etc) for dermed og finne ut hvor stor resistens det er snakk om. Men de fleste leger foreslår ikke dette og de fleste som mistenker insulinresistens/type 2 ønsker heller ikke og sjekke blodsukkeret så ofte. Og da vil en glukosebelastning være et bedre alternativ i stedet for og vente til langtidsblodsukkeret er helt ute og kjøre. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23. |